Egyenlőség, 1896. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1896-07-03 / 27. szám

27. szám. XV. évfolyam. Budapest, 1896. Julius 3. Szerkesztőség és kiadóhivatal. Budapest, V., József tér 10, hová minden küldemény intézendő. Zsidó felekezeti és társadalmi hetilap. SZERKESZTI: SZABOLCSI MIKSA. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve.. . írt Fél évre.................................... 4 » Negyedévre ................ 2 » Egyes szám ára 16 kr. NII. IS G• . I IS I־., EIV1. re MINDEN PÉNTEKEN־ Tartalom : Kronawetter és társai. Irta : Sömörjei Sándor. — Amivel a zsidók tartoznak. Irta: Pápai Béla. — Tanítóink millenniumi díszülésére. — A középiskolai hitoktatás módszeréhez. Irta : Dr. Friedlieber I­g­n­á­c­z. — A magyar zsidók hadkötelezett­­sége. írta : Dr. B­ü­c­h­­­e­r Sándor. — Gyöngyszemek a tal­­mudből és midrasból. Irta: Szabolcsi Miksa. — Az a magas politika. — Magyar zsidó tanítók. — A kassai püspök a zsidókról. — A kiállításról. — Három kiállító. — A nő Mózes tör­­vényében. Irta : Dugovich Imre. — Egy vallás, két vallás... (Eredeti regény.) Irta: Haber Samu. — Az ó-budai bad­ur. Irta: Breie­r Eduárd. — Hirek. — Közgazdaság. — Pályá­zatok. — Hirdetések. Naptár: Vasárnap (1896. július 5.) 5656. Tamur-hó 24-ike. Hétfő 25-ike. Kedd 26-ika. Szerda 27-ike. Csütörtök 28-ika. Péntek 29-ike. Szombat. Ab־ hó elseje. Labosz 1 ״‘és ־ h­ódes. Hetiszidra : Matosz és Maszé. (Mózes IV. könyve 30. fejezete 2. versétől a 36. fejezet végéig, melylyel a könyv be is fejeződik.) Haftorah : »Ka omar Hassém hassomajim kiszi v’hvorecz hadem rag­oj«... (Jezsuiás 66. [azaz utolsó] fejezete egészen.) Kronawetter és társai. Mikor néhány héttel ezelőtt hite jött annak, hogy a bécsi demokraták meglátogatni készülnek az ezredév­ kiállítást, mindannyiunknak megnyug­­vására szolgált, hogy ennek a kiránduló csoport­­nak Kronawetter a vezetője. Azalatt a tizenegy év alatt ugyanis, amely az 1885-iki országos kiállítás óta elmúlt, ő az egyetlen, aki rendület­­lenül kitartott a magyarbarátságban s aki ma is, mint akkor is, egyre hangoztatja annak a szük­­séges voltát, hogy az osztrák örökös tartományok lakosságának liberális eleme ne csak azzal a kapocscsal fűződjék a magyarsághoz, amelyet a megváltoztatható és a századok folyamán úgyis átalakuló törvények képeznek a két ország közt, hanem államalkotó törvényeknek adjon mélyebb erkölcsi alapot és jelentőséget azzal, hogy keresi mindazokat az érintkezési pontokat, amelyek lehe­­tővé teszik, hogy ez a két nép, amely eredetre, fajra, történelemre, szokásokra, sőt még érdekei­­ben is annyira eltér egymástól, megértse egy­­mást. Mi tudjuk méltányolni azokat a kiváló érdemeket, amelyeket ezzel Kronawetter magának az egész monarchia körül szerzett s azért üdvö­­zöljük most is s ezért üdvözöltük ittlétük alkal­­mával is úgy őt, mint velejött elvtársait. Saját­­ságosabb államalakulat, mint az osztrák-magyar monarchiáé alig képzelhető s aki arra számít, hogy a széthúzó elemeket összetartani elégséges lesz az a, igaz, hatalmas szellemre valló, néhány törvény, amelyet az elmúlt évtizedek állambölcsei teremtettek, az nagyon téved. Nem védi a vár a polgárságot, ha a polgárság nem védi a várat. Régi igazság ez, de az adott esetben is áll. A törvények nem soká tarthatnák össze a monarchia két felét, ha mi magunk nem csüggünk azon, hogy ezeknek a törvényeknek az érvényessége megóvassék a két népnek olyan rokonszenve által, mely a monar­­chia két államának összetartozását minden körül­­mények közt megőrizné. Ezért, míg egyrészt vigasztaló az a tudat, hogy Kronawetter és társai a magyarsághoz való ragaszkodást az aktív osztrák politika legégetőbb kérdésének tekintik, addig nem leplezhetjük el másrészt örömünket afölött, hogy nemcsak a bécsi demokraták jöttek le, hanem most már a sza­­badelvű haladópárt tagjai is készülnek Budapestre s ily módon ismét jóra változhatik mindaz, amit Lueger és a bandája már-már elrontott. Az álta­­lános khaosz közepén az egyetlen szilárd magot a demokraták és a haladópártiak fogják képezni s ez a párt lesz az, amelynek a monarchia érde­­kében majd harczba kell szállania az antiszemi­­tákkal. De hogy ez a két párt már kezdettől fogva különvált az antiszemitáktól s hogy szükségét érezte annak, hogy magyarbarát legyen, annak az előbb említett gazdasági alapon kívül van még egy sokkal fontosabb politikai oka is. Ausztriában három külön frakc­ió van, amely­­nek politikai és gazdasági magatartását sajátságos módon mind­az a szerep szabja meg, amelyet Magyarország játszik a monarchiában. Ez a három nagy frakc­ió végeredményében nem egyéb, mint a feudális-, a demokrata-liberális- s az antisze-

Next