Egyenlőség, 1899. július-december (18. évfolyam, 27-53. szám)

1899-07-02 / 27. szám

GYENLŐSÉG2 1899. július 2.E irány hívei körülnéztek volna, hol hibáztak, hol jöttek ellenkezésbe a­ kor eszméivel, törekvéseivel. A klerik­álizmusnak mindig igaza van. Neki nem kell senkire sem hallgatnia, semmire sem kell tekintettel lennie. Olyannyira ellenmondásban van a modern népek érzelemvilágával, hogy nem is próbálkozik ahoz alkalmazkodni —neki csupán az erőszak lehet a fegyvere és támasza. Hozzá­­fogott tehát úgy, hogy a­ más nézeten levőket az érvényesüléstől távol tartsa, hogy működési tere megközelíthetetlen legyen. Törvényes form­á­­ban persze! Ilyenkor azonban a klerikálisok roppan­­tul hívei a parlamentáris rendszernek. A többség jogai szentek és sérthetetlenek: ez a jelszó. És azok az emberek, kik, midőn a saját érdekeikről van szó, nem ismernek sem törvényt, sem jogot, sem alkotmányt, hirtelen a parlamentárismust dogmává emelik és ebben különösen a többség elévülhetlen jogait. Ezen erőszak ellen természe­­tesen csak erőszakkal lehet védekezni. Amidőn a jogrend, melyet a törvényhozás megalkot, nyűggé változik, azt csak küzdelemmel lehet lerázni És midőn a százados igazságok a velők való visszaélés következtében mint hazug elvek jelentkeznek ; midőn a jogrend irányában a népekbe nevelt tisztelet megszűnt­: megszűnik a tekintély tisztelete is. Ilyenkor a nép szenve­­délye vakon száguld keresztül egy társadalmi rend romjain. Ami hajdanában az enervált ne­­mességnek volt a szerepe, most a klerikálisokra jutott. A mult században a históriai jogok ké­­pezték azon pontot, mely körül a reactió jegecze­­sedett, most a kereszténység jogai azok, melyek persze csak egy pár kolomposnak képezik a jo­­gait. Akkor a nép dühe a rendi szervezetet gá­­zolta halálra, most a klenkálizmus ellen fog tá­­madást intézni — de a támadás aztán messzebb is fog terjedni, mert a társadalmi rendnek fogja a halálos döfést megadni. Ez a klerikálizmus missziója Addig növelni az ellentállást, míg az elementáris erővel tör ki. Ha az eruptiót sikerül elnyomni , akkor csak a tönkrejutás lehet a klerikálisok vezetése alatt álló népek osztályrésze. Spanyolországban forra­­dalom van. De­ ezen forradalom nem egy élet­­erős nép akaratának megnyilatkozása, hanem egy tönkre sanyargatott nép végvonaglása. A halál közeledtével még egyszer fellobban az élet tüze — a népek pusztulása ugyanily jelenségek köz­­ben történik. A spanyol népen segíteni nem le­het. Abban a pillanatban, midőn a klerikálisok martaléka lett, alá volt írva halálos ítélete. Mintha beleoltanák a népekbe a rothadás csírá­­ját, úgy hat a hosszabb időn át működő klerikális uralom. A népek sorsa a haladás, az örökös evolutió és anyagcsere. A klerikálizmus épen ezt akadályozza meg. Belgiumban sikerült gátat vetni a haladás örök folyamának, de a források épek maradtak —__ ezen örökkön-örökké folyó áradat tehát nem posványosodott el, hanem át­­törte a gátakat. Spanyolországban a forrását tömték el ezn áradatnak, és a középkor miaz­­mái halálra kínozzák a népet, mely hajdanában a világ felett uralkodott. Nem lehet eléggé gyakran rámutatni ezen jelenségre. A sors Magyarországot olyan államhoz fűzte, melynek élete a klerikalizmus uralma és egy־ egy fölocsudás közt folyt le. Ma ott ismét kisért a klerikalizmus réme. Épen azon van, hogy a lánczokat, melyeket a népre vertek, sziklára erősítsék, honnan soha ki ne szabaduljanak. Bízunk abban, hogy Magyarország éltető forrása, a szabadság szeretete, bennünket immunizálni fog ezen kórság ellen. Belgium­, Spanyolország és Francziaország példája oly félelmetesen világítják azon pusztításokat, melyeket a klerikalizmus a népeken véghez visz, hogy vaksággal kell, hogy büntetve legyen azon nép, mely még ezután is hitelt adna a jezsuitizmus tévtanainak. Igaz, Ausztria még ott áll ma, a­hol a nyugati népek épen egy évszázad előtt tartottak, de az államok nem zárkózhatnak el egymástól és azon robbantó anyag, mely a mai társadalmi rendet­ kiforgatni törekszik, gyülemlik mindenütt és ha robbanásról van szó, erre nincsen systéma. Luegerék eddig ugyanazon csapáson jártak, mint belga kollégáik. Ha nem is fognak ugyanazon eruptív ellen­állásra találni, uralmuk eredménye ugyanaz leszen, mint Belgiumban. Azon végletek, melyek között a modern népek élete kénytelen-kelletlen lefoly, okvetlenül súrlódásokra ad okot. Egyik oldalon a hatalma­­san előre nyomuló proletariátus kérlel­hetl­enül neki ront a társadalmi rend korlátainak, a másik oldalon pedig ezen rend részesei görcsösen kapaszkodnak ugyanazon jogrendbe, mely nem fogadja be mindazokat, akik abban helyet köve­­telnek. Itt a klerikalizmus valóságos átka a népek­­nek. A természetes evolúczió élő akadálya, mely annál hatalmasabb, mivel a népekben ,rejlő és okvetlenül kifejezésre törekvő eleven erőt elfoj­­tani törekszik. Nagy és mélyrehajtó tanulságok azok, melyeket ezen küzdelmek a népeknek nyúj­­tottak. A mi rövid életünk alatt fölmerülő jelen­­ségeket, hogy úgy mondjuk, azok mindennapi jelentőségük szerint tudják csak megítélni. Nagy összegükben ezen jelenségek apró mozzanatai egy-egy nagy lépésnek, melyet a népek száza­­dokon át megtesznek. A reformáczió, a franczia forradalom egy-egy ilyen lépést jelentenek előre — közbe esik ama küzdelmek és áldozatok­­ végtelen sorozata, mely e lépésekhez vezetett.

Next