Egyenlőség, 1900. július-december (19. évfolyam, 26-52. szám)

1900-07-01 / 26. szám

EG 4 ! ן érdemes ligának pénzre volt szüksége. Ekkor Bukarest rendőrkapitányának, ki a liga egyik főembere, az az ör­­döngős ötlete támadt, hogy a jegyeket a zsidókkal véteti meg, amit így hajtott végre. A rendőrök szétvitték a zsidó kereskedőknek a jegyeket a főkapitány ama üze­­netével, hogy 10—10 frankot küldjenek minden jegyért, ami nagyon jutányos ár. Mert aki nem fizeti ma a 10 frankot, holnap 40-et fog fizetni és aki holnap nem fizeti a 40־ et, holnapután 100 at fog fizetni. Akadtak a ki­­szemeltek közt, kik a jegyet még sem vették meg, csak­­hogy azok aztán pórul jártak. Másnap ugyanis beállított az illető makacs zsidóhoz egy rendőr kész ítéletettel a kezében, mely szerint N. N. zsidó 40 franknyi bírságra ítéltetett, mert egy rendőr az előző estén sárosnak találta a bolt ajtaját. A 40 frankot meg is kellett fizetni, még pedig azonnal. Rendőri ítélet ellen Romániában zsidó nem apellálhat. Csakhogy ilyen makacs zsidó kevés akadt. A bu­­karesti zsidók szépen megvették az antiszemita bálra kiadott 2000 jegyet. A mulatságot tehát az antiszemita liga tagjai megtarthatták. A derék oláhok pompásan mu­­latták és maradt is még valamicske a zsidó pénzből, — mert mind el nem lopták, — amivel újabb zsidóüldözést inscenálhattak. Ilyen viszonyok mellett, ki csodálkozhat azon, hogy különösen a fiatal román zsidók, kik már hallottak valamit szabadságról, egyenlő jogokról, csapatostul mon­­danak búcsút szülőföldjüknek, melyen csak megalázást és üldözést tapasztaltak, melyért hasonlíthatatlanul töb­­bet áldoztak kínzóiknál, de a melyen még azt a jogot sem adták meg nekik, hogy dolgozhassanak. Iskolák és hivatalok zárvák előttük, a legtöbb­oglalkozásokból ki vannak rekesztve, lakni csak ott lakhat­­tak, ahol a zsaroló és­ embertelen Radu Mihaliuknak tet­­szik, büntetlenül leköpheti, megrúghatja őket minden pimasz, soha sem tudják, házaikra mikor tör rá a foszto­­gató csőcselék és ha panaszszal élnek, ha helyzetük javítására törekszenek, azt hirdetik róluk, hogy hazát árulnak és a rendőrség vezetése alatt rájuk szabadítják az utczát. Követelni mindazonáltal többet követelnek tőlük mint másoktól. Pénzben és vérben aránylag a legtöbbet a zsidók adóznak igazságos Romániában. Utóbb minden munkától is elzavarták őket, valóság­­gal az éhhalálnak szánták. És ezt az a Románi teszi, mely Európa előtt a zsidók egyenjogúsítására kötelezte magát. Csoda-e, ha a zsidók menekülni igyekeznek a számukra pokollá vált országból. Akármi történik velünk, mondogatják, annyit szenvedni, amennyit »otthon« szen­­vedtünk, nem fogunk sehol sem. Megyünk idegenbe lakatlan földre, szokatlan, tán pusztító éghajlat alá, vidékre, melyet mi fogunk először megmunkálni, melyről mielőtt letelepednénk, el kell előbb zavaruuk az erdő vadajit: mindegy, rosszabbul mint voltunk, nem lehetünk, és ha éhezünk is és nélkülözünk, de emberi méltósá­­gunkat nem fogják lealázni porig. Legalább szabadok leszünk, emberek leszünk. És hozzáláttak az önszámkivetéshez. Holmijukat eladogatták, vagy, mert rendesen vevő nem akadt elaján­­dékozták és hogy a csapat együtt van ellátva mind­­egyikök a drága haza utolsó kedveskedésével, a csavargó bizonyítványával (ilyennek van föltüntetve az útilevelem minden kivándorló utolsó látogatásra mennek a temetőbe, hol a földön ülve elzokogják Jeremiás siralmait,­­mire mindegyikök egy-egy rögöt vesz magához a drága sirok­­ról és megindul a menet, kisérve az­­egész községtől, mennek, és megkezdődik a bucsuzás — de még tovább kisérik, — újból búcsúztak és a zokogásnak és köny­­hullatásnak nem akar vége szakadni . Az első kivándorló csapat meghökkentette ugyan egy kissé a hatalmat kezelő oláhokat Bukaresten, mert, mint egyik-másik lapjuk kikotyogta, »ezt nem várták!«, de csakhamar fordítottak egyet a dolgon és Istrati és társai diadalról zengtek, melyet az antiszemitizmus Romániában elért. *Nagyon jó, — írták újságjaik — csak menjenek, hisz ezt akartuk.« És a zsidók mentek. Ez egyszer kö­­vették az antiszemita tanácsot, az antiszemiták őszinte nagy rémületére. Mert tessék csak elolvasni a mai ro­­mániai antiszemita nyilatkozatokat a kivándorlásról. Tudvalévő dolog, hogy Pharaó sem szívesen engedte elmenni a zsidókat Miczrájimból. Volt vagy 600.000 rab­­szolgája, kik semmijébe sem kerültek és akik különösen azzal tettek nagy szolgálatot, hogy akármilyen baj érte az országot, a nép rajtuk töltötte dühét, békében hagyván kormányt és hatóságot, mely természetesen szívesen látta, hogy helyette a zsidót ütik. Megrémültek azért Romániá­­ban is, hogy a zsidók mind sűrűbb csapatokban hagyták oda az országot, hogy benépesítsék Anatólia pusztaságait, melyeket a nagylelkű szultán a zsidóknak átengedett. Mert mind üresebbé lettek a városok, mind csendesebbekké az utczák. Itt-ott teljesen megszűnt az utált zsidó lárma és támadt helyette sik­ nyugalom, mert megállott az élet, megszűnt a mozgás. Bukarestben nem is hagyták annyiban a dolgot. Mert akármit mondjon akárki, én meg vagyok győződve róla, hogy a magas porta hirtelen tilalma, hogy több zsidó Anatóliában be nem telepedhet, bukaresti befolyásra vezethető vissza. Majd csak ezután fogjuk megtudni, miről mondott le a szultáni rendeletért a Törökország javára a megijedt Románia. Csakhogy a kivándorlási mozgalmat ezzel koránt­­sem ütötték agyon. A zsidókat valóságos kivándorlási láz ragadta meg. A sok éven át összegyülemlet keserű­­ség egyszerre tört ki belőlük és jelszavukká vált: Nem maradunk tovább Miczrájimban. Ha bele is halunk a pusztai vándorlásba, de megyünk, inkább meghalunk szabadon, semhogy gyalázatos, megbélyegzett rabszolgai f­eletet éljünk. És folyt föltartóztathatlanul a kivándorlás árja Cyprusba, Transvaalba, az angol-indiai klónikára, Észak- és Délamerikába. Mert téves ám a múlt heti ada­­tunk, hogy eddig 15.000 zsidó vándorolt ki Romániából. És meg nem felelő a­­Neue Freie Presse” adata sem, hogy 16.000-en vándoroltak ki. Mert mint e héten meg­­bízható oldalról megtudtuk, kivándoroltak egy esztendő óta több mint 30.000-en. Nemcsak munkások, kereskedők, kézművesek, hanem tőkepénzesek is tekintélyes számmal. A romániai kormány a világért sem örül már annyira, hogy a zsidókon túladhat, de másrészt nem is állíthatja­­ meg a kivándorlási folyamatot, ha csak egész Európa­­ előtt és első­sorban maga az oláh nép előtt nem akarja magát kompromittálni. Egy vágya volt eddig, aminek elég hangos kifejezést is adott: túltenni a zsidókon és most, hogy mennek, gátolja kivándorlásukat ?! De nincs is joga a meggátlásra. Tartozni csak ő tartozik a zsidók­­nak. Tartozik mindennel, mit eddig megvont tőlük, mig a zsidók semmivel sem tartoznak neki. ők csak adtak, amiért osztályrészök nem volt más mint üldözés, meg ■ vetés, kizárás. Mindamellett úgy kéz alatt elkövet mindent a ro­­mán kormány, hogy a kivándorlást megakadályozza, így összeköttetésbe lépett dr. Beck Mór, bukaresti hit­­szónokkal és még más 40 bukaresti zsidóval, kikkel­ YENLŐSÉG. 1900. junius 1.

Next