Egyenlőség, 1903. július-december (22. évfolyam, 27-52. szám)

1903-07-05 / 27. szám

­י' V • '■ ''■־';׳:״:*״ ^?..:יי■■ .:v!;• V־■';^• 'V ;׳...; EGYE­NLŐ­SÉG 1903. július 5. amerikai fellépésnek óriási erkölcsi jelentőségén, így is kemény leczkében részesült az orosz kor­­mány és vele az egész orosz hivatalos világ; sőt, megleczkéztetésnek maga az a beszéd, mely­­lyel az Egyesült Államok elnöke a zsidók kér­­vényét átvette, még különb és súlyosabb, mint a­milyen a kérvénynek hivatalos átadása lett volna. Egy nyolc­van milliónyi nép hivatalos feje mondotta itt sújtó ítéletét. Mondotta azt, hogy a­mennyire emlékezete terjed, még soha esemény oly általános iszonyatot és oly egyhangú fel­háborodást nem keltett az Egyesült Államok egész területén, mint a kisenevi vérfürdő. És a­mit így a világ egyik leghatalmasabb, legfel­­világosodottabb, leggazdagabb népe nevében az államfő kifejezett, azt százszoros erővel fokozza és harsogja a világon keresztül az a visszhang, melyet az elnöki szó mindenütt a művelt embe­­rek keblében kelt. Megváltó szó ez a lenyűgö­­zött és elbátortalanított telkeknek, rémes intés ez a zsarnokság véreskezű szolgáinak. Mint óriási bomba pattant szét ez a szó a pétervári kormánypaloták fölött, hogy dördülésére lábujj­­hegyekig kellett megreszketniök legsüketebb lakói­­nak is, össze kellett borzadnia a hódolat leg­­vastagabb takaróiba pólyázott czári léleknek is. Mint ostorcsapás hullott ez az orosz társadalom arczába, ott hagyva rajta a nagy megvetés égető bélyegét, belevágva annak a bizonyságát, hogy a­meddig Oroszországban ilyen vad kormányzati erkölcs és ilyen gyilkos társadalmi szellem lehet­­séges, az orosz nép nem tartotik a czivilizált népek közösségébe. Ám a vén Európa se kenje arcra redőit a hízelgés simító olajával. Azt a nagy tanulságot, mely Roosevelt beszédéből az orosz kormányzat megkérgesedett lelkébe belehasított, jó lesz másutt is emlékezetben tartani. Elolvassuk újra és újra az elnök nyilatkozatát, a­melyben nemcsak igaz emberi érzését és igaz keresztényi erkölcsét szólaltatja meg, de a saját személyes tapasztalatai alapján, a­miket egész hivatalos pályáján és magán­­viszonyaiból egyképen szerzett, a legfényesebb elismeréssel emlékezik meg az Egyesült Államok zsidó lakosainak polgári erényeiről, katonai bátorságukról, a béke és háború minden viszo­­nyában tanúsított igaz hazafiságukról. És hirdeti, hogy személyes tanúságát megpecsételi az egész amerikai nép meggyőződése. Nem a magas­­ságból világító ércttábla־ e ez is, és a rávésett szavakat nem kellene-e közelről láttatni sok olyan völgyben, a­melyek nem tartoz­­nak ugyan Oroszországhoz, a­melyekben mégis gyáva szívek gyűlöletes indulatoktól dobognak? Keressük az összehasonlító mértéket az éghajlatok viszonyára, a népek kü­lönbségére.Taán az amerikai föld csodás titka az, hogy az amerikai népnem­­zedékek rendkívüli fejlődésén keresztül oly örök­­ifjan tartotta meg az emberi eszményekben való hitét, holott az európai szárazföld oly sokszoro­­san felszántott talaján ez az idealizmus oly sze­­gényesen tengődik, virágai alig hogy egy nap a közgondolkozásból üde pompázással kihajtottak, már másnap halványan fonnyadni látszanak ? Hisz az Egyesült­ Államok népe kiválóan gyakor­­lati nép és köztudomás szerint éppen nem érzé­­ketlen az élet apró érdekei és versengései iránt; államszervezete, polgári hatalma, társadalmi léte mégis rendíthetenül van felépítve az emberi igaz­­ságosságnak és a demokratikus jognak ama széles és mindig növekvő alapjára, a­melyet közel másfél század előtt az angolszász kivándorlók hitteljes lélekből megteremtettek. Mi másban rejlik ez a titok, minthogy az amerikai közgondolko­­zásban még élő erőt jelent az, a­mit az igaz kereszténységnek neveznek. A kereszténység ott nem szenteskedő fanatizmus, nem feudális önzés álcrája, nem is hatalmi érdekek természetfölötti biztosítéka, hanem az emberiség közössége az igazságban és a könyörületben. Az a keresztény­­ség az, mely azonos a demokratikus eszmény­­nyel, mert mindkettő közös tőből fakadt: az ősi zsidó társadalmi tanításból. Nézzük, nézzük mélán a leáldozó napot, a nyugati alkony piros egét. És úgy tetszik, hogy a­mikor bennünket éji árnyékban hagy vissza, ugyanakkor szórja legpazarabbul sugarait egy másik világrész fölé. De ha pillanatra erőt vesz is rajtunk az a komor gondolat, hogy égi jól­­tevőnk a mi földrészünket igaztalanul megrövi­­díti, nyomban megvigasztal bennünket az a biztos előrelátás, hogy ez útját megjárva fogja meghozni a minden eddiginél szebb és ragyogóbb új hajnalt. A zsidó gimnázium. 11. A pesti hitközség által alapítandó középiskola szük­­ségleteit, illetőleg fenntartásának költségeit a Wahrmann és Taub-féle alapítványok évi kamataiból, a minimális szá­­mítással is elvárható tandíj-bevételekből és a polgári fiúiskolának jelenleg fennálló párhuzamos osztályai fen­­tartására szükséges költségekből fedezhetné. Ezekből a forrásokból a zsidó középiskola szükségleteit úgy le­­hetne ellátni, hogy a tanszemélyzet fizetését ugyanolyan összegekben lehetne megállapítani, minőket az állam fizet, sőt az óradíjasok még jobban is volnának dotálhatók. Emellett azonban még a kitelepítendő elemi osztályok költségéről sem kellene külön gondoskodni. Közelebbről nézve és a részletekbe bocsájtkozva ez az igazság a következőképpen fest:

Next