Egyenlőség, 1911. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1911-06-01 / 23. Jubileumi szám

1911. június 1. Az Egyenlőség jubileumi száma a gyöngék elnyomására, elpusztítására vezetne, az életért való harc rideg törvényének szolgál­­tatná ki az emberi társadalmat. Az egyenlőség elve ellenben, ha valaha csakugyan életbe lépne, minden kiválóságnak véget vetne, az irigység birodalmát építené fel és ezáltal lehe­­tetlenné tenne minden haladást. Mi tagadás, szabadság és egyenlőség nemcsak, hogy nem rokon fogalmak, hanem alkalmazásukban egyenesen kizárják egymást. Csak a papiroson festenek jól egymás mellett. Nem is szükséges Hegelre hivatkoznunk, annak bizonyítására, hogy az emberek természettől sem egyenlők. De hiszen a kultúra épen a természeti állapot fölé emelkedésben áll. Ahol egyenlő­­ség nincs, törvény sincs. Már­pedig el lehet-e az emberi társaság törvény nélkül? A két fogalom ellenkező irányát csak a harmadik nagy jelszónak, a testvériségnek, a szívekben és tettekben való megnyilatkozása képes enyhíteni, úgy a szabadságnak, mint az egyenlőségnek jövője nem a politikai irá­­nyoktól, hanem az erkölcs és igazságszeretet terjedésétől függ csupán. Közéletünk jelenségeire figyelve, lehetetlen, hogy fel ne támadjon felekezetünkben a jogos önvédelem, az önfentartás ösztöne. Amerre szemünk ellát, mindenünnen ellenséges indulatok villognak felénk. Hol nyíltan forgatott acél közül, hol meg hamu alatt égő parázs mögül. Már az iskola padjain zsidógyűlöletet csepegtet­­nek a gyermekbe. Pap és tanító gyakran egymással harci lábon állva, barátságosan egyesülnek, ha a ke­­serűség érzetét csepegtethetik a hatalmuk körébe szo­­rult zsidó gyermek zsenge lelkébe, megmételyezve ek­­ként a reájuk bízott egyéb becses emberanyagot is. És ugyanezek az oktató és nevelő tényezők kéjelegve csavarják ki más templomba járó embertársuk kezé­­ből a keserves falatot. Templom helyett a csapszék kármentőjében hir­­detik az igét és igazság helyett megszentelt pálinkát mérnek szomjazó híveiknek. Mindezt a keresztény vallás leple alatt cselek­­szik. Szeretet helyett gyűlöletet hintenek szét, mely­­nek magvaiból kél ki az a sok sötét előítélet. Mert való igaz, hogy az utca porában játszó, zsidó után görönggyel hajigáló gyermeket, a vad szidalmakban kitörő népfiát, a hatalom különböző fokain körülmé­­télt igazságot szolgáltató tényezőket valahogyan, va­­lamikor, valamely mértékben a vallás bűnös sáfárjai inficiálták. Érthetetlen, hogy miként hallgattatják el felkent papok vallásos lelkiismeretüket, mikor megváltójuk, szentjeik, apostolaik és az írás népe, a zsidóság ellen törnek és hogy miként nézik el jobbjaik, az a sok fenkölt lelkű gondolkozó, hogy a hit fájából fakad­­jon az a fattyúhajtás, mellyel végig­vesszőzik a zsi­­dót. Mert amit a fajtól való idegenkedés, az anya­­giakból eredő irigység és féltékenység plántál a szí­­vekbe, vagy hatalmaskodó többségnek az elnyomott kisebbség feletti uralomvágya kell, az mind nem eresz­­tene oly mély gyökeret, ha a lelki nyomorúság üst­­jén forralt ״ hit“ nem melegítené és a fényes egyházi szervezetek tövében szabadon tenyésző vadnövényzet nem termékenyítené a talajt. Olykor úgy tetszik, mintha a kereszténység el­­tévelyedettjei a zsidógyűlöletet intézménynek tekinte­­nék, melyben petyhüdt részeiket új életre izgatják, vagy forrásnak, mellyel hitüknek eredetét, szellemi tartalmának bélyegét lemosni törekszenek. A történet géniusza ilyenkor eltakarja arcát. Örök dicsősége a zsidóságnak, hogy az embe­­riség haladásába, erkölcsi megtisztulásába és a test­­vériség eszméjébe vetett bizodalma meg nem ingott, hogy annyi méltatlan szenvedés után benne a meg­­torlási vágy fel nem ébredhet. Templomából az egész emberiség üdvéért száll fel az imádság. Papjai, taní­­tói csak az emberszeretet jegyében munkálkodnak. Testületeit a legtisztább érzések hatják át. A zsidót az áldozatok terén, társadalmi munkájában a nagy, általános emberi feladat lelkesíti. Közben fáj ugyan neki a fogadott anya és mostohálkodó testvérek bán­­talma, de erkölcsi hivatásának útján meg nem áll. Az a martyrium, melyet a zsidóság ideális javak­­ért szenved, az a sziklaszilárd ellentállás, melyet az ellenséges hullámokkal szemközt tanúsít, nem isme­­retlen elleneink előtt sem. De ennek lefegyverező ha­­tása nincsen, sőt a támadások tüzét még inkább szítja. És mert e világtörténeti csoda erejét amaz erkölcsi szolidaritásban látják, melyet a közös sors fejlesztett, ott, ahol mód nyílik, éket vernek közénk, hogy a da­­rabokra zúzott erőhöz jobban hozzáférjenek. Vájjon a pártoskodás szenvedélyeiben elmerülő hitfeleink ezt nem látnák ? Ne éreznék-e ők is, hogy a közöttünk levő meghasonlást ellenségeink tudata­ ■ ~. DR. MEZEY FERENC kir. tanácsos, az Orsz. ./■׳ talán . . . Izr. Iroda titkára: 9

Next