Egyenlőség, 1914. július-december (33. évfolyam, 27-52. szám)

1914-07-05 / 27. szám

1914 junius 5.2 EGYENLŐSÉG Történelmi igazságszolgáltatás. Vajjon igazán van-e olyasvalami, amit az emberiség lelkiismeretének szoktak nevezni abban az értelemben, amelyben a történelmi igazságszolgáltatásról beszélünk? Amikor ezt a fogalmat említjük, gondolunk arra a törvény­­szerűségre, amellyel a történelem még századok múlva is jóváteszi a történelmi fejlődés egy-egy igazságtalanságát. Régi időkben lassabban hala­­dott előre a történelmi igazságszolgáltatás, az emberiség lelkiismeretének műve, mert nehe­­zebben és lassabban őrölt meg a fejlődés egy-egy előítéletet vagy balhitet, lassabban, mint ahogy a mesebeli madárka elkoptatta csőrével a gyémánt­­hegyet. Manapság ez is gyorsabban megy. Alig három év telt el a Dreyfus-féle bordereau hami­­sítása és a Zola-féle ״ J’accuse״ között. De ma nem is fogjuk fel többé sem az emberiség lelkiismeretét, sem a történelmi igazságszolgál­­tatást transcendentális értelemben. Gondolkodá­­sunkat a természettudomány realitásai irányítják és a társadalmi fejlődésben is keressük és meg­­találjuk a természeti törvények hatását és sza­­bályszerűségét. Azt lehetne mondani, hogy a históriai igazságtalanságok által bizonyos eleven erők eltereltetnek természetes rendeltetésüktől, , amelyek azután a természeti törvényen alapuló reactio folytán szünet nélkül tovább működnek, tovább fejtik ki energiájukat, amíg legyőzik a velük szemben kifejtett ellenséges hatást,­­ az igazságtalanságot. Gondolkodván a zsidóságnak két ezredéves történetén, ennek a fajnak és faji energiájának csodálatos fennmaradását azon szellemi és lelki aktivitásnak merném tulajdonítani, amelyet két ezredév folyamán elszenvedett igazságtalanságok ébrentartottak benne. Igaz, hogy ha ez az aktivitás arányban állana az elszenvedett igaz־ ságtalanságokkal, akkor a zsidóság nagy része ma nem volna kénytelen a legképtelenebb elnyomatásokat elszenvedni, sokszor jelenték־ lesen emberkék által hirdetett ״ elvek­ behatása alatt, amely emberkék rendesen csupán ügyes kufárjai annak a szerencsének, hogy kereszté­­nyeknek születtek és igy már bölcsőjükben megadatott a jog arra, hogy igazságtalanok legyenek a zsidóval szemben. Nagy és szép szó az emberiség lelkiismerete, de még hatalmasabb szó az egoizmus, ha módjában van magát hazug idealizmussal körülvenni, vagy, ami még kényelmesebb, nem is szorul álarcra, mert a zsidóval szemben az egoizmus mindig szent és csalhatatlan. De azért van lelkiismerete az emberiség­­nek. Nem a tömegembernek vagy emberiség­i tömegének, mert a tömeg lelkiismeretét kell, hogy megindítsa egy-egy kiválasztott ember, aki a kellő történelmi pillanatban megtalálja a saját maga lelkiismeretét és át tudja plántálni a tö­­megekre. De teheti ezt egy nagy esemény is. Könyves Kálmán lelkiismerete fellázadt a boszor­­kányperek ellen, de Leonardo da Vinci majd három századdal később csaknem máglyára ke­­rült, mert nem hitt a fekete mágiában és ennek a nagy embernek menekülnie kellett a házából, mert nem bírta el a fojtó bűzt, melyet 1300 bo­­szorkánynak harangzúgás és istentisztelet közben egyszerre való elégetése okozott — gondolom Firenzében,­­־,dig mindez a pápa nevében tör­­tént. De ez­ekn­ek a nagy és igaz embereknek a lelkiismerete nem plántálódott át a tömegre, mert az igazságtalanságok által lenyűgözött eleven energiák még nem hatottak az embe­­rekre. A romániai zsidók helyzete a legocsmányabb történelmi igazságtalanságok egyike. A zsidók energiája eddig hasztalanul küzdött a román hazafiak jól jövedelmező hazafias egoizmusa el­­len. De mintha elevenebben kezdenének hatni a lenyűgözött energiák és mintha megmozdulna az a biz­onyos történelmi lelkiismeret. Hatalmas eleven erőt adott a román zsidók jogérzésének az utolsó háború alatt a haza irányában híven teljesített kötelességtudás és megmozdult a lelki­­ismeret annak behatása alatt, hogy ez a haza elfogadta idegenektől és jogtalanoktól az áldo­­zatot, s hogy ez a haza ígéretet tett, hogy a meg­­nagyobbodott, súlyban, tekintélyben és terület­­ben megöregbedett Románia ismerni fogja köte­­lességeit. Sir Edward Grey, angol külügyminisz­­ter azon a nézeten van, hogy a bukaresti béke­­szerződés, mellyel a balkánháborúk befejezést nyertek, amennyiben ez a szerződés a berlini szerződést megváltoztatja, az európai hatalmak megerősítésére szorul. Mivel pedig a berlini szer­­ződés eredetileg a polgári és vallási szabadságok garanciáját jelentette, sir Edward Grey elhatá­­rozta a héten, hogy Nagybritannia nevében megtagadja a bukaresti szerződés jóváhagyását, ha ez nem vonná maga után a berlini szerződés megerősítését a fenti értelemben. Íme, Európa lelkiismeretének szószólója Sir Edward Grey. Nem tudom, hogy a lelkiismeret ezen a szava átplántálódik-e Európára. Minden­­esetre Tamás vagyok benne, mert a politikai egoizmus annyira megszállotta ezt az öreg Európát, hogy az úgynevezett hármas entente országainak sajtója alig próbálja megérteni a szarajevói rémes gyilkosságot csak azért, mert a hármas­ szövetség egyik birodalmának trón­­örökösét gyilkolták meg. Az egoizmus ekkora

Next