Egyenlőség, 1920 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1920-01-03 / 1. szám

D EGYENLŐSÉG a morúság bármely időszakából, van-e egy szó, egy hang, egy gondolat, amely nem arra buzdít a zsidó hitnek kiirthatatlan meggyőződésével, hogy feleke­­zeti becsületünk elválaszthatatlan a haza védelmé­­től; tekintsetek a zsidó értelmiség bármely osztá­­lyára: a zsidó orvos, biró, művész, tudós és a töb­­biek, mind mind nem­e büszkén hirdette e haza ha­­tárain túl is, hogy tudománya, művészete izig-vérig magyar és semmi más ! A háború zsidó halottai, élő rokkantjait, meg hadifogságban sínylődő testvé­­reinket számoljátok össze s meglátjátok, milyen arányszámmal szerepel a zsidóság a haza katonai védelmében. Beszéljenek a számok. Magyarország lakosainak vallásszerinti megoszlása az utolsó nép­­számlálás hiteles adtai szerint Római katholikus . . . . 47.84% Görög katholikus . . . . 10.94% Görög keleti . . . . . 13.64% Református . . . . 14.62% Ágostai evangélikus . . . 7.80% Unitárius .... . . . 0.41% Zsidó .... . . . 4.67% A többi jelentéktelen aránnyal szerepel. Ha a háború zsidó áldozatai a veszteség 4.67%-át tennék ki, akkor nem gyászolná minden család a háború­­ban elesett fiait. A zsidó sirhantok beszélnek, a béna zsidó katonák mankói jelentkeznek, vétkezik a ma­­gyarság ellen, aki gúnyt űz e szenvedésből s megla­­zitja a csatamezükön vérrel megpecsételt erős baj­­társi köteléket. Békében és háborúban, a múlt küzdelmeiben és a jelen gondterhes feladataiban tettekkel tényező volt a zsidóság, s az kíván lenni a nemzeti egységes erő minden megnyilvánulásában. E vágyakozás charakter indelebilis, kitörölhetetlen, mint az ecclesia militans keresztsége, ezt el nem pusztíthatja sem üldözés, sem cselszövés, mert a hazához való ragaszkodásunk velünk született tulajdonságunk és elvitathatatlan jogunk. E jogosultságban rejlik a zsidóság politikai ér­­téke. Az pedig, hogy e jogával élni kíván , a zsidó­­ság politikai kötelessége. III. Erőpróbája a hazai zsidóság magyar nemzeti jellemének , a nemzetgyűlési választáson való rész­­vétele. Uj pártalakulások, uj felfogások, a keresztény erkölcsnek, mint kizárólagos nemzeti alapnak szere­­peltetése, a zsidóságra uj politikai feladatokat ró. El­­ismerjük a keresztény morál minden fenségét, el­­ismerjük, hogy a magyar nemzeti haladás irányító erőssége a keresztény szellem, de e keresztény etika tiszta értelmezése nem zárja ki, hogy a zsidó hitük■­­hoz ragaszkodó magyarok ne lehessenek önzetlen napszámosai a nemzeti regeneráció gigászi munká­­jának. A szeretet és alázatosság pillérein nyugvó ke­­resztény világnézet nem utasíthatja el azoknak־ al­­kotó tevékenységét, kiknek erkölcsi és vallási fim­­damentumát az egy Istenhez való bibliai hűség ké­­pezi. Évezredek tanulságai hirdetik, hogy a zsidó vallás soha nem állott semmiféle fejlődés haladás útjában, mit akarják lerántani hithűségünket poli­­tikai vonatkozások kopár mezejére, az idővel dacoló maradandó­ságot, a múlandóság kétes értékű tételei közé ... Bölcsen mondta a miniszterelnök csongrádi programmbeszédében: az igazi keresztény szellem nem ismer gyűlöletet, sem üldözést. S most mégis tömegek ajkán politikai jelszó felekezetünk nyilt ül­­dözése. Világhírű büntető kódexünk a vallást, hit­­felekezeteket védő szakasza, melyeknek forrása az 1843-iki törvényjavaslat (Deák, Eötvös, Szalay László is részt vettek benne) az új Magyaror­szág egyik al­­kotmánybiztosítéka, szigorú büntetést ró az izga­­tókra s most mintha feledésbe ment volna e törvény­­hely : nincs államügyész, ki a zsidóság gyalázásaiért vádat emelt volna . . . De Bánk Bán jusson eszünkbe: ״ Munkálkodó légy, ne panaszkodó.“ A zsidóságnak nyugodt mél­­tósággal, türelmes erőve­l kell összefognia, hogy a felekezeti türelmetlenséget szító elemek ne ingassák meg még jobban egy vesztett háborúban megfogyat­­kozott nemzeti tekintélyünket. Ha szabad volt megszervezni a bennünket tá­­madó antiszemitizmust, meg kell szervezni a véde­­kezésünket. A szervezkedés korántsem kihivó ellenállás, vagy a gyűlölet viszon­­zása, hanem felvilágosító munka legyen a zsidó ön­­kormányzat teljes kiépítése útján. A törvényesen elismert felekezeteket egyforma védelemben köteles az állam részesíteni s ennek , közjogi elismerése felekezetünk nemzetenk illési kép­­viseletében jusson kifejezésre. Kétkamarás parlamenti rendszerben a felső ka­­marában minden elismert felekezet egyházi és vi­­lági képviselője helyet foglal, hogy őrködjék az egy■־ háza szabadsága felett s ha sérelem éri, a parlament­­ben kereshessen orvoslást. A magyar zsidóságnak a magyar országgyűlés egyik házában sem volt kép­­viselete. Hogy a múlt kormányai a kinevezés jogá­­nak gyakorlását mellőzték, ez ellen befolyás nem volt gyakorolható, de hogy a zsidó hitvallású nép­­képviselők — egy-két kivétellel — jobban szerették, ha felekezeti sérelmeink nem zavarták őket törvény­­hozói bokros teendőikben, ezt fájdalom, konsta­­tálni kell. Bátor szókimondással egyesültünk a nemzet­­gyűlési választásokon felekezetünk védelmére. A recepció írott malaszt, ha reácáfolnak a tények. A zsidóság 1840 óta egyebet sem tett, mint a magyar kultúrába való teljes beolvadását építette. A nem­­zetgyűlésre vár az épület betetőzése.­ Ha a választások annyit sem biztosítanak a ki­­sebbségek védelmére, hogy a zsidóság jogos pa­­naszai, sérelmei a nemzet színe előtt feltárhatók le­­gyenek, akkor megérdemeljük a mellőztetés minden hátrányát — mert önmagunkkal nem törődünk. A titkos szavazati jog a fegyverünk, jogaink biztositá­­sára, lelkiismeretes politikai meggyőződésünk s­ pa­­had nyilvánítására. Ha most is az oppor^^i$^'S^elS rel bennünket s nem törekszünk an^186|^ Vélünk­ érző, igazunkat megértő és ^l^kezdi jogos keinket bátran szószólóink, akkor^^mi^^j^píá: isidóság •ür jobbrafordulását. 1920. január 1.

Next