Egyenlőség, 1920 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1920-09-18 / 38. szám

2 L­öw Immánuel újéve« — Házi istentisztelet a szegedi főrabbinál — Szeged, 1920 szeptember. A nagy alföldi városra didergően borul rá a reg­­geli köd. Szeged a kora­ ősz hervadásos színeiben szunnyad, az üzletek zárva, a kávéházakban alig egy ember. Rós Hajónok napja van és Szeged önérzetes, kemény zsidósága ünnepel, s dolgos két kezét, mely máskor fáradhatatlan a munkában, ma imára kul­­csolja. A templom felé özönlik a nép. Sudár növésű, biztos tekintetű férfiak xxxxxxxxxx xxxx xxxxxxxxxxxxx x x x x S benn, fenségesen pompás csarnokban acélos erővel hangzik fel az ima, s repül az északi széllel Újszeged felé, ima Magyarország épségéért, édesmindnyájunk boldogságáért. A szegedi pap, Löw Immanuel, vájjon mit csinál ma? Ujév reggelén szive nem szorul-e össze, hogy né­­pének a szószékről nem ő hirdeti az igét? Magas, ma­­gyarruhás alakja vájjon rágörnyed-e bús egyedüllétben az imakönyvre, ma, midőn Izrael év- meg évezredes népe ime újra egy homokszemet perdít le az idő örök olaján ? A templomtól pár lépésnyire eső házába átzen­­dül-e az orgona, s két szeméből vájjon leperdül-e a könny az aranyrojtos magyar nyakravalóra ? Löw Immanuel nincsen ma egyedül. Az ügyészség x xxx x xxxxxxxxxxxx utat engedett tíz előkelő szegedi zsidó férfinak, kik el óhajtottak menni szent újév reggelén Löw Immánuelhez, hogy segítőkül szolgálnának neki Isten és a haza di­cséretében. Löw Immánuelhez ma beléphetett, ajkukon hívei üdvözletével, a község tíz kiküldöttje. Mert Löw Immánuel hívei ma is hívei maradtak, kik remélik, hiszik, tudják, hogy a főpap feje felől el fog, el kell múlnia a rettenetes félreértés napfogyatko­­zásának s ki kell derülnie, hogy a szegedi pap ragyo­­góan magyar és becsületes múltjának ezernyi órája nem válhatott x x x x x semmivé, x x x x x x x x x renegát, Holländer Sándor x x x x x X X X X X X Löw Immánuel házi őrizetben van. A kapuban szuronyos őr, aki az ügyészség írásos engedélye nélkül senkit be nem ereszt. Elmentem az ügyészségre s látogatási engedélyt kértem. Azt mondtam, hogy kisgyermekkorom óta is­­merem, itt nevelkedtem, évek óta elszakadtam Szeged­­ről s most, az ő megpróbáltatása idejében boldog s becsületét, magyar tisztességét napfényre hozó uj esz­­tendőt akarok kívánni neki. Udvariasan, de határozot­­tan elutasítottak,­­ megengedték azonban, hogy mon­­danivalóimat írásban juttassam hozzá, de csak rajtuk keresztül. Löw Immanuel levelezhet, de cenzúrázzák minden sorát, melyet ír, s melyet kap. A telefon néma a pap asztalán. De kedves virágai megmaradtak s Löw Immanuel, ha szeme elfáradt az olvasásban, szeretettel hajlik az őszirózsák fölé. Szeged zsidósága szentül bízik, hogy ezek a rózsák megvigasztalják Löw Immanuel szivét s eljön az idő, midőn újra az ő hatalmas hangján repül a fohász Istenhez... A­ zsidó egyetem felállításának az eszméje óriási visszhangot keltett nemcsak­ csonka Magyarországon, de országszerte. Cikkünkre való hivatkozással özönével érkeznek a levelek tanácsokkal és ajánlatokkal s az ünnepi istentiszteletek alkalmával, a még nem is létező egyetem céljaira százezereket adományoztak lelkes zsidók. Haller miniszter megígérte, hogy ezen a hé­­ten fog nyilatkozni a zsidó egyetem kérdéséről. A numerus claususról szóló törvényjavaslat, hír sze­­rint, Bernolák módosításával, fog keresztülmenni, amely kimondja, hogy a hallgatóságnak legalább 5 százaléka zsidó kell, hogy legyen, de ez a ״ leg­­alább“ nem vigasztal bennünket túlságosan ! így is sok ezer zsidó diák fog kiszorulni az egyetemről s ezekről gondoskodni: létkérdése a magyar zsidós­ságnak. Külföldön ezek a diákok nem tanulhatnak, mert a külföldi tartózkodás nagyon drága, de nem tanulhatnak azért sem, mert kérdéses, hogy nos­­trifikálni fogják-e okleveleiket Magyarországon. Számukra — és számunkra! — a kérdésnek csak egyetlen megoldása képzelhető, az, ha a zsidó egyetem ad módot tanulmányaik folytatására. Bi­­zonyára nem lesz könnyű megvalósítani a zsidó egyetem eszméjét, mi azonban ezentúl szüntelen küzdeni fogunk érte és minden magyar zsidónak becsületbeli kötelessége, hogy ebben a küzdelem­­ben részt vegyen ! 1920 szeptember 18 EGYENLŐSÉG Egyetemi tanárok a numerus claususról. /׳ Az Egyenlőség tudósítója meglátogatta az egyetem tanárait és véleményüket kérte a numerus claususról. A nyilatkozatok közlését ma megkezdjük. Kmetty Károly dr., a közjog tanára: — Azt hiszem, rólam mindenki tudja, hogy a legré­­gibb antiszemiták egyike vagyok. De ugyancsak én va­­gyok az, aki a szerzett jogok tiszteletben tartását és­ a jogegyenlőséget halálig védelmezem. Az én antiszemi­­tizmusom teljesen más, mint a mai hirtelen­ kereszté­­nyek és a nagyszámú kitértek antiszemitizmusa. Azok szemében én természetesen zsidóvédő vagyok, akárcsak Rákosi Jenő. A keresztény orgánumokba azonban nem írok, hanem tíz éve Az Újság­ba dolgozom. — A numerus claususról negyven évi tapasztalatok alapján állapítom meg nézeteimet. Előre kell bocsájta­­nom, hogy az ezirányú minisztériumi rendeletet, vala­­mint az egyetemi törvényjavaslatot nem ismerem. Még az újságból sem. Annyit azonban mondhatok, hogy ha megcsinálják, sokáig nem lesz életben. Az én antisze­­mitizmusom az, hogy utánozni a zsidót, felvenni vele a versenyt minden téren, de nem jogfosztottá tenni.­­ Úgy tudom, a törvényjavaslatban öt százalékra akarják kontingentálni a felvehető zsidó hallgatók számát Azt mondják, hogy azért jelölik meg az öt százalékot, hogy ezáltal biztosítva legyen az, hogy öt százalékot fel kell venni. A zsidók érdekében van­ ez a meghatározás, mondják. Holott nem így van. Mert ha nem jelölnének

Next