Egyenlőség, 1922. július-december (41. évfolyam, 26-52. szám)

1922-07-01 / 26. szám

EGYENLŐSÉG 1922. júlitts 1 CdbeE rk­Y-k­ erősségét és gyengeségét ismerte• tudta « megjelölt«­­ arának szilaj életkedve számtol nem vett más ártatlan hol­óéimnál E két ős egyéniségét mi, az utódaik' ott érezzük' a ge­­linkben, az akaraterő s a vidámság, a felelősséggel teljes 1—1 oly «ág­a a menvedély várakozásában 1 ז « Apám. (Abból az emlékbeszédből, ame­­lyet a német császár jelenlétében, édes­­apja temetésén mondott el Raftenas 1911. június 23-án az Oberschöneweidei zsidó temetőben.) Halála napján, e júniusi vasárnapon a nap eljutott po­­lfájának tetőfokára. Ő is a pálya tetőfokán állt , nem lépte még túl az élet zenitjét. Szelleme erejének teljességében tün­­dökölt. A halál a munka mellől ragadta el. Az elvégzendő munka dandárja, töretlen erejére várt még, tervek, intézte­­tések, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a háború után gaz­­és régi életünk újjászülessen. Megpillantotta a távolból a ködös csúcsokat, ködös hegyormait a béke elkövetkezendő világának, amely, ha Isten úgy akarja, nagyobb, szebb, tisz­­tább lesz, mint az, amely letűnt Megpillantotta a csúcsokat. De nem adatott meg neki, hogy e világ földjére lépjen. Eltemetjük testedet, Apám, de szellemedet nem temet­­jü­k el. Az száll, száll... Fel a magas Égbe, repíti az erő, ame­­let a nap ád neki, fel ama Magasságba, amelyből jött s hova visszatér. S mert, ott. Te a magad életét éled, igazabban, telje­­sebben, mint mi, akik csak árnyak vagyunk melletted. Engedd, Apám, hogy életednél meggyig­tsuk életünk fáklyáját. Világosítsad meg igazságoddal tévedéseinket. En­­gedd, hogy erőt merítsünk erődből s Miét hitedből mun­­kánkhoz, szent német hazánkért való munkánkhoz s ahhoz, m­elyet az Emberiség örök Szelemének szolgálatában vé­­gezünk. S most, Apám, köszöntelek, mélységes alázattal és hó­­lálattal, köszöntelek apáim és apáid áldásmondásával, AM- ja áldásával, amely minden nép és nemzedék áldása lett. Áldjon meg az Úr és legyen őrsöd. Világosítsa meg «­­italát , legyen hozzád kegy­elenes, Fordítsa feléd tekintetét t­u djon neked nyugalmat s békét. Amen, A ■Móság — Istenhez ▼álé vt­­mény legtisztább formája . . •­­ (A Carl von Trützsebier-Falken­stein antiszemita röpiratára adott vá­­laszbóll Ha ma valami disszident muzulmán, vagy buddhista (Jame hozzám és azt mondaná, hogy legbensőbb meggyőző­­dése szerint az evangélisták és az apostolok eredeti vallását ... hiszi, de ennél se többet se kevesebbet: várjon tanácsol­­hatnám-e ennek az embernek, hogy térjen át valamely ke­­resztény felekezetre? De azt hiszem nem volna túlságosan merész paradoxon, ha ezt mondanám neki: A te hited a zsid­­óság kebelében született és ez a hit talán az egyetlen le­­hetséges módja, hogy tovább fejlesztenék a zsidóság etnikai monotheizmusa. Ez volt az a vallás, amely keletkezésének idejében — amidőn egyetlen nép sem sólt érett arra, hogy felvegye — a palesztinai parasztok ezreit ragadta magával ill mint általános népvallás, csupán a városi néposztályokon ,és az idegen kormányhatalmon törött meg... Ha hitedre a hagyományos hitvallás bélyegét akarod ütni, úgy a mózesi monotheizmus a ő dogmátlan és egyháztalan szabadságán m­a az egyetlen vallás, amelyet a te hited belső ellentmondás nélkül elviselhet. A mié másodosztályú állampolgár. A zsidór« bélyeget frt a társadalom. * A keresztény középosztály jobb keze­ sem nem érint­­­eznek ▼éle, sem egyesületeikbe nem fogadják be őt. Szó• mos vállalkozás kizárja hivatalnokai sorából. Halgatósegot Megegyezés van rá, hogy egyetemi tanár nem lehet. Hivat•״ fee rendszabályok tartják hívét tőle a közigazgatási, a ka״ rend pályát • a magasabb bírói méltóságokat van a német zsidó ifjúkorában egy végtelen® fijdal• •tat pillanat, amelyet nem felejthet el •aha, amíg «L Az, —iilybiu •Mszttr élerei a tudatára amak, hogy mint mi­­«*dos tályu állampolgár lépett — életbe • Mába ■MOS «MM* fljWi ■nWWltt * !^/»jwpWWr , ׳ X kitérésről, _ E kQieresztelkedést a tervelt­­és lelkiismeretes zsidótól két s«lyo* dolgot követel. Először is azt, hogy tagadja meg a­ dogmatikus fogalma­­zású hitvallását, amelyről tudja, hogy fenmar­ad­ásáh­oz nagyban hozzájárult az a sok baj, mait vallóinak okozott Másodszor annak tudomásulvételét követeli tőle, hogy ő. olyan mafter, aki — fizied vagy társadalmi téren — atyai Intések megtagadásából hasznot hoz. Ráadásul még arra kényszeríti a kikeresztelkedő* a kő­­teret, hogy alázatos szertartással nyilvánítsa is azt, hogy egyetért a porosz zsidópolitikával. Már­pedig állam ember* csoporttal olyan keservesen nem bánt még el, mint a porom állam a zsidókkal. Ha összehasonlítjuk azokat a rendszabá­­lyokat, amelyeket a porosz-német politika, védekezésül avagy dühében, népcsoportok ellen­­ lengyelek, w elf­ek, dá►­ nők, elzásziak ezen életbe léptetett, meggyőződhetünk rá**, hogy a népcsoportok egyikét sem alacsony itatták le teljes egészében társadalmilag úgy, amint azt a zsidókkal meg­­tették. A kitérés erkölcstelen. A kitérés erkölcstelen, mert sutgmbazza a hír, a meg­­győződés­ megváltoztatását, előnyben részesít renegátakat, mialatt törvénytelen módon, mindenféle kis eszközzel meg­­rövidít polgárjogában sok százezer olyan polgárt, akinek csak az a bűne, hogy követte, idézetve követi meggyőződése és lelkiismerete szavát. • Ha egy helyzetet kétféleképen oldhatok meg: vagy úgy, hogy hatályon kívül helyezek egy egészségtelen és tarthatatlan elvet, vagy úgy, hogy félmillió embert hitének elhagyására kényszeritek, azt hiszem helyesebben cselek­­szem, ha a két megoldási mód közül az egyszerűbbet vá­­la­sz­lom, az elsőt Aatiszemittamus: (*elem a komkurenciások Mondják meg nyíltan és becsületesen : félünk a zsidók! fő­onkurrenciá­játórt Küzdjenek *Menünk. De becsületes fegyverekkel k­üzdjeitek a ne gyalázzanak. A legkegyetle­­sebb, a mit ember embernek mondhat ez: — Véred, lelked, érzésed nem közös a miénk­kel. Más vagy, mint mi és más is maradsz. Nemiden. Idegen. Német érdek — zsidó érdek. A német zsidóság sorsa, munkálkodása, vagyona, kul­­túrája annyira a német birodalom sorsához kötött, hogy a német népnek talán egy része־ sem szenvedne annyit Német­­ország politikai hatalmának esetleges hanyatlásétól, mint éppen a zsidó. A kulturállum­ok közül sokban különbek a zsidók lehetőségei gazdasági téren, mint Németországban és majdnem valamennyiben több jog illeti meg őket, mint Hi­­lon. Ha mégis, német hazájukhoz kötötték a német zsidók gazdasági és kulturális létüket: valószínű­e, hogy könöm­­bösök vagy éppen rosszindulatúak ezzel az országgal szemben ? Miért harcolok ? Nem azért, hogy a zsidókból tartalékos hadnagy la״ lessen. Azt a zsidót sose sajnálom, aki arra vágyik, hogy meg­­becsülje őt az állam s hiába vágyik erre. Aki — állást keresve — bebocsáttatást kér olyan he­­lyekre, ahol mit sem akarnak tudni róla, az ilyen “■״^ t sajnálom, de nem segíthetek rajta. . Én az igazságtalanság elen harcolok. . . Az igazságtalanság e len, amelynek árnyaival lépte*• nyomon találkozhatni Németországban. Valamely kor még nem­ ■evezhető gondtalannak *sért, mert ragyog a kis hadnagyok arca s az átfedték reménnyel teljesek. Évtizedek óta nem élt át Németország olyan komoly időket, mint ezek a mostaniak. S ilyen időkben a legtöbb, «mit tehettek’ as, ha igazság* talanságokat »Tüntetünk meg. Az az igazságtalanság, amelyet « német zsidóságnak és — részben — « német polgárságnak «­ kall mancédale, nem' a legnagyobb igazságtalanság, de igazségtalenság Ezért kell beszélni róla. S mindenki akkor cselekszik' a legjobban. Ha lentil emberi, társadalmi, polgári lelkiismeretének mélyére s kk­el»» omtan az ifggségtaljpnéf gs&M, athely ott btfrjfhgikt

Next