Egyenlőség, 1924 (43. évfolyam, 1-51. szám)

1924-05-24 / 20. szám

g. oldal menetét. Az ő vállán nyugszik a Szent Asztal rudja. A keze lecsügged. Alakja meggörr­yedt és a rabszijjak megfeszülnek elhanyatló testén. Nagy ráncokban hull róla alá a fogoly zsidó katonák egyenruhája. De a nyaka felfelé szegett, bátor és vakmerő. A fejtartása egyenes, mint egy uralkodóé. Az arca­­ hiányzik. Az évszázadok el­­mosták a vonásait. Nem tudni, milyen volt. Az az érzésem, hogy ez arc, ha meg­­marad, az örök zsidó szenvedés és az örök- zsidó bizalom szimbóluma lett volna minden időkön át. Ez a büszke és megalázott, ez a fáj­­d­almas és reménykedő, ez a gőgös és alázatos arc. A zsidó halhatatlan arca. Az ismeret­­len ifjúé, kinek vonásait elmosta az idő. A római hitközség vallási tilalma nem engedi meg, hogy zsidó ember áthalad­­jon a Titus-év alatt. ״ Nem szabad el­­ismernünk az ő győzelmüket és nem sza­­bad meggyalázni őseinket“ — ez a tila­­lom indokolása.­­Mikor az olasz hadsereg 1918 őszén ünnepélyesen bevonult Rómába, a világ­­háború végén, a római polgármester úgy rendezte a bevonulást, hogy a katonaság­­nak át kellett haladni a Fórumon — át a Konstantin diadalívén és át a Titus ivén is. Ekkor a római zsidó hitközség vénei megjelentek az olasz király előtt. Az olasz hadseregben — mondták — szám­­talan zsidó hős harcolt. Számtalan a zsidó katona azok közt is, akik most be fognak vonulni Rómába. Ne kényszerít­­sék őket, hogy áthaladjanak a Titus ive alatt, mely alatt elmenni vallásos zsidó­­nak nem szabad. Az olasz király — mondja nekünk a római főrabbi — meglepődve hallgatta a tiltakozást. És azonnal kiadta a paran­­csot, hogy az egész bevonuló hadsereg kerülje el a Titus-ivet, nehogy a zsidó katonáknak ki keljen válniok a me-Az V., a XV. és X-ik légió, továbbá az alexandriai hadtest s egy Britanniai zászló­­alj négy éven át harcoltak a maroknyi Zsidóország ellen. Jeruzsálem falai alatt két évig vérzett az egész római hadsereg. Mikor azt a csöpp kis országot végre meghódították, akkor a rettentő világ­­birodalom, — amely Bagdadtól az óceánig terjedt, s olyan boldog volt, hogy diadalivet emeltetett a „győzelem“ emlékére. A Titus-iv tehát mégsem szégyenünk. És hol vannak a többi diadalivek ? A gallusokon, a germánokon, a többi bar­­bárokon aratott győzelmek után ? Hi­­szen legyőzték az egész világot. Hol van a százezer győzelem, hol van a tömén­­telen diadal, hol a rablott kincsek és hol a hatalom ? A. Menóra, a szent zsidó lámpa ezüstö­­sen csillog a római alkonyatban. És a Fórumon csend van. Nincs, aki kérdésekre válaszolna. A rommező ki­­ürült.­­ Az idegenvezetők elszéledtek. A turisták elvonultak. Már zárják is a ka­­pukat. Estilapokat kiabálnak odakünn, tíz lépésre innen, a rikkancsok és autók éktelen lármája veri fel az alkonyatát. Isteni Titus ! Ki­­gondolna rád és ki beszélne rólad, 11a m­i el nem jönnénk ide, napról napra, minden országból és minden földről, megcsodálni a Menórát ? A kiirtottak, a leigázottak, a rabok és szolgák, a meghódítottak fiai... (Róma, május.) EGYENLŐSÉG Nem tért ki I. Az ״ Egyenlőség״ tek. Szerkesztőségének, Budapest. Igen tisztelt Főszerkesztő Ur! Mély tisztelettel kérjük igen tisztelt Fő­­szerkesztő urat, hogy az alábbira nézve b. lapjuk szerkesztői üzenetében válaszolni szí­­veskedjék : 200.000 koronában fogadás köttetett a kül­­földön tanuló főiskolai hallgatók javára, hogy Rózsahegyi Kálmán, a Nemzeti Szín­­ház művésze zsidó-e. Az ellenfél azt állítja, hogy csak volt zsidó, de kikeresztelkedett. A fogadás eldöntése után a pénzt I. Cim­­nek fogjuk beküldeni. Fogadja Főszerkesztő Ur előre is legjobb köszönetünk kifejezését. Kiváló tisztelettel Garai-asztaltársaság, Emke kávéház. II. A választ ime megadjuk. Hitelesen, cáfolhatat­­la­nu­l: Rózsahegyi Kálmán, a Nemzeti Szín­­ház nagyszerű művésze, a magyar falu lel­­kének igaz ábrázolója, zsidó és zsidó marad. Minthogy pedig mindenki a maga szándé­­kainak legilletékesebb tolmácsa, magához Rózsahegyi Kálmánhoz fordultunk, ak­i cso­­dálkozva hallotta a róla terjesztett hamis hirt, azután nagyot kacagott és ezt mondta az *,Egyenlőség“ munkatársának : — Magyar vagyok, csak magyarul tudok, ha más nyelven kellene beszélnem, leg­­feljebb ugatni tudnék. Zsidónak születtem, zsidó vagyok, zsidó maradok. Arra ugilan várhatsz drága barátom, mig azt az értesí­­tést kapod, hogy kitértem. És e várakozás alatt öreg, kopasz zsidó leszel velem együtt. ■ ———11­1 ' Pech A német antiszemita mozgalomnak két nevezetessége volt. Az egyik, ahogy nemcsak a zsidók ellen fordult, hanem katholikusok ellen is és hadműveleteiben azt hangoztatta, hogy a katholicizmusnak is, mint ,zsidó ere­­detű vallásnak״ a zsidósággal együtt kell el­­tűnnie Németországból. A másik nevezetes­­sége egy jelvény volt: az úgynevezett ״ Hackenkreutz״, a kampós kereszt, mellyel a fajvédő hősök gyűléseiket és lakásaikat fel­­díszítették, mellyel rohamsisakjaikat ékesítet­­ték és mellyel zsidóellenes hadjárataikat vezették. A német antiszemitákat azonban — enyhén szólva — nagy baj érte. A palesztinai dán ex­­pedíció egy zsidó templom romjait fedezte fel Kapernumban és a romok között a Menora zsidó jelvénye mellett megtalálta a horog­­keresztet is, mint az ókori zsidóság másik jelvényét. Irtózatos­­ Hadjáratot a német fajvédők először a zsidóság ellen kezdtek, mert a zsidóság — ,pisidó eredetű״. Aztán folytatták a katholicizmus ellen, mert a kath­olicizmus — ״ zsidó eredetű״. Következett a pápa, kiről kisütötték, hogy hivatása tulajdonképen ,zsidó eredetű״, most pedig kiderült, hogy a horogkereszt, melyet homlokukon viselnek zsidóverés közben, szintén ״ zsidó eredetű״. Mint minden, mint mindenki, mindenütt. Rettenetes a zsidó egység ünnepe Csütörtök este a Werner-féle étterem­­ben meleghangulatú zsidó vacsora folyt le. Ehrlich G. Gusztáv rendezte dr. Ledereti Sándor, a pesti izr. hitközség elnöke tiszte­­letére. A vacsorán Ehrlich G. Gusztáv veze­­tésével teljes számban megjelentek a pesti izr. hitközség képviseletének VII. ker.­ tag-­­jai, közöttük : Ledermann Mór és dr. Kecs­­keméti Adolf hitk. elöljárók, Grünfeld Miksa és Kul­ner Gyula, a dohány-utcai templom elöljárói, 110 képviselőtestületi tag, továbbá, külön meghívás folytán dr. Lederer Sándor, a pesti izr. hitközség elnöke, dr. Hevesi Si­­mon főrabbi és öt Szabolcsi Lajos, ez ״ Egyenlőség“ főszerkesztője. A hitközség tisztviselői karát dr. Gábor Gyula főtitkár, és dr. Epler Sándor pénzügyi főtanácsos k­épei viselték. A felköszöntők sorát dr. Ehrlich G. Gusz­­­táv kezdte meg. Megköszönte dr. Lederer­ Sándornak, hogy 75-ik születésnapja alkal­­ma­ból rendezett ünnepségen oly szeretettel részt vett, azután a VII. ker. zsidóság támo­­­gatását ajánlotta fel a hitközség elnökének, — ״ Kérem elnök urat, — mondotta —• rendelkezzék velünk, a VII. kerület zsidó­­ságával, mi szilárdan állunk oldala mellett, támogatjuk törekvéseiben és önnel együtt munkálkodunk a pesti zsidó hitközség, a magyar zsidóság legnagyobb, hatalmas tes­­tületének naggyá tételében." Percekig tartó taps tört ki e szavakra, mely még fokozódott, midőn Ehrlich G. Gusz­­táv átölelte a pesti hitközség elnökét. Utána Lederer Sándor dr. emelkedett szót, ílásra. Meghatva köszönte meg azt az igaz szeretetet és bizalmat, melyet az Ehrlich G. Gusztáv vezetése alatt álló VII. ker. zsi­­dóság kifejezett. A mai nehéz napokban, —­ mondotta — amikor a pesti izr. hitközségre történelmi feladatok várnak, igaz hálával veszem Ehrlich G. Gusztávnak oly nagysúlyú támogatását, mert abban­­ a küzdelemben, melyet a pesti zsidó hitközség élén a magyar zsidóságnak, a vallásos irányba való vissza-és tereléséért folytat, szükségem van erre a hatal­­mas,, lelkes és odaadó segítő csapatra. Küzde­­nünk kell fenmaradásunkért és küzdelmünk kell az általunk inaugurált konzervatív iránti fenmaradásáért, mert máris hallatszanak a ״ szabadgondolkodás״ hangjai, melyek tá­­madják és el akarják gáncsolni konzerva­­tív irányunkat. Ehrlich G. Gusztáv egészségére üríti po­­harát, akit megtanult ismerni, szeretni és­­becsülni együttműködésük öt esztendeje alatt és akinek további áldásos működésére Isten áldását kéri. A lelkes éljenzéssel fogadott beszéd után a képviselőtestületi tagok hosszasan ünnepelték­ a hitközség elnökét, mire Gajduschek Marcel igazgató meleg beszédben Hevesi Simon fő­rabbit üdvözölte. Méltatta Hevesi Simon nagy, közéleti érdemeit, azt a kitartó munkásságot, melyet a zsidóság érdekében kifejt és az egész gyülekezet lelkes éljenzése közepette­ ürítette rá poharát. Hevesi Simon dr. meg-­ ragadó szavakban válaszolt: ״ Béke és sze-­ Tetet ünnepét üljük ma — mondotta — ami-׳ bőn a zsidó politikai élet vezérférfiai kezet­ nyújtanak egymásnak az igazság és béke jegyében. Hatalmas jelentősége van ennek a pesti zsidó hitközség zavartalan fejlődése­ és az egész magyar zsidóság újjászervezései tekintetében. Majd Ehrlich G. Gusztávot ün­­nepelte Hevesi, kinek bölcsessége, okossága­ és zsidó érzése hozta létre az egyetértésnek­ ezt a megragadó ünnepét Hatalmas ovációval fogadta a gyülekezet Hevesi szavait, majd Kuliner Gyula elöljáró­ lelkes szavakban beszélt a békéről, a harmo-5­niáról és a zsidó békének legelső harcosáról , az ״ Egyenlőség״-r­ől. Lelkes szavakban mél­í­tatta Kuliner az Egyenlőség hivatását és ér­­­demeit, számtalan akciójának hatalmas sikerj­­ét és azt az örvendetes eredményt, hogy­ élő lelke, lett a piagyeuc zsidóságnak, vissa*

Next