Egyenlőség, 1932. július-december (52. évfolyam, 39-47. szám - 53. évfolyam, 1-12. szám)

1932-10-01 / 1. szám

Egyenlőség 1932 október 1. A rejtélyes idegen A prágai gettó csodálatos történeteiből Sok-sok évvel ezelőtt élt Prágában, a gettó sötétjében egy gyertyaöntő, "kinek híre hazáján­as" messzire eljutott, mert az ő mestersége titokzatos­­művészet volt, jám­­borságában pedig felülmúlta a többieket. A gyertyák, melyeket ő öntött, nemcsak szép formájúak voltak, nemcsak tiszta viaszból készültek, hanem fényesebben és hosszabb ideig égtek, mint más gyertyák és volt egynéhány furcsa sajátságuk. Mesterük csak szent célra készítette őket, csak ünnepi órákban, csak megszentelt helyen égtek. Különös módon tudtak feladatukhoz iga­­zodni és csaknem élőlényeknek látszottak. Voltak nagy, vörös gyertyák, amelyek Kol­­nidré estétől kezdve egész éjszakán és Jóm­­kipur napján át égtek, anélkül, hogy­­kiseb­­bek lettek, vagy akár csak csepegtek volna. És hogyha a félelmes nap végeztével az elő­­imádkozó kimondja ünnepélyesen hétszer, , hogy az ״ Örökkévaló, ő, az Isten!“ akkor ezek a­ gyertyák hirtelen hófehérré váltak, mint ahogy a főpap idején fehérré lett a véres, fonál, ha a szentek szentélyében fel­­szállott a füstölők gőze. Senki se tudta, vaj­­­­jon a gyertyaöntő művészetének titka volt-e ez, avagy égi jel, mely a községnek szólt, hogy vigasztalódjék meg és örvendjen. De­­nem volt-e az is sajátságos, hogy a gyertya­­öntő d­anukagyertyáin ugyanaz a csoda ment végbe, mint egykor a Makkabeusok olajmécsein: teljes nyolc napig égtek, de egy órával sem tovább az ünnepnél,­­ akár az első napon, akár az utolsó estén gyúj­­tották meg őket? Vagy hol volt még a föld ", kerekségén olyan csodálatos hardóló-gyer­­­­tya, melyet sem vízzel, sem ráfutással nem­­ lehetett eloltani, csak egyesegyedül annak a bornak egy cseppjével, mely fölött el­­mondták­ a szombatesli áldást? . * De legkülönösebbek és legnagyszerűbbek a szombati gyertyái voltak. A község templo­­mában száz gyertyatarló állott, ־׳ mindegyik­­ben öt gyertya égett s a gyertyaöntő azok közé tartozott, akikre Isten áldását kérik a tóra előtt, mert ״ imaházakat emeltek, hoz­­zájárultak világításukhoz gyertyával és a kioldáshoz, meg hordálához borral.“ Min­­den péntek este ötszáz gyönyörű gyertya égett a prágai zsinagógában s ezek a gyer­­tyák sajátságos gyertyák voltak. Mert egé­­szen addig, mig a szombat el nem­ jött, kö­­dösen,­­/fénytelenül égtek s úgy rémlett, mintha az egész nagy helyiséget, a sok gyertya ellenére, a hétköznap árnyéka bo­­m­laná. De mihelyt az előimádkozó elkezdte a ״ Leche daudi“־ t, a gyertyalángok egyre magasabbra nőttek, egyre világosabb, ra­­gyogóbb, ünnepélyesebb fény ömlött el a templomon. Mikor azután a község az ajtó felé fordult, hogy a szombatot üdvözölje“­ Vonulj be békében, uradnak ékessége!“ - akkor hirtelen magasra lobbant a fényük és ragyogó lángjukat a bejárat felé fordították. De volt idő, mikor a gyertyaöntőt mély, nagy fájdalom és m­egalázottság érzése töl­­tötte el. Ss ez akkor volt, amikor péntek este, templom után a családok boldogan újságolták egymsrsnak, hogy vendéget visz­­nek haza, szombati vendéget, ״ vándort, aki majd mesél, rengeteget mesél, messzi országokról, amelyeket bejárt s talán a Szentföldről is, ahol megfordult, mesélni fog csodálatos és gyönyörű történeteket, ők meg, majd hallgatják, áhitatos csendben a gyertyák fényénél ... Ó nem, ennek az ünnepi örömnek a gyertyaöntő nem telletett részese. Míg a gyertyái vidáman ragyogtak meleg otthonukban, ahol a ״ vándor“ me­­sélt, mintha ők is örülnének a sok újság­­nak, addig az, a gyertyákat öntötte, ko­­mor magánosságba merült, ő nem hívha­­tott vendéget, neki nem volt felesége, ki puha ülőhelyet készített volna a vendégnek, sem gyermekei, kik szelíden hajtották volna meg fejecskéjüket, m­íg a vendég megáldja őket, hogy legyenek mint Efrajim és Me­­nasse... Nem, Isten őt rut külsővel verte meg, s ezért mindig távol maradt, a vidám, boldog, ép és egészséges emberek köréből. A hátán egy szörnyű púpot hordott, bőre ráncos volt és kiaszolt. A férfiak vala­mennyien tisztelték szorgalma, jámborsága és csodálatos művészete miatt, de a nők kitértek útjából... ★ Egyik péntek éjszakán, mikor újra kivert kutya módjára bolyongott az üres utcákon, hirtelen úgy rémlett neki, mintha halk lep­­teket hallana maga mögött. Megmagyaráz­­hatatlan rémület szállotta meg, nem mert hátranézni, csak meggyorsította lépteit. De rejtélyes üldözője mindenütt nyomában volt. Rohanni kezdett, de mikor hosszú bajsza után lihegve megállott, megint maga mö­­gött hallotta a különös lépteket. Ekkor, fé­­lig eszméletét vesztve a kétségbeeséstől, ha­­zafutott, belekapaszkodott a kapufélfáim és reszkető kézzel nyúlt a kulcsért, melyet a küszöb alatt szokott elrejteni. De még mi­­előtt megforgathatta volna a kulcsot a zár­­ban, mintha a földből nőtt volna ki, mel­­lette termelt egy árnyék és egy mély, érces hang nevén szólította. Szive úgy dobogod, hogy־ torkában érezte a lüktetését, de valami belső kényszerűség arra hajtotta, hogy odaforduljon az isme­­retlen felé. Óriási termetű embert látott maga előtt, poros utazóruhában, arcát be­­árnyékolta a széleskarimájú kalap. — Miért futsz előlem, gyertyaöntő? — kérdezte az ismeretlen. A gyertyaöntő pedig végre összeszedte az erejét és félénken felelt: — Ilyenkor, éjnek idején, nem biztonsá­­gos a város. Rablónépség ólálkodik oda­­künn és a városnak se fala, se kapuja. — Hát se, ha olyan félénk vagy, mit kó­­borolsz szombat éjszakáján az utcán? El­­vesztettél valamit? Keressz valakit? Talán nincs hajlékod? A gyertyaöntő szólni akart, de nyelve nem engedelmeskedett és tehetetlenül, kín­­lódva nézett az idegenre. Az pedig egy pillanatnyi hallgatás után folytatta: " — Hát én majd megmondom, mi járat­­ban vagy. Vendéget keressz a házad szá­­mára. Mert üres a házad és ha asztalhoz ülsz, tükröd a falon mindig csak a magad ״ szomorú arcát veti vissza. De tele vagy vá­gyártással, le is szeretnél valakinek a sze­­mébe nézni, valakit vendégül látni, valaki­­nek a szavára figyelni, ha élményeiről me­­sél. És mert úgy, ahogy az Isten teremtett nem rész emberek közé menni, mert el­­átkozottnak érzed magad, mert. . . De a gyertyaöntő itt félbeszakította, mert hirtelen eltűnt minden félelme és bátorsága visszatért. — Ki vagy te, — kiáltotta mélységes cso­­dálkozással, — Ki vagy te, aki nemcsak ne­­vemet, hanem minden titkos gondolatomat ismered? Aki nemcsak lépteimet, hanem telkemet is követni tudtad? — Én a te vendéged vagyok !­­— szólott az idegen. És azzal kivette kezéből a kulcsot, felnyitotta a kaput és mielőtt az elmerült­­ gyertyaöntő egyetlen üdvözlő vagy elhárító zót szólhatott volna, már ott is állottak s­zobá­jában.­­ Az asztalon ott égtek a szombati gyertyák züst gyertya tarlók­ban, amelyekbe szép" és hitalra kellő jelenetek és mondások voltak belevésve: a Teremtés képei és a szent im­i­lipet dicsőítő mondások. Tiszta fehér ab­­esz volt az asztalon, kristálypalackban ru­­tin színű bor piroslott, mellette gyönyörű­­nmv­i serleg és egy gazdagon díszített tálon olt volt a szombati kalács, m­ég mindig rintellemis. — Még nem mondottál kioldást, — szó­­olt a különös vendég — hát mondj most. A gyertyaöntő elmondta a péntek esti ál­­lást a bor, a kenyér és a szombat felett, a gyertyák pedig fellobbantak és bevilágí­­ották a szobát. Mikor a vacsora végére értek, a gyertya­­intő megszólalt: — Uram, kérlek, vedd szívesen, ami ke­­veset adhattam, mert a házam bizony nem számított kedves vendégekre. De még job­­ban fáj, hogy az asztal utáni imát is csak csendesen, magunkban mondhatjuk el, mert nincs harmadik, akivel fennszóval mondhat­­ják el az áldást. De ha kívánod, szívesen ,­megyek valamelyik szomszédomhoz és neg­ kérem, jöjjön át hozzánk, ha asztala­­iai amúgy is ülnek hárman. De a vendég rápillantott és igy szólt: — Nem kell a harmadikat hívnod, —• !nélkül is elhangozhatik a ״ Birkasz hamv­­­amn“ az asztalodnál, — úgy ahogyan ma tehol a világon, egyetlen zsidó házban sem hangziik el. Te csak engem látsz, csak egyik vendégedet. De mondom neked, itt ,vannak velünk Izrael prófétái és királyai, napjai és levitái valamennyien. És még mielőtt a megdöbbbent házigazda szóhoz juthatott volna, kezébe vette a fris­­sen megtöltött serleget és olyan hangon döstált, mintha egy hosszú-hosszú és né­­pes ünnepi asztal vendégeinek kiáltaná: — Habboszáj, imádkozzunk! S ekkor hirtelen, mintha száz meg száz láng válaszolt volna, mennydörögve érke­­zett a válasz: — Leg­yen áldott az Örökkévaló neve most is mindörökké! • És a vendég folytatta: — Efrájimnak, a gyertyaöntőnek, e ház gazdájának engedelmével és engedelmével az itt jelenlévőknek, dicsérni akarjuk az Urat, atyáinknak Istenét,­­ Izrael Istenét, a Seregek Urát, aki kerubok között írónő­, mert élveznünk engedett abból, ami az övé! Ez az a Nagy Formula, amelyet akkor mondanak, hia több mint ezer zsidó vesz részt lakomán. S a láthatatlan vendégek kórusa egyhan­­gu­an felelte: — Legyen áldott a mi Istenünk, atyáink Istene,­ Izrael Istene, a Seregek Ura, ajj.i kerubok között trónol, akinek javaiból él­­veztünk s akinek jósága bennünket éltet.. . Áldott legyen ő és az ő ne. És következtek az asztali áldás mondatai, melyeket az ősz vendég zengő hangon m­on­­dott el s amelyre a láthatatlan gyülekezet Ivangos ״ Omen“-tkíl válaszolt. A gyertyaöntőt pedig valami édes kábulat szálloda meg. Úgy rémlett, mintha gyer­­tyái mindig messzebbről világítanának s a vendége hangja egyre nagyobb távolságból szólna. ... Mikor felébredt, ott ült még mindig az asztala előtt, égtek a gyertyák, a borosa kehely félig üres volt s a kalácson látszott... hogy megszegték. De titokzatos vendégének nyoma sem volt többé, 33. oldal

Next