Egyenlőség, 1938. július-december (58. évfolyam, 27-52. szám)

1938-07-07 / 27. szám

Redaction — Redakcl* VILÁGVÁNPOR s s Külön szám: A zsidótörvény első hatásai Á­ra 20 fitter 58. ÉVFOLYAM 27. SZÁM * BUDAPEST, 1938 JULIUS 7 A MAGYAR ZSIDÓSÁG POLITIKAI HETILAPJA SZERKESZTI: SKAVOLCSI LAJOS Izgalmas helyszíni Jelentés Evianbél (9­ m oldalon) tizenhatok­en nem keríilh­etnek az álcára S5׳ R­EK­ESZTÖSÉG­ES KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, VI. -ERZSÉBET­ KÖRÚT 26. SZÁM. HIRDETÉSEK FELVETETNEK A KI­ADÓHIVATALBAN­­Miké­sz Ödön igazságügyminiszter úr tízoldalas tanulmányt irt a zsidó­­törvényről. Francia nyelven jelent meg a tanulmány, egy előkelő és rep­­rezentáns francia-magyar folyóirat­­ban, a Nouvelle Revue de Hongrie jú­­liusi számában. (Főszerkesztő: Ba­­logh József, szerkesztő Ottlik György.) Az igazságügyminiszter úr cikke a külföldnek szól, elsősorban a francia közvéleménynek. Mi sokkal jobb ma­­gyarok vagyunk és sokkal jobban szeretjük hazánkat, semhogy az igaz­­ságü­gyminiszter úr különben is telje­­sen nyugodt hangú okfejtéseinek itt részletesen ellentmondjunk. Ha ő ilyen értelemben találja szükségesnek informálni a külföldet a zsidótör­­vényről, erről a mi nagy szomorúsá­­gunkról, ám legyen. De van néhány olyan megjegyzé­­seink, melyeket itt elmondhatunk nyugodtan, anélkül, hogy vétetnénk vele a kifelé kötelező magyar szolida­­ritás ellen. Nem is azért emelünk most szót, hogy a külföld előtt bármit­­helyreigazítsunk, vagy helyesbítsünk ,az igazságügyminiszter úr cikkéből. Inkább arról beszélünk, ami szá­­m­unkra ide­benn teljesen novum a zsidótörvénnyel kapcsolatban és amit jó, ha tudomásul veszünk. Az igazságügyminiszter úr tízolda­­las tanulmánya nagyjában visszatük­­rözteti azokat a gondolatokat, ame­­lyeket a kormány tagjai a képviselő­­házban és a felsőházban a zsidótör­­vény tárgyalásakor­ elmondottak. Sőt, a törvényjavaslatnak a híres indoko­­lása is vissza-visszatér ebbe a francia­­nyelvű tanulmányba. Feltűnő, hogy Ravasz László püspök úr őexcellen­­ciájának­­beszédéből és nyilatkoza­­taiból négy alkalommal is idéz az­ igazságügyminiszter úr, ami egyre erősebbé teszi azt a meggyőződésün­­ket, hogy a püspök úrban a zsidótör­­vény egyik szellemi alkotóját tisztel­­het­jü­k. A miniszter úr annak az igazolá­­sára, hogy a pénz utáni hajsza a z­si­­dókat milyen pályákra sodorta, közli Chajim Weitz­mannnak, a Cionista Szövetség elnökének egy nyilatkoza­­tát. Weitzmann szerint a zsidók ,,/ג­­­razita foglalkozásokra vetették magu­­kat és ezért a zsidó sohasem tudott összeolvadni a földdel, nem tudott szolidáris lenni sem egy várossal, sen­ egy országgal, sem egy nemzettel.. /* TELEFONOK: SZERKESZTŐSÉG 1-377-00 KIADÓHIVATAL 1-351-55 NYOMDA.............. 3-100-44 előfizetési Ab: egy évbe lo. pics­6 INTÉZMÉNYEKNEK SOR- PENGŐ Ezt Chajim Weitzmannból idézi az igazságügyminiszter úr és hozzá­­teszi, hogy Ch­ajim Weitzmann meny­­nyire objektív akkor, mikor a zsidók­­nak ezt a beállítását elismeri. (Weitz­­mainn még azt is mondja, hogy a zsidó az idők folyamán lemondott a földről, abbahagyta a kézi mestersé­­geket, melyek pedig az igazi gazdag­­ságot megteremtik.) A magyar zsidóság semmiféle kö-­­­rülnén­yek között nem vállal közös-­­­séget Chajim Weitzmann politikai­­ nézeteivel. Mint az igazságügyminisz­­ter úr tudja és amit Ravasz püspök úr is­­megerősített a felsőházi beszé­­d­ében, Magyarországon a cionizmus­­nak sosem voltak gyökerei. A cionista , írók és politikusok nekünk sohasem­­ voltak ideáljaink. Ezért a legteljesebb határozottság­­gal jelentjük ki, hogy Chajim Weitz­­manni nyilatkozata, ha talán vonat­­kozik is egyes­­lengyel és román get­­tókra, a magyar zsidóságra semmi­­kép sem vonatkozhatott és ilyennel a ránk nézve oly szörnyű zsidó tör­­vényt indokolni semmiképpen sem lehet. Fájdalommal és szomorúsággal lát­­juk viszont a miniszter ur tanulm­á­­nyában azokat a gondolatokat, a­mi­SZERKESZTETTE 1886— 1915 SZABOLCSI MIKSA

Next