Egyenlőség, 1938. július-december (58. évfolyam, 27-52. szám)

1938-07-07 / 27. szám

2 a borotválkozás a kivál .,®MAA©44 ' k é­s n­é­l­k­üli borotvaponal. .OLCSÓ, TÖKÉLETES Készíti: MOLNÁR SÁMUEL oki. gyógyszerész Budapest, VI., Jókai-utca 1■ szám. Szigorúan szombattartó cég­ ­yek a zsidótörvény indokolásában olyan lelkesítően hatottak. ״ Az ál­­lamrenddel összeegyezhetetlen, hogy egy­ kisebbség gyakorolja a többség jogait“. ״ A zsidóságnak privilegizált helyzete már a háború előtt nyugta­­lanságot okozott“. ״ A zsidóknak nagy többsége nem érzett semmi közössé­­get a nemzet történelmi tradícióival.“ Ezek ellen a megállapítások ellen me­­lyek ellen már védekeztek a zsidóhitű képviselők, felsőházi tagok, írók és publicisták, melyekről e sorok sze­­rény írója is több cikket írt e hasábo­­kon. A­mi ma, itt, többé nem véde­­kezünk. De végtelenül sajnáljuk, hogy ez a gondolatmenet most a k­ül­­föld előtt is megjelent, ahol bennü­n­­ket, zsidókat eddig a legjobb magya­­roknak, a leghűségesebb hazafiaknak ismertek. Épp ilyen fájdalmas számunkra a miniszter úr tanulmányának az a része, mellyel a magyar szabadelvű­­ség születéséről, a negyvenes évek nagy liberális alkotásairól szól. Azt mondja a miniszter úr, hogy a negy­­venes évek nagy nemzedéke azt hitte, hogy ha kaput nyit a zsidók előtt, akkor azok, mintegy varázsütésre magyarokká fognak változni és ma­­gukévá teszik a magyar nép érzését, vágyait és gondolkodását. Sajnos, ahogy én látom, ezek a várakozások nem valósultak meg minden téren...“ Ez a vád most már nemcsak a je­­lenl­eg élő magyar zsidó nemzedéket éri, hanem az apáink és nagyapáink nemzedékét is. Mi szentül meg va­­gyunk győződve, hogy a negyvenes évek nagy zsidóbarát alkotásaira igenis méltóknak bizonyultak a zsi­­dók. Sem Deák, sem Kossuth, sem Eötvös nem panaszkodott rájuk soha. Azok, akik a zsidóság előtt azokat a bizonyos kapukat megnyitották, meg voltak elégedve az eredménnyel, ame­­lyet elértek. Vajjon miért kell ezt az eredményt ma kétségbe venni ? Lehet, hogy mi, ma élők, az antiszemitiz­­mus beállításában nem vagyunk elég jó magyarok. De ki törhet pálcát az apáink magyarsága fölött? Annak az előkelő francia lapnak, ahol a miniszter úr tanulmánya meg­­jelent, a főszerkesztője, a rabbi­­szeminárium egyik tanárának a fia. Balogh József főszerkesztő édesapja héltai Balogh Ármin évtizedekig taní­­totta a rabbinövendékeket magyar nyelvre és irodalomra a­ rökkszilárd­­utcai rabbiszemináriumban. Igaz ma­­gyar, nagy hazafi, elsőrangú tudós volt. Ő is a negyvenes évek nemzedé­­kének fölszabadító eszméi alapján lehetett nagy magyar tudós, lehetett magyar tanár. Mi azt hisszük, hogy ő és a nemzedéke csak elismerést és megbecsülést érdemel ,még a mai antiszemita világban is! Magáról a zsidótörvényről a mi­­niszter úr tanulmányában újból meg­­találjuk azt az érdekes okfejtést, melyet már a képviselőházban is többször hallottunk,­­ hogy ez az új törvény nem érinti a jogegyenlőséget, a zsidók közjogát, a zsidók birtok­­szerzési lehetőségét és azt, hogy bár­­mely pozíciót elfoglalhasson (termé­­szetesen a százalékon belül). De a mi­­niszter úr egészen nyíltan beszél azokról a zsidó egzisztenciákról is, akik áldozatai lesznek ennek az új törvénynek. Ezeket mondja: — Keresztény lelkiismeretünk szemre­­hányásokat tesz nekünk és tudjuk is, hogy a törvény nyomán, a tör­­vény által nehézségeket, gyászt és bánatot okozunk. A törvény végre­­hajtása közel tizenhatezer egziszten­­ciát rendít meg. Magam is átérzem ezért a tizenhatezer egzisztenciáért a mélységes felelősségemet. Akármilyen szegények is vagyunk, azt hiszem, Magyarországnak elég gazdasági ereje van ahhoz, hogy ezeket az embere­­ket ne dobják az utcára, ne süllyed­­jenek proletár­sorba. Ezek a sorok arra engednek re­­ményt, hogy a tizenhatezer (szerin­­tünk már több) zsidó egzisztencia sorsának rendezésénél a magyar zsidóság most már a kormány támo­­gatására is számíthat. Ez rendkívül fontos a magyar zsidóság számára, mely — mint többször megírtuk — egyedül ezt a kérdést megoldani nem tudja. Az igazságügyminiszter úr cikkével kapcsolatban még egy — számunkra eléggé kínos — megjegyzést kell ten­­nünk. A miniszter úr azzal fejezi be tanul­­mányát, hogy a zsidótörvényben a kormányzat olyan megoldást kere­­sett, amely a keresztényeket és zsidó­­kat egyaránt kielégítse. A miniszter úr azt hiszi, hogy maguknak a zsi­­dóknak is éppen hazafias érzésből, igyekezniük kell megérteni teljes tár­­gyilagossággal a kormány ez inten­­cióit. És ezzel kapcsolatban a miniszter úr azt ajánlja figyelmünkbe, hogy Herzl Tivadar, a cionizmus megalapí­tója Zsidó­ állaim című művében ״ ezeke­ket a pártatlan gondolatokat“ irta le: ״ Én, mint zsidó, félelem és gyűlölet nélkül nézem az antiszemita mozgalmat. Felismer‘■ rém benne ami durva, féltékeny, közönséges és örökös előítélet. De azt is felismerem benne, aim a jogos önvédelem...“ Az a tény, h­ogy Herzl Tivadar az antiszemita mozgalmat zsidó létére „jogos önvédelem“-nek minősítette,­ miránk, magyar zsidókra, semmi be-­­folyással nincs. Mi sosem fogjuk el­ ismerni, hogy az antiszemitizmus jogos önvédelem, mert a zsidóság nem bántott soha senkit. És velünk szem­­ben nem kell senkinek védekeznie. Ez a gondolat Herzl Tivadarnak legszemélyesebb gondolata. Bár Herzl Tivadar Budapesten született, még mai napig is Magyarországon van tanainak legkevesebb követője. Ez azt mutatja, hogy a magyar zsidó lél­­lek mindig is távol állott Herzl Tiva-­­dar­­gondolataitól, tanításaitól, érzé­­­seitől. Ha Herzl Tivadar érthetőnek is ta­­­lálta az antiszemitizmust, ha H Herzl Tivadar jogosnak is találta az anti־­­szemitizmust, mi, a zsidótörvény szem­­védő nemzedéke sem érthetőnek, sem jogosnak nem tartjuk. Mi küzdünk e mozgalom ellen, mint megrontónk ellen és védekezünk ellene, mint ve­­­szedelem ellen. A magyar királyi igazságügyminisz­t­­er úr, a zsidótörvény megalkotója, Herzl Tivadar tanítását ajánlja most figyelmünkbe megszívlelés céljából. A mi véleményünk az, hogy Herzl Tiva­­dar bármily nagy gondolkodó is volt,­ sosem fejezte ki a magyar zsidó lel­­két. Mi nem vagyunk hajlandók meg­­szívlelni az ő tanítását. Minket Herzl Tivadar szelleme nem nevelt. Mi a Herzl Tivadar kortársainak tanításait szívleltük meg: Vázsonyi Vilmosét, Sándor Pálét, Szabolcsi Miksáét, Va­­dász Lipctét, Kármán Mórét, Marczali Henrikét, Vészi Józsefét. De őrájuk egyszer sem hivatkozik nagy tanulmányában a miniszter úr. Ám engedje meg, hogy a mi lel­­künket mégis az ő tanításuk töltse be. És sem a Chajim Weitzmanné, sem a Herzl Tivadaré. Mert a mi lelkünk csak igy tudja megőrizni, ezekben a nehéz időkben, régi ideáljait. Csak igy maradhatunk meg töretlenül magyaroknak és ma­­gyar zsidóknak, 1938-ban is. Sz. L. ,1938 Julius 7״ EGYENLŐSÉG — Zsidó családi okmányokat, az utód­­államok (Erdély, Csehszlovákia, Jugoszlávia)­ rabbihivatalaitól 1850. évtől kezdődői­­g, utólagos kültségmegtérités mellett gyorsan beszerzek. Cím: Budapest, V., Szemólynök­­■utca 25, I. 3/a. bsaaisisa&át s*aasdn­ és losien Siassáa SÍMÉI legolcsóbban .RflÁHTON­­&s SZÁSZ V., BÁLVÁNY-UTCA 3«^ címre figyelni. Hirdetés feimutatója 5% engedmény­t kap

Next