Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1960 (2. évfolyam, 1-44. szám)

1960-12-31 / 44. szám

­ Népes hallgatóság előtt mu­tatták be december 15-én az Eötvös Kollégium fiatal írói­költői újabb alkotásaik javát. Bessenyei György adjunktus bevezetőjében rámutatott: e szerzői est megszervezése is bizonyítéka annak, hogy figye­lemmel és érdeklődéssel for­dulnak fiatal alkotóink tevé­kenysége felé. Az est folyamán az első ko­molyabb elismerést László Ernő versei váltották ki. A Lelkiismeret újszerűsége, a Ha tűzözön lesz lírai víziója, Nagykendők repülnek című versének érző-gondolkodó em­bersége meg is érdemelte az elismerést.­ ­ P Ágh István versei viszonylag jó válogatás­ban tükrözték költői arcélét. (Talán csak az imádságot le­he­tett volna kihagyni.) Mit­c ■fagy ... és az Ó ókori várrom költői egyéniségének pólusait adták. Az előbbi könnyű, szí­nes lírai képeivel, az utóbbi mélyen átélt bensőséges fele­lősségtudatával hatott. Ágh egyébként az est egyik leg­nagyobb sikerű szerzője volt. Az igényes alkotásra való törekvést találtuk­ ­ Baranyi Ferenc verseiben. Az Együtt indul­tunk megoldása, képanyaga, légköre, a munkáshétköz­­napokból előragyogó szerelem gyöngédségének bemutatásá­val maradandó élményt nyúj­tott. A Bányaomlás (az előadás­tól eltekintve) szintén a jobb versek közé tartozott, bár a verset a beillesztett Gyász­­jelentés eddig ismert formájá­ban tartották volna tökélete­sen és hatásosan befejezettnek (keresztapám a bányász). Rácz Zoltánnak­ ­— a szerzői est szervezőjének­­— verseivel kapcsolatban ismét megállapíthattuk, hogy írójuk egyik legtehetségesebb, de egyik legproblematikusabb fia­tal költőnk is. A Reggel az új lakótelepen­­ben felvillantott képek de­rűffy harmóniája, és a Hidd el.. .-ben megtalált út után szinte hökkentő izzással tört elő a Szöveg egy koreográfiá­hoz nyugtalan magányos­sága. „ .. .Hidd el, a csilla­gok között hiába menetel­tem ..hallottuk a Hidd el.. .-ben és mégis, e versé­ben a gleccserek és sziklák magányosságát idézi. Igaz, az allegória végén feloldódik e magányosság, csakhogy a vers szerkezeti egészében olyan hangsúllyal és jelleg­gel érvényesülnek a magá­nyosság és üldözöttség motí­vumai, hogy e feloldás tuda­tossága és programszerűsége ellenére a vers végső kicsen­gését ezek határozzák meg. Jól használta ki Bokros János­­ adottságait azokban a ver­sekben, amelyekkel jelentke­zett. Az Egy estét áldozok­­ban sikerült mélyebb érzel­mi, gondolati rétegeket érin­tenie, a Tűnődés-ben pedig eredményesen alkalmazta azt a jellegzetes módszerét, hogy az egész vers tulajdonképpe­ni mondanivalóját egy ötle­tes, derűs, könnyű csattanó­val fejezi ki. Először hallottuk előadás­ban Búzás Andor Korán haza mentem című szép versét, és Győri D. Balázs Ostor és lámpás című költe­ményét, amelynek jó tolmá­csolása után nehéz volt el­dönteni, mennyivel járult a hatás eléréséhez a versmon­dó és mennyivel a vers tény­leges értéke. A szerzői est műsorán ezen­kívül még Horváth Kálmán, Bella István, Rózsa András és Balogh Elemér versei sze­repeltek. Lővey Emil, Pan­­kovits József, egy-egy elbe­széléssel, Boda Miklós egy sajátos humorú szatirikus­­ironikus kis írással jelentke­zett. Lővey elbeszélése a hely és időegység megvalósításával perspektíva azonosságával a műfaj jobb megvalósításának tűnt.­­ A műveket az egyetemi sza­valókör tagjai adták elő, többségükben még kiforrat­lan, alakuló stílusban, mód­szerrel. A legnagyobb elis­merést talán Kelemen József aratta, a versek belső dina­mikájának megfelelő előadás­módjával, kifejezésbeli ener­giájával. Jó volt Benk­ő Éva, aki a Fiatalokban még kissé bizonytalankodott, de Rácz versében már megtalálta a tartalmi átélés és kifejezés összhangját. Említenünk kell még Kádár Júliát,­­ akinek kulturált, jól kidolgozott elő­adásában csak egy árnyalat­nyi túltagolást kifogásolhat­tunk. E rövid ismertetés után önként adódik a kérdés: eredményes volt-e az est és miben állt eredményessége? Mindenképpen eredmény­nek könyvelhetjük el fia­taljaink alkotókedvének, ener­giájának,­­ életbe vetett hité­nek és szeretetének a meg­nyilatkozását. Milyen veszélyekre hívhat­nánk fel figyelmüket? Besse­nyei György bevezetőjében beszélt arról, hogy e versek a mi valóságunkat tükrö­zik, és érződik rajtuk a kö­zösség lírát és lírikust for­máló ereje. Ez igaz. De nem árt utalni az izolált, szűk­körű élményvilágba zárkó­­zás, a költői egyéniség jelen­téktelenebb rezdüléseinek is túlzott fontosságot tulajdonító egocentrizmus veszélyére. Mert ha elvétve is, de fel­bukkantak ezek az elegek a versekben, összbenyomásként azonban e szerzői est ígéretet jelen­tett, biztatást, hogy e fiata­lok tevékenysége szilárdan helyes irányban teljesedik majd ki. Oltyán Béla A közönség Bessenyei György adjunktus kisátón­ az elsőéves ... a másodéves ... a harmadéves ... EGYETEMI LAPOK Az Eötvös Loránd tudomány-evetem lapja Megjelent!! minden szombaton Felelős szerkesztő- Arkus József Szerkesztőség: Bp. V., Elevetem tér I—1. Telefon: 1B5—WW Kiadja: Hírlapkiadó Vállalat Bp., Vili., Blatta Lujza tér I. Felelős kiadó: Csollány Ferenc Negyedévi előfizetési dí): 8 forit Terjeszti az ELTF KISZ és 3ZB Szikra Lapnyomda A Szabó család is... A Népszabadság karácsony előtti valamelyik számában frappáns kis reklám ütötte meg a szemem. Már éppen vissza akartam ütni, amikor észrevettem, hogy a Szabó­család tagjait ábrázolja, amint ők is könyvet ajándékoznak karácsonyra. A reklám hatá­sára kértem apámtól egy öt­venest, és vettem anyámnak egy díszes, bibliofil könyvet. Ha egyszer a Szabó-család tagjai is... No de a Szabó-családot nem­csak én hallgatom és rajon­gom! Sok-sok hasznos és szép dologra lehetne rávenni a ma­gyar nép színe-javát, a Szabó­család szerelmeseit, egy kis leleményességgel. Ha rajtam múlna,­ a neve­lést már az óvodában kezde­ném. , „A Szabó-család tagjai is megeszik a spenótot” — han­goztatnám a kisdedek előtt, és szétfeszíteném a szájukat. Kiplakátolnám az Annában és a Paradisóban: „A Szabó­család tagjai is utálják a hu­ligánokat.” A Patyolat-üzletekben­­ez a reklám fogadná a feleket: „A Szabó-család tagjai is beadják ősszel tisztíttatni a tavaszi ka­bátjukat.” A vállalati kultúrtermekben jelmondat lenne a falon: „A Szabó-család tagjai is hozzá­szólnak a termelési értekezle­ten.” A villamosokat ezzel a fel­irattal látnám el: „A Szabó­család tagjai is fogódzkodnak, ha jön a kanyar.” Ide alulra pedig ezt írnám­: „A Szabó-család tagjai is jót nevettek ezen a cikken.” Szabó Káté Bölcsész kiskáté (Nagy Lajos után szabadon) Mi a bölcsészkar? — Szépreményű ifjak összejöve­tele azon célból, hogy életük öt évét kellemes társaságban, vitat­kozással, szórakozással, újság­olvasással, és főleg evéssel tölt­­jék el. Mit nem akarnak tehát ezek az emberek? — Ezek az emberek tehát ta­nulni nem akarnak. Mit akarnak ezek az emberek? — Minél több ösztöndíjat kapni. Mik azok az előadások? — Kedélyes társas megbeszélé­sek, ahol beszél az előadó is, és beszélnek az éppen a teremben található hallgatók is. Hová akarnak kerülni a hall­gatók az egyetem elvégzése után? — Akárh­ová, csak tanárnak és vidékre nem. Mi az, amire a hallgatónak a legnagyobb szüksége van? — Pénz, pénz, pénz. Mi az, amire a legkevésbé van szüksége? — Utóvizsga. Hogy hívják társai azt a hall­gatót, aki minden előad­áson meg­jelenik és szorgalmasan jegyze­tel? — Idióta. És hogy hívják azt, aki a fen­tieket lejegyezte? — Köpi ­­ ­­z életben merül­né­nek fel problé­mák, amelyek rejté­lyesek, amelyekre a válasz nem egyköny­­nyen adódik. Ilyen­kor az ember áll, és gondolkodik, így töp­renghetett Platon is, amikor nevezetes ideatanát megalkot­ta. „Hova helyezzem az ideák árnyékké­peit, hogy jó legyen, hogy még filozófia­­történeti szemináriu­mon is érthető le­gyen?“ Majd felkiál­tott: „Megvan! A barlangba helye­zem!” —­­I­gaz, hogy minket a menza nem barlangba akar he­lyezni, hanem alag­sorba, s így a hason­lat sántít — de az is igaz, hogy mi — menzán élők — szin­tén árnyékképei va­gyunk magunknak — tehát mégis jó a gondolatmenet. A legújabb menzajegy­ről van szó tudni­illik. Nézegetem, forga­tom a helyre kis portékát, széleit le­begteti a szél. Közé­pen vörös fonalként húzódik végig két vörös fonal. Miért ilyen jegyet adtak, vajon miért? Hopp, vigyázzunk! Most látom, mi van bele­írva: Piarista köz. Ez gyanús! Nem va­lami antiateista pro­paganda indul itt meg? A vallásos szellem mellett szól az is, hogy gyakoriak, a böjtök a menzán. Ezt a feltevésemet közöltem a szerkesz­tővel, aki közben árkus szemekkel vizsgálta a jegyet. Végül is azt vála­szolta, nézzek utána, s ha ez a veszély fennáll, tüstént érte­sítsem az ateista diákkört. A mikor beléptem ki a menza irodá­jába, a vezető éppen foglalt­­volt, a „Ter­melj több káposztát, elvtárs!” Tsz kül­döttségével tárgyalt. Szerencsére már csak a szerződés aláírása volt hátra, amit tíz vagon káposztáról kötöttek. Eme ünne­pélyes aktus lezaj­lása után végre hoz­zájutottam a vezető­höz, s kérdéseket tettem föl. — Nem tudom, jól gondolom-e, azért tetszettek ilyen je­gyet adni, hogy ta­karózni tudjunk ve­le? (Milyen ravasz van ttok, nem fedem fel magamat.) —­­Mi még ennél is messzebbre lá­tunk. Biztosan tudja, hogy mostanában sok szó esik az okta­tási reformról. — Sok szó esik. — Most a magunk részéről ezzel a jegy­gyel akarunk hozzá­járulni a nagy tö­rekvéshez. Figyelje meg a jegyet. Lát­hatja, hogy az egyes szelvényeket nehéz leszakítani róla, az ügyetlenebbek nem is tudják, szinte csak nagy küszködés árán. — Mi ebben a jó? — Éppen ez! Gya­korolják csak a kéz­ügyességet hallga­tóink! Fejlődjön csak a politechnikájuk! Mennyi tanári suta­ságot takaríthatunk meg, ha teljesen ki­fejlődik a­­ kezük! Hiszen tudjuk, meny­nyire fontos az em­­berréválásban a kéz kialakulása! Aki megbirkózik ezekkel a jegyekkel , meg­érdemli a diplomát, tud majd korsze­rűen tanítani. De ez még nem elég. Rá­­nyomattuk a jegyre, mi volt a Pesti Bar­nabás utca régi neve, ezzel is bővíteni akarjuk ismereteiket. — Ez valóban szép kezdem­ényezés. — Hát még a foly­tatás! A menza is részt kér a hallga­tók képzéséből. E célból a következő újítást vezetjük be: a tananyag proble­matikus részeit — az illetékes tanszékkel közösen — szórakoz­tató formában fel­dolgozzuk s rányo­matjuk az abroszok­ra, így a bölcsészek számára nyelvésze­tet adunk: „ ... heá­­ba mondva nekie Thaszilau...” A TTK-sok részére „Az affin összefüg­gő terek direkt tár­gyalása” c. tanul­mányt zené­sítjük meg..., de az is le­het, hogy a diofanti­­kus approximáció néhány kérdéséről iratunk kuplékat... A jogászok számára Hegel jogfilozófiájá­ból készül sanzon. A tanári asztalokra ezt nyomatjuk: „Ami­kor még húszéves az ember.. ." É­ppen hálálkodni az/ akartam, ami­kor a menza vezető­je arra kért, meg­bocsássak, de most haza kell szaladnia megebédelni Etienne SZÉKELY SÁNDOR:­­ Álmodni kéne Végre már itt van az éj is Húznak a vizen szőke vitorlákat Látom majd álmomban csillogni a vállad Pirosas csíkokra törik szét a bánat Sípol a mozdony ha erre kerül Vele a vágy is eloszlik az éjben Álmomban surranó ösvényen járok Holdfényben csillog a parton a ház Gyertyaként égnek a házban az álmok Boltíves csarnokban víg zene szól Égnek a lángok és égnek az álmok Sorompók alatt is átbújok érted Éhes vagyok nagyon nem eszem gyümölcsöt Áldott legyen aki kenyeret ad Különös képeket festek furcsa rajzzal Átsüt az éjjelen a hold Nem kérem nem várom elkapom mégis Csendül és csillog ha földre dobom Fű között csillog a hajnali csend Nem tudok felkelni jó idebent Jó vagy most te is mint a vajaskenyér Biciklicsengővel szólal a másik Nem szól a kertből a víg kacagás Zendülve esik a kútba egy vízcsepp Holnap már megint sírni fogok­ Jöjjön akármi most elfogadom Álmodni álmodni álmodni kéne Minden úgy kínoz de álmodni jó Végre már itt van az éj is Húznak a vízen szőke vitorlákat Semmi sem csúnya ha szépek az álmok Álmodj hát te is jóéjszakát V­ B. U. E. K.

Next