Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1961 (3. évfolyam, 1-40. szám)

1961-01-14 / 1. szám

Időszerű népművelési feladataink és az egyetemisták falujárása Azt hiszem, nem sokat tévedünk, ha azt állítjuk, hogy a fel­­szabadulás óta elért eredmé­nyeink középarányosát vidéki közép- és kisüzemeink, mező­­gazdasági jellegét is megőrző, de folyamatosan ipari gócpon­tokká fejlődő vidéki kisváro­saink adják. Szocialista társa­dalmunk fejlődésének mene­tét, annak gyorsaságát ugyanis nagy mértékben befolyásolja az, hogy a vidék, beleértve a mezőgazdaságot is, milyen gyorsasággal tud felzárkózni nagyvárosaink anyagi, politi­kai, kulturális, egyszóval tár­sadalmi színvonalához. E te­kintetben tehát nem közöm­bös a népművelés számára sem, hogy mely területekre fekteti a fő súlyt. Vidéki közép- és kisüze­meink helyszíni felmérését sürgeti egyrészt az a tény, hogy a fővárosival azonos, sőt helyenként jobb anyagi ellá­­tottságú vidéki munkásság és a munkás életformához most igazodó parasztság kulturális igényét csak részben, néhol egészen elégtelenül tudják ki­elégíteni vidéki kulturális bá­zisaink. A helyszíni vizsgáló­dásokat másrészt, vidéki nép­nevelő káderanyagunk gyen­gesége teszi szükségessé. Van­nak tapasztalataink arra vo­natkozólag, hogy ott, ahol az igényeket meghaladják a kul­turális lehetőségek, azok, akik­re a népművelés , szempontjá­ból számíthatnánk, nem min­dig elég erősek és képzettek ahhoz, hogy megtalálják az adott körülmények között leg­kézenfekvőbb népnevelési le­hetőségeket. Vidéki értelmisé­günk bizonyos fokú konzerva­tivizmusa, nemtörődömsége, kedve­ vesztettsége sok helyütt inkább hátramozdítja, sem­hogy segítené a népművelési munkát. Itt külön meg kell említeni műszaki értelmisé­günk visszahúzódását az­ effaj­ta tevékenységtől. A vidék he­lyi kulturális teendőit jórészt és csaknem egészében a peda­gógusok látják el. Ez azonban nem elégséges, ha mégoly eredményes is, mert ki tagad­ná, hogy egy mérnök, vagy technikus a saját üzemrészé­ben legalább olyan értékű pe­dagógiai munkát végezhet, mint a pedagógus, ha feladata magaslatán áll. Tapasztalataink sajnos azt mu­tatják, hogy műszaki értelmi­ségünk nagy része népnevelő munkát legfeljebb egy-egy üzemi fegyelmi alkalmával végez. Sürgős népművelési és politikai feladat, hogy vidéki orvosainknak és mérnökeink­nek legnagyobb részét meg­nyerjük a népművelés ügyének. Nem felesleges talán, ha kitérünk a műszaki utánpót­lás ilyen irányú nevelésére sem. Az egyetemeken és fő­iskolákon a műszaki képzés mellett helyet adhatnánk a hallgatók pedagógiai képzésé­nek is, hogy az egyetem elvég­zése után munkahelyükön bi­zonyos speciális népművelési feladatok elvégzésére képesek legyenek. Úgy véljük, és úgy tudjuk, hogy ennek a meg­valósítását az új közoktatási reform a legmesszebbmenőkig lehetővé teszi. Ez a feladat már amúgy is régóta időszerű, de egyáltalán nem késett el, hiszen a szocialista tudat ki­alakítása hosszantartó folya­mat és amikor az a célunk, hogy ezt az időt minél rövi­­debbre zsugorítsuk, munkánk­ban nem nélkülözhetjük mű­szaki értelmiségünket sem. Azonban sem a tudnivalóik pontos felmérése, sem a nép­művelési káderanyag biztosí­tása nem lehet külön cél. Népművelési terepeink szocio­gráfiai jellegű felmérésével egyidőben meg kell erősíte­nünk a vidéki párt- és KISZ- szervezetek kulturális munká­ját és itt elsősorban a KISZ és párt kultúrfelelősök, műve­lődési otthonok igazgatói, vi­déki könyvtárosok még szak­szerűbb, tudományosabb szin­tű továbbk­épzésére gondolunk. E tanfolyamok segítsék hozzá őket, hogy egészében is lássák népművelési politikánk mi­benlétét s ugyanakkor gyakor­latban is képesek legyenek abból a rájuk eső feladatokat végrehajtani. A vidéki könyv­tárak, film- és lemeztárak ki­bővítése, a nagyobb választék biztosítása, a kulturált szóra­kozóhelyek megteremtése mind-mind lehetőségeinken belül megoldható feladat. E feladatokat és még szá­mos más, a vidék kulturális felemelkedésével összefüggő problémát az üzem, vagy a falu szociográfiai szempontú felmérése nélkül nem lehet eredményesen megoldani. Most, amikor népünk nagy többségénél az anyagi problé­mák nagyrészt megoldottnak mondhatók, pártunk politiká­jában is nagyobb súlyt kap a kulturális téren valló előbbre­­lépés kérdése. Ezt mutatja is­­kolaszervezetünk megreformá­lásának megindítása, más­részt a folyóiratok, napilapok ha­sábjain megjelenő szociográ­fiai cikkek és tanulmányok szaporodása és talán nem utolsósorban az egyetemi hall­gatók falujárása, melyet a Művelődésügyi Minisztérium újított fel, hogy kikísérletez­zük egy szocialista szempontú népnevelésnek az egyetemi oktatás keretein belül meg­oldható lehetőségeit és mód­szereit. Az eddigi falujárás sok jóval biztat a jövőre vonatkozólag. Az egyetemisták romantikus­nak tűnő falujárása tökélet­len módszerei ellenére sem­­ volt hiábavaló. Közelebb vit­­­­te az egyetemi hallgatókat az új útra lépő falu problémái­nak megismeréséhez, általá­ban pedig előbbre vitte az egyetemi politechnikai okta­­­­tás kérdéseinek megoldását ; olyan egyetemeken, ahol a gyakorlati munka a hallgatók­­ számára ez ideig csak az egye­­tem elvégzése után kezdődött. László Ernő Államigazgatás vizsga előtt Magditra és Annamáriára vajon mikor kerül sor? Tóth Éva azon töpreng éppen, hogy az egyetem hivatal vagy e­i­szmény? J­­­uttaut . Mit te ír a jegyzet a drótostót jogi helyzetéről? (!) Este fél nyolckor. (Gyengébbek kedvéért a vizsga reggel kilenckor kezdődött!) „Szerinted kit számoltathat be a VB az alá nem rendelt szervek közül? ... „Tételem vázlata a Úi még ez az esztendő, alig kopott le róla néhány nap. A diákokat mégis régi, jól ismert gondokkal köszönti, alig múlt el a szilveszteri táncos, mu­zsikás jóhangulat. Egyetem­­szerte akármerre járunk, a fo­lyosókon izgatottan toporgó, jegyzetek fölé hajló, vitatkozó fiúkkal, lányokkal találko­zunk. Benyitunk egy szobába, a TTK első emeletén. Hatan ül­nek az asztalok körül. Egy ok­tató és öt diák. Csönd van. Még csönd. Csak a golyóstol­lak és ceruzák róják szorgal­masan a papírt. Mindenki előtt két-két keskeny, számo­zott cédula. Ez az egy mon­datnyi gépelt szöveg okoz most gondot, vagy örömet, ötödévesek szigorlatoznak tu­dományos szocializmusból. Ja­varészt vegyészek, de akad kö­zöttük biológia-kémia szakos is. Tehát ma olyan hallgatók ülik körül az asztalt, akik nem humán szakosok, akik a képletek és vegyületek között érzik igazán otthon magukat. Az elszántan író kis csa­pattal szemben ott ül Farkas Ilona adjunktus, a vizsgáztató. A vizsgázók által irigyelt em­ber, aki „nem csinál semmit”, csak hallgat, keresztkérdéseket tesz­ fel, és ügyeli szegény diá­kok vergődését. Még nem kez­dődött el a döntő ütközet. Megnyugtatóan száll a ciga­rettafüst s a vizsgáztató nyu­galma valahogy átragad a hallgatókra is, akik ebben a pillanatban még a szó legszo­rosabb­ értelmében hallgatók. Azután felhangzik a tipikus kérdés, amely minden vizsga kezdetét jelenti. — Elkészült már valaki? Kezdhetjük? Egyszerre emelkedik fel öt szempár, négy fiú és egy lány tekintete. Pillantásukban egy csepp zavart mosolygás: hát tulajdonképpen el is kezdhet­nénk, csak ki legyen az a bátor első? Jellemző a „gyöngébb” nem egyetlen je­lenlevő képviselőjére (és tá­vol áll tőlünk a hazabeszélés), hogy természetesen ő jelent­kezett. És Pigai Ottilia felmarkolta jegyzetét, tételszeletkéit, vé­kony fekete kis golyóstollát, átült abba a székbe és el­kezdte. — Első tételem a munkás­egység megteremtése, mint a proletárdiktatúra előfeltétele. Az MDP megalakulása. Elő­ször elmondanám a vázlatot... — és mondja, mondja a téte­lét, lassú, kicsit monoton han­gon, időnként egy-egy mély lélegzettel nyugtatva önmagát. És mit csinál azalatt a vizs­gáztató? Még a saját vizsgá­im idején is szívesen figyeltem őket, mindegyikük más volt. Akadt, aki szórakozottan bó­logatott, azután szótlanul be­írta a jegyet. Más vitatkozva és örökké közbekérdezett, amellyel többnyire sikerült is áldozatát tökéletesen megza­varnia. Farkas Ilona csönd­ben szívta Mátráját és közben egy-egy megjegyzést írt füze­tébe. Miután a vizsgázó be­fejezte a tételt, akkor tett fel néhány kiegészítő kérdést az anyaggal kapcsolatban. Ravasz kérdések ezek. Nem­csak a lexikális tudást, az anyagban való jártasságot mérik, hanem az alkalmazó­képességet is számonkérik, azt a gondolkodásmódot, amely a tananyaggal és a napi politi­kai kérdésekkel kapcsolatos tisztánlátást egyaránt ered­ményezi. És nyugodt, barát­ságos kérdések ezek. Talán ez okozta — vagy mert ezen a napon különösen bátor tár­sasággal kerültünk össze, — hogy sehol se­m volt a vizsga megszokott. Izgatottan vibráló légköre. Vizsgáztató és diák mintha csak beszélgettek vol­na. A második tétel után né­hány megjegyzés és a felelet véleményezése következett, azután Pigai Ottilia indexébe bekerült a „jó”. Hargittai János — a követ­kező — férfias elszántsággal vállalta sorsát. Csak lopva vetett egy pillantást távozó kolléganője után — és végig sem gondolhatta, hogy „de jó neki” — már el is kezdte a té­telét. Nyugodt fiú — csak asz­talra támasztott ujjai remeg­tek kicsit az első mondatok­nál. Aztán ez is megszűnt, megnyugodott saját hangjától — azt hiszem így szokták mondani. — Tételem vázlata a követ­kező ... Érdekes, mindenki így kez­di. S a vizsgáztató felderülő arcáról le lehet olvasni, ez már valami régebbi megálla­podás közte és a diákok kö­zött. A diák végigmondja har­minc-negyven perc alatt a két tételt, aztán indexszel ke­zében kilép a folyosóra, „ez azután fárasztó volt” sóhajtja, majd moziba megy, sétál, de aznapra — örömében, vagy bánatában — szabadságot en­gedélyez magának. És a vizs­gáztató? Nem, ő nem végez fél óra alatt. Mert mindig újabb és újabb félórák, újabb felelők jönnek, és tovább is koncentrálni, figyelni kell minden egyes szavukra — mert nem lehet ingyen adni a jegyeket. Füstöl a Mátra, és talán jó lenne egy erős fekete. — Vigyázzon János, így el­vész a részletekben. Jobb len­ne talán... Veszem a kabátom és hal­kan csukom be magam mö­gött az ajtót. A várakozók megrohannak — Te, milyen? Rendes? — Nem szőröz nagyon? Nemcsak a látogatók nyu­galmával válaszolom: — Nem szőröz, rendes. Na féljetek. Bedecs Éva „Először elmondom a vázlatot. Mi újság a nyelvtudományi diákkörben? A Nyelvtudományi Tudomá­nyos Diákkör ősszel az egyete­men működő diákkörök közül elsőként tartotta meg alakuló ülését. Fehér Ibolya diákköri titkár megnyitója után többen szóltak hozzá a felvetett prob­lémákhoz. Az ülés napirendjén a félévi program, a folyamat­ban levő kollektív munkálatok és szervezeti kérdések (főleg kizárási problémák) megbeszé­lése szerepelt. Az előadásokon kívül a diák­köri tagok két külön csoport­ban, de közösen dolgoznak. Az egyik csoport etimológiai jegy­zetet készít a leggyakrabban használt és legproblematiku­sabb szavak eredetéről és tör­téneti fejlődéséről. A jegyzet főként a levelező hallgatóknak jelent majd segítséget nyelvé­szeti tanulmányaikban. A má­sik csoport bibliográfiát állít össze a Magyar Nyelvőr szá­mára az újságok és folyóiratok 1957—58-as évfolyamaiban megjelent nyelvtudományi vo­natkozású cikkekről. Ezzel a nyelvművelők munkáját sze­retnénk tőlünk telhetően meg­könnyíteni. Novemberben a diákkör el­látogatott az Akadémiai Nyomdába. Itt megismerked­tünk a nyomdatechnika külön­böző ágazataival és rendkívül értékes tapasztalatokkal gaz­dagodtunk. Az I. félévben egy előadás hangzott el. November végén Győrffy Rózsa olvasta fel „A nő szó fogalomkörébe tartozó szavak hangulatáról” című előadását. A jól sikerült elő­adást több felszólalás és élénk vita követte. A dolgozat írója a témán még tovább dolgozik. A II. félévre 3—4 diákköri előadást terveztünk. A félévi üléseket Bojtár Endre „A ke­let-európai irodalmi nyelvek kialakulásának problémái” cí­mű előadásával kezdjük. A II. félévre is tervezünk egy csoportos látogatást. Meg szeretnénk ismerkedni a Ma­gyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetének munkájával, s így március ele­jén oda látogatunk el. Egy következő diákköri ülést a munkába most bekapcsolódó másodévesek tartanának kö­zösen: több szó eredetének fel­dolgozása szerepelne a műso­ron. Posch Péternek az ősz je­­lenidőjel problémájával foglal­kozó előadása zárná a II. fél­évet. A diákkör jó irányban ha­lad előre. Egyre többen kap­csolódnak be a munkába a má­sodévesek közül is. Eredmé­nyességének bizonysága az is, hogy egy éven belül két diák­köri dolgozat jelent meg tu­dományos folyóiratban: Ecse­dy Ildikóé a Magyar Nyelvben és Kurcz Ágnesé az Irodalom­történetben. Maulik Klára

Next