Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1965 (7. évfolyam, 1-36. szám)

1965-01-09 / 1. szám

mi élet küszöbén a lap (jegyzőkönyv egy szerkesztőségi értekezletről) SZERKESZTŐ: Ez így to­vább nem mehet! Igaz, hogy a lap jó, elfogy, olvassák, min­denütt dicsérik munkánkat, de ez nem jogosít fel bennünket arra, hogy ne hassunk oda a hibák kiküszöbölésére. Hiba nevezetesen az, hogy a lap rossz, nem fogy, mindenhol szidják. Száznegyvenkilenc­­ezredjére figyelmeztetem a munkatársakat, s ha most sem fogadják meg, akkor... tudjá­tok mi lesz . . . (adminisztratív eszközök ereszkednek le a pla­fonról). MUNKATÁRSAK: (térden­állva, összetett kezekkel) Kö­nyörülj! Új életet kezdünk... SZERKESZTŐ: Még néhány figyelmeztetés, és jubilálunk. A 150 000. komoly figyelmezte­tés alkalmából aztán zenés, táncos szerkesz­tőségi értekez­letet tartunk. MUNKATÁRSAK: (égre emelt kézzel) Esküszünk! SZERKESZTŐ: (egyhangúlag helyesel) A következő számban ki kell vágni a rezet és azokat a cikkeket, amelyek a színvo­nal alatt állnak. Mutassuk meg, mit tudunk! Ideges va­gyok, gyűlölöm a világot, már az összes hamutartókat föld­höz vágtam, és sírni fogok, ha ez így megy tovább. (térdrehull a munkatársak előtt) MUNKATÁRSAK: Új életet kezdünk. (elpityerednek) SZERKESZTŐ: (feláll) Na, a lelkeitekre hatottam? MUNKATÁRSAK: (zokogva) Igen... Esküszünk neked... SZERKESZTŐ: Akkor mars cikket írni! A jövő heti lapot irigyelje ország-világ. MUNKATÁRSAK: (behúzott nyakkal asztal mellé ülnek) Munkatársak kara: Az nem lehet, így nem mehet, írunk mi cikkeket... adjunk rá ke­zet, ír az, ki hőn szeret, repkre lesz keret, a lusta elmehet. SZERKESZTŐ: Gyerekek, van egy értekezletem (el.) MUNKATÁRSAK: (két perc figyelmességi idő után mind el) A következő lapot csakugyan olvasta ország-világ. Ez állt benne: LÓRÁÍJD TUDOMANYEGYÍTIM lAtja e fenti M­egtart emi­nk­ hallgatói lesznek: Snóbli­­Pál Vannak emberek, akikről el­képzelni is lehetetlen például a feldühödt toporzékolást, de a szavak megfontolt egymás­utánját is, akárcsak a csöndes derű sugárzását. Mégsem le­het Snóbli Pált sótlan ember­nek nevezni, hiszen néha ön­feledt, gyerekesen kacarászó hancúrozást csap, élénk sze­meiben folyton érdeklődő kí­váncsiság bujkál. Ritkán szól­nak rá, akkor is igen halkan, de amit mondanak neki, an­nak veleje van, sőt legtöbb­ször igen mély humora is. Egyszóval: Palika nem lenyű­göző, látványos modorú világ­fi, de annál kacarászóbb, ked­vesebb ember. Alig három éves. Volt már újszülött, pólyás, csecsemő, fiú és unoka egyszem hélyben, leg­alább száz évre valót élt és látott már. A kiságy matracaira ülve beszélgettünk a könyvhét fára­dalmaitól eléggé bágyadt álla­potban. — Mi érdekel inkább: a no­vella, vagy a dráma? Tagoltan, érthetően válaszol: — Pa-pa-ma-ma. — Terveid? Elmosolyodik. — Kossuthot szívok. Három évet élt eddig. De úgy érzem ezzel a néhány szóval is érzékeltettem: Snóbli Pál el akarja mondani mind­azt, amit látott, tapasztalt, és gondol. Ez minden célja. B. F. Vizsgázók vizsgáztatóknak vizsgát a vizsgájukba !é! Már megint itt a vizs­gaidőszak! Nahát! Hogy mú­lik az idő. Ej­ej! Ez alkalomból felkerestük dr. Tud Ákost, aki az elmé­leti világporedológiai tanszék vezető professzora. Elfogódottan lépünk be. Meghatottan ülünk le. Da­dogva szólítjuk meg. — Vizsgáztatunk — vizs­gáztatunk? He-he. Kedves Tud professzor, mit tud mint professzor, illetve, mint volt vizsgázó és jelenlegi vizsgáz­tató a vizsgákról, a vizsgák­nak, vizsgáztatva vizsogni? Az agg tudós elgondolkoz­va összevonja Kossuth-díját. — Hát ugye abból kell ki­indulni, hogy az elméleti vi­­lágporedológia egy egészen speciális tantárgy. Mindenek­előtt abban különbözik az összes többi tárgytól, hogy míg amazok nem lényegesek ugye, ez lényeges. Ez fontos, ezt meg kell tanulni. Enélkül nem lehet dolgozni, mintegy élni. Éppen most van nyom­dában „Ecske Pecike Povedo­­lógicike” című kötetem, amely a kis­csoportos bölcsődések számára, mese­­feldolgozás­ban tartalmazza a povedálás alapelemeit. — Szabadiul netalán né­hány jótanácsot vizsgáknak, vizsgázva, vizsgázótól, vizs­gáztatóba vizsg... — Igen, persze. Először: a vizsgázó fél. Ez dőreség. Ne féljen. — De miért ne féljen? Ugye ha ezt bővebben, esetleg ta­lán ... — Csak! Továbbá: mert ez speciális tárgy, ezt úgy kell tanulni, hogy olvasni kell a betűket a tankönyvben szé­pen, ahogy írva vannak egy­más után, és közben oda is kell figyelni, hogy a betűkből milyen szavak lesznek és hogy azok mit jelentenek. Végül is meg kell jegyezni az egészet, különös tekintettel a lényeg­re, mert ugyanis a lényeg az mindig a lényeget tartalmaz­za. Ezenkívül meg kell je­gyezni a részleteket is, mert ezek alátámasztják a lénye­get. — És a kötelező olvasmá­nyok? — Jó, hogy eszembe juttat­ta. Ezek abban különböznek a többi olvasmánytól, hogy mint a nevük is mutatja, ezeket kötelező elolvasni. — Tehát a vizsgán, vizsog­­va, vizsga közben ... (ripor­tert lefogják, nyugtató injek­ciót kap.) — A vizsga, az már gye­rekjáték. Kérdés felelet játék. A vizsgáztató kérdez, és a vizsgázó felel szépen arra, amit kérdeznek tőle. Ennyi az egész. — No és az esetben mi tör­ténik, ha netalántán olyat kérdeznek tőle, amit nem tud. — Az teljesen ki van zár­va! Az kérem lehetetlen! önök az én tanácsaimat le­­közlik az Egyetemi Lapokban. A vizsgázó elolvassa. Megfo­gadja. Megtanulja az anya­got, elolvassa a­ kötelező ol­vasmányokat. Eben az eset­ben elkerülhetetlen a jeles. Más nem történhet. — Hát ez nagyszerű! Óriási. Hálásan köszönjük, jó egész­séget, további sok sikert, min­den jót, kellemes húsvéti ün­nepeket, jó vizsgáztatást, mint vizsgáztatónak, vizsgába, vizs­gával, vizsgázva, vizsgáknak, nak-nak__mak-nak ... (elvi­szik.) i — c — A KISZ-taggyűlések ta mérlegelésének tükrében néhány probléma felvetése adott alkalommal Az elmúlt héten töltötte be egyetemi KISZ-életünk lebo­nyolításának záros határidején belül a küldöttválasztó értekezletek előrevetett árnyékában a hoz­zászólások mikéntjéből követ­keztetve ez a motívum kétség­telenül a felelősség fokozására irányítja a figyelmet, holott miképpen javaslatot nem tet­tek, mert a továbbiakban a szervezeti fegyelem megszilár­dítása kétségtelenül, határozot­tan, objektíve, kollektíven eredményes elhatározások­ra tevőlegeztek, minthacsak még­sem, miért is, hiszen, noha rá­mutatva arra, hogy a problé­mák tényéből le kell vonni a következtetéseket, befejezem, mert feljött az egyi­k Klement Tamásnik. SZÜRKE NÁRCISZ: Én meg ez a kis világegyetem Nyálazom a galaktika határait — éjszakákat rovok és nappalokat szégyenemben az éjjel elfutok, fel, az Olymposra, délutánt hirdetek a földnek kiengedem az embert a karámból hogy az ötven fillérért megvegye a (világ) egyetem lapját, s versem fényeivel százszorozza erejét. KARFIOL ANDRÁS: Az írásjelektől vett búcsú után Csupa írásjel az utca tehén nagybetű­jaj pontosvesszők gyermekkorom átkai a villanykörte Is pontokat szór hatéves fejemre mátra fennsík fenyvesek katicabogár alagút vesszők pontok szerelmeim búcsúzom hiába értelemmel bélelni hiányozok nincs erőm — Sajnos, nem lehet, kedves kisasszony, ugyanis én va­gyok a szorgalmas bölcsész az Egyetemi Lapok karikatúráiról.. Nézem ezt a kedves bácsit, aki hasonlít a portásra, de egy kicsit olyan is, mintha Gólem töpörödött apukája lenne. Ma­gamban már el is keresztel­tem: „Kis picinyem”. Igen, ő az, az Auktor-faktor tanszék professzora. Okos kérdést teszek fel, s ő válaszol. Mondja, hogy tetszik a szőröm. Erre mondom én, nem csodálom, mert a fodrász­tól jövök, de gyűlölöm a ked­­det, mert lapzárta van. A tan­szék munkájáról mond valami feljegyeznivalót: A korróziós transzformátor neve pereniu­­sa ... S míg ő beszél, eszembe jut Gabi és Jutka, akikkel a Du­­na-parton mozgalmi dalokat énekeltünk, hajdanában, daná­ban, egyetemista koromban, miközben a többiek senyved­­tek a polgázd. előadáson. Ez a kedves öregúr elmond­ja közben, hogy jó a tanulmá­nyi átlag, bár a schoeproe színkép elemzése nem mindig schikerül. Ettől függetlenül na­gyon érdekes a legjobb transz­­cendrális (vagy transzcenden­tális, nem emlékszem ponto­san) hallgató, Böhönyei tábo­rozásának néhány tapasztalata. Ezután személyes ügyeire tér át. Meghatódva mondja el, hogy fiatal korában mennyit küzdött, de harca nem volt Bedecs Éva . A TTK-n jártunk hiábavaló, mert azóta két gyermeke van, s a munka, a háztartás, a család gondjai mellett jut idő tanulásra is, hiszen ő törli az előadóter­mekben a táblát. Közben rájö­vök, hogy ő csakugyan a por­tás. Node, sebaj, két kis hasáb ebből is kitelik, a következő számunkban pedig közöljük a professzor nyilatkozatát Hely­reigazítás címmel. K. T. A szerkesztőség postájából K. A. jeligére, írása — saj­nos — megüti lapunk színvo­nalát. Következő számunkban közöljük. „Kíváncsi” jeligére: Azt kérdezi, miért nem közöltük cikkét? Kedves barátunk, nyomdafestéket nem tűrő kité­telei voltak, így például ez a félmondat: „Valami baj van KISZ-alapszervezetünkben.” EGYETEMI LAPOK |MiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiL: ! Ciliké | | feltámadása 1 „ — Nos, hercegem. Ge- E | nova és Lucca most már B E nem egyéb, mint a Bona- D­e­parte-család „jószága". Ft- f | gyelmeztetem­: ha azt állít- E | ja, hogy nem lesz háború, B | ha még mindig megengedi g | magának, hogy mentegesse E | ennek az antikrisztusnak | | minden galádságát, minden | | erőszakoskodását...” § | Ezzel a kedves, megkapó | | mondattal indul egy bizo- E | nyos, magát holmi nagyké- | é­pűséggel oroszlán névvel | | illető Leó Tolsztoj regénye. § § A jellegzetes bevezető | | mondatokat ezernégyszáz | | oldalon keresztül követik a­z | hajdani Ciliké regényekből | | már megismert kalandok | | és fordulatok, van itt min- | e den, lélekmarcangoló fran- | | cia sorok, parfümös herce­­g | gek és ájuldozó grófkisasz­­g B szonyok­, de háború és béke | | is, mindez valamiféle hala- B | dónak és megfontoltnak §­­ vélt köntösbe öltöztetve. | 1 Elég csak felütni ezt a | | két kötetet bárhol, máris | I ilyen tutsekannás fordula- | | tok ötlenek szemünkbe, § 1 „Natasa ránézett, és felele- § | túl csak az a nagy szeme | § nyílt tágabbra és ragyogott | | még fényesebben.” Hogyan g | lehet az, hogy papírhiány- | | nyal küszködő könyvkt- § B adásunk éppen ezt a köny­­g | vet jelenteti meg, immár B | ki tudja hányadjára, több­ g | tízezres példányszámban! E 1 Becsúszott a többi közé | I — mondhatná Valaki. De B | az utószóban komoly iro- B | dalomtörténész tollából ezt |­s olvashatjuk: „A háború és | = béke oly sokat tud és mond | B a világról, az emberről, a B | történelemről, mint előtte E | még soha senki.” Sajnála­­g­­­tos, félrefogás. Sőt, még g | több, hallatlan, felhábort- B | jó. Kikérem magamnak. | | Sőt, most már csakugyan g f­el fogom olvasni ezt a g E könyvet. | Simonffy András | ..............................mm...... na • •Okételnez Néha megesik, hogy egy-egy elsőéves betéved a szerkesztőségbe, reszkető térdekkel megáll valamelyik íróasztal előtt, és egymásba gabalyodó lábú mondatokkal előadja, hogy dolgozni szeret­ne a lapnak, nem haragszunk­­e érte. Előgombolja aktatáská­jából a márványfehér papírra írt cikkeket, riportot, verset és látszik arcán, maga sem tud­ja, jól tette-e, hogy megvált dédelgetett kis szellemi gyere­kétől, aggódik sorsa miatt. Előfordult az is, hogy valaki önéletrajzot mellékelt a tábo­rozásról szóló cikk mellé, bi­zonyítván: nem illetéktelen az újságírói toll megragadásá­ra, hiszen már általános isko­lás korában könyvjutalmat ka­pott faliújságfelelősi működé­séért, a gimnáziumban pedig külső munkatársa volt a közép­iskolai stencilezett lapjának. Örülünk nekik bátortalan első­éveseknek, hiszen az egyetem lapja ha nem is teljes mér­tékben, de pótolja a megszűnt újságíró szakot, nem egy ilyen volt tétova tizennyolc éves dol­gozik ma már napilapoknál, elismert, tehetséges munka­társként. Néhány napja ismét gondo­san lezárt boríték érkezett: újabbb önéletrajz. De ez más volt, mint a többi. Nem tehet­séget, egyenesein zsenit sejte­tett. A szerkesztőbizottság éj­jel összehívott kilencórás ülé­sezése után megszületett a döntés is: az életrajz írója ja­nuár elsejétől az Egyetemi La­pok lektora, havi 2000 (gramm csirkecsont) fix fizetéssel. Cik­keket még nem ír, mert egye­lőre írástudatlan, viszont an­nál nagyobb örömmel, sőt mo­hósággal korrigálja a ripor­tokat. A legrosszabb anyago­kat készséggel megeszi, a kö­zepes írást csak szétrágja, a jó, de bő lére eresztett anya­gokban az általa fölöslegesnek talált mondatok sajátos módos, jelöli meg: vizeletével. A ki­fogástalannak vélt műveket csak megszagolja, beleegyezi sőt ujjlenyomatával jelzi. Gyors megítélőképesség, kér­lelhetetlen tárgyilagosság, kor­rektség jellemzi. Hogy honná, és milyen körülmények közt lendült magasan ívelő pályá­­jára ez a zseni, mondja el­­ maga Beküldött önéletrajza: itt közöljük: 1964. október első napjaiban születtem Pozsonyban. Anyám, Jerzy bácsi egyszerű korcs, az önkény áldozata: nem tehet róla, hogy az az úri Dobber­­man kérlelhetetlenül élt az el­ső éjsza­ka jogával. Életem első hat hetét igen nyomorúságos körülmények között töltöttem, egy szlovák kocsmában. Itt is­merkedtem meg közelebbről a munkásosztály életével és a pálinkával. Nevelőapám egy­szerű szénhordó, de baráti kö­rében késdobálók, hamiskár­tyások, hirigelők, zsebtolvajok, kupecek is szép számmal

Next