Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1968 (10. évfolyam, 1-17. szám)

1968-01-25 / 1. szám

JUVF TEMI­­LAP­O­K Gyárfás Endre: Skót egyetemeken Októberben a KISZ egyete­mi delegációja az angol, vala­mint a skót diákszövetség meghívására látogatást tett Angliában és Skóciában. Két héttel előbb ugyanilyen lét­számú — tizenöt főnyi — kül­döttség érkezett hazánkba Nagy-Britannia egyetemeiről, hogy a magyar felsőoktatással és diákélettel ismerkedjék. A csereakció sikerrel járt. Ma­gam is tagja voltam a ma­gyar csoportnak, és most megpróbálok a töméntelen él­mény közül kiválasztani né­hányat, hogy beszámoljak ol­vasóinknak. Ezúttal csak a skóciai egyetemeken szerzett tapasztalataimat szeretném át­adni. Nem skótok a skótok Igazságtalan a világ a skót néppel szemben. Mindenütt viccek keringenek a skót atya­firól, aki fukar, zsugori, túl­zóan takarékoskodó, műfogso­rához veri még a műgarast is. E nem éppen jóhiszemű élce­lődésnek az az eredete, hogy a skót nép évszázadokig angol elnyomás alatt élt, olyan el­képesztő nyomorban, amely valóban rákényszerítette, hogy takarékoskodjék. Maguk a ki­zsákmányolók terjesztették az­tán a skót vicceket áldozataik­ról. Mi lépten-nyomon azt ta­pasztaltuk, hogy a fukarság egyáltalában nem tartozik e nép jellegzetességei közé. Sok­kal vendégszeretőbbek az an­goloknál, hamar és könnyen barátkoznak, vidámak, nótás­­kedvűek, és ami a legfonto­sabb: igen fogékonyak a kul­túra iránt. Közismert, hogy még a kis hegyi falvakban is működnek irodalmi klubok, a főváros, a csodálatos fekvésű Edinburgh pedig évente világ­hírű zenei fesztiválok színhe­lye. Az edinburghi, glasgowi, dundeei, aberdeeni, st. and­­rewsi egyetemek rányomják friss, fiatalos szellemük bélye­gét a városra is, mely szál­lást ad nekik. Ifjúsági mozgalom Skócia egyetemi hallgatói­nak csak­ egy ifjúsági szerve­zete van: az SUS (Skót Diák­­szövetség). Független szerve­zet, az angolok Nemzeti Diák­­szövetségéhez (NUS) legfel­jebb csak a barátság köti. Az I­J­S nemzeti és nemzetközi ügyeit a felsőoktatási intézmé­nyek delegátusaiból választott központi vezetőség intézi. A vezetőség összetétele határoz­za meg természetesen a szö­vetség politikáját is. Jelenleg az SUS baloldali irányzatot képvisel. Keresik és fenntart­ják a kapcsolatot a szovjet egyetemistákkal, valamint a népi demokráciák fiataljaival. (Példa rá a mi cserelátogatá­sunk is!) Szeptemberben egyik küldöttségük a Szovjetunió­ban járt, és most előadásokon, klubesteken igyekeznek tájé­koztatni kollégáikat, és elosz­latni néhány hiedelmet. A vietnami háború befejezé­sének érdekében is igen sokat tesz a Skót Diákszövetség. Ok­tóber 22-én például vietnami békemenetet szerveztek Edin­burgh munkáslakta előváro­sában, Leith - tengeri kikötő­ben. Az amerikai imperializ­mus egyéb megnyilvánulásai ellen is érdekes, eredeti küz­delmet folytatnak. Nagy gondjuk, hogy az egyetemet végzett fiatal szakembereket — főleg a fizikusokat, mérnö­köket, orvosokat — az Egye­sült Államok „elszipkázza”. Pedig ha taníttatásukra Skó­cia már annyi pénzt és ener­giát áldozott, méltán tarthat igényt a munkájukra. A szö­­v­etség a nevelés számos esz­közével — előadásokkal, sze­mélyes beszélgetéssel, filmek­kel, vitákkal — próbál­ja meg elejét venni annak, hogy a fiatal értelmiség hűtlen legyen hazájához. A politikai pártok nem avat­kozhatnak bele az SUS mun­kájába. Csupán annyi közük van a diákmozgalomhoz, hogy a hallgatók különböző pártok tagjai lehetnek. A Skót Diákszövetségnek minden hallgató automatiku­san tagja lesz, amikor felve­szik az egyetemre. Az SUS he­lyi végrehajtó szerveit a Di­ákság Képviseleti Tanácsának nevezik. (SRC) Tehát ezek a tanácsok alkotják együttesen a szövetséget. Aki a Pennyt nem becsüli... Az aberdeeni egyetemisták Képviseleti Tanácsának egyik vezetője Penny Saunders na­­gyon-nagyon csinos lány. Ő kalauzolt bennünket az Észa­ki tengeri kikötő és halászvá­ros régi, mégis modern egye­temének világában. Penny — nevéhez illően — a Képviseleti Tanács pénz­ügyeivel ismertetett meg min­ket először. — A világ teremtése óta nem akadt diák — mondja Penny —, aki meg lett volna elégedve jövedelmével, akár ösztöndíj, akár családi zseb­pénz formájában kapja azt. Nincs ebben semmi kivetni­való. Az LHC tehát igyekszik a maga módján enyhíteni ezen a zsebhasogató fájdalmon. Könyveket, füzeteket, rajzesz­közöket szerzünk a diákoknak olcsón vagy ingyen. Magam is hallgató vagyok még, tu­dom, milyen nagy segítséget jelent ez. Állandóan harco­lunk a hivatalokkal, hogy az ösztöndíjrendszert szélesítsék és igazságosabbá tegyék. Ser­kentjük az egyetem vezetősé­gét, hogy új diákotthonokat építsen, ahol olcsóbban kap­hatunk szállást és kosztot, mint az albérletekben. Penny nemcsak „formai” szépsége miatt örvend köz­­megbecsülésnek Aberdeenben, h hanem­ „tartalmi” értékei mi­att is. Jó szervező, és minden­ről tud, ami a diákokat érin­ti. — Hogyan kereshetnek pénzt maguk a hallgatók — kérdezzük. — Főleg a nyári szünetben van rá alkalom. Az SRC nem szerez ugyan munkalehetősé­geket, de ajánlólevelet ad a munkavállaló diáknak, ha az kéri. Külön utazási irodánk van, amely olcsó utazásokat szervez Franciaországba, Olaszországba, Skandináviába, főleg cserealapon. Az egyete­mi büféket is magunk tartjuk fenn, és jövedelmünk termé­szetesen a miénk. A filmvetí­tések bevétele is a mi kasszán­kat gazdagítja. Gyertek el ma este az Unionba, egy Peter Sellers vígjátékot vetítünk, és két régi némafilmet. A méhkasban Az Uniont nehéz lenne meg­határozni. Nem kollégium, hi­szen a hallgatók nem itt lak­nak. Nem egyetemi épület, hi­szen nem folyik benne okta­tás. A legjobb kifejezés talán rá a „diáktanya”. Minden skóciai egyetemen megtalál­ható. Reggel héttől este tizen­egyig nincs a napnak olyan perce, amikor az Union ne volna méhkashoz hasonlatos. Itt van a menza, a bár, a bü­fé, a játékterem, a mozi terem, és itt tanyáznak a legkülönbö­zőbb klubok, diáktársaságok. Egy-egy hallgató több klub munkájában is részt vesz. Itt találkoznak az amatőr fotósok és filmesek, itt tartják vitáikat a politika iránt érdeklődő fia­talok, és az Aberdeenben ta­nuló külföldi diákok szerveze­tei. Itt próbálnak a szatirikus pamflet szereplői, és itt ele­mezgetnek a művészettörténet kedvelői. A folyosókon a kép­zőművészet ifjú művelői ren­deznek időszakos kiállításokat. A portán mindenki megvehe­ti a diákújságot, amit valahol az emeleten szerkesztenek. Címe: Gaudie. (A Gaudea­mus ... tréfás rövidítése.) Az Unionnak sokféle érdek­lődést kell kielégítenie. Ang­liában és Skóciában az egye­temek ugyanis nem úgy sza­kosodnak, mint nálunk. Egy­azon egyetemen képezik a kü­lönböző mérnököket, a bioló­gusokat, a tanárokat, az orvo­sokat, a mezőgazdászokat sttb. Csak persze más-más fakultá­son és tanszéken. A pihenésről és a könnyebb szórakozásról is az Union gondoskodik. Saját tánczene­karuk, beat-együttesük is van. Aki elégedetlen ezzel, az a le­mezhallgatók szobájában hall­gatja a Rollings Stonest. Szombat esténként bál, mulat­ság. Az edinburghi egyetem Uni­­onjának alagsorában sajátos intézmény működik. Bejárata felett tábla hirdeti: „Csak fér­fiaknak”. Jobb is, ha a höl­gyek nem látják az erősebbik nem képviselőit, amint a sö­röskorsók mellett énekelget­nek, kurjongatnak. A dalok javarészének szövege sem va­ló a szolid lányfüleknek. De ami igaz, az igaz: sörnél drá­gább és magasabb alkoholtar­talmú italokat nem lehet kap­ni a diáktanyán. A férfias vetélkedésre pompás alkalmat ad a darunak becézett célba­dobós játék, valamint a bili­árd. Aki megéhezik, kiszalad az utcára, és a közeli boltban hagist vásárol; ez a skótok nemzeti eledele. Darált birka­hússal töltött, bőségesen fű­szerezett hurkaféleség. Szin­te kötelező, hogy a diákok az utcán fogyasszák el a hagist, újságpapírból, sültkrumplival. Jól csúszik rá a sör. Még egy edingburghi diák­­hagyományt említek. Ezt azonban csak évente egyszer rendezik meg. Színhelye a keskeny, hosszú Rose Street. A versenyző ifjak azt a felada­tot kapják, hogy menjenek végig ezen az utcán, és térje­nek be mind a huszonegy kocsmába. Minden kocsmában csak egy korsó (fél liter) sört kell fogyasztaniuk. Az győz, aki a végére ér... Hiteles adatok szerint igen nagy a mezőny. A cehhet a versenyző maga fizeti. És még mondja valaki, hogy skótok a skótok! Nyílt kérdés irodalmi színpad ügyben Mi lesz a sorsa az Eötvös Klub irodalmi színpadának? „Egymás nélkül sötétben va­gyunk”, „Dunának, Oltnak­ egy a hangja”, „Ütések alatt” c. műsorai fémjelzik az Eöt­vös klub irodalmi színpadá­nak rangos tevékenységét. Legutóbb már tizedik műsoru­kat mutatták be „Átfázott csönd." címmel. Kialakult kö­zönségük, jelentős kritikai visszhangjuk van. Az új évadban azonban az Eötvös klub vezetősége nem hajlandó tovább támogatni az irodalmi színpadot, annak megbontását javasolja. Egy őszinte, lelkes együttesét, amely a legteljesebb mérték­ben amatőr a szó anyagi és művészi értelmében. Egy olyan együttesét, amely — tíz előadásával bizonyította — szükség van rá, mert produk­cióinak gondolati gazdagsága és színvonala méltó az egye­teméhez és egyenrangú társa más egyetemek sokkal kedve­zőbb körülmények és jelentő­sebb erkölcsi támogatás mel­lett működő irodalmi színpa­dainak. Az egyetemista közönség értetlenül áll a feloszlatás té­nyével szemben. Értetlenül állunk mi is. Miért? És a nyílt kérdés mellé hadd írjunk egy nyílt kérést is: kérjük az Eötvös Klub vezetőségét, tekintse ez esetben fórumnak az Egyete­mi Lapok hasábjait és a kint járt munkatársainknak adott elutasító válaszok után e kér­désre válaszolva indokolja meg az irodalmi színpad meg­bontásának szükségességét, tárja lapunk érdeklődő olva­sói elé azokat a tényeket, amelyek egyértelműen az együttes munkájának felesle­ges volta mellett szólnak. Válaszukért előre is köszö­nettel: Simonffy András, az Egyetemi Lapok munkatársa n% Jürgen Kuczynski: Matematika és házasság Természetesen híve vagyok a matematikának, sőt! Lel­kes híve! A kérdés csak az, hogy mikor és hol? Minden ettől a „mikor és hol”-tól függ. Ha ezt nem vesszük fi­gyelembe, akkor nagyon könnyen járhatunk úgy, mint az én barátom, A. B. De erről majd később. Itt van még azután a logika kérdése. A „női” logika kife­jezése közszájon forog. „Fér­fi­­ logikáról még sohasem hallottam. Annál többet be­szélnek az utóbbi időben az úgynevezett „matematikai” logikáról. Bertrand Russell A. N. Whitehead­dal közösen írt erről egy művet, még az első világháború előtt. Ahhoz azonban, hogy magukat a „széles néptömegekkel” meg tudják értetni, még hosszú évekre volt szükségük. Én nem állítom azt, hogy okosabb vagyok a két említett szerzőnél. (Ez távol álljon tő­lem.) Arra azonban vállalko­zom, ami nekik csak hosszú évek munkájával sikerült, azt én néhány sorban „elintézem”. Megmagyarázom, hogy mi is az a matematikai logika!! Ne tessék olyan értetlenül nézni! Egyetlen példát fogok felsora­koztatni és akármibe lefoga­dom, hogy mindenki megérti majd e példából, mi a mate­matikai logika. Ennek a pél­dának Russell és Whitehead példájával szemben az az elő­nye is megvan, hogy bemutat­ja nekünk, milyen érdekes zá­rókövetkeztetéseket vonha­tunk le a matematikai logika segítségével. Lássuk tehát a medvét, illetve a példát. Képzeljenek el egy matema­tikust. Megvan? Akkor to­vábbmehetünk. Képzeljék el, hogy ennek a matematikusnak van két órája. Ugye, még ezt sem volt nehéz elképzelni. Te­gyük­ fel, hogy az egyik óra áll, a másik pedig jár. Ez is elképzelhető, de még az is, hogy az az óra, amelyik jár, naponta egy másodpercet si­et. A mi matematikusunk most a következő agyafúrt ötlettel állt elő: mi történne, ha én egy elektronikus számítógép­­et kérőélnek meg arról, hogy melyik órámat tartsam meg? Fel­­is tette a kérdést és a gép válaszolt is. Most tes­sék kitalálni, mi volt a vá­lasz. Nem­ fog menni. A gép azt válaszolta, hogy természe­tesen azt a­z órát kell megtar­tani, amelyik nem jár. Ugye furcsa? Bs.-bárki joggal kér­dezheti, mi ennek az indoklá­sa. A gép ezt is megadta. Az az óra, amelyik jár, de naponta egy másodpercet si­et, hatvan nap alatt már egy egész percet fog sietni. 60x60 nap alatt már egy órát és 60x60x12 nap, tehát 43 200 nap múlva, vagy ha úgy jobban tetszik, 118 év és 130 nap múl­va mutatja ismét a pontos időt, azután az egész kezdődik elölről. Az az óra viszont, amelyik nem jár, anélkül, hogy a legcsekélyebb dolgunk is lenne vele, naponta két­szer mutatja a helyes időt, h*.ért kell az álló órát a na­ponta egy másodpercet siető órával szemben messzemenően előnyben részesíteni. Na, tetszik látni? Ez a ma­tematikai logika. És az erős­sége éppen a megcáfolhatat­­lanságban rejlik. Mert min­den más logika megcáfolható, meg a hős is, de a matemati­kai — SO­H AH! Alk­alomadtán a matemati- Ikai logika a legnagyobb bol­dogságot is szétzúzhatja. Most szeretném példaként felhozni A. B. barátom esetét. A. B szerelmes volt és boldog, va­lóban boldog. Röviddel házas­ságkötése előtt meglátogatta őt egy matematikus barátja, akinek elmesélte, hogy ő mi­­lyen boldog és, hogy meg akar nősülni. A matematikus hall­gatta és csak bólogatott egé­szen addig, amíg A. B. meg nem jegyezte: „Ő az egyetlen nő, akivel én boldog lehe­tek.” Ekkor a matematikus elkez­dett logikusan gondolkozni és... és teljesen tönkretette A. B. boldogságát. Érvelése a következőképpen hangzott: „Hogyan tehetsz ilyen könnyelmű kijelentést, hogy az a nő az egyetlen a te szá­modra. Hogy lehet ilyen meg­alapozatlan következtetéseket levonni? Te most 27 éves vagy. Ve­gyük most azt a tíz évfolya­mot, amelyne­k hölgytagjai a te számodra érdekesek lehet­nek házasság szempontjából. Vegyük azt, hogy a Földön másfél milliárd nő él. Akkor azoknak a száma, akiket te elvehetsz, még mindig majd­nem százmillió. Mondd csak: hány nőt lát­tál te már egyáltalán ebből a százmillióból? Talán a 0,1 szá­zalékukat láttad! És vajon hány nővel beszél­tél te már ebből a százmillió­ból? Jó, ha a 0,01 százaléká­val!! És enne­k a százmillió nőnek hány százalékát ismered te közelebbről? Talán, esetleg a 0,0001 százalékát!! Na, látod! Hát akkor édes öregem, ne akard nekem be­beszélni, hogy a te barátnőd az egyetlen nő a te számodra.” A. B. belátta, hogy matema­tikus barátjának igaza van. Ezt mondta magának: „Ha csak egyetlen hetet szá­molok arra, hogy egy nőt kö­zelebbről megismerjek, akkor is százmillió hét telik el, mire valamennyi, számomra házas­ság céljából szóbajöhető és megfelelő korú nőt megisme­rek. Ez pedig majdnem két­millió év. Hát addigra azt hi­szem kissé öreg leszek a há­zassághoz.” Mi ebből a tanulság? Azt hogy egy tervszerűen élő és matematikai logikusan gondol­kozó ember ne házasodjék! Nem gondolják, hogy a ma­tematika oktatásával egyide­jűleg olyan tanfolyamokat is kellene rendezni, ahol azt ta­nítják, hogy hol nem sza­bad a matematikát használ­ni? A feleségem mindenesetre közölte velem saját, egyéni vé­leményét. Ez pedig így hang­zik: „Ezt ti nem értitek! Eh­hez egészséges emberi ész kell, semmi más.” Igaza van, de... Hm ... Nem gondolják, hogy ez túlságosan merész óhaj abban a világban, ahol annyi beteg ész létezik? Németből fordította: (tichys Salut, vieille brauche de rasier... Jönnek a levelek, érkeznek a lapok, boldogabb, jobb, szebb új esztendőt és vidám év végét kívánok. Együtt töltöt­tünk pár szép hetet a nyárból, az év summázásánál is gondo­lunk egymásra. Szia Zsófia, Chére Sophie, Kedves Zsófi, Szervusz Zsófi, enfin Sophie, — és csak jön­nek a levelek, alig győzöm tintával a választ. Pedig csak húszan voltunk. A postabé-­­ végzőkön: Reims, Kassa, isz Sül, Párizs, Pozsony Krakkó, Bordeaux, nem is lehet fejben tartani őket. Felelevenedik a nyár. 1967. augusztusában egyetemün kiküldetésében Franciaország­ban voltam építőtáborban. A helyszín: Grenoble-tól körül­belül 100-150 kilométerre a hegyekben. Csodálatos vidék. A munka: útépítés csá­kánnyal 1300 m magasság­ban Nem volt könnyű , igaz de nem is mentünk tönk­re a hajszában. Húszan vol­tunk: hat lány tizennégy fiú. Két sátorban laktunk, s m­iink főztünk. Mindennap ti­zennyolcan mentek dolgozni s mindig más: egy lány , egy fiú maradt otthon főz­ni A társaság? A franciák nagy része dolgozó, s nem diák. A külföldiek: orvosjesör, bölcsész, leendő mérnök, szép­­reményű vegyész, szóval: egyetemisták. Ketten voltunk magyarok: egy debreceni me­dika és jómagam Esténként, mikor összeültünk beszélget­ni, mindenki saját hazájárt , a hazai életről beszélt, s így lassan szinte egy családdá forrtunk össze. Így kerítettem én is sort arra, hogy Magyar­­országról beszéljek Jó há­rom órás „kiselőadásban v­­ág­atottam fel a tábor tag­jait arról, hogy milyen vál­tozásokon ment keresztül ha­­zánk ipara, mezőgazdasága, kulturális élete 1945 után s hol tartunk ma. Egy-két adat (a könyveknek, a színházjegy­nek az ottanihoz képest rend­kívül olcsó ára, stb.) nagyon megdöbbentette őket, s az ér­deklődés akkora volt, hogy nem győztem válasszal, a helyzetem mégsem volt olyan nehéz, mert a kérdések nem voltak rosszindulatuak. Majd éjfélig vitáztunk, másnap alig tudtunk hatkor kelni és dolgozni menni. De nem volt érdektelen az esti beszélgetés, mert több ember figyelmét hívtak fel arra, hogy mi is élünk, sőt, sokkal magasabb színvonalon, mint ahogy azt el­­képzenek-,újat felmelegedett körülöttünk, persze ebben az is segített, hogy Molnár Klán (a debreceni medika) vett ápo­lásba minden rászorulót, mi­vel a tábornak nemcsak sza­kácsa, hanem orvosa sem volt. Az érdeklődés viszont nem le­hetett elva­dalú, hiszen mi is kíváncsiak voltunk arra, ho­gyan élnek ők, s hogy vannak megelégedve az ország veze­tésével. Ott is vannak, a mint azt hisszem mindenütt - akik az első percben szidják a kormány politikáját, de egy pár perces szidás után rátérnek arra: úgy sincs jobb vezető, mint De Gaulle, hát legyen ő. Szóval csak amo­lyan divatféle szidni azt, ami van. A diákok helyzete? Erről nem tudok részletesen írni, mert csak két francia egyete­mista volt jelen, s ebből nem lehet általánosítani. Minden­esetre, a kollégiumi ellátottság nem sok, a diákok nagy része albérletben lakik. Az egyete­mek különböző árúak, tehát van drágább, és van ol­csóbb. Viszont az egyikről a másikra, minden nehézség nélkül átiratkozhatnak. Az egyetemi élet és vonatko­zásairól nem tudok bővebbet. Érdekes, hogy az ilyen építő­tábori jelentkezés nem úgy történik, mint nálunk. Ott mindenki saját maga írt a tábori központba, Párizsba, hogy augusztusban szeretne egy táborban dolgozni, s a köz­pont osztotta be, ki hová men­jen. A hazaiak többsége azért jött oda, mert másképp nem tudott volna elmenni nyaral­ni, így szép vidéken, „isteni” levegőn dolgozott három hé­tig, s még egy felejthetetlen kétnapos kirándulásra is el­vitték a tengerhez. Az utolsó napok egyikén egy kérdőívet kellett kitölte­ni, amelyen ilyen kérdések álltak: miért jöttél a tábor­ba, milyen volt a munka, az ellátás, milyen a társaság? A részletes válaszokból kitűnt, hogy az ellátás nem volt a leg­jobb, de a társaság igen. Min­denki nagy fájdalommal bú­csúzott, mert tudta, érezte, hogy talán soha az életben nem látja a többieket. Azóta is várom a postát, lesem a leve­leket, s gyártom a fényképe­ket, hogy mindenkinek küld­­hessek, aki­től kaptam. Sziklay Zsófia TTK KISZ VB titkár­helyettes Fiatal előadóművészek köre alakult az Egyetemi Színpa­don Surányi Ibolya, az intéz­mény irodalmi vezetője irá­nyításával. Az előadóművé­szek körének tagjai egyetemet végzett hivatásos előadók, töb­bek között: Egressy István, Fodor Tamás, Kovács P. Jó­zsef, Márai Enikő, Csaplár Ka­talin, Sólyom Kati és Cserhal­mi Anna. A kör az Egyetemi Színpad irodalmi műsorait és egyben tagjainak művészi te­vékenységét kívánja elősegí­teni. Terveikről, munkájukról a közeljövőben részletes beszá­molót adunk.

Next