Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1970 (12. évfolyam, 1-17. szám)

1970-03-21 / 5. szám

NAGY LÁSZLÓ: TAVASZI DAL U ártom te kardos angyalom öledben én sem alkatom tüzes csikódat ellopom kényesek kertjét tipratom s­em kötöztök le gazdagok fosztó aranyos madzagok szegények fejét emelem ballagj utánam szerelem ly undok ma a búsulás mint sötét csuha­­hurcolás és oly szép ma az öröm mint leányokon a piros ing (Benyó Ildikó grafikája) Jubileumi tudományos ülésszak a negyedszázados évforduló jegyében Három napig tartott egye­temünkön a jubilemi tudomá­nyos ülésszak. Mind a három kar gazdag, a huszonöt év fej­lődését demonstráló progra­mot állított össze. A felkészü­lés va­lóban méltó volt a jeles évfordulóhoz. Március 11-én az Egyetemi tudományos munka helyzete és fel­adatai címszóval kezdődött az elő­adássorozat Köpeczi Béla rektorhelyet­­tes elnökletével Tolnai Gábor professzor, A magyar irodalomtudo­mány fejlesztése az egye­temen címen tartotta meg előadását. Rövid kivonatát közöljük. A feladat, melynek vizsgá­latát egyetemünk vezetősége a tudományos ülésszakon tar­tandó előadásom témájául rámbízott, nem csekély hord­erejű. Annál inkább nem az, mivel megoldását a párt tudo­mánypolitikai irányelvei ír­ják elő számunkba. Az iroda­lomtudományi munka fejlesz­téséről kell szólnunk, — pon­tos a kifejezés! — nem vala­mi létezőnek a megteremtésé­ről, hanem a meglevőnek a továbbfejlesztése lebeg szeme­ink előtt... Néhány szót a távolabbi múltról: mi volt a helyzet a felszabadulást megelőző évti­zedekben, amikor egyetemün­kön csupán két irodalomtör­téneti tanszék működött? Eb­ből az időből a közös kutatás, valamint a viták ellenőrzését nélkülöző szükségszerűen ma­gányosan tevékenykedő tudó­sok korszakából csupán egyet­len szép és máig tanulságos mozzanatról emlékezhetünk meg; elegendő a nagy iroda­­lompedagógusnak Riedl Fri­gyesnek és a legnagyobb pol­gári irodalomtörténésznek Horváth Jánosnak a példájára utalni, — az ő irodalomfeltáró és összegező tevékenységük az egyetemi előadások, szeminá­riumok előkészítéseinek előz­ményeként alakult, formáló­dott, szintézisei, s részletkuta­tásai, eredményei a­­katedrán a szemináriumi asztalnál hangzottak el először. — A műhely frissességének izzása is fokozta az előadásaik iránti érdeklődést?! S ilyen körül­mények között műveik csak­nem kivétel nélkül­ az egyete­mi munkának voltak az ered­ményei. És a felszabadulás után? A legfiatalabb nemzedék alig tud erről, s már-már a munka ré­szesei is ritkán emlegetik , amire már utaltunk, hogy iro­­d­alomtörténet-írásunnk jövő felé mutató, igazi központja egyetemünkön jött annak ide­jén létre. Az irodalomtörténeti kutatás egyetemi fejlesztésé­vel foglalkozva hagyomá­nyainknak ez a szakasza sem lehet közömbös bázis szá­munkra. Az egyetem falain túl nézve Tolnai professzor így véleke­dett a számunkra egyáltalán nem elhanyagolható és mel­lőzhető középiskolai problé­máikról: Megmásíthatatlan meggyő­ződésem, hogy nemcsak az egyetemen, a középiskolában is növelni kell az oktató-neve­lő munka intenzitását. Tárgyi­lagos szavaimat egyetlen mon­dat keretéig hadd formáljam most át személyessé; középis­kolai tanulmányaim idején azok a tanáraim tették rám a legdöntőbb, mondhatnám így is, elhatározó befolyást, akik jó­­pedagógusok voltak, s ugyanakkor tudós tanárok, akik tankönyveket írtak, tu­dományos folyóiratokban köz­leményeik jelentek meg, volt köztük olyan is, akiből egye­temi tanár lett Újra mondom: tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy a középisko­lákban ismét legyenek, lehes­senek a tudományban is tevé­kenykedő tanárok, oszlassuk el az e kérdést körülvevő mesterséges ködöt, helytelen előítéletet, kártékony atrhosz­(Folytatás a 2. oldalon.) Lapzártakor kezdődött­ a Felszabadulási Tudományos Diákköri Konferencia A Magyar Kommunista If­júsági Szövetség központi bi­zottsága és a Művelődésügyi Minisztérium megbízásából az ELTE állam- és jogtudományi kara rendezte meg 1970. már­cius 19—20—21-én a felsza­badulási tudományos diák­köri konferencia állam- és jogtudományi szekcióját. A szekció öt tagozatban ülé­sezik. I. tagozat (büntetőjog, bün­tetőeljárás jog, kriminológia). Hat budapesti versenyző: Répászky Miklós, Végvári Pi­roska, Sándor Zsuzsa, Vári Antal, Kratochwill Krisztina, Tóvári Györgyi és Urbán Klá­ra, egy pécsi, Szabó Flóra, valamint két szegedi hallga­tó: Kiss Eszter és Pusztai Pi­roska olvassa fel dolgozatát. Érdekesnek ígérkezik a fiatal­korúak csoportos bűnözéséről szóló (amelynek Szabó Flóra az előadója) és Végvári Pi­roska dolgozata, amely szin­tén ifjúsági problémával fog­lalkozik: „Nevelési alapelvek érvényesülése a fiatalk­orúaik büntetésvégrehajtási intéze­tében.” (A dolgozat készítője a kriminológiai diákkör tag­jaként gyakorlatilag is foglal­kozott ezzel a kérdéssel.) Ak­tuális témát választott Sándor Zsuzsa (a segítségnyújtás el­mulasztásának elkövetői), va­lamint Kratochwill Krisztina, aki a társadalmi, illetve fe­gyelmi útra terelésről írt (a nyomozási szakaszban). II. tagozat (államjog, ál­lamigazgatási jog), 4 budapes­ti versenyző: Bogyay Mária, Wiener György, Vándor Pé­ter és Kalmár Sándor, 2 sze­gedi hallgató: Szabó János, Takács Lajos, valamint 6 pé­csi: Bodnár Imre, Sólymos Sára, Szelestei György, Nász Anna, Czárt Endre és Kiss Ferenc adja elő dolgozatát. A szegedi vetélkedőkről jól is­mert győztesek: Szelestei György a bürokrácia kérdé­seivel foglalkozó dolgozata, Wiener György az irányítás és felügyelet néhány elméleti kérdését elemző tanulmánya és Vándor Péter nagyon idő­szerű problémát érintő disz­­szertációja — „A fővárosi aglomeráció államigazgatá­si, jogi problémái — bizonyá­ra a legesélyesebbek a II. ta­gozat dolgozatai között. m. tagozat (polgári jog, mezőgazdasági jog): öt pécsi hallgató: Baksa Sarolta, Berhidai Ilona, Ka­­ponyi Erzsébet, Schwarcz Já­­nosné és Vértényi Jenő, há­rom szegedi: Zsíros Pál, Kor­mányos József és Csilics Lász­ló, valamint három budapesti: Salamon László, Sajó András és Szécsi Mária dolgozata in­dul ebben a tagozatban. Csaknem minden témakör az új mechanizmussal kap­csolatos. A címek sokat ígé­­rőek. Nehéz jóslásba bocsát­kozni, melyik a legesélye­sebb. Kaponyi Erzsébet ha a me­zőgazdasági jogot is olyan jól tudja, mint az államigazgatá­si és büntetőjogot (Szegeden arról már meggyőződhettünk), akkor igen komoly konkur­­rencia a többieknek. Sajó András helyezésére is bátran mernék fogadni. Ő a polgári TDK titkára, s a tag­ság véleménye szerint e Stu­dium legavatottabb ismerője is. Témaválasztása is nagyon jó: „A szocialista állami tu­lajdon és állami vállalat.” IV. tagozat. (Családi jog. (Folytatás a 3. oldalon.) (Folytatás a 4. oldalon.) Évekig vagy volt­­ most már valóság Adatok, vélemények a béremelésről Hosszú évek vágya, terve, jogos igénye reali­zálódik ezekben a hetekben. A felsőoktatás műve­lőinek béremeléséről hozott határozatot a Miniszter­­tanács. A Művelődésügyi Minisztérium irányelvei alapján egyetem-szerte felelősségteljes, körülte­kintő és az idő rövidsége miatt postamunkában végzik a rendelkezésre álló összeg felosztását. Egyetemünk három karának ilyen irányú tevékeny­ségéről adunk rövid körképet: ÁLLAM- ÉS JOGTUDOMÁNYI KAR TERMÉSZETTUDOMÁNYI KAR­­ A Természettudományi karon dr. Egyed László dé­­j­­­kán a következőket mondta: — Mi első lépésként statisztikailag megvizsgáltuk,­­ hogy az egyes szakcsoportokban milyen volt az eddigi­­ fizetési átlag. Kíváncsiak voltunk, hol jelentkezik le­­­­maradás, vagy esetleges túlfizetés. A statisztikai ada­­­­tok azonban azt mutatták, hogy minden szakcsoportban azonosak az átlagfizetések. Ezért úgy határoztunk, hogy j­é­l a meghatározott százalék szerint a tanszékekre bontjuk le a béremelést. A tanszékek a bérkeret 5%-a erejéig ! Az Állam- és Jogtudo­mányi Karon dr. Vigh Jó­zsef dékánihelyettes tájé­koztatott a bérrendezés helyzetéről.­­ Miután a Miniszter­tanács határozata rendel­kezett az egyetemi oktatók 17%-os béremeléséről, a miniszteri végrehajtási utasítást már felkészülten vártuk. A művelődésügyi miniszter, a rektor által ki­bocsátott irányelveket fi­gyelembe véve, kidolgoz­tuk a jogi karra vonatkozó Irányelveket és ennek alapján bonyolítottuk le a számítási és technikai fel­adatokat. A délkán a mun­ka végrehajtására bizottsá­got jelölt ki, melynek el­nöke jómagam, tagjai dr.­­ Molnár József adjunktus,­­ a kar párttitkára, dr. Né­­­­meth János adjunktus, a­­ szakszervezeti bizottság­­ titkára voltak.­­ — Mit tartalmaznak a­­ kari irányelvek? — Az irányelvekkel I szükségesnek tartottuk fel­­j­hívni a tanszékvezetők fi-­i­gyelmét a következőkre: ] a) A kar számára az okta- t tők bérrendezésére ] 59 607,— Ft, azaz a­ béralap­­ 20,4°/0-a állt rendelkezés­­­­re. Ez az összeg magába­n foglalta a Művelődésügyi­­ Minisztérium által bérren­­­­dezésre engedélyezett, az a oktatók eddigi jutalom­­i alapjának bérrendezésre ] fordítható és az 1970. évi­­ bérfejlesztésiből megma­­­­radt összegét. A béralap I 2%-a továbbra is a kar­­ jutalomalapját képezi. b) ] A kar ebből az összegből I tartalékolta a várható ta­­­­nári, docensi kinevezések- J hez, az esedékes adjunk- 9 tusi és tanársegédi előbb- I besorolásokhoz, a gyakor­nokok tanársegéddé törté­nő előléptetéséhez, vala­mint a bérrendezés során jelentkező aránytalansá­gok korrekciójához szük­séges összeget. E jelentős tartalékképzésre azért volt szükség, mert 1970-ben minden bérügyi kérdést csak az adott keret terhé­re oldhatunk meg. A le­vonások után fennmaradó és felosztható összeg 49 376,— Ft. Így az okta­tóknak átlagosan 18,8%-ot, béremelést tudtunk bizto­sítani. c) Az oktatók béré­nek megállapításánál egyé­ni elbírálás alapján diffe­renciáltunk. — Hogyan alakult a dif­ferenciálás? — Az oktatók többségé­nél lényeges eltérés az emelés arányát tekintve nem mutatkozik, de hozzá­vetőlegesen az oktatók egyharmadáná 1­0—40% közötti béremelést valósí­tottunk meg. Az admi­nisztratív és a fizikai dol­gozóknál a differenciálás lényegesen kisebb méretű. A béremelés ennél a kate­góriánál 10% körül mo­zog. ,— Miként oszlik meg a fizetési átlag az egyes be­osztások között? — A professzorok átlag­­fizetése 5166,— Ft, a do­censeké 4031,— Ft, az ad­junktusoké 3532,— Ft, a ta­nársegédeké 2523,— Ft lesz. — S ha valaki elégedet­len saját besorolását ille­tően ... ? — Az észrevételt tehet, s mi továbbítjuk panaszát a rektor által létrehozott panaszbizottsághoz. Ter­mészetesen a módosításra már nem kerülhet sor áp­rilis 2-ig.

Next