Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1971 (13. évfolyam, 1-17. szám)

1971-10-04 / 12. szám

A magyar jogtudományban vált halhatatlanná... Az Eötvös Loránd Tudo­mányegyetem Tanácsa, Párt­­bizottsága és Szakszervezeti Intéző Bizottsága mély fájda­lommal tudatja, hogy dr. Ká­dár Miklós egyetemi tanár, a büntetőjogi tanszék vezetője, életének 67. évében hosszas szenvedés után elhunyt. Dr. Kádár Miklósit az Eötvös Lo­­ránd Tudományegyetem saját halottjának tekinti. Kádár Miklós jogászi pályá­jának első szakaszában ügyvéd volt. Az 1946-ban újból meg­jelenő Jogtudományi Közlöny szerkesztőségi ra­gja lett, 1948 óta pedig felelős szerkesztője volt. Dr. Kádár Miklóst 1948 őszén kérte fel az Állam- és Jogtudományi Kar a büntető­jog oktatásaira. •­ Beák-Vártól a feladat, hogy kimunkálja­­ a szocializmus igényeinek meg­felelő új büntetőjogi alapel­­vek és intézmények egyetemi oktatását. Kádár Mik­ós félretette a Horthy-korszak büntetőjogá­szainak német alapokra visz­­szanyúló dogmatikáját és a fo­galmak cizellálása helyett azo­kat a valóságot tükröző funk­ciójukra egyszerűsítette. Abból indult ki, hogy a jogi fogal­mak rendeltetése a valóság tükrözése, az életviszonyok, helyzetek, állapotok, változá­sok, cselekvések, személyek, aktuális pszichés beállítottsá­gok, intézmények stb. kifeje­zése. A fogalomnak csak addig van dogmatikai létjogosultsá­ga, amíg realitástartalma van; a fogalmakkal való jog­logikai játék öncélúvá teszi a dogmatikákat. Kádár Miklós a jogi fogal­mak rendszerét a tételes jog­ból és a marxista filozófiából tartotta levezethetőnek. Mun­káiban ismételten kifejezésre jutó gondolata: ugyanannak a fogalomnak (például az okoza­ti összefüggésnek) azonos ér­telem felel meg a különböző szaktudományokban, s ameny­­nyiben ezt a fogalmat a dia­lektikus és a történelmi ma­terializmus értékesíti, értelmét filozófiai jelentéstartalma ha­tározza meg. Nem tagadta, hogy minden szaktudomány önálló fogalomrendszert ala­kíthat ki, ennek a fogalom­rendszernek végső értelmét azonban minden szaktudo­mánynak a marxista filozófiá­val kell szinkronba hoznia. Kádár Miklós másik alap­­gondolata: a büntetőjogi fele­lősség minden feltételét a tör­vényre kell visszavezetni. Eh­hez képest a felelősség meg­határozása köréből ki kell re­­keszteni minden olyan a bírói értékelésre visszavezetett (nor­matív) kategóriát, amely akár a­ jogellenesség, akár a bűnös­ség vizsgálata során a törvé­nyi feltételeken felül a bíró szubjektív értékelését igényli, s a bűncselekmény létrejöttét vagy hiányát ennek a szubjek­tív értékelésnek függvénye­ként állapítja meg. Kádár Miklós hajdani nagy elődeinek, elsősorban Fayer Lászlónak a pozitivizmusához nyúlt vissza abban az értelem­ben, hogy a büntetőjogi fele­lősséget csak­ a jog tételes anyaga alapján volt hajlandó értékelni és tárgyalni s szem­­befordult a 40-es évek első felének újkantiánus irányza­taival. Nem rekedt meg azon­ban Fayernél, hanem a szov­jet büntetőjog tudománytanai alapján a felelősség feltételei körébe helyezte a cselekmény és az elkövető társadalomra veszélyességét. Nála a társa­dalomra veszélyesség fogalma nem a tételes jogból derivált olyan életbéli valóság, amely­nek felismerhető — s nem szubjektív bírói értékelés alapján kimutatható — objek­tív alapja van. A személyi „társadalomra veszélyesség” pedig nem a tettes­ bün­tetőjo­­gi iskolák „veszélyes ember” típusa, hanem a konkrét cse­lekmény konkrét társadalom­ra veszélyességének átvetítése a cselekmény tanúsítójára; ez a személyi társadalomra veszé­lyesség büntetőjogilag a tény­állás megvalósításától függet­lenül nem létezhet. Módszerében Kádár Miklós a jogi megoldások végső értel­mét kutatta, azok társadalmi jelentőségét és hatását vizs­gálta. Az öncélú joglogikai kö­vetkeztetések nem érdekelték, a jogi dogmatikát mint a kri­­minálpolitikai célkitűzések eszközét kezelte. A cél: a bün­tetőjogot alkalmassá kell ten­ni arra, hogy minél jobban töltse be társadalmi rendelte­tését. A jó büntetőjog nem kegyetlen, hanem humánus, nevelő,­­ és garanciális tar­talmú. Kádár Miklós félretette a burzsoá büntetőjog-tudomány legalapvetőbb dogmatikai tan­tételét, tudniillik a bűncselek­ménynek, mint jogellenes, tényállásszerű és bűnös maga­tartásnak a jellemzését. Állás­pontja szerint a tényállásmeg­­valósítással, vagyis a tényál­lásszerűséggel nem állítható szembe, sem a jogellenesség, sem a bűnösség; mindkét em­lített kategória ugyanis a tör­vényi tényálláson belül he­lyezkedik el. A tényállásszerű­­ség tehát nem szimptómája a bűncselekménynek, hanem maga a bűncselekmény. A jogellenességen és a bűnössé­gen felül a törvényi tényállás­ba helyezite a társadalomve­­szélyességet és a büntethetősé­­gi akadályok hiányát is (mint negatív tényállási elemeket), eszerint a tényállásszerűség felöleli a büntetőjogi felelős­ség minden feltételét. Kádár Miklós a szocialista büntetőjogi tanok kezdemé­nyezőként­ hirdetésével isko­lát alapított, olyan iskolát, amely irányítóan hatott a sze­gedi és a pécsi büntetőjogi ok­tatásra is. Ez az iskola nem­csak eszmeileg vált kisugárzó hatásúvá, hanem tudományos szakemberekkel látta el a ma­gyar jogélet számos területét. Kádár Miklós érdeklődése nem korlátozódott az anyagi büntetőjog területére. Nagy aktivitást fejtett ki a büntető­jog segédtudományai — első­sorban a kriminalisztika és a kriminál­pszichológia­i okta­tása, illetőleg elismertetése mellett. Kiemelkedő érdeme, hogy a magyar jogtudományt fórumhoz juttatta a különbö­ző nemzetközi büntetőjogi szervezetekben. Emberi tartása, csillogó szelleme, szuggesztív egyéni­sége mindenkit megragadott; gondolatainak ereje messze túláradt az egyetemi tanter­mek falain. Halálával súlyos veszteség érte a magyar és a nemzetközi büntetőjog-tudo­mányt. Ránki Vera joghallgató ne­ve nem ismeretlen szerkesz­tőségi berkeinkben. Gólyako­rától kezdve egészen a tiszte­letreméltó dr.-ig — ötven­­kilónyi külleme ellenére — osz­lopos tagja volt kisded redak­­ciónknak. A Magyar Hírlap és a Tükör munkatársaként pedig a „hazajáró lélek” státuszában írta cikkeit lapunknak. Dr. Ránki Vera szakdolgo­zata — hat kollégájáéval egye­temben — e tanévben tansegéd­let könyvként hamarosan megjelenik. Ezért vált Ve­ránkból Rán­ki doktornő, és avanzsált az okvetetlenkedő riporterből riportalannyá. — Jobb így? — Rettenetes! Hm. Km. Hrm. __­7 — Szerkesztőségi hóhér­akasztás. Na nem? Hogy mondjak most okosakat! Itt kezdtem nálatok. — Kettőnket akasztanak. Hogyan is kérdezzek én oko­sakat, amikor hat évvel eze­lőtt én mondtam el neked, ho­gyan kell kérdezni okosat. — Vágjunk bele! — Vágjunk bele. — Nem akarok abba a hi­bába esni, mint az egyszeri felvételiző — no persze az or­vosegyetemen — akitől meg­kérdezték, hogy miért akar orvos lenni. Mire ő büszkén kivágta: Én kérem már négy­éves koromban begipszeltem a kispajtás eltört lábát. Vala­hogy azért nálam is így kezdő­dött. Az első tételes jogi anyagnál még csak a tájéko­zatlanságom, tudatlanságom bántott. Később elérkeztem olyan anyagokhoz, amelyeknél már semmire sem hivatkoz­hattam; úgy volt érthetetlen, ahogy volt, magolni kellett, mert megérteni nem lehetett. Fogcsikorgatva magoltunk, ne­vettünk és magyarítottunk — így kezdődött. Azután elkezd­tem gondolkozni a témán és — átrágva magam, akár a me­sebeli kásahegyen — rendkívül érdekes összefüggéseikre jöt­tem rá. — Most kérdezni kellene va­lami bölcset, de inkább mondd el, hogy mire jöttél rá. — A jogi nyelv kérdése sok­kal messzebbre vezet, mint gondolnánk. Nem egyszerűen arról van szó, hogy nehéz megtanulni, vagy reprodukál­ni, hanem komoly jogelméleti, sőt államelméleti problémákat is felvet. Miért van ez így, miért nem lehet egyszerűen és közérthetően? Ez foglalkoz­tatott évekig. Talán az újság­írás világosabb nyelve is se­gített. Még távoli, nehéz köte­lesség volt a szakdolgozat, amikor elhatároztam, hogy a közérthető jogi nyelv mellett török lándzsát. — A témaválasztás világos. Milyen forrásanyagaid voltak? — Az első meglepetés ak­kor ért, amikor kiderült, hogy gyakorlatilag nincs irodalma a­ ZT TESZ, HA EGY JOGÁSZ A „NYELVÉRE” IS KÉNYES jogi nyelvnek. Ez azt is jelen­ dolgozatomat. Folyóiratok cik­­tette, hogy valóban kutató- körben egy-egy utalás volt munkát kellett végeznem, csupán. Régi könyveket ben- Nem ollózhattam össze a szak- gesztem, új jogszabályokat fejtettem meg. Történelem­mel, nyelvvel is kellett foglal­koznom, hiszen előbb a latin, később a német nyelv vált a jogi nyelv determinánsává. Mindkét nyelv hatása fellel­hető ma is jogi nyelvünkben, amolyan élő kövületként, mert az akkori cél ma már nem igény. — Erről közérthetőbben ta­lán. — A kizsákmányoló társa­dalmak igényeinek természe­tes következménye volt, hogy a jog csak néhány kiválasz­tott tudománya lehetett, s en­nek eszköze volt a jogi nyelv érthetetlensége. — De ma, amikor erre már nincs szükség, amikor a „köz­­fogyasztásra” is alkalmas jogi nyelvezetet igényelnénk — miért őrizzük mégis hagyo­mányként az érthetetlen fo­galmazást? — Lényeges választóvonalat húzni, különbséget termt a hi­vatalos, hivatali és jogi nyelv között. Ezeket gyakran keve­rik, lévén mindegyiknek jel­lemzője a dagályosság, az ért­­hetetlenség, az ünnepélyeske­dés. — Szükséges egyáltalán a jogi nyelv? — Szerintem egyszerű a vá­lasz: ahogy minden szakma megteremtette a maga termi­nus technikusait — idegen szavakból, rövidítésekből stb. — úgy a jog is, mint szakma megteremtette a maga sajátos nyelvét. A hiba szerintem ott van, ha a jogász ezt tolvaj­nyelvként használja, olyannyi­ra, hogy a felek például nem értik a magyar nyelven el­mondott ítéletet, s nem derül ki számukra világosan: ki nyert, ki veszített. Azt szok­ták mondani, hogy a jogászo­kat hosszú körmondataikról lehet felismerni. — Kérdés nélkül is tudom, hogy ezzel nem értesz egyet. — Hadd hivatkozzam Beér János profeszorra, aki a kö­vetkezőket mondta az I. Or­szágos Ügyvédkongresszuson: „Csak az lehet igazán jó ügy­véd, aki helyes magyarsággal képes megfogalmazni monda­nivalóját. Egyáltalán nem el­hanyagolható körülmény, hogy az ügyvéd helyes ma­gyarsággal tudjon beszélni, szabatosan és érthetően...” Ez szerintem vonatkozik a jog valamennyi területének, a jogtudománynak, jogalkotás­nak, jogalkalmazásinak nyel­vezetére egyaránt. — A törzsökös magyar nevű „tansegédleti” könyved­ről mást nem is kérdezek, ezt remélem magyar jogi nyelven olvashatják a jogász palánták. Az interjú pedig? Nos, az­­úgy igazi, ha a tanítvány túl­nő a mesteren! Ezt kívánja a dr. Ránki nyomdokain induló és gyakorló jogász-újságíró kollégáknak Károlyi Mária A REKTORI HIVATAL HÍREI Benkő L­oránd rektorhelyettes elvtársat, akinek meg­bízatása lejárt, az Egyetemi Tanács 1971. június 30-án tartott ülésén hároméves időtartamra rektorhelyettessé újra megválasztotta.­­ Az Állam- és Jogtudományi Kar tanácsa 1971. jú­nius 8-i ülésén, miután Vigh József docens dékánhelyet­­tesi megbízása lejárt, dékánhelyettesi tisztségre Horváth Pál egyetemi tanárt választotta meg hároméves időtar­tamra. Kardos László, a Világirodalmi Tanszék professzora és Kardos Lajos, a Pszichológiai Tanszék vezetője 1971. július hó 1-ével nyugállományba vonult. Az ET a rektor előterjesztésére egyhangúlag java­solta az Állam- és Jogtudományi Karon működő Tudo­mányos Szocializmus Csoport tanszékké, a Bölcsészettu­dományi Kar Fonetikai Laboratóriumának Fonetikai Tanszékké, végül szótöbbséggel indítványozta a Bölcsé­szettudományi Karon az eddigi Latin—Görög Filológiai Tanszék külön Latin Filológiai Tanszékké és Görög Fi­lológiai Tanszékké való átszervezését. Az ET egyhangú­lag javasolta az Általános Nyelvészeti és Fonetikai Tan­szék nevének „Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tan­szék”-re való változtatását. BÚCSÚZUNK Mély megrendüléssel vették a hírt a Gazdasá­­gi Igazgatóság dolgozói, hogy a Pénzügyi Osz­tály főelőadója, Szmo­­dics Erzsébet nincs töb­bé. Fiatalon, élete delén távozott közülünk, ahol több mint 20 éven ke­resztül fáradhatatlanul és lelkiismeretesen dol­gozott. Az egyetem volt első és egyben egyetlen munkahelye. Munkája sokrétű volt, a pénzügyi gazdálkodás nagy terü­letét felölelte. Szerette munkáját, a rábízott feladatokat szívesen, nagy lelkesedéssel­­ vé­gezte és nagy segíteni akarással foglalkozott az új munkatársak be­tanításával. Ismereteit, szaktudását állandóan bővítette, nagy szorga­lommal és ügyszeretet­tel látta el az új felada­tokat. Az egyetem tanszékei­vel és egyéb szerveivel munkája során állandó kapcsolatban állt, az egyetemen eltöltött két évtized alatt sokan meg­ismerték és szerették, a különböző problémák­kal hozzá fordulóknak készséggel adott felvilá­gosítást. Eltávozása annál in­kább megdöbbentő, mert utolsó nap is a Tő­le megszokott lelkiis­meretességgel végezte feladatát, a munkaidő elteltével kedélyesen búcsúzott kollégáitól, akik másnap hiába vár­ták munkahelyén. Halá­la súlyos veszteség, em­lékét valamennyien szí­vünkben őrizzük. Gazdasági Igazgatóság VISSZANÉZTEM FÉLUTAMBÓL Borsos Miklós ízig-vérig mai művész, korunk minden szel­lemi áramlatára, művészi irányzatára érzékenyen reagá­ló, céltudatosan és megfon­toltan tanuló, mégis teljesen önálló egyéniség. Szobrai arról tanúskodnak: mindent ismer, ami előtte volt, de sohasem utánzott, még kezdő korában sem, hanem újrafogalmazott­ az örök emberit ősi, igaz mi­voltában fejezi ki minden szobra. Alkotásaiból egyszerű­ség, klasszikus tisztaság sugár­zik. Ez az egyszerűség és klasszi­kus tisztaság sugárzik Vissza­néztem félutamból című köny­véből, érdekfeszítő önvallo­másából és önéletrajzából is, melyben minden szépítés nél­kül, de nagy szeretettel idézi meg gyermekkorát. Ugyan­ilyen egyszerűség és erkölcsi­­ség hatja át azokat a fejezete­ket, melyekben művészi pá­lyafutásának nehézségeit és sikereit idézi föl — és azokat az oldalakat, melyeken euró­pai barangolásait, nagy művé­szekkel — Papinivel, Moore­­val, Kassákkal Kodállyal — való találkozásait, beszélgeté­seit eleveníti föl Borsos könyve nemcsak egy nagy művész vallomása önma­gáról, művészetéről, korunk­ról és korunk művészetéről, hanem remekbe sikerült írói alkotás is. A világ első marxista filozófiai enciklopédiája A filozófiai enciklopédia ötödik, utolsó kötetének meg­jelenésével lezárult egy nagy szovjet tudóscsoport munkája. Az ötkötetes műben csaknem 5 ezer szovjet filozófus, a köz­társaságok tudósai, valamint a szocialista országok filozófu­sainak cikkeit adták közre a dialektikus és történelmi ma­terializmus, a filozófia és a pszichológia, a modern termé­szettudomány és a szociológia, a logika, az etika, az esztéti­ka, a vallástörténet és az ateiz­mus tárgyköréből. Részletes, alapos elemzéseket olvasha­tunk benne a filozófiáról, a különböző filozófiai iskolákról, kiváló gondolkodók világnéze­téről. Igen jelentős, szinte önálló munkának tekinthető az en­ciklopédia bibliográfiája: min­den kötetben több nyelven több mint 10 ezer filozófiai és szociológiai mű jegyzéket köz­tik. JAPN)

Next