Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1972 (14. évfolyam, 1-16. szám)

1972-01-10 / 1. szám

Ösztöndíjasaink a Szovjetunióban Az elmúlt év novemberében Szathmári István dékán­­helyettes (a delegáció vezetője), Rajeczky Em­i docens, az orosz tanszék vezetője és Rot­tier Ferenc adjunktus, a BTK pártszervezet titkára meglátogatta a Szovjetunió­ban tanuló orosz szakos hallgatókat. December végén­­ Szathmári István mintegy 45—50 résztvevő (a Művelődésügyi Minisztérium, a párt, a vi­déki bölcsészkarok megbízottai, a KISZ-szervezetek és az ötödéves hallgatók) előtt beszámolt az utazás ered­ményérül, a moszkvai Lomonoszov Egyetem, a leningrádi Zsdanov Egyetem, a moszkvai és leningrádi pedagógiai főiskola illetékes vezetőivel folytatott tárgyalásokról, va­lamint azokról a kérdésekről, amelyek a kint tanuló hallgatókkal folytatott beszélgetéseken merültek­ fel. Az előadást követően a résztvevők kérdéseket tettek fel, és elmondták korábbi tapasztalataikat, javaslataikat. Szath­mári István dékánhelyettest arra kérjük, foglalja össze olvasóink számára mindazt, amit előadásában részletesen ismertetett. — Kétnapi vonatozás után, november 10-én este ér­keztünk meg Leningrádba. A pályaudvaron Fehér János (kintlevő vezetőtanárunk), a Herzen Pedagógiai Főis­kola munkatársa és két hallgató fogadott bennünket. A Leningrádban töltött négy nap alatt 7— Fehér János lel­kiismeretes szervezése eredményeként — a főiskolán meghallgattunk két nyelv- és stílusgyakorlati órát, talál­koztunk a külföldi diákok dékanátusának vezetőivel, a diákjainkat tanító tanárokkal, megnéztük a nyelvi la­boratóriumot, és természetesen több ízben megláto­gattuk hallgatóinkat a kollégiumban. El kell mondanom, hogy mindhármunkra igen jó benyomást tett a két gyakorlati óra, ugyanakkor hasznosnak tartanánk, ha a bemutatott nyel­vi laboratórium programjainak, módszereinek anyagá­ból minél többet itthon is értékesíthetnénk a jövőben.­­ Hogyan illeszkedtek be a hallgatók az új környezet­be, és milyen problémák merültek fel a velük folytatott beszélgetések során? — Az egyik este a főiskola, kollégiumában valameny­­nyi Leningrádban tanuló pesti és szegedi diákunkkal ta­lálkoztunk. Örömmel állapíthattuk meg, hogy diákjaink jó szobaközösséget alakítottak ki szovjet társaikkal, és­­ jól érzik magukat. A majdnem éjfélig folytatott beszél­getés­ folyamán természetesen tanulmányi és egyéb kér­dések is előkerültek. Többször hangoztatott vélemény volt, hogy itthon nem szereznek kellő ismeretet a féléves ösztöndíjas tartózkodáshoz, az adminisztrációs dolgokon kívül bővebb ismeretanyagot igényelnének a Szovjetunió­ról, az ottani viszonyokról, a magyar—szovjet kultu­rális kapcsolatokról. Felmerült az is, hogy kevés hírt, információt kapnak Magyarországról, nincsenek szemléltető eszközeik hazá­jukról. Elhangzott továbbá, hogy a havi 70 rubel igen kevés, ha színházba is akarnak menni, könyvet és le­mezt is szeretnének vásárolni , és különösen ázsiai ki­rándulásukhoz kérnének­­anyagi, támogatást. A tanulmá­nyi problémák közül talán a­ Szakdolgozat beadási ha­táridejének meghosszabbítását említeném. Azt is orvos­­landónak tartják, hogy négy gyakorlati óra van jelenleg egymás után, és ez nagyon fárasztó. A kérdésekre válaszolva mi is hangsúlyoztuk, hogy a Művelődésügyi Minisztérium munkája mellett az orosz tanszékeknek többet kell tenniük a kiküldött hallgatók alaposabb felkészítése érdekében. Ami az anyagiakat il­leti, megemlítettük, esetleg megpróbálkozunk azzal, hogy itthon forintért kapjanak hivatalosan rubelt tervezett kirándulásukhoz. A tanulmányi kérdések többségét még helyben sikerült megoldani. — Milyen megbeszélésekre került sor Moszkvában, mi­lyen kérdések hangzottak el ottani hallgatóink tanul­mányaival kapcsolatban? — A Lomonoszov Egyetem és a Lenin Pedagógiai Fő­iskola vezetői, érdekelt tanárai általában megelégedésü­ket fejezték ki hallgatóink munkáját, magatartását il­letően, ugyanakkor utaltak az oktatás megszervezésé­vel kapcsolatos nehézségekre. Egyik este a Lomonoszov Egyetemre járó hallgatók­kal, másnap pedig valamennyi pesti és debreceni diá­kunkkal találkoztunk. Az elhangzott vélemények szerint igen magas szintű a Lomonoszov Egyetem oktatása, kü­lönösen a speciális kollégiumokat és a szakdolgozati kon­zultációkat illetően. A főiskolára járók viszont panasz­kodtak a kollégiumi elhelyezésre, továbbá arra is, hogy diákjainkat óvónőképzősökkel rakták össze, akikkel ke­vésbé van közös témájuk, és így a nyelv „szabad” gya­korlására kevés a lehetőség. Véleményük szerint az orosz tanszékek tantervét és féléves részképzés-programját jobban össze kellene hangolni. Ugyanakkor felmerült, hogy a szakdolgozatra való te­kintettel nem lehetne-e esetleg már a harmadév után sort keríteni a féléves kiküldetésre. A beszélgetés folyamán igyekeztünk megértetni hall­gatóinkkal, hogy mindenekelőtt beszélni kell megtanulni, a magasabb szintű speciális kollégiumok csak az orosz nyelvben már jártasabb hallgatók számára hasznosak. Hang­súlyoztuk, hogy aki külföldön tartózkodik, tanul, an­nak az illető ország törvényeihez, szokásaihoz fel­tétlenül alkalmazkodnia kell. Ami a felülvizsgálandókra vonatkozik, azt nyilvánvalóan elvégzik az illetékesek, a Művelődésügyi Minisztérium és a bölcsészeti karok, bár nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a féléves részképzés eddigi gyakorlata nem spontánul, hanem hosszadalmas előkészítő munka alap­ján nyerte el mostani formáját. — Hogyan összegezné a leningrádi és moszkvai lá­togatás eredményét? — Mindenekelőtt kiemelném, hogy látogatásunk alkal­mával sikerült valamennyi illetékesnek (egyetemi veze­tők, oktatótanárok), illetve a kint tanuló összes diákunk­nak a véleményét egyidejűleg meghallgatni, illetve a problémák megoldására javaslatokat tenni. Örömünkre szolgál, hogy néhány kérdést már a helyszínen megold­hattunk, s reméljük, hogy a jövőben az általánosabb problémák is mindenki megelégedésére megoldódnak. Mindent összevetve, úgy érzem, hogy a féléves részkép­zés az egyetemi tanulmányoknak a részképzés rendkívül hasznos kiegészítője. Hozzá kell tennünk, hogy a lá­togatás egyben újabb lépés a magyar egyetemek kö­zötti munkakapcsolatok kiszélesítésében, hiszen látoga­tásunk során a saját, a szegedi és a debreceni karok ki­küldött hallgatóinak helyzetével, munkájával is foglal­koztunk. B. Sz. *­r SZÁMÍTÁSTECHNIKAI ISMERETEK V. A legutóbb megtárgyalt adatrögzítés elvégzése, más szóval az adathordozó — a lyukkártyák, a lyukszalag vagy esetleg a mágnesszalag — előállítása után az adato­kat be kell vinni a számító­gépbe. Az adatbevitelt végző berendezéseket a rokon fel­adatok elvégzésére szolgáló tá­­gabb családba, a periférikus egységek közé soroljuk. Ezek a szerkezetek az adatokat a számítógépbe beolvassák; a feldolgozás közben és végén a bevitt és a feldolgozáskor keletkező adatokat tárolják — vagyis további felhasználásra megőrzik —; majd a végső eredményadatokat kimenő adathordozóra rögzítik, illetve többnyire gyorsnyomtatón­ ki­írják. Az igen sokféle típust felölelő periférikus egységek rendeltetésük szerint tehát há­rom csoportba oszthatók: a bemenő (input) egységek, a ki­menő (output) egységek és a tárolók csoportjára. Az adatbevitel a lyukkár­tyarendszerben, kártyaolvasás formájában — oszlopomként­ vagy soronkénti leolvasással — óránként 8—10 000 kártya leolvasási sebességgel történik. A fejlett elektronikus gépek lyuk­kártyaolvasói az egész kártyát egyszerire leolvasva, óránként 60—100 000 lyukkár­tya leolvasására képesek. Ahe­lyett, hogy a kártyákat késes szerkezettel húznák be, újab­ban a biztonságosabb pneuma­tikus eljárást alkalmazzák. Ugyancsak a biztonság foko­zását szolgálja, mikor az ada­tokat egymásután kétszer ol­vassák le a modern fotocellás kártyaolvasók, hogy a gép utóbb a két ízben leérzett ada­tot összehasonlíthassa. Közbenső összegek rögzítése céljából a lyukkártya rend­szerű feldolgozás keretében szükség esetén automatikusan összegkártyák készülnek. A számítógépben a közbenső adatok tárolására általában bőven van lehetőség, s ezért lyuk­kártya lyukasztóval a szá­mítógépeket csak speciális esetben látják el. Ilyenkor vi­szont gyakran összeépítik a bemenő egységként működő kártyaolvasót a kimenő egység funkcióira szolgáló kártyalyu­kasztóval, mint pl. az IBM 1442 típusú lyukkártya olvasó­­lyukasztó esetében. A kártya­lyukasztás, miután mechani­kus művelet, lényegesen las­súbb az olvasásnál. Különösen lassú az oszloponkénti lyu­kasztás. De soronkénti lyu­kasztás esetén is csak 9—18 000 kártya automatikus lyukasztá­sa végezhető el óránként. Az elektronikus adatfeldol­gozáshoz legalább 6 csatornás (papír) lyukszalag szükséges. Az ilyen szalagon az általában 64 jel írására alkalmas kiíró­szerkezetek jelkészlete már előállítható. A legelterjedtebb azonban a 8 csatornás szalag hasz­­álata. Ezen 1 csatorna a párosság ellenőrzésére szolgál, míg a megmaradt 7 csatornán 128 jel állítható elő,­­ennélfog­va mód nyílik arra, hogy a programozáshoz vagy az adat­­továbbításhoz szükséges kü­lönleges jelek is előállíthatók legyenek rajta. A korszerű lyukszalag leolvasó szerkeze­tek másodpercenként 1000 .jel leolvasására képesek. Az elektronikus számítógé­peket majd mindig ellátják lyukszalag lyukasztóval. Ennek több oka van. Egyrészt a mű­szaki-matematikai számítá­soknál gyakran olyan kevés az eredményadat, hogy ahhoz nem érdemes a gyorsnyomta­tót igénybe venni, s egysze­rűbb a kapott lyukszalagot író automatán kiíratni, más­részt adattovábbítással kap­csolatban is gyakori a lyuk­szalag előállítás. Ilyenkor a szalagot telexgépen íratják át szöveges, azaz ember által ol­vasható formára. A lyuksza­lag lyukasztás korszerű sebes­sége: másodpercenként 110— 150 jel. A leggyakrabban használt bemenő egységek — és a velük rokon szerkezetű kimenő peri­férikus egységek — rövid be­mutatása után az adattárolók és az adattárolás problémakö­rét tekintjük át. Mielőtt azon­ban az adattárolók feladatait és tulajdonságait ismertet­nénk, meg kell említenünk, hogy az adattárolás bonyolul­tabb problémái elsősorban a tipikus adatfeldolgozási fel­adatoknál jelentkeznek. A mű­szaki-matematikai számításo­kat ugyanis általánosságban az jellemzi, hogy kevés beme­nő adatból nagyon sok, és ese­tenként igen bonyolult műve­lettel kevés eredményadatot kell előállítani. Ezzel szemben az ügyviteli adatfeldolgozások területén nagy mennyiségű be­menő adatból igen egyszerű, de tömeges számolási művelet elvégzésével ugyancsak nagy mennyiségű eredményadathoz jutunk. A bemenő-, kimenő- és tárolóegységek működési jel­lemzői itt tehát döntő szere­pet játszanak. A tárolóegysé­gekről szólva a következők­ben tehát az adatfeldolgozás problémaköréből indulunk ki. A mágnesszalagok mágne­sezhető (vasoxid) réteggel be­vont plasztikszalagok. Ezen a jelek elhelyezése olyan, mint a lyukszalagon. A lyukszalag lyukasztásainak itt természe­tesen mágnesezett helyek fe­lelnek meg. Az alkalmazott mágnesszalag mindig a köz­ponti egység jellegéhez igazo­dik. Az ún. szavas gépeknél a központi egységben az alap­egység 6 bit, s egy szó a fix elrendezésű tárolókban ennek többszöröseként 24—48 bit hosszúságú. Az újabb számító­gépek byte szervezésűek. Köz­ponti egységükben az alap­egység (a legkisebb címezhető egység) a byte, ami 8 bittel egyenlő. Egy szóvá tetszés sze­rinti számú byte-ot kapcsol­hatunk össze. A központi egy­séghez igazodó mágnesszalag — a párosságellenőrzés kiegé­szítő csatornáját is számítás­ba véve — a szó- vagy byte szervezés tükörképeként, a szószervezésű gépek esetében 6 + 1­­ 7 csatornás, míg a byte szervezésű gépeknél 8 + 1 , 9 csatornás. A mágnesszalag jellemzői: a jelsűrűség és a sebesség. Több­féle jelsűrűséget alkalmaznak. 1 cm-en általában legalább 80 és legfeljebb 640 jel kerül rög­zítésre. A sebesség másodper­cenként 1,5 és 3 méter körül mozog. A jelsűrűség és a se­besség szorzata az átviteli tel­jesítményt adja. E téren a tel­jesítményadatok jelentős szó­rást mutatnak. Minimálisnak tekinthető a másodpercenkén­ti 20 000 jel átvitele. Egyes tí­pusok ennek az 5-, 6-, illetve 8-szorosát teljesítik. A jeleknek a mágnesszalag­ra való felvitelét írásnak (write), leérzékelését olvasás­nak (read) hívjuk. A mágnes­szalagegység fő részei: a két szalagtartó orsó (tekercs); a meghajtó mechanizmus; az író-, olvasó- és törlőfej; végül a szalagfutást szabályozó szer­kezet, amely légritkított kam­rák szívóhatásával végzi a sza­lagfutás szabályozását. Ehhez csatlakozik a mágnesszalag­egység vezérlőműve, amely a központi egység és a mágnes­szalagegység együttműködését biztosítja. Az írás, illetve olvasás csak a szalag teljes sebességű futá­sakor történik. A szalag indu­lása és leállása alkalmával a felgyorsulás, illetve fékezés miatt a szalag egy-egy része kárba vész. Ennek a jelrögzí­tésre fel nem használt résznek a neve: blokk-köz, s hossza minden megállás-újraindulás esetén 16—25 mm. Minél hosz­­szabb a megszakítás nélkül adatrögzítésre használt blokk, annál gazdaságosabb a mág­nesszalag kihasználása. A blokk hosszúságát a progra­mozó határozza meg. E hossz felső határa a központi egy­ségbe a szalagolvasáskor egy­szerre bevihető jelek számától, vagyis a központi tároló adat­­feldolgozás közben e célra le­foglalható részének jelbefoga­dó kapacitásától függ. Olvasáskor csak az olvasófej működik, s a rögzített jelek érintetlenül a szalagon ma­radnak. Ezzel szemben a je­lek felvitele alkalmával mind a három fej működésbe lép. Sorrendben először a törlőfej törli a szalagon levő jeleket, nyomban ezután az írófej fel­viszi az új adatok jeleit, ezt követően pedig az olvasófej az új jeleket mindjárt le is ol­vassa, hogy a rögzítés helyes­sége így ellenőrzésre kerüljön. Dr. B. J. A mágnesszalagegység működésének elvi sémája ­ Magyar gazdaságpolitika 1965 után került sor nép­gazdaságunk állami irányítási rendszerének kritikai elemzé­sére, az 1968. évi gazdasági re­form alapjául szolgáló irány­elvek kialakítására, a reform bevezetésére és az 1971—1985. évi távlati tervezés munkahi­potézisének kidolgozására. Gazdaságpolitikánk tudomá­nyos megalapozása ebben az időszakban vált állami hiva­talok, tudományos intézetek, valamint elméleti és gyakorla­ti szakemberek közös felada­tává. Dr. Csikós-Nagy Béla ezek­ről a napirendre tűzött kér­désekről két átfogó munkát írt. Az első — a Bevezetés a gazdaságpolitikába — 1969-ben jelent meg, s a szocialis­ta gazdaságpolitika elméleti vázát adja. Az 1971 őszén a Kossuth Könyvkiadónál meg­jelent újabb mű — a Magyar gazdaságpolitika — hazánk konkrét gazdaságpolitikai problémáival foglalkozik. A mű első része gazdasági helyzetünk kritikai elemzését adja. Gazdaságunk méretét földünk egészéhez viszonyított területi és népességi adatok érzékeltetik. Áttekintést ka­punk a szocialista világrend­­szeren, a KGST-n belüli hely­zetünkről, és szót ejt a munka az életünket nagy mértékben befolyásoló szorosabb környe­zetünkről, a Duna völgye föld­rajzi, gazdasági, közlekedési és vízgazdálkodási viszonyairól, az itt kialakult és kialakítható kapcsolatokról, együttműkö­désről. Tervgazdaságunk kialakulá­sáról, a gazdaságirányítási rendszer 1947 utáni változá­sairól és ellentmondásairól szólva dr. Csikós-Nagy Béla kitér a terv és a piac kapcso­latainak újraértékelését tár­gyaló vitákra, a gazdasági re­formot megelőző nézetek ala­kulására, és röviden megem­líti a határainkon kívül, a Szovjetunióban, Jugoszláviá­ban és a többi szocialista ál­lamban hangoztatott nézete­ket is. A kötetben a gazdaságirá­nyítás témaköre után a vál­lalati gazdálkodás kérdéseinek áttekintése következik. A mű ezen kívül két részt foglal ma­gába. A második rész a re­form alapját képező gazdasá­gi koncepcióról, s a harmadik, a gazdasági mechanizmusról szól. A tárgykörök előadása fo­lyamán szó esik politikai rendszerekről, technikai és tudományos színvonalról, gaz­dasági növekedésről, iparról, kereskedelemről, mezőgazda­ságról és közlekedésről, s az egyes témák kifejtésekor a nagyságrendeket egymás mel­lé állítva, az egész emberiség­ről, földrészünkről és hazánk­ról. A művet ez a sokféleség mégsem veti szét. Egybetartja a nagyszerkezet, a közgazda­ságtan szakágazatai szerint csoportosított szempontok kö­vetkezetes nyomon kísérése. A pozitívumok kiemelése után nem hagyjuk szó nélkül, hogy olvasás közben itt-ott hiányérzetünk is támadt. A munkában ugyanis akadnak félig-meddig nyitva hagyott kérdések is. Ilyennek tűnik többek között a teljes foglal­koztatottság, a kapun belüli munkanélküliség és a mező­­gazdasági munkaerőszükség­let csökkenésének összefüggő kérdésköre, illetve kifejtésé­nek leszűkítése, valamint a há­romgyerekes családtípus kívá­natos elterjedését előmozdító népességpolitikai ösztönzők említése anélkül, hogy a meg­oldásra vonatkozó bárminemű javaslat szóba kerüljön. Eltekintve e néhány fehér folttól, a Magyar Gazdaságpo­­litikának legfigyelemremél­tóbb vonása, a jelenségek ösz­­szefüggésrendszerének szün­telen sokirányú átvilágítása, s ami emögött érezhető, egy sa­játos problémafelismerő és problémamegoldó szellemi te­vékenység, melyet mindig iz­gat a tollára vett kérdés, és sosem éri be azzal, hogy tu­dása tárházából egy-egy sé­mát előkapva, fölényes kö­zönnyel intézze el a mindnyá­junkat közelről érintő gazda­sági-társadalmi problémákat. vi - Szabó Imre: A jogelmélet alapjai című könyve a jogel­mélet általánosnak tekinthető, fő kérdéseivel foglalkozik a marxizmus elmélete alapján Ennek során a jogot a társa­dalmi viszonyok hierarchikus rendjében és más társadalmi viszonyokkal való összefüggé­sében tárgyalja, így alapvető felfogását­­ „társadalmi” jogel­méletnek, egyben pedig álta­lános jogviszony-elméletnek lehet nevezni. A mű első részében foglal­kozik a tulajdoni, az állam­polgári és az eljárási jogvi­szonyokkal, s ebből az elem­zésből vonja le következteté­seit. A második részben a jog oldaláról közelíti meg az álla­mot, és azt a szerepet tárgyal­ja, amelyet az állam tölt be a társadalmi viszonyoknak jog­viszonyokká való alakításá­ban. Itt külön elemzi a jogal­kotást, a jogalkalmazást és az állampolgárok jogkövető ma­gatartását. Végül a harmadik rész a jogtudatnak a joggal való összevetését vizsgálja, s megvilágítja annak mind álta­lános, mind egyedi vonatkozá­sait. (Akadémiai Kiadó)

Next