Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1972 (14. évfolyam, 1-16. szám)

1972-11-28 / 15. szám

.VJ /V> *V| V-BUDAPI1I ■ ^ EGYETEMI LAPOK■ XIV. ÉVFOLYAM, 15. SZÁM, 1372. NOVEMBER 15. ARA: JO FILLER. AZ EÖTVÖS LORÁND TU­DOMÁN­YEG­YETEM LAPJA MINDENNAPI HARC A TANANYAG KORSZERŰSÍTÉSÉÉRT BESZÉLGETÉS BEN­KŐ LORÁND REKTORHELYETTESSEL Az oktatás korszerűsítése nem egy levegőben lógó kér­dés, nap mint nap történik valami e vonatkozásban — hangsúlyozta Benkő profesz­­szor beszélgetésünk elején. És valóban az MSZMP KB állás­­foglalása óta a hazai oktatás egésze, és ezen belül az egye­temek oktatási problematikája is az érdeklődés középpontjá­ba került, feladatok során dol­goznak az egyetemen belüli vagy kívüli munkacsoportok, megbízottak. Az állásfoglalás szinte láthatóan felgyorsította mindazt, amit éppen­­ Benkő professzor fogalmazott meg egy korábbi előadásában. ..az egyetemi oktatás korszerűsíté­se a technikai forradalom kö­rülményei között már nem egy-egy reformidőszak fel­adata, hanem állandó, folya­matos reformálást, megújítást követel.” — Az egyetemi oktatás egyik sarkalatos kérdése a tananyag korszerűsítése. Mindenekelőtt azt kérdezném, milyen módon közelíthetünk e problémakör­höz az egyetemi oktatás egé­sze felől? — Valamennyi és így az egyetemi oktatás esetében is három egymással szorosan összefüggő alkotóelemről, fő területről beszélhetünk, ezek: struktúra, módszerek, és tar­talom. De éppen a legutolsó gyakran elsikkad napjaink gyakorlatában. Az oktatási módszerekről nagyon sok szó esik, az oktatás struktúráját is bővebben tárgyalják, bon­colgatják, az oktatás tartal­mával kapcsolatban már ke­vesebb a megvalósult elkép­zelés. Pedig ez az előbbi ket­tővel nagyon szorosan össze­függő, mégis önmagában is talán a legjelentősebb terület, éppen ezért sajnálatos, ha a kelleténél kevesebb figyelmet kap.­­ Az oktatás tartalmának korszerűsítését milyen ténye­zők, elemek határozzák meg? — Két oldalról közelíthet­jük meg e kérdéskört. Egy­részt a tudományok fejlődé­sének sajátosságai felől. Köz­ismert dolog, hogy a tudomá­nyok az elmúlt egy-két évti­zedben hihetetlen módon dif­ferenciálódtak, ezzel párhuza­mosan egy integrációs kény­szer jött létre, amely azonban gyakran csak óhaj, semmint megvalósult tény. Az ismeret­­anyag mértéktelen felduzza­dása, amely a gyorsuló időnek megfelelően még csak hatvá­nyozottan tovább fokozódik napjainkban, természetesen nemcsak a részterületek szét­válását eredményezi, hanem ezzel párhuzamosan bukkant fel az a jelenség, amelyet tan­anyagrobbanásnak szoktunk nevezni. Lényegében tehát a differenciációs, illetve integrá­ciós folyamat határozza meg tudományos oldalról az okta­tás tartalmának korszerűsíté­sét. A másik oldal, ahonnan a kérdéshez közelítünk, a tár­sadalmi igény, a társadalmi elvárás a végzett szakemberek irányában. A különféle helye­ken ugyanis fejlődésképes fia­talokra van szükség. Kész szakembereket az egyetem ter­mészetesen nem adhat, hiszen az 5 éves tanulmányi időszak csak az alapvető készségek és képességek kialakítására ele­gendő, 10—20 év gyakorlatát, önképzéssel megszerzett tudá­sát nem helyettesítheti. A hangsúlyt éppen az, önképzés­re kell helyeznünk, olyan dip­lomásokra van szükség, akik alkalmasak az önképzésre, hi­szen az­­új ismeretek napról napra növekszenek, és különö­sen a természettudományok terén a régiek jó része el is avul. Úgy gondolom, a ma végzett szakembernek átfogó jeleggel, mintegy alapozó szin­ten értenie kell választott szakmája egészéhez, ugyanak­kor szükséges, hogy a kérdéses szakterületnek legalább egy problémakörébe mélyebben beleássa magát. Széles körű tájékozottság és egy alkotóte­rület — e gondolat nem új ke­letű, a fejlődésre képes szak­embert azonban ma is ezzel jellemezhetjük. — Mennyiben felel meg az egyetemi oktatás ezeknek az igényeknek? Hogyan tükrözi e tartalmi" jellegű elemeket? — Joggal mondhatom, hogy sok minden mozog, azonban nem egyformán. Ha csak az el­múlt 10 évet vesszük figye­lembe, akkor is kézzelfogha­tóan tapasztalhatjuk a válto­zást, amelynek legfőbb rúgó­­ja az új ismeretek halmozó­dása. Amikor azt mondtam, hogy e fejlődés nem egyforma, arra gondoltam, hogy az okta­tókban nem egyforma az igye­kezet lépést tartani a tudo­mányos és társadalmi igé­nyekkel. A tartalmi elemek (Folytatás a 4. oldalon) DIÁKSZÁLLÓK ÉS KOLLÉGIUMOK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁS PÉCSETT Hazánkban a főiskolás és az egyetemi hallgatók közel 50 százaléka lakik kollégiumok­ban vagy diákszállókban,­ majdnem 30 ezer diák. Ez a tény azt jelenti, hogy a kollé­giumi élet a felsőoktatási in­tézményekben folyó oktató és nevelő munkát is meghatároz­za, nagymértékben befolyásol­ja. Két héttel ezelőtt a felső­­oktatási intézmények kollégiu­mi igazgatói és diákbizottsági tagjai háromnapos konferen­cián jöttek össze Pécsett, hogy megvitassák a legaktuálisabb kollégiumi kérdéseket. Dr. Bo­ros Béla, a Pécsi Orvostudo­mányi Egyetem rektorának üd­vözlő szavaival kezdődött meg az ötödik ilyen jellegű orszá­gos konferencia. Dr. Polinszky Károly, a művelődésügyi mi­niszter helyettese megnyitó szavai után az ELTE részéről dr. Tóth Gábor, az Országos Felsőoktatási Kollégiumi Bi­zottság elnöke referátumában a legfontosabb megtárgyalásra­­író kérdéskörök között ki­­eemelte a kollégiumi alapkö­­zseggek, a szakmai felkészítés,­­ miitikai-ideológiai nevelés, a közéleti tevékenység szere­pét. A megnyitó ülésen elhang­zott, hogy 1975-ben — éppen eddigi eredményeink elismeré­­eképpen is — hazánkban ren­dezik meg a szocialista orszá­­gok kollégiumi vezetőinek Nemzetközi konferenciáját. A pécsi konferencia érde­mi része, a viták a szek­cióüléseken zajlottak le. A tudományegyetemek szekcióülését Pusztai Fe­renc adjunktus vezette. A hangulatot eleve megala­pozta és az érzelmeket fel­színre hozta a résztvevők el­helyezésének környezete: a Pécsi Orvostudományi Egye­tem új kollégiuma. Csak szu­­perlatívuszokban lehet szólni róla: kétágyas, illetve össze­csukható kanapés szobák be­épített szekrénysorral, sül­lyesztett és csempével kira­kott hideg-melegvizes mosdó­val, jó, tanulásra, pihenésre alkalmas világítással és így tovább. Az épületben dohány­zó és nemdohányzó tv-szoba, a konyha jó és bőséges, az ott­­lakók szerint­­ mindig. A szekcióülésen így nem véletlenül forgott a szó a két­ágyas szoba problematikája körül. Sokan felvetették, hogy ez kevésbé alkalmas igazi kö­zösség kialakítására, hiszen a szuper­ kollégiumban izoláltan élnek egymás mellett, jófor­mán teljesen el vannak zárva egymástól a hallgatók. A diák­szállók helyett diákszállodák alakulnak. A viták során végül is az az álláspont vált egyön­tetűvé, hogy meg lehet te­remteni az igazi közösségi életet ilyen feltételek kö­zött is, csak új módszerek kidolgozására van szükség ehhez. A fejlődés útja két­ségtelenül a kényelmes, modern környezet. Csakhogy az ellentétek egye­lőre megdöbbentőek. Pécsen sem kellett túlságosan messzi­re menni, csupán a jogászok szálláshelyére, ahol a szobák rendkívüli sivársága, szegé­nyessége inkább ismerős. Az elavult villamoshálózat nem bírja a „különleges” megter­helést, a 40-es égőnél nagyob­bat, és bizonyos számú vil­lanyborotvánál többet egy­szerre. Központi kérdés volt a szak­­kollégiumok helyzete, amelyek megítélésében az előző orszá­gos tanácskozáshoz képest óriá­si változás tapasztalható. Kez­detben csak a szakkollégium léte volt a kérdés. Ma már a viták inkább arról folytak, ho­gyan tovább. Az, hogy egyes kollégiumok még kérdésesnek vélték a szakkollégiumokat, elsősorban a fejlődés különbö­ző fokára utal, a kollégiumok jelenlegi állapotait tükrözi. De az egyes fokozatokon min­denütt át kell esni, a harcot minden kollégium — termé­szetesen a többiek tapasztala­taira támaszkodva — maga vívja meg. Az ellenzék érvei közép­pontjában az elit kialakulásá­tól való félelem áll, más vo­natkozásban pedig fenyegettet­­ve érzik általa a közösségi munkát is. A szekcióülésen kiderült, a szakkollégiumok már a legtöbb helyen megerősöd­tek. Az olyan komoly ha­gyományokkal rendelkező kollégiumok is, mint az Eötvös és a Közgáz, a ta­pasztalatok felsorolásával megyőzően bizonyította a szakkollégium óriási érde­mét. A Kiváló Kollégium kategó­ria is vitatéma volt. Többen úgy érveltek, hogy ezzel mélyül a szakadék: a kiemelt kollé­gium amúgy is jobb alapok­kal indulva még több pénzhez jut. Pedig ez nem lehet a prob­léma magja. Van diákszálló és van kollégium. A kiváló kol­légium ugyan újabb minőségi különbség, de a hozzá, vezető út egyetlen kollégium számára sem lehetetlen: speciális helyi adottságai között is akárme­lyik megpályázhatja és elérhe­ti ezt a címet. Miről is esett még a legtöbb szó? A kommunista aktíva ki­alakításáról, a kollégiumi könyvtárak helyzetéről, a kol­légiumi tanár-, illetve nevelő­képzésről, ezen belül a külön­böző szervezési készségek ki­­fejlesztéséről, a kollégiumi ha­gyományok megteremtéseinek lehetőségeiről, a gazdasági ve­zetésről. A táborokról, az üdülési lehetőségekről szólva több kollégiumban kérték a már meglevő határozat végre­hajtását, vagyis, hogy a kol­légiumok csoportokat és egyé­ni turistákat is lássanak ven­dégül néhány napra a szünet­ben. Ezt a kérdést elsősorban a budapesti kollégiumoknak címezték. A kívánságok, problémafel­vetések mellett sok hasznos tapasztalatot is felsoroltak a jelenlevők. Rendkívül jónak bizonyult az a szervezés, amelyben a tanszékek felada­tokat adtak ki az alapközös­ségeknek, s azok egymás kö­zött osztották fel a munkát oly módon, hogy az idáig gyen­gébb eredményeket produkáló hallgatók is kaphattak „test­hezálló”-t. Az érdeklődési körök felmé­rését sok helyen az elsőévesek megkérdezésével oldják meg, és természetesen ezek után fel is keresik őket a konkrét fel­adatokkal. (Folytatás a 2. oldalon) ^72 Nu|/ EGY SZÜRKE NOVEMBERI NAPON Olykor talán valóban sok az ünnepélyes protokoll­­kép az első oldalon, ám azok is egyetemünk életét, ese­ményeit ábrázolják. Az elmúlt két hétben nem történt semmi? De még milyen sok! Pár hét csupán a „félév” és az év. Amilyen szürke, de annál feszesebb töltésű, vizsga előtti novemberi napokat élünk. Ilyeneket: Reggel a bölcskari folyosón . A délutáni programon merengünk, vagy netán a menzai kaja kritikája? Esteledik, alkonyul. Ma, azaz november 20-án leesett az első hó Péterffy István képes riportja LAPUNK TARTALMÁBÓL: A KISZ tagkönyv­­összeírásról 2. oldal Diákok az egyetemi demokratizmusért 3. oldal

Next