Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1973 (15. évfolyam, 1-19. szám)
1973-01-24 / 1. szám
XV. ÉVFOLYAM, L SZÁM, 1973. JANUÁR 24. ARA 60 FILLÉR AZ ETVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM LAPJA Budafest harmadik tanévre készülnek .Cukor utcai kollégiumban 1971 nyárutóján országos lapokban, televín, rádióban felkapott tévlit a Belvárosban megn középiskolás kollégium, az nemcsak a Dunántúl élő falvaiból, de Észak- Kelet- Magyarország vidékei érkeztek kisdiákok, sülők kétkezi dolgozók, akek tehetségesek legyené röviden ez képezte a kételőtti szenzáció magvát. A későbbiekben nem kellett tartaniuk az Iczai Csere János gyakorola vezetőinek a sajtó izójától, jöttek újabb és új érdekességek; tanyai légiumokról, televíziót mis iskolának mozgalomról, sem- és iskola közötti szentkötésekről. A témára reeresen visszatérő „állanddósító” érthetően az Egyes Lapok újságírógárdája ! Pedig lenne itt szerepe es évre az országos sajtós is. Hiszen hány isten hó mögötti, eldugott faluban,Igán találkozhatnak olyan stséges paraszti vagy akás származású gyerekke aki szülei életkörülményei miatt nem juthat felsőbb skolába, egyetemre. Kevélyan újságírókolléga akad, országjáró riportútjain találkoznék továbbtaásra predesztinált kisdiákki Milyen jó lenne, ha ilyen- felhívnák a gyakorlóisko vezetőjének figyelmét, s az számítanának rájuk a szembéli tanévkezdéskor. Ebben az évben imm harmadszor jönnek majd óéves kollégisták, első gimnisták a Cukor utcai kollégium, az Apáczai Csere János gyarlóiskolába. Hogy kik? Ehogy legrátermettebbek,szülők körülményei miatt legrászorultabbak jöjjön, az most szerveződik, s ehhez lenne szükséges a legszélesebb tájékoztatás. Erről tárgyalt december 22- én a rektori tanács, s mondták el javaslataikat a tanács tagjai Az írásos beszámoló ismertette a két év eredményeit és utalt a 73-as év feladataira. Az elmúlt két év felvételi módszere beigazolta helyességét, és megfelelt az elvárásoknak, éspedig annak, hogy a felvételi beszélgetéseknél első helyen a készséget és ne a tárgyi tudást nézzék. A tanuló ugyanis, ha rátermettséggel, szorgalommal kezdi el tanulmányait, az elismerten jó gyakorlóiskolában megszerzi a tárgyi tudást és megfelelő segítséget kap a kollégium nevelőtanáraitól is. A diákotthoni tanulóknak az elmúlt évi 4,1-es átlageredménye azonos a gimnázium többi tanulójának átlagával. Ez önmagában még keveset mond, ha nem nézünk a számok mögé. Tudvalevő, hogy az Apáczai Cseregimnázium színvonala meg kell hogy feleljen az egyetemi gyakorlóiskola követelményeinek. Az iskola hallgatói — zömmel — értelmiségi családok gyermekei. Emlékezhetünk még a két-három év előtti aggodalmakra, hogy miként tarthat e színvonallal lépésit a tanyai és az osztatlan falusi iskolából idekerülő kisdiák. Az aggodalomnak meg is volt a reális alapja. És abban a szerényen, minden kommentálást nélkülöző számban, a 4,1-ben benne foglaltatik az a nagyszerű, áldozatos és valóban hivatásszeretettel — és felelősséggel leírhatom — kommunista helytállástól átfűtött oktatóinevelői tevékenység, amit az iskola és kollégium tanárai kifejtettek. Aki meglátogatja a kollégiumot, konstatálhatja annak barátságos, nyugalmas, tiszta, de hivalkodástól mentes atmoszféráját. Nem egy belvárosi, kacsalábon forgó „potemkinvilág” ez. Mindent a célszerűség, s nem a fennhéjázás fémjelez. A négy-hat ágyas szobákban , a szükséges egyszerű berendezés, megnyugtató otthonosság. Akik kollégiumokkal, diákszállókkal foglalkoznak, tudják, hogy milyen nehéz tanév végéig megtartani a szeptemberi padlópasztaszagú tisztaságot. Ebben a kis kollégiumban egyforma kép és levegő fogad szeptemberben, januárban és tanév végén. Pedig nincs felesszámú segéderő, a gyerekek maguk takarítanak, s a „családtag” számba menő takarítónő gondja a mellékhelyiségek s a közös, nagytermek tisztán tartása. Az iskolaköpenyeket, fehérneműt a jól felszerelt kis mosókonyhában mossák a gyerekeknek. A fiúk csak zokniról, zsebkendőről gondoskodnak. A kislányok inkább szeretik maguk piperézni a fehérneműjüket. Láttam barátságos kis birodalmukban száradó ruhadarabokat, s egy odavetett „anyai tekintettel” nyugtázhattam, hogy az sem tisztaságban, sem küllemben nem kifogásolható. Akad talán olyan olvasó, aki e téma taglalását feleslegesnek tartja. Szerintem nem így van. A testi és a környezeti higiénia, igényesség szorosan öszszefügg a gyerekek tanulmányi és kulturális fejlődésével. Erről is lehetne oldalakat írni. Nehéz is a tárgyilagos tudósítás hangját megőrizni, amikor hangversenybérlettel rendelkezik az a kisdiák, aki egy eldugott viharsarki tanyavilágból érkezett ide szeptemberben. És a szabad idő felhasználásánál is érvényesül a mértéktartás. Fokozatosan ismertetik meg a gyerekeket a nagyváros csodáival, inkább kevesebbet, hogy többet lássanak, azt viszont előkészítve, átgondolva, s ha szükséges, utána megvitatva. És így folyamatosan eljutnak oda, hogy az egy szobában lakókból szobaközösség válik s a második félévben vezetőt is választanak, sor kerülhet már a diáktanács megválasztására is, ismerik egymást, értékítéletek alakulnak ki, már nem a testi erő, a mókakészség az irigyelt tulajdonság. Megrázkódtatás nélkül megszokták az új életkörülményeket, s a készen kapottat már értékelik, fejlesztik, jobbítják. Így nézem és értékelem a 4,1 tanulmányi eredményt, az 50 kollégistának és tanárainak, nevelőinek közös erőfeszítését. Az 1973-as esztendő jól kezdődött a Cukor utcában. Megjelentek az Épületelemgyártó Ktsz dolgozói, hogy ez év június 30-ig elkészüljön még egy traktus, amely lakószobákkal, vizesblokkal együtt a kislányok birodalma lesz. Reméljük, hogy a ktsz dolgozóiról a dicséret hangján írhatunk és átérzik ennek a munkának a fontosságát, s úgy dolgoznak, mintha a saját gyermekeiknek készítenék a meleg otthont. A munka dandárja — nemcsak a falak építőinek, de a pedagógusoknak, az új ember építőinek is — most kezdődik. Februárban jelenik meg a pályázati felhívás — reméljük, országos és testvérienainkban is —, hogy miinél több jelentkezőből választhassák ki azokat, akiket tehetsége és családi körülménye erre alkalmassá tesz. Sok sikert és jó munkát kívánunk! Károlyi Mária Választások előtt az ELTE KISZ-szervezete INTERJÚ KISS GYÖRGY VB-TITKÁRRAL Megkezdődtek az elészületek a tavaszi választék lebonyolítására az ELTE KISZ- szervezetben. A válastások irányelveiről, illetve az ifjúsági tervezetnek a válasásokkal kapcsolatos célkitűzésről Kiss Györgytől, az ELTE KISZ vb-titkárától kétünk tájékoztatást. . ._A politikai célkitűzseket illetően elmondhatjuk, hgy az idei választásokra való felkészülés során az ELTE KISZ-szervezete mozgsítani kívánja a hallgatókat, a KISZ- tagokat, a párt X. és a KISZ VIII. kongresszusa, az MSZMP KB 1972. XI. 14—15-i ülése határozatainak teljessésére. A KISZ-tagságnak fontos események kapcsán fklzottan feladata a társadalunk előtt álló politikai és gzdasági feladatok végrehajtsához hozzájárulni. A választási felkészülés a választások alapvető kritikai célja az ifjúsági szövetség kommunista jellegének erősítése, az egyetemen folyó ifjúsági munka hatékonyságának növelése, az állami és társadalmi szervekkel való együttműködés fejlesztése az egyetemi hallgatóság kommunista szakemberré képzése, valamint alapszerveink belső életének, rendjének, fegyelmének további megszilárdítása. Szükséges, hogy az alapszervezetek, a középszintű vezetőségek és a KISZ-bizottságok a választások megfelelő politikai és szervezeti előkészítése érdekében igényeljék a pártszervezetek irányító-segítő munkáját. A KISZ-választásoknál és a KISZ vezető testületek munkájának segítésénél, irányításánál a pártszervek és a hallgatói pártcsoportok szerepét a KISZ irányításával és a hallgatói pártcsoportok helyzetének rendezésével kapcsolatos 1972. évi PB- és párt-vb határozatok szerint kell értelmezni. Lényegében tehát minden szinten erősödnie kell az egyetemi pártszervek és a KISZ-szervek kapcsolatának. A választások irányelveinek kialakítása során milyen elképzelések születtek a KISZ- vezetőkkel szembeni követelmények és a vezetőképzés fejlesztése területén? — A KISZ-vezetőket a KISZ-munka soron következő feladatainak, fő irányának megfelelően kell kiválasztani (alapvető területek: a politikai tömegmunka módszereinek kialakítása, kari és egyetemi szinten, valamint az egyénekre lebontott politikai közösségi tevékenység fejlesztése az alapszervekben). Komolyan foglalkozni kell az egész egyetemen (főleg az alapszervekben) a KISZ-vezető munka lebecsülése, a vezetői pozícióktól való húzódozás okainak feltárásával és törekedni kell mielőbbi felszámolására. Fontos szempont, hogy a KISZ- vezetők színvonalas munkát végezzenek szakmailag is. Az említett jelenségek felszámolásával kapcsolatban fokoznunk kell a KISZ-vezetők erkölcsi, politikai segítését és munkájuk megbecsülését minden szinten. A vezetőképzés fejlesztése igen fontos feladat. Ezen belül alapvetően fontos a reszortos képzés fejlesztése, mindenekelőtt a BTK-n és a JTK-n. A BTK-n meg kell szüntetni azt a jelenséget, hogy minden új KISZ-vezetés gyakorlatilag új koncepcióval indul, folyamatosságot kell teremteni akari ifjúsági munkában, a szervezeti fegyelem, a sokrétű KISZ-munka és a vezetés színvonalának erősödése útján. Az első évfolyamok vezetői apparátusának kialakításánál jobban támaszkodnunk kell a 0 évfolyamos katonákkal kialakított előzetes kapcsolatok, valamint a felvételi vizsgák tapasztalataira. A különböző szintű vezetői testületek összetételében az odatartozó szervezeti egységek egészséges képviselete, a politikai alkalmasság és rátermettség szempontjait lehetőleg együttesen kell érvényesítenünk. A kari és egyetemi szintű vezetői testületek kialakításánál különösen ügyelnünk kell arra, hogy a hallgató párttagok, jó kollégiumi és TDK- munkát végző hallgatók, a kiváló előmenetelű egyetemisták, a fizikai dolgozók gyermekei és a kari KISZ-élet egyéb területein kitűnt, rátermett ifjúsági vezetők megfelelően képviselve legyenek. (A tavaszi választások programtervezetét lásd a 2. oldalon.) B. Sz. 19731&12 2 Dolgozik az új számítógép Mint már lapunk is hírül adta, 1972. december 11-én délután került sor a TTK Numerikus és Gépi Matematika tanszékén egyetemünk új számítógépének ünnepélyes átadására.. Ezzel az aktussal vettük immár „hivatalosan” is birtokba ezt a nagyértékű fontos berendezést. Az ünnepség résztvevőinek a légkondicionált gépteremben Csizmazia Albert tudományos ösztöndíjas gyakornok mutatta be a gépet. Őt kértük arra is, hogy az Egyetemi Lapok olvasói számára ismertesse, mit tud az új ODRA—1304. — A gép középnagyságú, második generációs digitális számítógép, a lengyel ELWRO cég gyártmánya. Teljesítményére jellemző, hogy százezer egyszerű műveletet tud elvégezni egy másodperc alatt. Központi memóriájában harminckétezer szót tud tárolni, hat mágnesszalagegységének mindegyike tízmillió jel tárolására alkalmas. A gép a legelterjedtebb algoritmikus nyelveken (Algol, Fortran, Cobol stb.) programozható. A gép software-je az angol ICL gépekével azonos, amely a legjobb európai számítógépgyártó cég. Gazdag programkönyvtár tartozik a géphez, amelyekben csaknem valamennyi köznapi matematikai probléma megoldására szolgáló program megtalálható. A gép egyformán alkalmas tudományos számítások végzésére és adatfeldolgozásra is. Mindkét típusú feladathoz megfelelő gyors perifériákkal van ellátva. Itt az egyetemen elsősorban tudományos számításokra használjuk a gépet, habár ez sok esetben, például vegyész vagy fizikus alkalmazók esetén nagy mennyiségű adat feldolgozását is jelenti. Nyáron szerveztünk egy tanfolyamot, melyen más szakterület művelői is részt vettek és ismerkedtek az Angol, Fortran nyelvvel, illetve a Plan alapnyelvvel. A gép jelenleg két műszakban dolgozik, ha szükséges lesz a jövőben három műszakban is fog működni. — Az oktatásban hogyan használható a gép? — Most már nemcsak elméletileg oktatjuk a számítástechnikát, a különböző programnyelveket. Régi gépünk az ODRA—1014 kapacitása arra kicsi volt, hogy a hallgatók programjait is lefuttassuk a gépen, főleg annak ismeretében, hogy a karon megindult a programozó matematikus szak. A tanszék egyik kutatási témája az is, hogy hogyan használható a gép az oktatásban. Jelenleg elsősorban talán az oktatás ellenőrzésére, tesztdolgozatok értékelésére használjuk. A hallgatók az egyes kérdésekre lyukkártyán válaszolnak, melyet a gép pontosan, részletesen értékel és finom különbségeket téve pontoz. — szigeti —