Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1978 (20. évfolyam, 1-20. szám)

1978-02-06 / 1. szám

Párbeszédjegyzetek az életmódról AZ „EMBERI GAZDAGSÁG" ÉRTELME BESZÉLGETÉS LUKÁCS JÓZSEF PROFESSZORRAL (Folytatás az 1. oldalról.) a gyermekkorban az ember a társadalmi viszonyokat, a tár­sadalom által hordozott kultú­rát, szokásokat, ismereteket te­szi magáévá... a szűkebb ér­telemben vett nevelésről van itt szó, jóllehet a család és az iskola hatásán túl nem feled­kezhetünk meg a gyermekeket érő különféle benyomásokról, sem. Ez az összetett folyamat, amely kezdetben tehát megle­­hetősen egyirányú, a koráb­bi nemzedékek által kialakított tudás túlnyomórészt passzív befogadását jelenti. A 12. élet­év után azonban kibontakozik egy ezzel ellentétes irányú mozgás is, amikor az egyes ember kezdi keresni a helyét a közösségen belül, megpróbál­ja önállóan kiformálni saját személyes arculatát, meghatá­rozni céljait, törekvéseit. Is­meretes, hogy a kamaszkorúak milyen zavaros, olykor komi­kus formában válogatnak a különböző hatások­­ között. Mégis itt arról van szó, hogy kezd kialakulni egy aktivitás, amelynek az a jellemzője, hogy bizonyos környezeti ha­tásokat a fiatal ember erőtel­jesen befogad, másokat pedig határozottan elutasít. Ez a dif­ferenciálatlan igenlés és taga­dás hosszabb ideig megmarad, míg azután az élettapasztala­tok hatására kiforr az egyén­nek egy némileg kiegyensúlyo­zottabb arculata, amelyet ka­rakternek, jellemnek nevezhe­tünk. S ez a karakter most már a saját belső törvényei szerint, kritikusan válogat az őt érő hatások között. Ez a válogatás viszont természetes kapcsolatba kerül az egyén célrendszerével. A kérdés itt az, hogy­ ezek a frissen meg­formálódott célok mennyire állnak összhangban a társada­lom egész mozgásával, vagy mennyire térnek el attól. Ab­szolút egybeesés természetsze­rűen nem lehetséges, azonban tiltakoznunk kell minden olyan elképzeléssel szemben is, amely szerint valamilyen elke­rülhetetlen végzet, örök és feloldhatatlan konfliktus vá­lasztja f el az egyént a társada­lomtól ... A kérdés csak az, melyek azok a társadalmi szerkezetek, amelyek minél több egyén számára tesznek lehetővé egy relatív összhan­got az egyéni célkitűzések és a társadalom egészének moz­gásai, törekvései között. Úgy tűnik, az emberiség ha­sonló utat jár be, mint az egyes ember... Bár minden analógia torzít, a segítségével helyesebben értelmezhetünk lényegi folyamatokat. Az em­beriség előtörténetének hosszú kapitalizmus előtti időszaká­ban az., egyed elsősorban a ki­alakult és többnyire öröknek tekintett normák és értékek elsajátításán keresztül valósít­hatta meg a cselekvését. Igaz, a kapitalista társadalomban megjelenik a viszonyokat át­formáló emberi tevékenység igénye, anélkül azonban, hogy céljait az ember társadalmi vonatkozásban igazában reali­zálhatta volna. Ha tehát a kapitalizmus előtti történelmet az emberiség gyermekkorának nevezzük, akkor — az analó­gia kedvéért — a kapitalista korszakot nevezhetjük az em­beriség serdülőkorának, pu­bertásának, amikor az ember már próbál megvalósítani bi­zonyos célkitűzéseket, amelye­ket azonban még csak elvon­tan képes megközelíteni, és amelyek nagyon sokszor a visszájukra fordulnak. A nagy­korúvá válás rendkívül súlyos és nagy feladata a mi korunk előtt áll, nekünk kell azt meg­valósítanunk ... Most kell, hogy felvetődjön a kérdés: ha az ember szabadságának, sok­oldalú és adekvát döntési ké­pességeinek a kibontakozása valamiképpen előbbre halad a társadalmi fejlődésben, ho­gyan foghatjuk fel akkor en­nek a szabadságnak a tartal­mát, a nagykorúság, a felnőtté válás jegyében? ... — Hadd ugorjunk itt egy percre vissza a törté­nelemtől az egyes ember­hez: van-e valamilyen ja­vaslata, ha úgy tetszik, re­ceptje a filozófusnak a fiatalok számára a­­„vá­lasztani tudás”, a hatások, benyomások, lehetőségek közötti eligazodás tekinte­tében? — Mind a felnőttet, mind a fiatalt nap mint nap rendkí­vül sokféle hatás éri, sok min­den között kell választania. Az igazság az, hogy azért kell tü­relemmel követni az ifjúság fejlődését, mert miként az em­beriség, a fiatalok is csak a próbálgatások kohójában tud­ják megtalálni a helyes utat. A próbálgatásokhoz viszont bizo­nyos keretek is szükségesek, hiszen az ember, amióta em­ber, intézményesített formák­ban valósítja meg ezt a Ge­­meinwesent, vagyis nembeli lényegét. A fontos az, hogy ezek az intézményi formák — legyen az baráti kör, KISZ- alapszervezet, ifjúsági műve­lődési kör vagy akár egy tánc­zenekar törzsközönsége­ — ne szűkítsék, hanem előmozdít­sák a szélesebb rétegek akti­vitását. Ezt a sokféle formát tudatosan kell fölhasználni ar­ra, hogy a fiatalok megtanul­janak értékelni, rendelkezni lehetőségeikkel és cselekedni is életük fontos kérdéseit ille­tően. A polgári demokráciában annak, hogy ki mit mond, mit akar, igen korlátozott a kö­vetkezménye a társadalom egé­sze tekintetében. A szocialista demokrácia viszont arra ad lehetőséget, hogy a társadalom mozgásának irányát valami­képpen ténylegesen befolyásol­juk, hogy abba bekapcsolód­junk, a felmerülő alternatívá­kat magunk is tudatosítsuk, az egyiket elhárítsuk, a másikat magunkévá tegyük. S aztán amellett kitartsunk, megvaló­sítását magunk is vállaljuk... Mindehhez persze tanulás, kul­túra, világnézet kell. Úgy gon­dolom, ez egyike azoknak a lehetőségeknek, ahogyan ki­formálódhat a felnőtt ember... De térjünk vissza kiindulá­sul választott gondolatunkhoz: mi tehát a tartalma annak az emberi teljességnek, amit egyén és társadalom kölcsön­hatásának eredményeként ki­bontakozni remélünk. Ismere­tes, hogy a­ történelem külön­böző korszakaiban különféle­képpen rögzítették azt az ideált, amely­ felé az ember­nek érdemes volt törekednie. Az antik poliszban a jó (és nem a gazdag) állampolgár volt ez az eszmény, ami az­után kiüresedett és ellenpólu­saként a korai kereszténység­ben született az a felfogás, amely nemet mondott mind az ember állampolgári minőségé­re, mind a tárgyi értelemben vett gazdagságra, s az ember létének igazi célját nem a tár­sadalomba, hanem egy termé­­szetfölötti világba helyezte. Ezeknek az ideálképződmé­nyeknek a késői reakciójaként lép fel a polgári eszmény, amely szerint az ember értékét azon mérik, hogy mivel ren­delkezik, melyek azok az anya­gi javak, amelyeket birtokol. A pénzt a fiatal Marx már a „Gazdasági-filozófiai kézira­tokban” — Shakespeare-rel egybehangzóan — úgy jellem­zi, mint azt a csodatevő jószá­got, amely képes a csúfot szép­pé, a gyávát bátorrá tenni, emberi és nem emberi tulaj­donságokat a visszájukra for­dítani. Itt a gazdagság mint anyagi javakkal való leírás ke­rül az előtérbe... Ezt a jelen­séget azonban nem szabad összetévesztenünk azzal, aho­gyan a marxista filozófia az igazi gazdagságot elméleti szempontból felfogja. Hadd idézzek itt közvetlenül Marx­tól: „A régi szemlélet — írja a „Nyersfogalmazványban” —, amelyben az ember jelenik meg a termelés céljaként, bár­milyen korlátolt nemzeti, val­lási, politikai meghatározásból is, igen magasztosnak látszik a modern világhoz képest, amelyben a termelés jelenik meg az ember céljaként és a gazdagság a termelés célja­ként ... Valójában azonban — folytatja Marx — ha a korlá­tolt polgári formát lehántjuk, mi egyéb a gazdagság, mint az egyének szükségleteinek, ké­pességeinek, élvezeteinek, ter­melőerőinek az egyetemes cse­rében létrehozott egyetemes­sége, mint a természeti erők, mint az i­n. természetnek mint az ember saját természetének erői feletti emberi uralom tel­jes kifejlődése. Mi egyéb a gazdagság, mint az ember te­remtő hajlamainak abszolút kimunkálása, aminek nincs más előfeltétele mint a meg­előző történelmi fejlődés, amely a fejlődésnek ezt a to­talitását, azaz minden emberi erőnek, mint olyannak előre adott mércével fel nem mérhe­tő fejlődését öncéllá teszi. Mi egyéb a gazdagság, mint ami­kor az ember nem „egy" meg­határozottságában termeli ma­gát újjá, hanem a levél abszo­lút mozgásában van.” Nem akarok a részletekbe bocsátkozni, de azt hiszem, vi­lágos, hogy a­ gazdagság Marx­nál a kommunizmus szemszö­géből tekintve mint a szemé­lyiség gazdagsága jelenik meg, és nem pusztán mint a javak birtoklása. — Korszakunk fő törté­nelmi célja az emberi sze­mélyiség ilyen értelmű marxi „gazdagságának” tömegméretekben való megteremtése ... Van-e valamilyen akadálya en­nek? — Kétségtelenül demagógia lenne azt állítani, hogy ez a személyi gazdagság lehetséges a nyomor bázisán, az elemi emberi szükségletek kielégíté­se nélkül. De az anyagi felté­telekkel kapcsolatos szükségle­tek kielégítése, bár a gazdag­ság fontos feltétele, nem maga az emberi gazdagság. Marx ér­telmezésében annak igazi mi­nősége egy olyan személyiség kifejlődése, amely képes má­sokkal kicserélni saját érté­keit. A gazdagság uralom, de nem kizárólag a természet, ha­nem a saját természetünk fe­lett is. így kap új értelmet az „ismerd meg tenmagadat” a görög antikvitástól Shakes­­peare-en keresztül, napjainkig gyűrűző jelszava: saját magunk és társadalmunk megismerésé­vel, e kettő összecsendülésé­­ben leljük föl igazában a har­móniát, miközben kimunkál­juk teremtő hajlamainkat­, leg­jobb lehetőségeinket. , Ehhez természetesen meg kell terem­teni a reális társadalmi felté­teleket. Olykor azonban azt gondolják —­­ fiatalok is —, hogy ezek a feltételek adottak, vagy hogy valamiképpen au­tomatikusan előállnak az ő köz­reműködésük nélkül, figyel­men kívül hagyják, hogy e feltételek közé­ tartozik a cse­lekvő ember is a maga vá­gyaival, céljaival, elképzelései­vel. Máskor azt vélik, hogy pusztán össztársadalmi intéz­kedésekkel el lehet érni egy olyan állapotot, amelyben az­tán minden személyiség kibon­takozik, és egymással kölcsön­hatásba lépve boldog lehet... Ez azonban — azt hiszem — teljesen hamis felfogása a marxi—lenini koncepciónak: a társadalmi fejlődés csak a reá­lis lehetőségét hozza létre egyén és társadalom ilyenfajta konvergenciájának, amelyet nem szabad összetéveszteni a már „megvalósulttal”. Ahhoz, hogy a szocialista tulajdon- és termelési viszonyok talaján az egyes emberi személyiség sok­oldalú kibontakozása végbe­mehessen, rendkívül nagy mértékű erőfeszítés, a kultúra egész korábban létrejött tár­házának a feldolgozása és el­­sajátítása szükséges. Két rossz alternatíva fenye­get egyébként bennünket eb­ben a tekintetben. Az egyik az, amikor az adottat, a létvi­szonyokat, a Van-t abszoluti­zálják, ezek jelentőségét túloz­zák el. A pozitivizmust nem­csak azért bíráljuk, mert a nyugati országokban egy elter­jedt filozófiai áramlat erre a bázisra helyezkedik, hanem azért is, mert a mindennapi életben is vannak olyan moz­zanatok, folyamatok, amelyek abba az irányba hatnak­, hogy az emberek az éppen adott ál­lapotot természetesnek tekint­sék, abba belenyugodjanak, és ne gondolkodjanak el azon, hogy miből lett és hová vezet­het ez az állapot. Ha fiatalok­kal beszélünk, találkozhatunk olyanokkal, akik azt mondják: mit érdekel bennünket a múlt, apáink történetei. S ugyanez a réteg gyakran azt is mond­ja, hogy: amit ti a jövőről be­széltek, az fantázia, elképzelés — azt nézzük meg, ami van, és semmi többet. — Pedig hát a jelen végül is egy olyan állan­dóan mozgó választóvonal csu­pán, amely határesete a múlt­nak és a jövőnek, így aztán mindig felveti a honnan és ho­vá kérdését. A másik ilyen rossz alterna­tíva, hamis elképzelés nem a fennállót tartja egyedül vizs­gálandónak, hanem éppen el­lenkezőleg azt állítja, hogy tö­rekvéseink szempontjából a fennálló egyáltalán nem lénye­ges, hiszen a jövőben valami egészen mást akarunk létre­hozni, mint ami létezik. Hala­dó szemléletű fiatalok gondo­latvilágában is megjelenik ez. Érthető módon, hiszen minden generáció valamiképpen újat akar hozni a történelemben. Eközben azonban megfeled­keznek azokról a reális előfel­tételekről, amelyekből a jövő­re irányuló terveknek szük­ségképpen ki kell indulnia. Ha korábban a „Van” abszolutizá­lásáról volt szó, most meg a „Legyen”-nek az eltúlzása fi­gyelhető meg, egyfajta utópis­ta szembehelyezk­edés a jelen­nel, ahogyan azt az újbalol­dal számos teoretikusával egy­behangzóan Marcuse kijelen­tette: „Az utópia érdemli meg egyedül a realitás nevét” ... — Bár nem hazai példá­ról van szó, hadd idézzem itt a Sámson válaszúton c. publicisztika egy bekezdé­sét, amely jól példázza az ilyen egyoldalúságok „gya­korlati következményét”: ezen a ponton, nehéz fi­gyelmen kívül hagyni az im­perialista Amerika egyes kriti­kusainak felelősségét, akik ad­dig hangsúlyozták az utópiák „egyedül valóságos voltát”, amíg e fiatalok vallásos utó­piákban kerestek kielégülést, addig gúnyolódtak a marxiz­mus elméletének tudományos igényén, amíg az ifjúság egy része, lemondva az értelmes cselekvés igényéről is, végül a csodánál kötött ki, addig állí­tották, hogy a materializmus nem más, mint dogmatikus hit, amíg akarva-akaratlanul nye­regbe segítettek egy szélsősé­ges miszticizmust...” (Igent mondani... 545. old.) —... Pedig a megoldást, úgy hiszem, Marx már 1843- ban, 26 éves korában (!) fel­kínálta számunkra, egyik­ Ar­nold Ruge-nek írott levelében. S bár egyáltalán nem tarto­zott a nyugodt vérmérsékletű fiatalemberek közé, ebben a levélben egy nagyon megfon­tolandó, realizmusról és egy­úttal forradalmiságról tanús­kodó mondatot írt le: nem azért vagyunk, hogy elveket találjunk a világ számára, mi csak a világból akarjuk kifej­teni magának a világnak a sa­ját elveit, és ezeket az elveket állítjuk oda a világ számára jelszó gyanánt. Ami azt jelen­ti, képesnek kell lennünk ar­ra, hogy a minket körülvevő valóság folyamataiban meglás­suk, megérezzük, felfedezzük a még nem domináló, kifejlődő­ben levő újat, emellett köte­lezzük el magunkat, s ennek a megvalósítására vállakozzunk. Mert nem elég erkölcsileg el­kötelezni magunkat, szívósan ki kell tartanunk, de ha rossz módszereket választottunk, menet közben ezeket, sőt rész­legesen esetleg magát a célt is módosítanunk kell. Ha a párt politikájának fejlődését vizs­gáljuk, azt látjuk, miközben a nagy történelmi célra, a fejlett szocializmus, a kommunizmus felépítésére összpontosít, fo­lyamatosan változtatja az esz­közöket, tudatosítja és összeve­ti az alternatívákat, és az al­ternatívák kipróbálásának me­netében gyűlnek össze azok a tapasztalatok, amelyek magá­nak a végcélnak,­­amennyiben itt egyáltalán lehet végcélról beszélni), egyre konkrétabb tartalmat adhatnak ... Biernaczky Szilárd (2., befejező rész a következő számunkban) Nyakas Szilárd: ÉLET - TETOVÁLÓ (NAGY LÁSZLÓ EMLÉKÉRE) Tű vagy tűz tűző érbe eresztett vérbe -feresztett ösztöke hegyű aki fent élben kikovácsolt acél képében rántotta magába világlón - e garázsán izzó világot hogy eddze lüktető ülletén salakjából kiverje hegyét ujjbögye próbálja nem döfölt alkarjába csápos csapással nem csapdos szeme szűkül, keze pontos nem előre holt jelet — halott kedvre életet pingál csillagnyi heved­­ű vagy tűz tűző­t­érbe eresztett vérbe feresztett ösztöke hegyű Vizsgasztorik A Vén Diák a joghallgatók törzshelye. Mindig tele van zsibongó, vitatkozó diákokkal. A félév végén csupán annyi a változás, hogy fehér blúzok, ingek villannak elő a kabátok alól. — Neked, hogy ment?... Kösz jól,­­ neked?... Elhúz­tak álligból — hallatszik in­­nen-onnan, szinte m­inden asz­talnál akad ismerős. A jogi kar épülete délutánra egyre csöndesebb. Vizsgázók és vizs­gáztatók indulnak felhajtani egy pohár sört, vagy egy erős kávét... derűsen vagy a si­kertelenség érzetével. Másnap újra kezdődik az erőpróba. Sz. M.­ga előtti várakozás hangulata. Olyan ez, mint amikor lassú tempókkal a víz mélye felé úszik az ember: csak a moz­dulataira és önmagára kon­centrál. Tíz óra lehet. Előttem a talpas hamutartó tele van csikkekkel. Mellette két üres, sárga fotel. Két lány jön, le­ülnek. Az egyik a fején ösz­­szekulcsolja kezét, a másik fésűt kotor elő és egészen las­sú mozdulatokkal fésülködni kezdett. — Mire szoktál gondolni vizsga előtt? — kérdezem. A tarkójára ereszti kezét. — Nem tudom. Volt már, hogy megszámoltam, hány le­mezből áll a radiátor. Ha so­kat kell várni, megpróbálok vidám történeteket előkotorni az emlékezetemből De általá­ban csak egyszerűen izgulok. Nem látszik, ugye? N. E. (Folytatás a 8. oldalon.) Mire gondolsz vizsga előtt? Amint lehorgonyzok­ a böl­csészkar negyedik emeletén,­­ már bennem is vibrál a vizs­ ­ „Búcsúzik a lovacska" Lajta Gábor grafikája

Next