Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1978 (20. évfolyam, 1-20. szám)

1978-02-06 / 1. szám

Debreceni disputa Beszámoló a III. országos régi magyar irodalmi konferenciáról 1977. november 25-26. Elmúlt év novemberében immár harmadízben gyűltek össze a régi magyar irodalom iránt érdeklődő diákok, hogy ezúttal Debrecenben, a XVI— XVII. századi hitvitázó és pré­­dikációs irodalomról disputál­­janak. Harmadízben, hiszen 1975. novemberében Szegeden, 1976. őszén pedig Budapesten ren­deztek hasonló ülésszakot. A szegedi konferencia a rene­szánsz művelődéstörténet kér­déseivel, a budapesti a régi magyar irodalom eszmei és poétikai vonatkozásaival fog­lalkozott. Ha a kiindulópontul megje­lölt témakörök látszólag távol esnek is egymástól, volt ezek­nek a konferenciáknak néhány közös vonása. Legelsőbben is: azonos igény hívta életre őket, mármint az, hogy a diák­körök megismerkedhessenek egymás munkájával és a meg­vitatásra érdemes dolgozatok­kal. Erre akkor is szükség len­ne, ha a három egyetem régi magyar tanszékei fikarcnyit sem különböznének egymás­tól. Mivel azonban az illető tanszékeknek sajátos jellegük van és ettől a diákkörök sem függetleníthetik magukat, kü­lönösen hasznos a vélemény­­csere a módszertani, szemlé­leti tapasztalatszerzés dolgá­ban. Közös vonása ezeknek a konferenciáknak az is, hogy a felolvasók időről-időre megkí­sérlik a régi magyar irodalmat a modern irodalomtudomány eredményeinek fényében vizs­gálni. Irodalomszociológiai, mentalitástörténeti, kompa­­ratisztikai dolgozatok szü­letnek, bizonyítván: áthidalha­tó a szakadék régi anyag és modern metódus között. Az eddigi tapasztalatok sze­rint, ezek az ülésszakok nem­csak a diákköri tagság, hanem a szakemberek figyelmét is felkeltik. Mivel a publikációs lehetőségek igen korlátozottak, gyakran ez az egyetlen alka­lom arra, hogy a dolgozatíró megismerkedhessék szűkebb témája szakember-kutatójával és az esetleges együttműkö­désben témáját továbbvivő munkakapcsolatot alakíthas­son ki. A publikációs lehetőségek­ről szólván, örömmel jelezhet­jük, hogy a szegedi és a buda­pesti ülés anyaga már önálló kiadványban is napvilágot lá­tott, mindkettő az illető egye­temek Acta Juvenum soroza­tában. A debreceni konferencián egyetemünk Régi Magyar Iro­dalmi Diákköre hat dolgozat­tal vett részt. Pető Judit, a karácsony­j leírásával foglal­kozott, Bornemiszától a XVIII. század elejéig, Hubert Ildikó, Sóvári Soós Kristófról, Tóth, Tibor Csuzy Zsigmondról és a pálos prédikációkban mutat­kozó janzenista hatásokról írt. Mrcs Pál, Pécsett Király Imre poenitencia-tartó énekének he­­retikus imamotívumát járta körül és mutatta be annak archetipikus vonatkozásait. Uray Piroska dolgozatában Alvinci Péterről és hazai iro­­nikus törekvésekről szólt, Hargittay Emil és Varga Ág­nes közös munkája pedig a Pázmány Péter vitairataiból kibogozható politikai állásfog­lalást értelmezte antipotestan­­tizmus és törökellenesség ösz­­szefüggéseiben. Az ülésszakon elhangzott dolgozatok egyénenkénti mél­tatására itt nem vállalkozha­tunk. Remélhetőleg egy éven belül, külön kötetben is meg­jelennek majd, ezzel — mi­lyen nagy szó! — folytatva a publikálási „hagyományokat”. A kétnapos ülésszak általá­nos, szinte minden dolgozatra érvényes tanulsága a kritikus szemlélet jelentkezése bennük. A divatos, gyakran csak a rombolás kedvéért romboló indulat helyett, itt valami ma­­gasabbrendű, elvileg megala­pozottabb és termékenyebb kritika kapott hangot. Stílus­kategóriáink némelyike el­avult, merev, az új kutatások fényében, eddigi körében egyenesen tarthatatlan; a mű­vek esztétikai megközelítése sokhelyütt elnagyolt, sablonos, az egyéni írói stílus kérdése gyakran kidolgozatlan, mint ahogyan az az író szerepének, műve működésének proble­matikája is. Az új szempontú vizsgálatok módszertana ki­dolgozásra vár,­­ nagyon le­egyszerűsítve a kérdést, ez csendült ki a dolgozatokból. Ez és még valami: az a törek­vés, hogy az egyszer felvetett probléma megoldódjék, hogy a dolgozatíró, valami általa jobbnak vélt kategóriarend­szert, módszert, értékelést al­kalmazzon vizsgált anyagán. Volt, aki a strukturalizmus, volt, aki az ideológiatörténet és volt aki az irodalom-szocioló­­gia tanulságait használta fel, többnyire szerencsésen elke­rülve a buktatókat, így a mű Prokrusztész-ágyba kényszerí­tést, vagy éppen valamely teó­ria puszta illusztrációs anyaga­ként való felhasználását. Kü­lönösen szerencsés találkozása volt a kutatónak és anyagá­nak, amikor elfelejtett mű­vekre, vagy eddig kevéssé is­mert területekre irányult a figyelem. Ilyen, eddig homály­ban maradt terület az alkotó társadalmi szerepének, tevé­kenysége jelentőségének, műve­letmódjának a kor viszonyai közti felmérése. Ezért is hirdette meg a sze­gedi diákkör (egyelőre csupán tervként) 1978 őszére a követ­kező felolvasóülést, melynek témája: Az alkotó társadalmi szerepe a XVI—XVII. század­ban. Várhatóan ez a tervezett konferencia sem marad hatás­talan, mint ahogyan jól sike­rült ez a mostani, debreceni is. Ezt az elhangzott dolgozatok többségének átlagon felüli színvonala és az őket követő viták élénksége bizonyítja. Szalay Krisztina JELENÍTI 1978. febr. 21-én, kedden az újvidéki Új Symposion folyó­irat szerkesztősége lesz a ven­dége az Egyetemi Színpadnak. A jugoszláviai magyar nyelvű társadalmi, művészeti és kriti­kai folyóirat 1964-től jelenik meg rendszeresen. A folyóirat kiké csoportosulók törekvései nemcsak a jugoszláviai ma­gyar irodalmat termékenyí­tették meg, hanem vajdasági közvetítéssel a magyar iroda­lom többi ágára is hatottak. A műsorokban elhangzanak Da­nyi Magdolna, Domonkos István, Fehér Kálmán és más jugoszláviai magyar írók írá­sai.. Az estet Pintér Lajos költő, a kecskeméti „Forrás” munkatársa nyitja meg. ★ Az ELTE Szépkiejtési versenyén indulók szá­mára február-március hó­napban speciális kollégiumot hirdet Bartók János tudomá­nyos kutató, a BTK Fonetika tanszékének munkatársa. Spe­ciális kollégiumán a hangsú­lyozás, hanglejtés, tagolás, tartamviszonyok kérdését öle­li fel az írott nyelv beszéd­­áttételeinek gyakorlása kere­tében. A heti kétórás foglal­kozás megbeszélése: február 9. hu. fél hatkor a III. em. 18. sz. teremben (a speciális kol­légium az indexbe nem ve­hető fel). FILM VITA Miért ne verje az ördög a feleségét? Bevallom, él bennem némi szorongás, amikor az Egyete­mi Lapokban megjelent „Miért veri az ördög a feleségét?” cí­mű cikk szerzői kettőse ellen tollat ragadok. Nemcsak azért szorongok, mert ők számbeli fölényben (ketten) vannak, s én nem kis vakmerőséggel egymagam bátorkodom csata­sorba állítani gondolataimat, hanem másért is. Nevezetesen azért, mert — bár immáron harmad­- éve birkózom az Állam- és Jogtudományi Kar nem éppen szépirodalmi stí­lusban íródott tankönyveivel — máig is nehezemre esne ilyen tekintélyt parancsoló mondatot faragni, mint pél­dául — idézek a cikkből: „Kritikai szándékuk így nem viszi őket túl a tudatot kiin­duló és végpontnak tekintő felvilágosult racionalizmus el­vont, életidegen, a valósággal antinomikusan szembeszege­zett követelményein.” stb. Pedig kétségkívül jól hang­zanak az efféle megállapítá­sok. Legalábbis azok számára, akik nem próbálnak a mon­datokká illesztett szavak mö­gött értelmet keresni. Ha úgy teszik, a felvilágosult ra­cionalizmus életidegen köve­telményei nevében. Sajnos én megpróbáltam. Lássuk hát, mire jutottam! Miért veri az ördög a fele­ségét — kérdik a cikkírók az utóbbi évek egyik legkitűnőbb magyar filmszatírájának mon­danivalóját véve célba. Azaz miért készített filmet András Ferenc ezekről „az életet csak kisszerűen élvező, tragikusan saját világukba zárt emberek­ről”, s ha már filmet csinált róluk, hogy mert szatirikus hangnemben ítélkezni fölöt­tük, holott a szatíra „közis­merten kategorikus tagadást fejez ki, és a hanyatló, bu­kásra ítélt osztályok ábrázo­lására alkalmas”. Nos, véleményem szerint azért készült a film, s azért kell ilyen filmeket készíteni, mert az ábrázolt alakok mai társadalmunk egyik legelter­jedtebb magatartásformáját képviselik; annak a múlt rendszerekben gyökerező, bu­tán anyagias, szűk látókörű, önző szemléletnek a hordozói, amely a mai, sőt félő, hogy a jövőben felcseperedő korosz­tályoknak az életét is megke­seríti, vakvágányra tereli. „A film még szociográfusan sem ad adalékot arra, hogyan élnek ezek az emberek” — olvasom a cikkben. Nos, lehet, hogy szociográfusan nem, de szerencsére annál inkább film­szerűen és a valósághoz hűen. Jelenetek egész sora példázza ezt. Egyet említek csupán: a film — érzésem szerinti — csúcspontját, az ebédjelenetet. Az evés, pontosabban a túl­méretezett ünnepi zabálás ér­telmetlen szertartását analizá­ló képsorokat, a csirkecomb­halmok fölött szuszogó, zsír­tól csöpögő, bamba arcokat, amelyek látványa enyhe émelygéssel, s valami mély­séges, fanyar lemondással töl­ti el mindazokat, akik gondol­kodó, értelmes lényeket sze­retnének látni embertársaik­ban. Mi más ez, ha nem a való­ság művészi, realista kritiká­ja? Miféle mélyebb, analitiku­­sabb ábrázolásmódot kér szá­mon a két kritikus? Nem tu­dom, s ezért nem is bajlódom tovább a részletes filmelem­zéssel, hiszen az — cikkírók szerint — amúgy is kevés ta­nulsággal kecsegtet. Inkább a feltett kérdés második felére próbálok válaszolni. Arra, hogy miért kell a szóbanforgó magatartásforma ellen a szatí­ra fegyverét szegezni? Azt hiszem, éppen az ábrázolt tí­pus kisszerűsége miatt. Ez persze nem jelenti azt, hogy a filmbeli családot ne lehetne más — a cikkírók szerint — analizálásra alkalmasabb — műfajban ábrázolni. Csak ép­pen kissé furcsán hatna az 1970-es évek családi házzal, balatoni villával, és előregyár­tott családi márványkriptával rendelkező kispolgárának — mondjuk drámában való he­roikus — vagy akár tragikus megjelenítése. Semmi okunk ennek a szemléletnek a szatírától va­ló féltésére. Sőt! Ha elfogad­juk cikkíróink téziseit, mi­szerint a szatíra „alkalmas lehet bukásra ítélt osztályok ábrázolására”, úgy — bár a kispolgárság manapság már csak rétegszámban van jelen társadalmunkban — bízvást remélhetjük, hogy sokasodó (és bátorkodom hozzátenni, egyre színvonalasabb) szatí­ráink e rétegszemlélet közel­gő, csúfos bukását előjelzik. Vagy ha mégsem, hát az nem a szatírán múlik. Még akkor sem, ha ezek a szatírák nem tudnak kellőképpen megfelel­ni a cikk szerzőinek patetikus „miértjeire”, s kissé zavaros fenntartásaira. Erdélyi András TV-ELŐZETES Nádparipán címmel Tatay Sándorról és Barcsay Jenőről készített kisfilmet a televízió. Az azonos cím alatt két kü­lönálló, de tartalmilag-hangu­­latilag rokon portréfilmet láthattak a TV nézői. Alkotók —egy író, s egy festő — szól­tak magukról, vallottak fia­talságuknak azokról az évei­ről, melyeknek emlékei meg­ítélésük szerint hozzájárultak művészi világképük alakulá­sához. A gyermekkor hatása kibo­gozhatatlan mélységekbe nyú­lik az írók és művészek mun­kásságában. Móricz az Életem regényében egyenesen azt ál­lítja, hogy „tízéves koromig több történt velem, mint az­óta ötven év alatt”. Nyomon követhetők-e a megszilárdult NADPA egyéniség korában a gyermek­kor impulzusai, tudatosul-e bennünk a későbbiekben, hogy gondolkodásunk, észlelésünk, ragaszkodásunk jelentős há­nyada a gyermekkorból ere­deztethető? Erre a nyomkere­sésre vállalkozott Kardos Fe­renc és Szabó István rendező a portréfilmekben. A Tatay Sándorról készített film három környezetben is játszódik. Egy apró bakonyi falucskában, a gyerekkor színhelyén, a badacsonyi ház­ban, ahová nyaranta, de gyak­ran ősszel és télen is leköltö­­zik és angyalföldi lakásában. A gyermekkor, a frontra in­duló katonák, a világháborús emlékek és a Bakony világa. Betyártörténetek, legendák keverednek véresen igaz, való­ RIPÁN­ ságos eseményekkel. A vonat­ból katonák szöknek ki és fűbe dobják a puskájukat. Valaki megjegyzi, „össze kel­lene gyűjteni ezeket a fegy­vereket, egyszer még szükség lesz rájuk”. Talán a Puskák és galambok világát hitelesí­tette ez az­­emlék. S itt a gyerekkorban, a világháború éveiben tanulja el későbbi re­gényének, a Kinizsi Pálnak alapgondolatát is: harcoljon mindenki ott az igazságért, ahova az élet állította.______ A másik film Barcsay Je­nő vallomása. Az idős mester képei között ül és emlékezik. A mezőségi kis faluról, Kato­na községről beszél, ahol a gyermekkorát töltötte. Minde­nekelőtt a színek jutnak eszé­be, a magukra hagyott tarlók okkersárgája, a Katona-tó azúrkékje, s mindez az ope­ratőr jóvoltából meg is jelenik előttünk a­­ mozaikokon. A gyerekkor „színei” ott élnek gondosan megőrizve, átment­ve idegen szemeknek Barcsay mester alkotásaiban. Mozaik­jainak robusztus alakjai kö­zül nem egy a mezőségi nép­viselet színeiből, formáiból tevődik össze. A két portréfilmet Kardos Ferenc és Szabó István ren­­­dezte, közös operatőrük Káp­lár Ferenc volt, szerkesztőjük Liska Dénes. Február 18-án és 19-én láthatják az érdek­lődők a műsort a televízióban. Szabó András SZÍNHÁZBAN VISZONTLÁTASRA, ŐRNAGY ÚR! Régen az is egy módja volt a szórakozásnak, hogy az em­berek a fehér asztal mellett ülve újra elmeséltették az em­lékezetes történeteket. Ismer­ték előre a csattanót, emlé­keztek rá, milyen jókat ne­vettek az igazi mese végén, de mégis — vagy talán épp ezért — ismét hallani akar­ták, hogy újraéljék az örö­met, bánatot, hogy az ismétlést által beléjük rögződjön az él­mény érzelmi, gondolati tar­talma. Talán kár is érte, hogy manapság teljesen kiszorítot­ta az újraélés igényét­ a fel­tétlen újságvágy: mindig újat és mindig mást kívánunk lát­ni, hallani. Amiről szólni fogok, az ré­gi történet: Örkény Tóték­ja. A jóval-rosszul túlterhelt íz­lésű színházbajárók tán fa­nyalogva fogadják a hírt: a Thália, Kazimir rendezésében ismét műsorára tűzte a dara­bot A rendező talán épp rá­juk való tekintettel „új felfo­gásban” előadott Tótékat ígér. A darab van olyan jó, hogy több át- és újraértelmezést ki­bírjon. A tragikus konfliktus abból adódik, hogy Tóték ki vannak szolgáltatva korlátolt vendé­güknek, az őrnagynak. Kato­nafiúk sorsa az ő kezében van: kelepcehelyzetbe kerülnek. A szülők mindenre képes el­szántságával vállalják helyze­tükből következő sorsukat a tűrést. Tűrnek, megalázkod­nak, alkalmazkodnak a foly­ton különöset produkáló őr­nagyhoz. Jellemükből követ­kezően persze ugyanabban a helyzetben is különbözőkép­pen viselkednek. Tót a re­ménybe kapaszkodva, hogy egyszer vége lesz ennek is, megadja magát sorsának. Fia jövőjét félti, de egyébként se cselekedne, ugyanis alkatánál fogva irtózik a cselekvéstől. A valóság tényeit falként tiszte­li, gondolkodni, cselekedni nem mer, mert meg van győ­ződve arról, hogy csak ők húz­hatják a rövidebbet. Nem ma­rad más választása, mint a menekülés a valóság elől. A darab komikumának az az egyik forrása, hogy Örkény az elvont gondolatokat konk­rét helyzetekkel párosítva ér­zéklii meg: Tót lelki nyu­galmát az asztal alatt, a berig­­lizett WC ajtó mögött vagy a pap reverendája alatt keresi. Örkény humora bőven termi a kacagtató ötleteket. Tiszta szívből nevetünk, de olyan ne­vetés ez, amitől — Sütő And­rás szavaival élve — öregeb­bek leszünk egy kicsit. Vegyük példának a Cipriani professzornál játszódó esetet. A professzor azaz dr. Süsü helyrebillenti Tót önérzetét és a leghatározottabban biztosít­ja arról, hogy épeszű. Erre Tót ép ésszel felpattan a hin­talóra ... S ha már felült le se szállna — nem szereti a túl sok változást. Nem így az őr­nagy, kit tettvágya egy percig se hagy nyugton. Türelmetle­nül próbál elsöpörni mindent, ami látásmódjától, gondolko­dásától és életstílusától eltér. Az igazságot már a darab ele­jén zsebrevágja: a világ annyi, amennyit ő lát belőle. Ha va­laki mást is látna, az húzza szemére a sisakot és kész. Do­boz a fejben, doboz a kézben, doboz mindenütt — ez az őr­nagyi rend. Az ő szemszö­géből nézve érthető türelmet­lensége, erőszakossága. Szá­mára a dobozolás több mint mechanikus cselekvés, önmeg­valósítás, lényének kifejező­dése. Ami a költőnek a vers, az neki a dobozolás. Az em­beriség átformálását Tótékon kezdi, agresszív ösztöneit raj­tuk éli ki. Életformájukat fel­borítja, életritmusukat kizök­kenti természetes menetéből. Úgy látszik, ha a történelem színpadán megjelennek a tör­pék, a prokrusztész ágyat is színre hozzák. Az őrnagy is legszívesebben lenyisszantaná a fölösleget Tótékból (különö­sen Tótból!) a margóvágóval, amit oly szerelmes pillantások közepette csattogtat. Az őrnagy és Tót homlok­­egyenest ellentétes jellemek, de van egy közös vonásuk: a való élettel, konfliktusaival nem tudnak mit kezdeni. Tót reménykedik, tűri a megalá­zást vagy menekül. Ösztönös lázadását, hogy bokán harapta az­ őrnagyot még maga előtt is restelli. Ő is mundért hordott világéletében, ezért tekintély­tisztelő. Az őrnagy meg a va­lóságot a szubjektív valóságra zsugorítja. Tótékat a vendég­jogokkal és szülő szeretetükkel zsarolja. Tótné a legföldköze­­libb, legtöbb realitásérzékkel rendelkező figura. Végigjárja a kálváriát, az életből megpró­bál annyit belopni új helyze­tükbe amennyit lehet, és jobb híján megteremti a látszathar­móniát. Másra úgysincs mód... Ágika az őrnagy hiúságának tükre, megszállott híve. Ő a legfiatalabb van legvédtele­nebbül kiszolgáltatva a rom­boló demagógiának. Érdekes, hogy minden figura mintha egy kicsit karikírozva lenne. De az Or­ar kivételével az író megértőn szeretetreméltó­vá formálja őket. Cipriánit és a bolond pos­tást, is, aki avatatlan kézzel nyúl az élethez és jószándékú tettével csak meghosszabbítja Tóték gyötrelmeit. Tehát ne avatkozzunk az élet menetébe? Tót ezt vallotta mindaddig, amíg bizonyossá nem vált, hogy helyzetük nem átmeneti állapot, hogy nincs remény. Ebből a reménytelenségből me­rített erőt a cselekvésre, az önvédelemre, az életellenes tendenciák megszüntetésére. A színészek igazi komédiás kedvvel játsszák a darabot. Mi­közben jókat nevetünk, mé­lyebben átéljük Tóték kiszol­gáltatottságát, mert a nevetés összekapcsoló és katartikus ér­zelem. Úgy látszik, Nagy Attila már teljesen összeforrt a figurával. Nem belehelyezkedik, hanem benne él a szerepben. Mimi­kája, gesztusai, termete, min­den a játékot szolgálja. Úgy tud összeroskadni, mintha ólom húzná a földre, máskor olyan tehetetlenül ácsorog, mint egy rongykupac. Harsá­­nyi Gábornak nehéz dolga lesz a nagy elődök után. Még egy kissé darabos, ez a csak lát­szólag szimpla figura, a jellem fokozatos alakulását még nem tudja érzékeltetni. Az a baj, hogy­ Harsányi nemcsak szí­nésznek, hanem őrnagynak sem akar ellenszenves lenni. Vitathatatlan azonban, hogy több jelenetben sejteti, hogy emlékezetes alakítás lesz ez is. ,Pécsi Ildikó a részletek meste­re Előrehajolva jár, mindig siet, mint a munkából soha ki nem lábaló parasztasszony*•. A fekete lakk-retikült úgy vi­szi, mint valami fényes boga­rat. Neki való ez a szerep, játéka átélt. Szabó Gyula az epizódszerepből is kiaknázza a lehetőségeket. Nagy tudásra vall, hogy nem rajzolja túl a bolond szerepét Nagy Emőke .

Next