Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1981 (23. évfolyam, 1-18. szám)

1981-11-09 / 16. szám

Még mindig szemet szemért ? (3. oldal) Utóirat egy lakó­gyűléshez (4. oldal) Három­garasos opera (4. oldal) Nem ezt vártuk (4. oldal) Bölcsész­menza (5. oldal) Utazás Távol-Keleten (5. oldal) Kossuth­beszéd fonográf­hengeren (5. oldal) Törekvésben a valódi érték (7. oldal) Az ének öröme (7. oldal) A kis hercegnő (7. oldal) A KÖZÖS ERŐFESZÍTÉSEK GYÜMÖLCSEI A TTK Analízis II. Tanszék húsz éve Az Egyetemi Lapok legutób­bi számában rövid hírt adtunk arról, hogy a TTK Analízis II. Tanszéke a közelmúltban tudományos ülésszakkal ünne­pelte meg létrehozásának 20. évfordulóját. Ebből az alka­lomból kerestük fel Kósa Andrást, aki a megalakulásá­tól kezdve vezetője a tanszék­nek. — Milyen körülmények in­dokolták annak idején a tan­szék létrehozását? Honnan ez a szokatlan elnevezés? — Az ötvenes évek derekán karunkon három analízistan­szék működött: a Felsőbb ana­lízis, a Felsőbb függvénytan és az Analízis alkalmazásai tanszék. Rövidesen azonban kettő vezető nélkül maradt: először meghalt Reisz Frigyes, majd követte őt Fejér Lipó­t is. Reisz Frigyes nemcsak a ma­gyar matematikusok közül emelkedett ki: büszkesége ő az egész 20. századi matema­tikának. Fejér Lipót is világ­­viszonylatban igen nagy hatá­sú művelője volt az analízis­nek. Haláluk — sőt már az azt megelőző betegségük — következtében az analíziskuta­tások mind mennyiségben, mind színvonalban erősen visszaestek. Az oktatásban pe­dig még kritikusabbá vált a helyzet: belső erőből még ar­ra sem tellett, hogy a mate­­matikusképzés alapvető elő­adásait megtartsuk. Hiányzott az általános, természettudo­mányos orientáltságú mate­matikai műveltség is: a TTK néhány szakán igen súlyos kritikát fogalmaztak meg a matematikaoktatással szem­ben. Arról is szó volt, hogy a fizikusok matematikaoktatá­sát kiveszik a matematikusok kezéből. Ilyen körülmények között született az a döntés, hogy a 3 analízistanszék ok­tatóiból — konkrét feladatok­kal — 2 tanszéket hoznak lét­re. Riesz és Fejér utódjának egyetemünkön nyilván min­denki méltatlan lett volna, legfeljebb a méltatlanság mér­tékén lehetett volna vitatkoz­ni, Így jött aztán létre az „előd nélküli” Analízis I. és Analízis II. tanszék. — Milyen feladat jutott önöknek, vagyis az Analízis II. Tanszéknek? Például az oktatás terén? — A már­ említett okok miatt át kellett vennünk a fi­zikusok és a vegyészek mate­matikaoktatását. Tartanunk kellett továbbá a matematikus szakon az alkalmazások szem­pontjából igen jelentős diffe­renciálegyenletek, funkcionál­analízis, variációszámítás, függvénysorok tárgyakat. Ok­tatási feladataink aztán lé­nyegesen kiterebélyesedtek. — És tudományos téren? — Kezdettől fogva tudatá­ban voltunk annak, hogy ok­tatási feladatainkat csak ak­kor tudjuk „nemzetközi szin­ten” ellátni, ha megfelelő tu­dományos bázist sikerül létre­hoznunk. Méghozzá nem akár­miből, hanem az általunk ok­tatott területeken, s azon be­lül is az oktatás felvetette, ill. megkövetelte kérdésekre kon­centrálva. E feladat sikeres megoldása akkor szinte re­ménytelennek tűnt. Több olyan, a matematika alkalma­zásait tekintve alapvető tárgy­ról van ugyanis szó, amelye­ket a nagy matematikai kultú­rájú országok már évszáza­dok óta művelnek (közönsé­ges és parciális differenciál­egyenletek, variációszámítás stb.) egyetemünknek azonban ezekbe a kutatásokba — szá­mottevő mértékben — soha nem sikerült bekapcsolódnia. Ez áll a két háború közötti időszakra is és a felszabadulást követő másfél évtizedre is. Az is világos volt, hogy főként ön­erőnkre kell majd támaszkod­nunk. Mi mégis megpróbáltuk a szinte lehetetlent. — És mit hozott az elmúlt két évtized? — Engedje meg, hogy most csak a tudományos munkáról beszéljek, jóllehet talán az oktatás terén értük el a legát­­ütőbb eredményeket. A tudo­mányos eredményekről volt szó a visegrádi jubileumi ér­tekezleten is, ahol 4 átfogó (differenciálegyenletek, opti­mumszámítás, funkcionálana­lízis, sorelmélet) és 13 rövi­­debb előadás keretében ad­tunk képet tudományos ered­ményeinkről. Azért döntöttünk emellett, hiszen oktató-nevelő munkánk igen széles körben ismert: mi tartjuk itt. a TTK-n a legtöbbfajta elő­adást. Ugyanez áll társadalmi tevékenységünkre is. Visegrádon (ahová meghív­tuk az összes illetékes szakem­bert), beszámoltunk arról, hogy oktatási munkánk mö­gött milyen szilárd tudomá­­mányos háttér áll. Más adat: az összes hazai matematikai tanszék közül nálunk dolgozik a legtöbb, tudományos minősí­téssel rendelkező oktató. Nem kell senkit magunk előtt tud­nunk karunkon az analízis­publikációk számát illetően sem. Vonatkozik ez akár az (Folytatás a 3. oldalon) TÖBB PARLAMENT KÖZÖTT A hallgatóság esetenként a parlament megrendezéséről is lemondott: nem volt régészet, esztétika, filozófia parlament sem. Néhány további helyen volt parlament, azonban a megjelent­ oktatók elsöprő többségben voltak a megjelent hallgatókhoz képest. Ennek okain mindenkinek el kell gondolkodnia, különösen az érintett területeken. Másutt élénk, helyenként heves vita folyt, szinte kivétel nélkül oktatáskorszerűsítési kérdésekről. Ismét elhang­zott, hogy jó, ha a hallgatók foglalkoznak az oktatással, de furcsa, ha az oktatandó anyag kiválasztásába szólnak bele. Hiszen ahhoz az oktató lénye­gesen jobban ért. Ez a gondo­lat ad absurdum a politikai intézmények feleslegességéhez vezetne el, mondván, hogy mindent a szakértőkre kell bízni. Ismét előfordult a KISZ- képviselet kompetenciájának megkérdőjelezése: olyan ese­tekben, amikor „vannak hall­gatók, akik mást mondanak, mint, a KISZ-titkár!” És saj­nos ismét elf­ordult, hogy a KISZ-titkár ügyetlen módon közvéleménykutatást ígért a vitatott kérdésről, elfelejtve, hogy a KISZ funkciója nem azonos a Gallup Intézetével. Hol a felvethető javaslatok realitása (a megvalósítás rea­litása), ill. határa? Még min­dig gyakori, hogy magunkkal kötünk , kompromisszumot. Ke­vés olyan parlament volt, amelyet a KISZ jól előkészí­tett. Helyenként és időnként meg úgy tűnik, a parlament nem problémák megoldására, hanem megválaszolására való. A marxizmus oktatásának vitáiban keményen képviselni kell a hallgatóság gondjait, kívánságait, ugyanakkor fel kell venni a harcot az olyan nézetekkel szemben, amelyek az oktatás valóban szükséges szakszerűbbé tétele címén ideológia- és értékmentéssé kívánják tenni e tárgyakat. És ami még hátra van: — November 24-én, kedden lesz az egyetemi oktatói-dol­gozói parlament, amelyen sza­vazati joggal részt vehet min­den 35 évnél fiatalabb egyete­mi oktató és dolgozó. — November 28-án, szomba­ton lesz az egyetemi hallgatói parlament, amelyen szavazati joggal a kari parlamentek ál­tal választott küldöttek vesz­nek részt. Mindkét parlament nyilvános.­­ November 27-én, pénte­ken délután parlamentet elő­készítő szekcióviták lesznek négy olyan kérdésben, ame­lyek az egyetemi parlament különös aktualitásánál fogva kiemelt témák lesznek: 1. A marxizmus—leniniz­­mus oktatás kérdései, mivel ennek áttekintését és a to­vábbfejlesztés feladatainak kijelölését jövőre végzi el az MN illetékes főosztálya. 2. Az ösztöndíjrendszer vi­tája, mivel februártól az új szisztéma szerint kell eloszta­ni a megemelkedő ösztöndíjat. 3. A tanárképzés helyzete — hogy a közoktatás vitáiban, amelyekben még egységes ál­láspont nincs, jelenjen meg a hallgatóság véleménye is. 4. A számonkérési rendszer jövője —, hogy az MN számá­ra javaslatokat tudjunk meg­fogalmazni a tanulmányi és vizsgaszabályzatokat megha­tározó új miniszteri utasítás kiadásához. Nyilván ebben a szekcióban fognak megjelenni a szakparlamentek oktatás- és számonkérés-korszerűsítési ja­vaslatai, itt lesz az egyetem 3 éves intézkedési terve újabb változatának előzetes vitája. E négy téma közül 3 szere­pel az Egyetemi Tanács, ill. a Rektori Tanács üléstervében, a 4. pedig feltételesen. Az Egyetemi Lapok novem­ber 20-án megjelenő száma tartalmazni fogja az egyetemi parlamentekkel kapcsolatos írásos anyagokat. Keresd! Érdemes elolvasni! Székely László az ELTE KISZ-bizottság tagja NOVEMBER 7. NAGY ÜNNEPÉT, A SZOCIALISTA VILÁG­RENDSZER MEGSZÜLETÉSÉNEK PILLANATÁT KÖSZÖNT­JÜK A FORRADALMI NAPOK EGY FORRÓ PILLANATÁ­NAK FELIDÉZÉSÉVEL! „A mércét magasra kell helyezni" Wolfram Ervin egyetemi tanárnak, a Kolloidkémiai Tanszék vezetőjének ítélték oda az NSZK kolloidkémiai társaságának „Wolfgang Ost­wald” díját a társaság októ­berben Ulmban megtartott nemzetközi ülésszakán. Ebből az alkalomból kerestük meg Wolfram tanár urat. — Hogyan fogadta a tudo­mányos kitüntetést? — Meglehetősen váratlanul ért, ezt ugyanis a konferen­ciára küldött meghívó nem tartalmazta, bár a­­ program­ból valamit sejteni lehetett. Természetesen nagyon örül­tem neki,­ már csak azért is, mert az én mesterem Buzágh Aladár professzor, az ELTE Kolloidkémiai Tanszékének megalapítója a 20-as évek vé­gén közvetlen munkatársa volt Wolfgang Ostwaldnak, aki hí­res kémikus, a kolloidkémia egyik megalapítója volt. — A kolloidkémia területén mi tanár úr szűken vett kuta­tási témája? — A felületek tapadásának, különösen a szilárd testek nedvesedésének kérdései. El tudja képzelni? Gondoljon például a konyhára. A konyha egy jellegzetes kolloidkémiai laboratórium. Bizonyára nem jut eszébe, amikor a rétes­tésztát nyújtja, hogy a tésztá­nak két fő komponense van, a liszt és a víz. Összegyúrásuk­kor a szilárd és a folyadékfá­zis találkozik. Én azt kuta­tom, hogyan lehet a szilárd felületeket egyértelműen jel­lemezni, minősíteni, termodi­namikai szabatossággal leírni. Bizonyos tulajdonságok leírá­sára olyan módszereket dolgoz­tam ki, amelyekkel ezek az ún. adhéziós jelenségek értel­mezhetők. Ezek például fonto­sak a kőolajkitermelésben és számos ipari eljárásban, vala­mint­­a talajfizikában és -ké­miában. A kolloidka általá­nos fejlesztésé túl különösen ezt a tevékenységemet ítélték Wolfgang Ostwald-díjra érde­mesnek. — Tanár úr 1947-ben, az ak­kor Pázmány Péterről elneve­zett egyetemünkön matemati­­ka-fizika-kémia szakos tanári diplomát szerzett, furcsa mó­don, az akkori képzési rend­szernek megfelelően a böl­csészkaron. Mi történt az­után? Kérem idézze fel tudo­mányos pályafutásának fonto­sabb eseményeit! — A háború után vezették be az egyszakos képzést Ma­gyarországon. Tanári diplo­mám mellé szereztem még egyet, a vegyészdiplomát. Az egyetem elvégzése után a Chinoinban kezdtem el dolgoz­ni, de néhány hónap múlva Buzágh professzor visszahí­vott a tanszékére, most már nem diáknak, hanem díjtalan gyakornoknak. Ekkor folytat­tam a még di­ákkoromban megkezdett doktori disszertá­ciómat, amelynek témája „A hőmérséklet hatása a liofil gélek peptizáció-sebességére’ volt. „Summa cum laude” mi­nősítéssel védtem meg. Mivel tanulmányi eredményeim mindvégig kitűnőek voltak, fel is terjesztettek az arany­gyűrűs doktori cím megszer­zésére, de e cím adományozá­sának feltételeit akkoriban szervezték újjá és még vala­milyen tárgyból le kellett vol­na vizsgáznom. Megmondom őszintén számomra nem volt fontos ez a cím annyira, hogy ezt megtegyem. A doktori disszertációm megvédése után szépen /sorjában, ahogy az lenni szokott, lépkedtem felfe­lé a „ranglétrán”. 1952-ben adjunktus lettem. 1958-ban védtem meg a „Hidrogénper­­oxid bomlása diszperz rend­szerekben” című kandidátusi disszertációmat. Tudományos pályafutásom emlékezetes idő­szaka a drezdai műegyetem kolloidkémiai tanszékén van­(Folytatás a 3. oldalon) Nagy létszámú küldöttség­gel vett részt a Szegeden megrendezett 1981. évi ve­gyészkon­­ferencián a Szerves Kémia Tanszék Kajtár Már­ton, Jalsovszky István, Süliné Varga Helga előadással (társ­szerzők: Kucsmán Árpád, Ko­­povits István, Medzihradszky Kálmánná, Kajtár Mártonná, Ruff Ferenc­, Hudecz Ferenc, Szekerke Mária, Furka Árpád, Sebestyén Ferenc, Gulyás Jó­zsef posztereken számoltak be a legújabb eredményeikről. ★ Az ÁJTK Polgári Jogi Tan­széke szeptember 8—9. között rendezte meg a II. magyar— szovjet polgári eljárásjogi kollokviumot. „A szocialista polgári eljárásjog továbbfej­lesztésének kérdései” címmel. A kar tudományos bizottságá­nak elnöke, Berényi Sándor tartott megnyitó beszédet. Az elhangzott előadásokat és kor­­referátumokat számos hozzá­szólás és vita követte, me­lyen elméleti és gyakorlati szakemberek vettek részt. ★ A BTK Portugál tanszék­ szakcsoportja október 28-án és 29-én nagysikerű tudomá­nyos ülésszakot rendezett, A mai brazil kultúra címmel. A konferencia előadásai elsősor­ban irodalmi témákkal foglal­koztak, azonban helyet kapott többek között az irodalom és társadalom kapcsolata, illetve a film- és tévéregény kapcso­latának kérdése is. A tudomá­nyos találkozón több külföldi kutató is szerepelt előadással. A rendezvényről következő számunkban bővebben is be­számolunk. JELBOTI

Next