Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1982 (24. évfolyam, 1-17. szám)

1982-12-07 / 16-17. szám

KITÜNTETETT ÖREGDIÁKOK ünnepélyes keretek között Vas, gyémánt és arany okleve­leket nyújtottak át egyete­münk volt diákjainak novem­ber 17-én az aulában. Az ün­nepi közgyűlést Eörsi Gyula rektor nyitotta meg. Meleg szavakkal köszöntötte a hosz­­szú életpályájuk során becsü­lettel helytállt volt hallgatókat, öregdiákokat Elmondotta, hogy az ELTE-n nagy tradíciói vannak ennek a köszöntésnek. „Már múlt századi adatot is ta­lálunk arra, hogy az egyetem volt érdemesebb hallgatóit je­lentősebb fordulók alkalmával meghívta, és köszöntötte őket. Ennek a szép hagyománynak a folytatása, hogy vas, gyémánt és arany okleveleket adunk át, most 26. alkalommal azoknak a volt hallgatóinknak, akik az egyetemi oklevél megszerzése óta hatvanöt, hatvan, illetve ötven éven át közmegbecsü­lésre méltó magatartást tanú­sítottak, s munkahelyükön is példaadóan helytálltak. A mai napon három vas oklevelet, hu­szonegy gyémánt oklevelet, és nyolcvanöt arany oklevelet adunk át öregdiákjainknak tehát kilencvenkilenc gazdag életpályával ismerkedhettek meg a kérelmeket elbíráló tes­tület tagjai.” „A megemlékezés — állapította meg Eörsi Gyula —­ egyrészt alkalom annak az elismerésnek a kifejezésére, hogy az önök sok évtizedes, nehéz és néha rettenetes idők­ben végzett küzdelmes műkö­dése — a tudományok, az ok­tatás és a gyakorlat területén —, az egyetemen szerzett is­meretek továbbvitelében, fej­lesztésében, használatában és átadásában eredményes volt. Hiszem, hogy az egyetem ön­magát is megbecsüli akkor, amikor kiváló öregdiákjait az emlékezés szimbólumával, az oklevéllel kitünteti. Másrészt alkalom arra is, hogy az önök működését, a hivatástudattal való helytállásukat és tiszte­letre méltó magatartásukat kö­vetésre méltó példaként állít­suk a mai egyetemi ifjúság elé.” A köszöntő szavak után előbb az Állam- és Jogtudományi Kar, majd a Bölcsészettudo­mányi Kar, utoljára pedig a Természettudományi Kar öreg­diákjai vették át az oklevele­ket.­ A kitüntetettek nevében Mó­ricz Virág írónő mondott kö­szönőszavakat, majd az egye­temi énekkar műsora köszön­tötte az egybegyűlteket. Az ünnepi közgyűlést a rektor rö­vid beszéde zárta. Vas oklevelet kaptak: az ÁJTK-tól Csató Gyula, a BTK- ról Polgár Gézáné, Fekete Edit; a TTK-ról Pápai Irma. Gyémánt oklevelet kaptak: az ÁJTK-ról Bertényi Imre, Fü­­löp György, Jalsoviczky Béla, Kálmán Károly, Lovas Zoltán, Sohár Béla, Szentgyörgyi Ala­dár, Virágh Ferenc, Záborszky András; a BTK-ról Berkes Fe­renc, Csetényi Imréné Kardos Gabriella, Huszty Károlyné Pongrácz Ilona, Kemény Lász­ló, Remport Elek; a TTK-ról Dér Zoltán, Huber Jenőné Dió­­szeghi Jolán, Kontág Tivadar­­né Perényi Gizella, Szagri Jó­zsef, Szeberényi Gyula, Szle­­menics Erna, Tatár István. Arany oklevelet kaptak: az ÁJTK-tól Andrásfay Antal, Bernolák Jenő, Bolla Pál, Bró­­dy Miklós, Csernai Nándor, Demény Kálmán, Dombi Mik­­lós, Fogarasi Zoltán, Her­­mann Gábor, Horányi-Névy Ferenc, Kiss Béla, László Pál, Lázár László, Márai György, Mesterházy Sándor, Méz Fe­­renc, Noszkó Imre, Öcsi Géza, Plachy János, Bodó Béla, Sas László, Schirilla István, Sivirs­­ky Tibor, Szabolcs Richard, Szakáll Endre, Szakáll Gyula, Szentgyörgyi Lóránt, Szilassy Pál, Takács (Prámer) József, Takáts Károly, Vajda István, Vuits András; a BTK-tól Bayer Istvánné Bakos Magda, Beczássy-Oláh Zoltánná Latzkovits Edit, Bertsch Mária, Czakó János, Dombi József, Gabona Béla, Geszler Ödön, Horváth Edit, Komjáthy Miklós, H. Kovács Mihály, Ladányi Árpádné, Les­­ták Emília, Liptákné Péterfy Erzsébet, Lukács Gáspár, Mó­ricz Virág, Nagy Ferenc, Nagy Györgyné Tarisnyák Mária, Nasziiczky Mária, Sebestyén Sándor, Szabó Károly, Tö­­möny Edit, Urhegyi Emilia, Varga Izabella, Vértessy Mik­lós, Wälder Vilma, Závodszky Ferenc; a TTK-ról Aczél Fe­­rencné Fray Emma, Bányai (Bauer) József, Bíró Béláné Budó Mária, Bognár Kálmán, Csizsinszky Márta, Horváth Adolf Olivér, Kis Kálmán, Menzl Györgyné Polgár Er­zsébet, Orsovszky Jenőné, Perjés Istvánné Hámbori Vilma, Radeczky Jenő, Sto­­kovszky Iván, Szalóki József, Szemerei Andor, Szentpéteri Györgyné Holics Ilona, Tamás Gyula, Weltner Irén. A kitüntetetteknek sok sze­retettel gratulálunk és további eredményekben gazdag életet kívánunk. K.N.L PÁLYÁZATI FELHÍVÁS A Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem Társada­lomelméleti Kollégiuma a közelgő Marx-évforduló alkalmából tudományos ülésszakot szervez a társadalomtudományi egye­temek és karok hallgatóinak e célra benyújtott dolgozataiból. A konferencia témája: A marxi életmű szerepe a társadalom­­tudományok időszerű problémáinak megközelítésében és meg­oldásában. Marx, mint a tudományos kommunizmus megalapítója te­kintélyes eszmei örökséget hagyott az utókorra. Legfontosabb elméleti tételeit igazolta a gyakorlat, tudományos módszeré­nek alkalmazásával további új eredményekkel gazdagodtak a marxista társadalomtudományok. A jelenkori társadalmi fejlő­dés azonban számos olyan tudományos problémát is felvet, amelyek egyidejűleg igénylik a marxi tanítások hiteles értel­mezését, az új feltételek közötti lehetséges alkalmazását és egyes megállapítások meghaladását. Ülésszakunk központi kér­dése: hol vannak és meddig terjednek a marxi életmű alkal­mazásának lehetőségei napjaink tudományos kérdéseinek meg­oldásában. Meggyőződésünk, hogy a benyújtott dolgozatok a konferenciát a tudományos közélet és a Marx-évforduló jelen­tős eseményévé avatják. A beérkezett pályaművek szakértőkből bíráló bizott­ság javaslata alapján kerülhetnek ismertetésre a tavaszi kon­ferencián. A legsikeresebb dolgozatok részére publikációs lehe­tőséget biztosítunk. A tanulmányok szövegének leadási határ­ideje: 1983. március 1. A konferenciára nevezni lehet olyan dolgozatokkal is, amelyek már más versenyen szerepeltek. A terjedelem: 20—60 oldal. A dolgozat címét, s lehetőség szerint rövid tartalmi kivonatát 1983. február 1-ig küldjétek el cí­münkre. A lebonyolítás rendjéről a közeljövőben tájékoztatást küldünk. A Marx-évforduló Tudományos Ülésszakának Szervező­bizottsága (MKKE Társadalomelméleti Kollégium) Válaszcím: Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem Társadalomelméleti Kollégiuma. Budapest, Ráday utca 43—45. 1092 Megjegyzések a TDK-mozgalomról Válasz a „Tájékoztató az OTDK-ról” c. az Egyetemi Lapok 1982. november 7-i számában megjelent cikkre A cikk Weiszburg Tamás tollából a XVI. országos tu­dományos diákköri konferen­cia előkészítéséről szól, azzal a céllal, hogy vázlatosan össze­foglalja az OTDK-val kapcso­latos tényeket és a mostani helyzetből tovább vivő utat próbálja megkeresni. Érdemes talán a válaszban mindenek­előtt az új irányelvek leglé­nyegesebb törekvését a diák­köri mozgalom fejlődése fo­lyamatába helyezve megvilá­gítani. A tudományos diákköri mozgalom több mint két évti­zedes múltját az állandó to­vábbfejlődés igénye jellemez­te. Ennek eredményeképpen alakult ki a kezdeti szűkebb magból egy-egy országos kon­ferencián és az ezeket előké­szítő intézményi konferenciá­kon résztvevő diákok jelenleg közel tízezres tömege. Mindez a mozgalom igen eredményes fejlődésének a bizonyítéka. Ez a mennyiségi és minőségi vál­tozás késztette a mozgalomban résztvevő oktatókat és hallga­tókat, hogy a közelmúlt ta­pasztalatait értékelve keressék mind tartalmi, mind szervezeti kérdésekben a továbblépés újabb útjait. Az utolsó két-három orszá­gos konferencia tapasztalatai alapján megállapítható volt, hogy az intézményi konferen­ciák jelentősége háttérbe szo­rult az országoséval szemben. Ugyanakkor az országos kon­ferencián ismételten felvetődő és súlyosbodó gondokat oko­zott a szekciók számának sza­porítása ellenére is az egyre táguló szakterületet felölelő dolgozatok rangsorolása, az eltérő szintű felsőoktatási in­tézményekből jövő diákok fel­­készültségének összevetése, a díjazás igazságossága. Az új irányelvek alapgondo­lata éppen ezért az, hogy az intézményi konferenciák sze­repét kell erősíteni, mert en­nek révén várható a legered­ményesebben — ahol erre szükség van — a mennyiségi és a minőségi fejlődés. Egy­idejűleg az intézményi konfe­renciák ezen szerepvállalása lehetőséget ad az országos konferenciák színvonalának emelésére elsősorban a minő­ség tekintetében. Ezek az el­várások az intézményi konfe­renciák vonatkozásában csak akkor teljesülhetnek, ha erre az eszközöket is biztosítjuk. Ezek a megfontolások vezettek az új irányelvek megfogalma­­zásakor arra, hogy a rangso­rolás és díjazás joga csak az intézményi konferenciáké, míg az országos konferencián a tartalmi értékelést kell az adott tudományág szintjén erősíteni. Ezek előrebocsátása után szeretném a Tájékoztatót né­hány információval kiegészíte­ni, illetve megállapításait — ahol indokolt — helyesbíteni, egyetértve azzal a törekvéssel, hogy a tudományos diákköri mozgalom és ezen belül az or­szágos konferenciák tartalmi továbbfejlesztése csak az érde­keltek és érintettek széles kö­rű bevonásával, ismételt véle­ménycserék és viták során ki­alakuló elképzelések alapján sikerülhet. 1. A Tájékoztató az előzmé­nyek áttekintését az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) 1982. februári ülésé­vel kezdi, ahol a testület elfo­gadta az OTDK megrendezé­sének új irányelveit. Nem tér ki azonban az előzményekre, pedig lényeges előzménysoro­zatról van szó: e határozat előkészítésének­­ ugyanis 3 éves múltja van. A változta­tás, az újítás igényét a moz­galom diákrésztvevői kezde­ményezték. Ennek teljesítésé­re 1979. novemberében az ak­kori Oktatási Minisztérium szervezésében alkalmi bizott­ság alakult azzal a céllal, hogy a XIV. és az ezt megelőző or­szágos tudományos diákköri konferenciák során az előbbi­ekben említett problémákat elemezve ajánlásokat tegyen a minisztérium és az OTDT szá­mára a továbbfejlesztésre. Az ideiglenes bizottságba zömmel a felsőoktatási intézmények­nek a tudományos diákköri munkában jártas szakemberei vettek részt. Javaslatunk vég­leges változata 1980. második félévében készült el és ennek lényege, hogy két szinten, te­hát az intézmény és országos konferenciák szintjén egyide­jűleg, és egyással kölcsön­hatásban javasolta a tovább­fejlesztést, hangsúllyal a mi­nőségre. Az OTDT 1980. végén megtárgyalta e javaslatot és úgy foglalt állást, hogy egyes elemeit már az éppen ek­kor szervezett XV. országos tudományos diákköri konfe­rencián is kívánatos érvé­nyesíteni és a konferenciát fel­használni e javaslattal kap­csolatos további tapasztalat- és véleménygyűjtésre. A tanács kérésére a XV. OTDK-t köve­tően a szekciórendező intéz­mények írásban is véleményt adtak. Néhány intézmény a korábbi eljárás megtartását javasolta. Többségük azonban a jövőbeni országos konferen­ciák tudományos igényű, be­mutató jellegű és vitafórumú megrendezésének igényét erő­sítette meg, beleértve azt is, hogy díjak ne kerüljenek ki­osztásra. Ilyen előzmények után tárgyalták meg az OTDT ülésén a részvevőknek előze­tesen írásban megküldött ja­vaslatot. A tanács az ülésen — amelyen a három érintett felsőoktatási intézmény közül kettő, az ELTE és ELTE kép­viselője jelen volt — a javas­latot a XVI. OTDK megrende­zése irányelvként elfogadta. Ugyanakkor igényként fogal­mazták meg, hogy — a minő­ség jegyében — az elismerés más formáit (publikálás, tudo­mányos továbbképzési ösztön­díj stb.) ki kell dolgozni. Mindezen előzmények is­merete szükséges ahhoz, hogy valós kép alakuljon ki arról, a javaslatot valóban széles kö­rű előkészítés előzte meg. Két­ségkívül igen tanulságos jelen­ség az — ami sajnos gyakran nehezíti a tudományos diák­köri mozgalom irányítását és szervezését —, hogy a mozga­lomban résztvevők magától értetődő gyors cserélődése kö­vetkeztében az újonnan belé­pők ismételten megkérdőjelez­nek elődeik által elfogadott és már végrehajtásban levő ha­tározatokat. 2. Nem helytálló a Tájékoz­tatónak az a megállapítása, hogy az ETDT javaslatairól tudomást sem véve folyt az OTDK előkészítése. A javas­latokkal mind az MM, mind a KISZ KB, ahová azokat el­juttatták, foglalkoztak. Ezeken a konzultációkon többek kö­zött éppen az előzőekben is­mertetett előzményeket figye­­lembe véve alakult ki az a vé­lemény, hogy mivel a többség az új kipróbálás mellett fog­lalt állást, a szervez és az el­határozott irányelvek szerint kell lefolytatni, azokat az érin­tettek körében minél széleseb­ben kívánatos ismertetni és az irányelvek végrehajtása során azok lényegét megőrizve a még jelentkező észrevételekre figyelemmel lenni. Ennek ér­telmében a szekciórendező in­­tézmények részére június 15- én megtartott megbeszélésen éppen az ottani vita alapján került részletesebb kimunká­lásra a szakmai bizottságok tevékenysége. Felhívtuk a szekciórendező intézmények figyelmét, hogy e bizottságok­tól kérjék a bemutatott pálya­munkák szóbeli értékelését, lehetőség szerint írásban is, továbbá javaslatot publikáció­ra folyóiratban vagy az orszá­gos konferencia dolgozatai gyűjteményes kiadványában és a tudományos eredmények értékesítésére. Érdemes talán ezzel kapcsolatban összefog­lalni, hogy egy pályamunkát készítő diák a jelenlegi rend­szerben három szinten kaphat véleményt (bírálatot és útmu­tatást) munkájáról. Az első az intézményi konferenciák szint­je. Itt rangsorolás és díjazás is van. Ezt követően, ha az intézményi konferencia erre a dolgozatot alkalmasnak tart­ja, benyújthatja az országos konferenciákra, ahol bíráló bizottság mond véleményt ar­ról, hogy bemutatásra elfo­gadja-e. Ha igen, harmadik szinten az előbbiek szerint a bemutatáskor a konferencia szakmai bizottsága remélhető­,­leg a hallgatóság tevékeny részvételével kialakuló vita alapján mond értékelést a dol­gozatról. Úgy véljük, hogy a múltbeli díjazáshoz kapcsoló­­dó rangsorolás helyett, amely valójában nem is fedte a rangsorolás szó szerinti teljes értelmét, mert hisz egy szek­ción belül is több pályamunka részesült ugyanakkora díjban, érdemibb a vázolt tartalmi ér­tékelés, amely eddig nem volt az országos konferencián ál­talános gyakorlat. 3. Nem kapott kellő hang­súlyt a Tájékoztatóban az irányelveknek az a már emlí­tett igen lényeges eleme, hogy az országos konferencia új rendjével egyidejűleg jelentő­sen nő az intézményi konfe­renciák szerepe és súlya. Az­zal, hogy az országos kon­ferenciák díjazási funkcióját az intézményi konferenciák veeszik át­ egy-egy intézményi tudományos diákkörnek, vagy­is a munkához legközelebb ál­ló a környezetnek és diákok­nak a beleszólási és döntési jo­ga nő. Ennek érdekében — és úgy véljük ez is igen lényeges, a Tájékoztatóból kimaradt in­formáció — a Művelődési Mi­nisztérium az OTDT javasla­tára — nem kevés nehézséget leküzdve — ugyanakkora ösz­­szeget biztosított az intézmé­nyi konferenciák díjazásához központi hozzájárulásként, mint amennyit (1 millió fo­rintot) az előző országos kon­ferencián díjakra fordítottak. 4. Az OTDT-vel kapcsolatos néhány észrevétel: Előbb egy tárgyi tévedést kell korrigálni. Eörsi Gyula et., az ELTE rek­tora nem ez év kezdetétől, ha­nem 1980. óta az OTDT elnö­ke. Az OTDT létrehozását a , 112/1973. (M. K. 8.) MM számú utasítás és irányelv írta elő. Ezt követően 1974-ben készült és nyert elfogadást a szerve­zeti és működési szabályzat, amely a tagok és tisztségvise­lők vonatkozásában felsorolja azokat a szerveket, amelyek egy-egy képviselőt delegálnak a tanácsba, a felsőoktatási in­tézmények vonatkozásában pedig azt, hogy tagja intéz­­ménytípusonként egy-egy egye­temi, főiskolai tudományos di­ákköri tanács elnöke, titkára. Ennek az előírásnak a tanács jelenlegi összetétele megfelel. Lehetséges azonban, úgy, aho­gyan ez az országos konferen­ciák új rendjével kapcsolatban is történt a TDK országos szintű irányítása és szervezé­se vonatkozásában új elkép­zeléseket, javaslatokat vitára tűzni. Befejezésül szeretnék Eörsi Gyula, az OTDT elnökének a tanács ez év október 27-i ülé­sén elhangzott zárószavára utalni, ahol többek között az ETDT által felvetett problé­mák ismét szóba kerültek. Eb­ben azt hangsúlyozta, hogy te­tekintsük a XVI. OTDK-t egy új elképzelés próbakövének, olyan elképzelésnek, amelyet széles körű előkészítés után és úgy tűnik, a többség­ támoga­tásával fogadott el az OTDT és a róla folytatott vitát a konferencia után, tapasztala­tokban gazdagabban folytas­suk. Az OTDT megbízása és irányelvei alapján a szerve­zést végző Tudományszervezé­­si és Informatikai Intézet, ahogy eddig, a jövőben is ke­resi a hasznos előrelépés út­jait és ezzel a nyitottsággal fogja a XVI. OTDK lebonyo­lítása után szervezetileg je­lentkező vagy egyénektől jövő véleményeket fogadni. Kérünk azonban — a­mind­­dek­képpen „rossz lesz” hozzá­állás helyett — az ellenvéle­ményen lévőktől is hasonló nyitottságot, tevékeny részvé­telt a XVI. OTDK-n, mert a konferencia eredményességé­hez és ezen keresztül a tudo­mányos diákköri mozgalom­ további fejlődéséhez az ő köz­reműködésük is szükséges. Németh András Tudományszervezési és Informatikai Intézet OKTATÁSPOLITIKAI FÓRUM AZ ÁJTK-N (Folytatás az 1. oldalról) ajánlották, hogy a jövőben konzultációt tartanak azoknak, akik ezt igénylik. Szintén mindkét oldalon felmerült az az igény, hogy jó lenne, ha a dékáni hivatal a szakdolgozatok beadási határ­idejét eltolná úgy, hogy lehe­tővé váljon a nyári szak­mai gyakorlat tapasztalatainak feldolgozása is. Az évfolyam­­dolgozatok kapcsán pedig a hallgatók egyetértettek abban, hogy egy circulus vitiosusnak lehetünk tanúi, azaz ahhoz, hogy jó dolgozatot írjunk, nincs elég idő, és valószínűleg azért is nem hagynak rá elég időt, mert nem fontos a mi­nőség. Csak néhány mondatban szeretnék utalni — a terjedel­mi korlátokra való tekintettel — az egyébként témában igen szerteágazó oktatói felszólalá­sokra. Kéry Lászlónak az Állam- és Jogelméleti Tanszékről (szo­ciológia) a többiekkel ellentét­ben nagyon jó tapasztalatai vannak. Igaz — mondta —, hogy a tanszéknek hallatlanul nagy előnye van a többiekhez képest, mivel bizonyos részku­tatásokra hallgatókat kérhet fel és ezért fizetni is tr­d, így egy kisebb hallgatói kutatógár­da alakult ki a tanszék körül. A kezdeti sok lelkes jelentkező­ből azután az idők folyamán kiszűrik az erre a munkára igazán alkalmas, szorgalmas hallgatókat. Ezzel a nézettel azonban a tanszék másik ok­tatója, Boros László nem értett egyet, az egyetemen folyó ál­landó vitára mutatott rá, vagyis, hogy vajon mi a felső­­oktatási intézmények célja, a tömegképzés vagy a tanszék által gyakorolt elitképzés. Emellett felhívta a figyelmet arra, hogy ez a tanszék az egyetlen, amelyik már megva­lósította, hogy a régi szakdol­gozatokat hozzáférhetővé teszi a hallgatók számára. Ez meg­könnyíti a munkát, hiszen fe­lesleges, hogy valaki olyan résztéma kutatásával töltse idejét, amelyet már más fel­dolgozott. Ezért vetette fel Bárd Károly is, hogy jó lenne, ha a könyvtárban tartalom­­jegyzéket vezetnének a szak­­dolgozatokról. Emellett — sze­rinte — a hallgatók túlzott igényeket támasztanak ma­gukkal szemben, amikor azt hiányolják, hogy a tudomá­nyos kutatások módszereit nem képesek elsajátítani. Úgy gondolja, hogy ezeket a mód­szereket még ők maguk sem ismerik. Mezei Barna a Magyar Ál­lam és Jogtörténet Tanszék kialakult gyakorlatáról be­szélt. ők már elsőben a könyv­tárba „kényszerítik” a TDK tagokat és az érdeklődőket. Akik pedig az első évfolyam­dolgozatot a tanszékre írják, azokat végig figyelemmel kí­sérik, személy szerint számon tartják a fejlődésüket és álta­lában az évfolyamdolgozatok kibővítése, már mint leülepe­dett, átgondolt anyag kerül megírásra a szakdolgozatban. Madarász Tibor, az Állam­­igazgatási Tanszék és termé­szetesen a saját tapasztalatai­­ról beszélt. Szerinte a délután folyamán már annyiszor el­hangzott igényesség követel­ménye csak attól függ, hogy a tanár mennyire igényes. Sze­rinte a tanár feladata az, hogy foglalkozzon a diákkal, és ha erre nem sajnálja az energiát, máris színvonalasabb lesz az oktatás. Véleménye szerint az évfolyam és szakdolgozatok leggyakoribb hibája, hogy a hallgatók nem ismerik a tudo­mányos kutatás műfajait. Ugyanis hangvételében sem mindegy, hogy valaki kreatív munkára vállalkozik a dolgo­zatában, vagy irodalmi átte­kintést próbál nyújtani gazda­sági vagy egyéb problémákról. Mindezek érdekében javasolta, hogy ezért egy évfolyamszintű tájékoztató előadást tartsanak. A Fórum zárásaként Schmidt Péter dékán röviden összefog­lalta a hallottakat és kérte a Nevelési Bizottságot, hogy az itt elhangzott javaslatokat ter­jessze fel az állami vezetés­hez. Lugosi Viktória

Next