Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1985 (27. évfolyam, 1-18. szám)

1985-01-28 / 1. szám

Rigó Tibor grafikája TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI ÖSSZEJÖVETEL a Fábry-körben Az utóbbi időben — folyosókon és előadótermekben, vizs­ga előtt és után, sokszor közben is —, főleg ha kíváncsi újság­író vetődik arra, egyre több szó esik arról, hogy vajon komp­lex-e a komplex vizsga. Sokan kérdezik, hogy nem csak ne­vében az-e. Vagy csak a tételösszeállításban, netán — és ez volna az optimális —, már a vizsgát megelőző időszakban, az egész oktatásban megnyilvánul-e a komplexitás. Tehát va­jon jogos és megalapozott-e az az elvárás, hogy a diákok a nagy összefüggésekről adjanak számot akkor is, ha tételek formájában, egy-egy kisebb részjelenségről kérdezik őket.,. Január 11-én a Fábry-kör­­„műsorán” — többek közt — Szekfű Három nemzedéke sze­repelt. Az értelmező­ ismerte­tést vita szőtte át és követte. A beszélgetést Csirpák Géza vezette. Elöljáróban pár szó­val felvázolta a téma jobb megértéséhez feltétlenül szük­séges adatokat.­­ A könyv első részét feldol­gozó Czenthe Miklós alaposab­ban igyekezett megvilágítani Szekfű és Széchenyi István kapcsolatát. A hozzászólások segítségével kirajzolódott, hogy az író származása, a „nemze­ti katolicizmus”, a „nemzetha­­lál-vízió” mellett elsősorban a szemléleti azonosság az, ami Szekfű Széchenyihez való vi­szonyát motiválta. A második könyvet Kozma István ismertette. Szekfű gon­dola­taiból kiemelte, hogy a re­formkori „első nemzedék” tra­gédiája, a nemzetiségi kérdést liberalizmussal megoldhatónak hiszi. Szülőföldjén, Nyugat- Európában ez polgári eszme­­rendszer, gazdasági célkitűzé­sein a hangsúly, nálunk gya­korlatilag polgárság nélküli liberalizmus ez, középnemesi bázissal, politikai programmal az előtérben. Szekfű az „esz­meimportot” nem tartja meg­oldásnak. Fendle Ferenc dolgozta fel a harmadik részt, a kiegyezés­kori, második nemzedékkel foglalkozót. Szekfű szerint a nemesség 1849 után „lezüllik”, alkalmatlanná válik a vezetés­re, a differenciált kártalaní­tással végbemenő jobbágyfel­szabadítás a nemesség további differenciálódását idézi elő. Eddig Magyarország függet­lenségéért diplomáciai eszkö­zökkel és fegyveres úton zaj­lott a harc. 1867 az ún. köz­jogi kérdésben való szemben­állást békés módon rendezi. Innen kezdve a szerző nagy teret szentel a zsidóságnak is, amelynek a kiegyezést köve­tően indul meg a városokba költözése, ehhez járul a galí­ciai bevándorlás árama. A századforduló „tragikus”­­nak nevezett harmadik nem­zedéke, illetve az erről szóló rész Csirpák Lillinek jutott. Miért „tragikus”? Azért, mert az előző, második generációs koncepció öröklődik, mert ők élik meg és élik át a „Monar­chia determinált bukását”, amit Szekfű Tisza István és Ady Endre nevével fémjelez. Ugyanakkor Ferenc Józsefet pozitívan ítéli meg. A beszél­getés során világossá vált, hogy míg a Tiszák ’67-et akar­tak, addig a közvélemény ’48-at, de ezen sokszor ’49-et értettek. Gyertyánági Endre Szekfű 1934-ben a Három nemzedék­hez írott kiegészítő fejezetét ismertette, amely a Trianon utáni „neobarokk” világról szól. Szekfűnél ezek a kérdé­sek kerülnek a középpontba: 1. föld-, 2. felekezeti kérdés; 3. zsidóság és kapitalizmus; 4. a „negyedik nemzedék” hiá­nya okozta megmerevedett kasztszellem; 5. a határokon kívüli magyarság kérdése. Sze­rinte a helyes út a társadalmi feszültségek csökkentése re­formok és konzervativizmus segítségével (választójogi re­form, a középosztály fenntar­tása, a nemzeti hagyományok­tól való el nem szakadás). Függelékként néhány gondo­lat: Széchenyi István helye, sze­repe a Monarchiában — e cikk szerzője szerint — hasonló ah­hoz, amelyet Babits Petőfiéről rajzol Petőfi koszorúi c. ver­sében (1923); a „legnagyobb magyar” piedesztálra állított, körültömjénezett alakja meg­akadályozza, hogy eszméi hassanak a maguk valóságá­ban; a reformkorban korsze­rű romantikus tettek előtérbe helyezése elejét veszi, hogy a mindig korszerű gondolatai mutassanak utat; a múltba in­ternált géniuszt így fosztották­ meg jelenbeli hatóerejétől: Felvetődött, vajon létezik-e valóban éles ellentét Kossuth és Széchenyi között vagy ez az egész csak mesterségesen szí­tott valami, Szekfű által kez­deményezett belemagyarázás? Mi is a helyzet? Ellentétről akkor beszélhetünk, ha a szemben álló felek célja más és más, pontosabban gyökeresen eltérő. Ha megnézzük, mit akart Széchenyi és mit akart Kossuth, nem találunk hom­lokegyenest ellenkező célkitű­zéseket. Tehát éles szembenál­lásról szó sincs. Az igaz, hogy a megvalósítás módjában nem értettek teljesen egyet, vitáz­tak, de mindketten vállaltak miniszteri tárcát a ’48-as Batthyány-kormányban — vagyis vállalták ’48-at, a pol­gári forradalmat. Van ellen­tét Metternich és Széchenyi, Haynau és Kossuth között, de Széchenyi és Kossuth között szerintem nincs. Szekfű Széchenyi egyik po­zitív vonásának tartja, hogy nem akart „hízelegni a nép­nek”, nyíltan szemére vetette a „nemzeti bűnöket”. Nemzeti bűnök... Nemzeti bűnök? Mi ez egyáltalán? Avagy: mi van emögött? Nem abszurdum és kétségbeejtő elmeficam bű­nösnek nevezni egy nemzetet, egy népet valamiben? Lehet-e milliókat „közös (?) bűnök” alapján összefogni? Lehetnek vétkesek egyes vezetők, vala­mely csoport, osztály stb. tag­jai — vagyis egyének, de egy egész nemzet (nép, társada­lom)? Mindenki felelős tet­teiért és azok következmé­nyeiért, de csak azért, amiről ő tehet. Egy nemzetet bűnös­nek nevezni: bűn, felelőtlen általánosítás, logikátlan igaz­ságtalanság. Ezzel egy megfog­hatatlan, elérhetetlen tömeg­re hárítjuk a felelősséget és a valódi bűnösöket felmentjük, ők mossák (mert moshatják) kezeiket. Amikor itt a felelős­ségre vonás ideje, gyakran még e megbélyegzett közösség tagjaiként sem óhajtanak íté­lőszék elé állni. Feleljen az ő bűneikért e sokmilliós tömeg, „universi et singuli”! Felel­jen? „...és ami utána követ­kezik”?... Kreutzer Andrea II., könyvtár-tört.-levéltár Január 22-én reggel nyolc­kor két estis csoport hallgatói sóhajtoztak, üldögéltek, járkál­tak fel-alá párjuk kezét gyű­­rögetve, mások a tétellistapa­­pír sarkait morzsolgatva, a III. emeleten a polgári jog és pol­gári eljárásjog komplex állam­vizsga kezdetére várva. Vér­­mérséklettől és idegrendszer­től, talán felkészültségtől is függően volt, aki tülekedett, hogy elsőként ülhessen le a vizsgáztató tanács elé, de vol­tak olyanok is, akik legszíve­sebben még most, ebben a ké­sői pillanatban is a halasztás­t nem üdvözítő, ámde pilla­natnyilag megnyugtató — esz­közéhez folyamodtak volna. — Nem egy nagy ügy a ha­lasztás, egy ötvenesből meg le­het úszni. Csak az a baj, hogy nincs sok garancia rá, hogy né­hány nap vagy hét múlva job­ban felkészülve fogok idejön­ni, mert ez az anyag olyan nagy, hogy szerintem megta­­nulhatatlan — kezdte a véle­ménynyilvánítást egy nem sok izgalmat eláruló hosszú hajú, fiatal nő, aki még kialvatlan­ságát is jól leplezte, pedig egy­éves gyereke most fogzik, és három napja sem a tanulásra, sem a pihenésre nem adott szüleinek sok módot, jóllehet mindkét felmenője jogi tudo­mányait akarja csillogtatni most, és majd a későbbiekben is.­­ Az a baj evvel a vizsgá­val, hogy két tárgy anyagát kell frissen tartani, miközben a vizsgaidőszakban a többi ál­lamvizsgára is készülni kell. És ez a kettős vizsga legalább kétezer oldal elolvasását, sőt megtanulását követeli­­ meg. Köztük olyanokkal, hogy nem­egyszer a-tól p-ig terjedő fel­sorolásokat kell bevágni. Gyakran semmi logikai kap­csolat nincsen a felsorolás ré­szei között, így aztán nem is marad meg az ember fejében. Szó se róla, most úgy érzem magam, hogy alig hiszem, hogy lesz lelkierőm fölállni a pad­ról, és bemenni. És ez a bé­lyeg rajtunk! Nekem már sok­szor vágták a fejemhez, hogy csak egy estis. Épp mostaná­ban vizsgázott egy barátnőm, jól elmondta a tételét, be se hagyták fejezni, és erre­­kapott egy kettest. Amikor csodálkoz­va azt kérdezte, hogy miért, az volt rá a felelet, hogy egy es­tisnek ez is jó. Persze az igaz­ságnak tartozom annyival, hogy olyan tanáraim is voltak, akik tiszteltek bennünket, és akiknek fontos volt, hogy jó hatásfokkal tanítsanak meg bennünket valamire. — Úgy látom, nagyon ren­des vizsgáztatókból áll ez a ta­nács, restellem, hogy épp előt­tük leszek nagyon kuka. Nem is tudom, miért nem jutott energiám az utolsó tíz tételre — mondja egy csoporttárs —, hiszen tulajdonképpen meg le­het tanulni, hiába olyan nagy­tömegű az anyag. Elvégre eb­ből a két tárgyból már négy­szer kollokváltunk és kétszer szigorlatoztunk. Nem idegen ez az egész. És ha meggondolom, hogy a szakvizsgára úgyis meg kell tanulni még egyszer, hát akkor felfoghatom úgy is, hogy most alapozunk.­­ Én inkább csak attól iz­gulok, hogy a kihúzott négy té­telből egyet nem tudok, az már a bukást jelenti. Valahogy ez nem jól van így. Persze meg lehet ismételni az államvizsgát — ha nem vagyok nagyon anyagias, az a százas meg is éri —, de mi van, ha kimerí­tem mind a három lehetősége­met? — Ne gondolj máris arra — próbálja vigasztalni egy hosz­­szúra nőtt fiú —, erősítsen in­kább az a tudat, hogy másnak is sikerül. Igaz — fordul a kí­váncsi újságíróhoz —, a füle­seim szerint ez egyre kevésbé tekinthető helytállónak: egyes adatok szerint a vizsgázóknak csak 80 százaléka jelenik meg, és ebből is csak mintegy 30 százalékuk tesz sikeres vizsgát. Hát, ez van. A bukóknak üze­nem, hogy azt azért ne felejt­sék, hogy másképp néznek ar­ra, aki már egyszer elszállt. A múltkor az egyik vizsgámon azt mondta a tanács egyik tag­ja, hogy a miénk az egyik cso­port, a másik meg a halogatók és a bukók menedékhelye. •­­ Azt is hallottam már, hogy meg akarják szüntetni a komplex vizsga rendszerét — csatlakozik újabb várakozó a beszélgetők csoportjához. — Tudod, nekem az egész­hez az ad lelkierőt, hogy nem húzhatok ismeretlen tételt, mindent kiadtak előre. — Én is kétszer mentem ne­ki ennek a vizsgának két év­vel ezelőtt — mondja az egyik vizsgázó férje, aki ma vállala­ti jogtanácsosként dolgozik, és szimpatizánsként jött ide druk­kolni — nekem is elő kell majd vennem ezeket a könyveket a szakvizsgára, és őszintén szól­va nem jött rosszul, hogy ké­szültem a feleségemmel együtt, tanultam új dolgokat — ezt értsd úgy, hogy olyan régieket, amiket már elfelejtettem. Szó­val, engem is megvágtak eld­­ször, de igazán nem a vizsgáz­tató hibájából — pedig milyen könnyű lenne most azt mon­dani! —, egyszerűen egy szimp­la alapdolgot összekevertem idegességemben vagy butasá­gomban. — Ha kíváncsi vagy a véle­ményemre, nincs sok értelme ennek a vizsgának. Két évig hallgattuk az anyagi jogot — négy kollokviumunk van belő­le — és egy évig az eljárásjo­got — ebből két vizsgáink van —, és most idejövünk, felfris­síteni a vizsgákat. — Nem is ez a baj — veszi át a szót az első boldog, fel­szabadult ember, aki már bent­­ről jött ki, és úgy érzi, ragyo­góan sikerült — az majd egy fél nappal később, az ered­ményhirdetésnél derül ki, hogy a csoport legjobb eredménye — egy hármas — valóban az övé. — Nos, szerintem az a baj, hogy ez valójában nem komp­lex, csak időben tesszük le egy­szerre a két vizsgát. A tételek­nek kellene olyanoknak len­niük, hogy ide-oda utaljanak, mindkét területről felöleljenek valamit, vagy ha konkrét jog­eset kapcsán kellene mindkét tárgyat érinteni. — Ezt neked, kívülállónak mondom — próbálják a böl­csész újságírót a teljesebb kép­hez hozzásegíteni egyesek —, hogy az utolsó félévben komp­lex legyen az oktatás. Igyekez­zenek rávilágítani az összefüg­gésekre. Csakhogy akkor már elég késő. Az egész oktatásnak az első naptól kezdve ilyennek kellene lennie. Egy pillanatra föltűnik egy csoporttárs, aki már „d”, most már csak az „r”-et kell még hozzászerezni, most éppen a halasztását intézi. Úgy érzi, nincs kész. Nem kockáztatja a summa cum laudét. A többiek irigykedve (?), bosszúsan (?), viccesen ugratják, hogy neki könnyű, más csak egy kis ket­tesért hajt. Újabb megkönnyebbült arc tulajdonosa meséli, hogy mi­lyen rendesek voltak a vizs­gáztatók, látták, hogy mennyi­re náthás, és hogy köhög, nem is faggatták, elkérték a vázla­tát, és annak alapján azt mondták,­­ köszönjük, mehet, túlvan rajta, ő már könnyen mondhatja az alábbiakat: — Nem hinném, hogy ki lehetne jobbat találni, mint az efféle vizsgák. A kollokviumokon az ember csak az anyag töredékét látja mindig. Itt találkozik elő­ször a nagyobb összefüggések­kel. Előbb-utóbb ezekre is rá kell találni. — Ez persze nem olyan könnyű — tromfol a két éve végzett férj. — Mi a nappalin több mint kétszázan indultunk, közben mindig fel is „töltöt­tek” bennünket, és az avatá­son az estisekkel, levelezőkkel együtt összesen 43-an voltunk. Itt most az a baj, hogy nagy a tét. Elúszhat a diploma, az avatás. A szakvizsgán semmi. Besétálok a munkahelyemre, és azt mondom, gyerekek, majd legközelebb sikerülni fog, és addig is dolgozok tovább. A kérdezgető újságíró a fo­lyosóról áttelepül a terembe, és vizsgákat hallgat. A szabadalmi jogról szól a kérdés, a buzgó vizsgázó egy­ből el is kezdi sorolni a két­ fajtáját, de hamarosan figyel­meztetik, ne iparkodjon an­­­­nyira, mert csak az egyik sza­badalom, a másik valami más. Ezután olyan példák követ­keznek, amelyek a laikus fül számára is triviálisnak, köny­­nyűne­k, sőt, szinte józan pa­raszti ésszel is megragadható­­nak tűnnek, legalábbis olyan dolgokról esik szó, amik a köz­­tudatban is állandóan forgó problematikák. Meglepő volt a kívülálló számára, hogy az egyik lánynak a szerzői jog nem jutott eszébe, pedig a vizsgáztatók teljesen körül is írták számára, hogy mire gon­doljon.­­ — Rossz napot fogott­­, nem ez a gyenge állag a jel­lemző. Néha hallani olyan szép feleleteket is, hogy az ember­nek örül a szíve — mondja dr. Horeczky Gábor, a vizsgabi­zottság elnöke. Tíz évig oktat­tam az egyetemen, és az azóta eltelt 17 évben pedig visszajá­rok vizsgáztatni. Jól ismerem hát a tematikát, a vizsgáztatá­si módszereket is. Az egész problémával kapcsolatban az a véleményem, hogy eltelt már két év a komplex vizsga beve­zetése óta, tehát itt az ideje annak, hogy a begyűjtött ta­pasztalatok alapján felülvizs­gálják ezt a rendszert. Én ugyanis sok okból nem tartom jónak.­­ Valójában ez nem komp­lex vizsga, csak együttesen tar­tott vizsga. Nehéz is lenne komplex vizsgát tartani, mert a tételeket nem tudjuk úgy ki­dolgozni, hogy minden kérdés két szemszögből körüljárható legyen. Az intézmények (a fo­galmak, jelenségek) nem olya­nok, hogy párhuzamba állítha­tók lennének. Nem minden anyagi jelenségnek felel meg egy eljárási jelenség. Ha ra­gaszkodnánk ehhez az elvhez, igen kis számú tétellel tud­nánk csak dolgozni. Ráadásul az oktatónak sem jó, hogy egy másik tárgy feleleteit is végig kell hallgatnia. Ez szűkíti a saját idejét, én például elkér­dezgetném a delikvenseket 20- 30 percig, de sem a kollégák­kal, sem a hallgatókkal nem tehetem meg, hogy egy felelet elhúzódjon egy-másfél órára. Ma már nem divat, mint a hatvanas években volt, hogy este ötig is eltartott egy vizs­ga. Egyébként a mi időnkben is volt ilyen „komplex” vizsga. Az ugyanis legalább ennyire nem volt komplex, mint ez. Csak egyszerűen hármas vizs­ga volt, egyszerre kellett a tel­jes római, a teljes magyar és egyetemes jogból vizsgát ten­ni. De azt külön-külön is osz­tályozták. Most is nagyon hely­telen, hogy közösen osztály­­zunk, már csak az elbírálás szempontjából is jó lenne szét­választani a két tárgyát. Felül kellene bírálni ezt a kétéves gyakorlatot. Annyi mindennel kísérleteztek már a jogi karon vizsgáztatás ürügyén, vissza lehetne térni megint valami, bevált formához, elvégre sem­mi nem új a nap alatt. És még valami: talán a legna­gyobb baj az, hogy a hallgatók sem lelkileg, sem fizikailag nincsenek tréningben az effé­le erőkifejtéshez. Mert pszichi­kai állóképesség függvénye is, hogy hogyan tudnak teljesíte­ni. Az a gyanúm, hogy akiket maga itt ma hallott, azok egész pályafutásuk alatt a minimális program szerint haladtak. Vagyis, hogy minimum egy kettes, de maximum egy ket­tes is megteszi. Aki ilyen fe­lületesen lavíroz, nem csoda, hogy nem emlékszik ezekre a fogalomkörökre az előadások­ról, a kollokviumokról Annak, lehet, hogy nehéz ez az anyag, de aki folyamatosan készül, semmi nem ismeretlen. És még valamit. Kénytelenek vagyunk ennyire is terhelni őket, hi­szen a szakvizsgáig nagyon rö­vid az idő, így egyre kevésbé bízhatunk abban, hogy majd a gyakorlatban megtanulják azt, amire szükségük van. Most kellene tudniok. A régi rend­szer képzésében az 5-6 gyakor­lati év alatt az élet valóban igen sok mindenre megtanítot­ta a jelöltet. De most? Egy ok­tató csak azzal nyugtathatja magát hogy 6 mindent meg­próbált, nem érdemes az idő­tényezőre hagyatkozni. Az ünnepélyes eredményhir­detéshez felsorakozik a cso­port: négy fiú, három lány, fia­talok, nappali korosztály vala­mennyi ; feszültség, izgalom mindenkinek az arcán, egyese­ken a feszültség valami el­szánt konokságba vagy tompa szomorúságba megy át, ezek az elégtelenek, a többiek, mintha egymást utánoznák, az érdemjegyet meghallva le­hunyják a szemüket, nagy lé­legzettel fújják ki a levegőt, és néhány másodperre kitekert nyakkal a falhoz támasztva, hátrahajtják a fejüket. A 32/17-es csoport kilenc hallgatójából ketten kaptak közepes, öten elégséges érdem­jegyet, és ketten kényszerül­nek az államvizsgát ismételten abszolválni. Fazekas Erzsébet Komplexusok nélkül a „komplexről" A NEGYEDFÉLSZÁZADOS JUBILEUM ELŐTT A legöregebb hazai alma mater, az EL­TE, 1985. május 12-én emlékezik meg arról a 350 évvel ezelőtti napról, amikor Pázmány Péter bíboros, esztergomi érsek alapí­tólevelét aláírta. Jóllehet Európában nem mi vagyunk a legidősebbek, de a közép-kelet-európai régióban a leg­­patinásabbak közé számítunk. Az ELTE bölcsője volt több, ma már önálló felsőoktatási intézménynek, de itt képezték a történelmi Magyarország más népeinek értel­miségét is. A jubileumon, amely egybeesik a felszabadu­lás 40. évfordulójával, nemcsak a három és fél százados történelemre emlékezünk, hanem értékeljük a magyar társadalomban betöltött szerepét is. Hónapokon át tartó rendezvénysorozat indul februárban, amelynek gondo­zója és egyik fő szervezője Pap József, az egyetemi ha­gyományok lelkes és értő híve. — Több könyvet jelentetett meg már önmagukról, mi indította arra, hogy mindezeket összefoglalja? — Három hosszú évtizeden át celebráltam az egyetem hivatalos ünnepségeit, amelyekre mindig nemcsak szer­vezőként készültem, hanem diákként is, hogy például ha megkérdezik a pódumok és a láncok szerepét vagy eredetét, nehogy egy szót se tudjak mondani. Mikor átad­tam a helyemet, utódaimra hagyományoztam a forgató­­könyveket és a cédulákat. Később megkértek, hogy gyűjtsem ezeket össze, mert többen kíváncsiak lennének rá. Előbb Révész Tamás tanár úr, majd Medzihradszky Kálmán professzor úr kérték, hogy vonassam le az anya­got. Némi statisztikai szépítőmunka és az anyagot gaz­dagító összefoglalások után adtam át az egyetemi sok­szorosítóüzemnek, amelynek ez volt az első ilyen könyv­készítő munkája. Meglepett, hogy milyen sok szeretettel gondozták, és milyen lelkesedéssel beszéltek róla. Megle­petésem akkor nőtt nagyobbra, amikor megjelent az első 1200 példány, amelyet rövid idő alatt szétkapkodtak. En­nek kiegészítése lesz az a most kiadandó füzet, amelyet 3000 példányban térítünk el az egyetemen és a kollé­giumban. A teljes ez évi programot tartalmazza, de megkérem az Egyetemi Lapokat arra, hogy a naptár is­meretében keltsen figyelmet a sorra kerülő eseményekre, és azt, ha lehet, havonkénti rendszerességgel.

Next