Egyetemi Szemle, 1987 (9. évfolyam, 1-4. szám)

1987 / 3. szám - Köves Pál: Emberek, körülmények, tananyagok

48 ! DR. KÖVES PÁL A Theissnél tanult fiatal oktatók és a többiek is hevesen bírálták a tankönyvet, melyet a szerzők hamarosan átdolgoztak. Az 1955-ös kiadásban (melynek címlapján a Pikter nevet Péter váltotta fel) már volt szóródásszámítás, standardizált halálozási arányszám, sőt az átlagbecslés standard hibája is színre lépett. A tanszéki kollektíva nem hagyott kétséget afelől, hogy az 1955-ös könyvvel éppoly elégedetlen, mint két évvel korábban az 1953-assal. Az elégedetlenségen túl­menően házilagosan előállított kiegészítő jegyzeteket is írtunk mindkét könyvhöz, a másodikhoz a korreláció- és trendszámításról.16 Ha a tananyagszínvonal mélypont­ját az említett módszertani apparátus hiányával jellemezzük, akkor ez az állapot mintegy 5 évig állt fenn. Felvetődik a kérdés, hogy a tananyag alacsony módszertani színvonala, a köve­telmények részben kényszerű csökkentése nem hatott-e vissza az oktatói állomány összetételére, fejlődésére. Rövidebb-hosszabb ideig ilyen hatás tagadhatatlanul ér­vényesült. Őrizzük például annak emlékét, hogy egy külső előadónk belkereske­delem-statisztikai előadáson feltűnően rosszul alkalmazta a szumma-jelet. (Később nem egészen önkéntes pályamódosítása után kiderült, hogy az illető sokkal jobban bánik a dzsezz-zongorával, mint a számokkal és képletekkel.) Említhetünk biztató fejleményeket is ezekből az időkből. 1956-ban megjelentek olyan könyvek, amelyek a tanszék fiatal oktatóinak tudományos tevékenységéről adhattak hírt. Az első Párniczky Gábornak társszerzővel (Csepinszky Andor, KSH) írt monográfiája volt a reprezentatív megfigyelésről. Azt is fontos elmondani, hogy a tananyaggal kapcsolatos belső viták nem egy­szerűen azt jelentették, hogy a fiatalok „kiharcolták” a tananyag fejlesztését. A fia­talok egymás között is vitatkoztak, másfelől Péter Györggyel is lehetett vitatkozni és meg lehetett őt győzni. Ez nemcsak a tananyag-vitákra vonatkozik. Figyelemmel kí­sérte szakmai-tudományos munkáinkat és a jó kezdeményezéseket támogatta. Ha kellett, „megtanulta” beosztottjai produktumait és alkotó módon segítette azok tö­kéletesítését. Osztozott az újnak kijáró kockázatban, áldását adta merész vállalko­zásokhoz, dogmatikus ballasztok kidobásához. Csak egy ellenőrző kérdést tett fel: „érdemes-e ezért máglyára menni?” Ha úgy találta, hogy érdemes, vállalta a „mág­lyát”. Messze voltunk már a „négy alapművelet” szabálytól... Mindezt közvetlenül is átéltem, amikor tanszékvezetőm első könyvem kéziratá­nak elolvasására vállalkozott. Az indexsúlyozási probléma már korábban is felkel­tette figyelmét, aktívan részt vett az erről folyó vitákon a KSH-ban, illetve kezdemé­nyezte is ezeket. A Fisher-féle indexformula - amelyet könyvemben egyértelműen propagáltam - a dogmatizmustól nem mentes külföldi tankönyvekben még évtize­dekkel később is a burzsoá csalafintaság egyik legékesebb példájaként szerepelt. Pé­ter György nemcsak tanszékvezetőként támogatott egy „eretnek nézetet”, hanem KSH elnökként is zöld utat adott a „kiátkozott” indexformula gyakorlati alkalma­zásának. Könyvemet hivatalosan Lukács Ottó és Theiss Ede lektorálta. Lukács Ottónak - mint várható volt - nem tetszett a Fisher-index. Theissnél ezzel nem lesz probléma - gondoltam - hiszen az alapokat tőle tanultam. Tévedtem. Mindez nagyon helyes - mondta Theiss professzor - de a szocialista statisztika szempontjából nem elfogad­ható! Fejtetőre állt a világ?

Next