Egyetértés, 1922. május-augusztus (4. évfolyam, 99-197. szám)

1922-05-03 / 99. szám

DEBRECZEN, 1922. IV. ÉVFOLYAM, 99. SZÁM. SZERDA, MÁJUS 3. Előfizetési ár helyben és vidéken: I EGYES SZÁM ÁRA 5 KORONA. Egy hónapra 100’— K Félévre. .560’—K 1 Kapható az összes dohánytőzsdékben Negyedévre 280’- K Egész évre 1100’—K I ., és az utcai árusítóknál. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Kossuth­ utca 2-ik szám alatt, város­­:: háza épület. .. Destruktiv lesz már ezután Bethlen István, meg Klebelsberg Kunó is. Mert az utóbbi egy pár félesztendőben szomorú szokássá lett, hogy ha valaki a vallásfele­kezeti ellentétek szítása miatt szót mer emelni, azt azonnal des­­truktivnak kiáltják ki. Sok ki­váló emberünknek nem volt sem­mi egyéb bűne, mint hogy fel­szisszent minden alkalommal, ha az embereket nem a magyarsá­guk, hazafiságuk, becsületességük, erkölcsi tisztaságuk, önzetlensé­gük, munkára készségük és egyéb, a nemzeti társadalom javára szol­gáló becses tulajdonságuk, hanem a vallásuk szerint helyezték első vagy második sorba — és mégis, azaz hogy épen ezért, az általános leromlás egyik okozójául pellen­­gérezték naponként. Most Bethlen István és Kle­belsberg Kunó is céltáblája lehet a nyelvöltögetőknek. Nem az ilyen vagy olyan vallás, hanem a vallástalanság az, ami ellen küz­­denünk kell, — mondja az egyik és nem a zsidót kell üldöznünk, hanem a kártékony embert, akár zsidó, akár­ keresztyén. Nem árt senki sem jobban a nemzeti ügy­nek — mondja a másik — mint aki ellentéteket szít a vallásfele­kezetek közt. Sőt még ez sem elég. Bethlen is, Klebelsberg is a­miatt panaszkodnak, hogy a felekezeti béke megrontása protestánsok el­leni támadásban mutatkozik,­­ hogy a békezavarok a protestáns miniszterek nagy számát (össze­sen 3 van) kifogásolják és azt imputálják, hogy protestáns ki­rályt akarnának hozni. Lám-lám, ezek az urak sem Debreczenből származtatják a vallásfelekezeti ellentéteket, kétszeresen megér­demlik tehát a destruktív neveze­tet. Azonban ne tréfáljunk, öröm­mel és tisztelettel üdvözöljük a bátor, egyenes, igaz magyar­ szó­ért a felekezeti gyűlölség kemény és lelre nem érthető elítéléséért a kormány fejét és belügyminisz­terét. Nagy kár, hogy ezek a tisz­teletre méltó beszédek nem hó­napokkal ezelőtt hangzottak el ezekről az ajkakról. Sokan kijó­zanodtak volna már abból a be­tegségből, melyet a két kormány­férfi gyógyítani akar és sokan tudtak volna szivvel-lélekkel mellé állani a zavarok és nyomorúság fundamentumát elpusztítani s a nemzeti egységet felépíteni akaró erőseknek. De nem baj. Ebben az esetben ­ is el lehet mondani, hogy jobb későn, mint soha. Csak értenék aztán meg a miniszterelnök be­szédét mindazok, akik magukat követőinek vallják és lenne az ő pártja a maga egészében a ma­gyar egységnek, a felekezeti ellen­tétek megszüntetésének őszinte és lelkes tábora. Ilyen tábornak sokan lennénk szívesen — ha kívülről is — el­szánt fegyvertársai. * **** A miniszterelnök és a belügy­miniszter a felekezeti békéről. Két nagyjelentőségű programmbeszéd. — Az Egyetértés tudósitójától. — Eger, április 30. Bethlen István gróf miniszterelnök ma reggel 9 órakor különvonaton Egerbe ér­kezett a hevesmegyei Kisgazda Földműves és Polgári Párt nagy­gyűlésére. A miniszterelnök kísé­retével az érseki rezidenciába hajtatott. A nagygyűlés 10.járakor kezdődött a Városház-téren. Itt Bethlen István gróf minisz­terelnök nagy beszédet mondott, amelyben többek között ezeket mondta : Mikor 1918-ban a magyar köz­élet egén viharfelhők tornyosul­tak, nap-nap után hullattak porba az ezeréves Magyarország védő­bástyái. Határainkon az ellenség egyik községet a másik után szállta meg, vármegyék és országrészek idebenn nem foglal­koztak mással, az akkori politikai helyzet urai, mint saját uralmuk megalapozásával. Ez vezetett az ország pusztulására és sü­védé­sére, ez vezetett az ország felda­rabolására. Ez vezetett a proletár­­diktatúrára és ez vezetett az ide­gen megszállásra. Amikor 1919-ben a proletár­­diktatúra bukása után egy új éra következett, akkor a kisgazdatár­sadalom és a magyar intelligencia v­ette kezébe az ország irányítását, aikkor kimaradt a parlamentből a munkásosztály. Elérkezett te­hát az ideje annak, hogy ezeket a hibákat kiküszöböljük. Elérke­zett­ az ideje annak is, hogy tár­sadalmi és osztálykülönbség nél­kül egyesüljön a magyar a ma­gyarral, hogy egymást szeretve, egymással karöltve, egymással kezet fogva igyekezzenek a haza sorsát megmenteni. Nem osztály­pártokra van szükség, mert az osztálypártok beleviszik a politi­kai küzdelembe még az osztály­­ellentéteket is és ezzel újabb osz­tályharcot segítenek elő. Nemzeti függetlenségünket el­nyertük véletlenül, de független­ségünket többé feláldozni semmi körülmények között sem vagyunk hajlandók. A régi monarchia el­múlt és a halottakat feltámasz­tani nem lehet. A föderatív régi monarchia megint csak odave­zetne, ahol már egyszer voltunk. Külpolitikai téren a másik cé­lunk — és ezt a célt békés fegy­verekkel és nem háborúval akar­juk elérni — az, hogy a magyar nemzet újból egyenlőséggel bírjon a többi nemzetekkel szemben. —­­Arra törekszünk, hogyha már nem engedik meg azt, hogy ma­gunkat­­fegyverezzük, követel­jük azt, hogy szomszédainkat fegyverezzék le. Az állami élet berendezése te­rén követeljük a keresztény er­kölcsi ideálok által kontrolált nemzeti demokráciát. Szembe­­állunk e felfogásunkkal minden nemzetköziséggel. Elég volt a nem­zetközi frázisokból. Demokráciát követelünk, egyenlő részesedést mindenki számára a politikai ha­talomból, egyenlő részesedést az ország sorsának irányításából. Ez nem jelent osztályuralmat. El­lenségei vagyunk minden olyan politikának, amely nem veszi fel nyíltan és férfiasan a harcot a destruktív törekvésekkel szemben Nincsen nagyobb ellensége a de­mokráciának annál, aki a de­mokrácia kinövéseit lenyesni nem meri, mert ezáltal magát a de­mokráciát veszélyezteti. Ezért va­gyunk ellenségei azoknak, akik a felekezeti békét megrontják. A fe­lekezeti béke az utolsó érték, a­melyet a nemzet a maga részére meg tudott tartani. Könnyelműség és vétek volna, ha az egyes poli­tikai pártok a napi politikai elő­nyök kedvéért ezt a felekezeti bé­két veszélyeztetnék, vagy a fele­kezeti béke ellen törnének. Magyarország hercegprímása, nemrég fényes beszédben rámu­tatott a Szent István Társulat nagygyűlésén erre és kijelentette a felekezeti béke alapelveit. Rámu­­­tatott a keresztény felekezetek együttműködésének lehetőségére. Minden szavát aláírom. De annál nagyobb sajnálattal állapítom m­eg, hogy az ő szavát nem min­denki követi. Eltekintve attól, hogy nekünk nem a felekezeteket, hanem a vallástalanságot kell ül­dözni, hogy nekünk nem­ a zsidó­kat kell üldözni, hanem azokat a zsidókat, akik istentelenséget követtek el. De ezeket épúgy kell üldözni, mintha azt keresztények követték volna el. Mély sajnálat­tal állapítom meg, hogy egyes emberek mióta országszerte meg­indult a választási mozgalom, könnyelműen és vétkesen és rossz akarattal tudatosan a felekezeti béke ellen törnek. Mert mit tenne egyebet, amikor azt hirdetik,­­ hogy itt egy protestáns kormány uralkodik. Ez alatt vagy azt ér­tik, hogy a kormányban többség­ben van a protestáns elem és ez­által, a katholikusok féltékenysé­gét akarják felkelteni, vagy pedig azt jelenti, hogy a kormány nem egyenlő mértékkel mér az egyhá­zakkal szemben. Ez ellen én a leghatározottabban tiltakozom, mert bár egyházam mellett be­csülettel kitartok, a magyar kor­mány minden körülmények kö­zött, minden felekezetn­ek egyfor­ma mértékkel mér és fog mérni a jövőben is. Mit jelent egyebet, mint felekezeti békétlenséget, a­mikor azt hirdetik, hogy mi pro­testáns királyt akarunk idehozni. Mi protestánsok tudjuk, hogy mi­vel tartozunk a nemzet katolikus többségének, de mit jelent egyebet az, amikor azt mondják, hogy Szent István koronáját sárba ránt­­juk. Nekünk a nemzet mellett kellett döntenünk. Mi Szent Ist­ván koronájának fényét nagyra becsüljük, a mi törekvésünk is az, hogy ebből az országból király­ság legyen. Akik könnyelműen meg akarják dönteni a felekezeti békét, azok ellenségei ennek a nemzetnek, ellenségei a demokrá­ciának és ellenségei a saját fele­kezetüknek is. Ellenségei a nem­zetnek, amelynek van elég baja amúgy is. A felekezeti békétlen­ség a magyar nép lelkében nincs meg, azt a külföldről hozták és oltották bele azért, hogy vissza­vonást szítsanak közöttünk egy harmadik javára. Ellenségei a demokráciának, mert visszavo­nást szítanak a társadalmi osztá­lyok és az egyének között és új­ból osztályharcot készítenek elő. Ellenségei saját hitfelekezetüknek is, mert a hazugság előbb-utóbb kiderül, már­pedig egész felfogá­suk merő hazugság, amely ve­szélybe hozza azt a tekintélyt, a­mellyel saját felekezetük előtt bír­tak. "

Next