Egyetértés, 1924. május-augusztus (6. évfolyam, 100-199. szám)

1924-05-03 / 101. szám

Egyes szám ára 1000 korona. DEBRECZEN, 1924. VI. ÉVFOLYAM, 101 SZÁM. SZOMBAT, MÁJUS 3. Egy hónapra 25.000 korona. AVAV Egyes szám ára 1000 korona, avav Mommo sz. kis­­város és a tiszántúli református egyházkerület könyvnyomda-vállalata. Szerkesztős­ég­­e feladóhivatal: Korsuth-utca B. szám alatt, városháza­­épül­t. Tataton szára: 4. a májusi házbér kiszámításának megkülnyílik módja. Az új lakásbérrendelet az ed­­dieknél még komplikáltabb szá­mításokra kényszeríti a háztulaj­­­donoskat és a lakókat, mert egy­részt százalékokban kell kiszámí­tani az arany­koronák mennyisé­gét, másrészt az így nyert össze­get megint tovább kell számít­tatni az arany­koronának papk­­­oronában kifejezett értékével. A százalékok megint egyik eset­ben az alapbérre, másik esetben a most esedékessé váló bérre vo­natkoznak. Nem csoda aztán, ha az ember a számításba belezava­rodik s azok a példakép szolgáló kiszámítások, amelyek eddig a lapokban megjelentek, a kiszámí­tás nehézkességét nem szüntetik meg. Szolgálatot vélünk teljesíteni olvasóinknak arról, hogy a kiszámításnak nagyon egy­szerű módjára mutatunk rá. Az egyszerűsítés abból áll, hogy a százalékot nem az alapbérből, hanem az aranykorona megálla­pított értékéből számítjuk és ezzel elérjük, hogy az egyes tételeket közönséges szorzással megkapjuk. Az aranykorona ára májusra 16,000 koronában lévén megálla­pítva, ebből számítjuk ki a 7, 18, 5 stb. százalékot s az így nyert számmal megszorozzuk az alap­bért, amivel megkapjuk a fize­tendő összeget. A lakások májusi negyedévi bé­re 7 százalék, ami 16.000 után szá­mítva egyezeregyszázhúsz, a bolt bér 18 százalék, ami ugyanezen összeg után kettőezernyolcszáz­­nyolcvan, a kincstári részesedés mindegyik összeg negyedrésze, vagyis az előbbi esetben kettő­­zsáznyolcvan, az utóbbiban hét­­százhúsz, a közüzemi pótlék 5 százalék, vagyis 16,000 után nyolcszáz. Ezek lesznek tehát a szorzószámok. Vagyis a május elsején fizetendő ne­gyedévi bér mennyiségét meg­kapjuk, ha az 1917 november 1-én fizetett negyedévi bért a kö­vetkező számokkal szorozzuk: az alapbér szorozva 1120-szal a lakásbér; az alapbér szorozva 280-nal a lakás után járó kincstári haszon­­részesedés ; az alapbér szorozva 2880-nal az üzlethelyiség bére; az alapbér szorozva 720-szal az üzlethelyiség után járó kincstári részesedés ; az alapbér szorozva 800-zal a közüzemi pótlék. A házmesterpénzt, liftpénzt, központi fűtés, porszívó haszná­lat díja már nem az 1917-i alap­bér, hanem a most esedékes ösz­­szeg alapján számítandó. A sze­mét kiszállítás költsége pedig a szobák száma szerint van meg­szabva. A legegyszerűbb számítás az, hogy lakásokért az alapbérnek kétezerkétszázszorosát kell fizetni, amiben benne van a közüzemi pótlék és kincstári részesedés is. Ehhez további járulékok csak olyan lakásokban jönnek, ame­lyekben külön szolgáltatások (ház­mester, szemétszállítás stb.) is vannak. Boltért pedig kincstári részesedéssel együtt az alapbér háromezerhatszázszorosát kell fi­zetni. Az, hogy a fizetés negyed­évre, vagy havonként történik-e, a szorzószámon nem változtat. De havonként teljesített bérfizetésnél a júniusi részlet szorzószáma eset­leg más lesz, ha ugyanis az arany korona értéke júniusban más ösz­­szegben állapittatik meg. Vegyünk egy pár példát: Akinek negyedévi lakásbére 1917-ben 100 korona volt, most fi­zet : lakáspénzben 1120X100X 112000, kicstári részesedésben 280X 100x 28,000, közüzemi pótlékban 800x100x 80,0000 vagyis össze­sen 220,000 koronát. Ha a házban van házmester, ezért jár 2 száza­lék a 220,000 korona után, vagyis 4400 korona; liftfenntartásért fél­százalékot, tehát 1100 koronát, központi fűtőkészülék kezelésért ugyanannyit, porszívó használa­tért negyedszázalékot, azaz 550 koronát; tehát olyan bérházakban melyekben minden ilyen beren­dezés van, kell fizetni összesen 227,150 koronát, amihez jön még a szemét kiszállításért havonként az első szoba után 1000, a továbi szobák mindegyike után 500—500 korona. Aki boltbérben fizetett 1917-ben negyedévre 1000 koronát, most fizet: bérben. 2880x1000, azaz 2.880,000,­­kincstári részesedésben 720X 1000 x 720,000, összesen 3.600,000 koronát. Ijjesztő nagy számok ezek. De búzában vagy cipőben kifejezve, nem mutatnának olyan sokat. Az 1917-i 400 koronás lakásért járó negyedévi bér minden, pótlékával sem több 70 kgr. búza áránál, s amelyik boltért 1917-ben 4000 ko­­nát fizettek, annak a negyedévi bére, kincstári részesedéssel együtt kitelik 9 pár cipő árából. Még a napszámos ember is, aki havi 8— 10 koronáért kapta a maga sze­rény szobácskáját, vagyis 2—3 napszámlát adta érte, most igaz, 2200-szor annyit fizet, azaz 17— 22 ezer koronát, de kevesebbet, mint ma egy napi bére. 9 nemzetgylés május 11-ig ismét elnapolta magát. Budapest, május 2. A nemzet­­gyűlés ülését 11 óra után nyitotta meg Szcitovszky Béla elnök, aki­nek bejelentései után két tör­vényjavaslatot terjesztettek be. Peidl Gyula hosszan okolja meg a nemzetgyűlés összehívá­sát. Tiltakozni akarnak a dikta­tórikus eljárás ellen, amellyel a kormány a lapokat beszüntette. A május elsejei gyűlések betiltására sem volt ok. Ismerteti a nyomdász sztrájkot s a nyomdai és nyom­dászviszonyokat. Beszél a sztrájk keletkezéséről, a munkásszavazás­ról. Sok közbeszólás közt beszél a Nép és a Szózat megjelenéséről. — Végül több határozati javaslatot terjeszt elő. Bethlen István gróf miniszter­­elnök : Polemizál először Peidl Gyulával és kifejti, hogy a kor­mány nem követ osztálypolitikát. Felsorolja, hogy a szociálde­mokrata­ párt hány gyűlést tar­tott. Május 1-re be kellett tiltani minden gyűlést, mert már elő­zően arról volt szó, hogy május­ban általános sztrájk lesz , mert féltették a közrendet, hiszen az ébredők is gyűlést kértek erre a napra. A szociáldemokrata­ párt és a szakszervezetek annyira összefor­­rottak, hogy azokat nem lehet ket­téválasztani. Vallják be a szociál­demokrata képviselők, hogy ők képviselik az osztályérdekeket. Is­merteti a sztrájk történetét, a fő­bizalmi testület és a szakszerve­zeti vezetőség konfliktusát. A fő­bizalmiak terrorizálták a munkás­ságot. A bérharc jogos eszköze a munkásságnak, abba a kormány nem avatkozhat be, de politikai pártnak ilyen bérharcot kihasz­­nálniok nem szabad. Kifejti ez­után, hogy a kormánynak joga volt intézkedni és hogy politikai­­lag helyes volt az intézkedése. — Egyes pártok a sajtó terén mono­póliumot akartak szerezni a bér­harccal, egyoldalú propagandát akartak űzni, pénzt, üzleti hasz­not szerezni s a magyar lelkeket is elharácsolni. Politikai pártok tenorját a magyar sajtóban nem fogja tűrni. Gömbös Gyula szólalt fel ez­után s a főnökegyesületben, tör­ténteket s a Stádium vállalat ki­lépését ismerteti zajos, heves je­lenetek és közbeszólásoktól kí­sérve. Peidl Gyula és Bénárd Ágoston felszólalása után az elnök napi­rendi indítványt tesz, amely sze­rint a nemzetgyűlés legközelebbi ülését május 14-én tartja. Több felszólalás után a nem­zetgyűlés az elnöki javaslatot nagy többséggel el is fogadta. II Kálvinisták templomi eszle­mi szinusz Tegnap este a kollégium dísz­terme szűknek bizonyult, oly so­kan gyűltek fel jóval hat óra előtt, hogy meghallgassák dr. Révész Imre lelkipásztor előadását „A ve­gyes házasságok és reversálisok­­ról“. Ma — sajnos — igen aktuá­lis ennek a kérdésnek megvilágí­tása is, nem azért, hogy a feleke­zeti békességet borítsuk fel, ha­nem azért, mert ma tisztában kell lenni minden embernek azzal, öntudatos tagja-e egyházának, vagy csak számbelileg szaporítja. Magyarország nemcsak addig tartozott a vegyes vallású és ve­gyes fajú országok közé, míg ép volt, hanem jórészben ma is, mi­kor csonka. Ennek megállapításá­val kezdte előadását dr. Révész Imre. 1923-ban 72,023 házasság köttetett, melynek egyötöde, 15,965 vegyes házasság, melyek református és katholikusok között jöttek létre. De elég gyakori a zsidók és keresztyének házasság­kötése is. Mikor ezeket látjuk, szívtelenség volna hirdetni, hogy az, aki vegyes házasságra lép, hűtlenséget követ el hitével és egyházával szemben. Nézzük evangéliumi szempontból. Esdrás könyve 9. és 10. része az ó­szö­­vetségben a vegyesházasságok nagy tragédiáját mutatja be. Az újszövetség milyen más képet mutat: Pál ap. liberal­ismusát. Hivatkozik előadó a I. Kor. 7. r. és Róm. lev.­ 14. részére. Azonban annyira nem lehetünk a libera­lizmus hívei, hogy már most be­hunyjuk szemünk. Nem mondjuk, hogy nincs ideális vegyes házas­ság, de ez igen-igen ritka. A történelem azt igazolja, hogy soha egyik egyház sem volt elra­gadtatva a vegyes házasságoktól. Sokan, ma is azt hiszik, hogy ha­talomféltésből, pedig lelki okokra vezethetők azok vissza. Bebizonyított tények igazolják, hogy a vegyes házasság adhat, vagy tárhat fel olyan alkalmakat, lelki jelenségeket, ahol a hűtlen­ség vagy közömbösség állhat elő. A vallási közöny feltűnik sok helyen, mert öntudatos ragaszko­dás nincs. Sokan vallják: mind­egy a vallás. Fő, hogy becsületes legyen valaki. Az egyháznak leg­nagyobb ellenségei a közömbösek. Ha valahol szükség van a lelki közösségre, úgy a családban van arra éppen szükség. Minden egész­séges lélek arra vágyik, hogy ma­gát tovább adja, tovább plántálja, mint a természetben látjuk, hogy az egészséges fa virágzásra és gyümölcsözésre törekszik. Próbál­ja meg magát mindenki, mi neki a vallása; a karácsonyfa dísze, melyet leszaggatnak, vagy a már­vány ere, melyet kivenni nem le­het soha. Nézze meg, van-e ga­ranciája annak, hogy lelkének élete nem nyomorodik-e el. Van-e

Next