Egyházi Tudósítások - függelékül a Religio és Neveléshez, 1841. 1. félév (2-26. szám)

1841-02-14 / 7. szám

veknek osztogathassa, az egyház’ hatalmát tagadhat­­lamil illeti. Ezen jogokat hazánk’ törvényei még a’ ha­zánkban csak tűrt vallásra nézve is megengedik, Eu­rópának pedig minden nemzetei vagy bírják, vagy a’ hit’ szent szabadsága’ nevében jogszerüleg követelik. Fő taglalási kérdéseknek tartjuk tehát: ellenke­zik-e az ismert főpásztori rendeletek’ tartalma hazánk’ törvényeivel,­­s összeütközik-e a’ polgári társaság’ czél­­jával? Az állittatik, hogy az 1790-i 26. törvényczik­­kely’ 15. §-a­ azon rendelete „ne matrimoniis mixtis impedimenta ponantur“ van sértve a’ főpásztori leve­lek által; és az érdeklett törvény’ azon szavainál fog­­vást: „mixta matrimonia semper coram parocio catho­lico ineunda“ egyszer ismind az követeltetik, hogy a’ vegyes házasságok’ összeköttetésének ugyanazon szer­tartásokkal kell végbemenni, a’ minek az említett tör­vény’ alkotása óta legközelebb időkig léteztek. Általá­ban két rendbeli akadály képzelhető : külső és belső, az az erkölcsi, hogy az áldás’ megtagadása nem külső erőszak, ez bizonyítást nem kíván; de erkölcsinek sem tekinthető, mert azok, a­kikre nézve illynemü aka­dályul szolgálhatnak: a’ férfi, a’ nő, ezeknek szülei, vagy gyámjai. A’ férfi evangelika vallást követve, val­lása’ fogalmánál fogva a’ katholikus plébánosnak nem az áldását, hanem csak jelenlétét, és ezt is egyedül annyiból kívánja és kívánhatja méltányosan, hogy há­zassága minden polgári következéssel bírjon, ’s legin­kább nője és gyermekei’ érdekénél fogva egyházilag is teljes erejűnek ismertessék, ’s miután a’ katholikus plébánosoknak egyszerű és áldásnélküli közbejöttévé­ kötött házasságok is a’ fölebb említett tulajdonokkal bírnak, a’ férfira nézve az áldás’ megtagadása nem aka­dály. Továbbá nem akadály a’ katholika nő és ennek szülei vagy gyámjaira nézve is; mert azon nő, a’ ki szerelmének hevétől vagy más érdekektől elfogulva képes abban egykedvüleg megegyezni, hogy szerelme’ zálogai, hogy gyermekei vagy ezeknek csak egy része is más vallásban neveltessenek, mint a’mellyet ő jónak, legjobbnak tart, vagy legalább ollyannak tartani kel­lene, ha reá nézve ez nem akadály, bizonyára a’ papi áldás’ megtagadása sem fog akadályul szolgálni. Val­lásos és erkölcsi erőszakról lévén szó; ha az áldás’ megtagadása a’ nőre nézve nem akadály a’ katholikus szülőkre vagy gyámokra nézve, a’ kiknél szinte a’ val­lásnak magának nagyobb tekintetének kellene lenni, mint az áldás, ennek megtagadása nem leszen akadály. És igy azt hisszük, hogy a’ gyermekeknek katholika hitben neveltetésök’ biztosítása nélkül kötendő vegyes házasságoktól az áldás’ megtagadása iránt kiadott püs­pöki körlevelek az 1790dik évi 26. törvényczikkely’ 15. §. azon részével, melly a’ vegyes házasságok el­len akadály tételeket tilalmaz, nem ellenkezik, hogy pedig az említett törvényczikkely és §. azon szavai­val, mellyek a’ vegyes házasságokat a’katholikus plé­bános előtt köttetni rendelik, a’ kérdéses körlevelek nem ellenkeznek, ezeknek tartalmából világos. De alap­talanul állittatik továbbá az is, hogy a’ vegyes házas­ságokra nézve ugyanazon szertartással kellett volna élni a’ magyar katholika anyaszentegyháznak, mellyel az 1790dik évi­­törvényczikkely’ alkotása idejétől legkö­zelebbi időkig élt. Mert ha elmellőznők is, hogy a’ romai katholika egyház jelesül a’ házasságok’ összekötése' alkalmával használt szertartásait a’ nélkül, hogy e’ részben a’ polgári hatalom' beavatkozásának legkisebb nyoma is volna, az idő és körülmények’ kívánataihoz módosí­totta, a' romai katholika egyháznak a’ vallásos szer­tartásra nézve fönálló hatalmát hazai törvényeink, jele­sül pedig az 1543: 18, 1550: 16. nem csakhogy megismerték, hanem ezekre nézve mind számtalan tör­vényeink, mind a’szakadatlan szokás a’ világi beavat­­kozástól biztosították is. Annyi azonban bizonyos, hogy a’midőn az 1790dik évi 26. törvényezikkely az evan­gélikus vallást követőket vallásbeli dolgaikra nézve egye­dül az egyházi elöljáróiktól a’ világi hatalom’ kizárásá­val jelenti ki függőknek, ugyanakkor a’ romai kath­­egyháznak soha kérdésbe nem hozott ebbeli független­ségét a’ viszonyosság’ szent szabályainál fogva is eltö­rölni nem kívánhatta, és el nem törölte. Hozzájárul ezekhez, hogy a’ lelkiismeret, a’meggyőződés és val­lás’ tárgya elidősü­lést nem ismer, és igy ha a’ szertar­tásokra nézve egyes tartományokban eltérések történ­tek volna is, ezeket a’ kath. anyaszentegyház’ egysége' tekintetéből is ennek szabályaihoz visszavezérleni nem csak nem tilos, hanem kötelesség is. Emelkedik azonban egy hatalmas szózat, ha nem is lealacsonyítani és a’ gyűlölség’ magvát elhinteni tö­rekedő szándékból, de ezeket mégis könnyen eszkö­zölhető hibás fölfogásból; tetszést sokaknál, elhitető.A némellyeknél van maga ezen szózat: „megtagadni az áldást, megtagadni a’jó kívánást, a’keresztény vallás' szelíd tanításaival meg nem egyez.“ Hisszük mi is, hogy isteni tanítónk ellenségeinket is szeretni parancsolván, a’ jó kívánást senkitől megtagadni nem lehet, nem szó-

Next