Egyházi Tudósítások - függelékül a Religio és Neveléshez, 1841. 1. félév (2-26. szám)

1841-03-28 / 13. szám

ságos, hogy a’ vm­egyék' tette, miszerint e’ kérdéses pontban a' szolgabirák által a' népet fölvilágosítani rendelik, törvénytelen, ollyas dologba avatkozván, melly törvényhatóságuk’ körébe nem esik. Sőt mivel törvénytelen, súlyosan bűnös is, mert az ugyan imént idézett törvénycikknél fogva meg van hagyva: neque contra eorum doctrinam quovis modo quavis ra­tione se se audeant efferte. Már a’ kérdéses szol­­gabirói fölvilágosi­tások épen contra eorum doctri­nam C. i. Episcoporum) történnek, ’s az anyaszent - egyháztól kárhoztattalak, tehát e' törvényczikkbe ütköznek. íme panaszkodtok, hogy a’ kath. papság sértője a’ törvénynek, midőn magatok nem tartjátok meg azt! — De káros következményű e’ rendel­kezés az egyházra nézve is. Történhetik t. i. (a’ mi már egy helyűtt meg is történt) hogy a’ szolgabirák illy eljárásaikban­­a’ püspökök ’s papokat gyanúsító szavak's kifejezésekkel élnek, ’s mérgezett nyilaikat ellenük szólván mondják, hogy törvényszegők, igaz­ságtalanok; hogy szeretetlenséget követnek el az ál­­dásmegtagadással, ezek’ következtében rajok hallgat­ni , v. tanácsikat követni nem kell — mert tévedésben vannak. Már most kérdem : mindezekkel nem a’ bizal­matlanság’ magva szóratik-e el a’ nép között papja iránt? nem a’ legszentebb kötelékek szaggattatnak-e szét, mellyek­ épségben föntartása annyira lehetne ér­dekükben?! . . Vagy némelly együgyű pór-egyedet nem tántoritnak-e f­el illy felvilágosítások: midőn tör­vényes után látja czáfoltatni püspökét, papját? kikről gondolta, hogy tudják, mi illő é s mi nem, mi törvényes és törvénytelen ? kikről gondolta, hogy tudják, mi tar­tozik a’hitük szerinti házasság-kötéshez?­ vagy ha itt meghallgatandja a’szolgabírót, nem következhetik­­­, hogy más alkalommal lelkésze által a’ szónok-szék­ről mondottakban is kételkedjék? Íme uraim ! itt a’ szegény nép’ együgyüségét kisértitek meg és meg­­mérgezitek annak hitét. De a’ károk’ legnagyobbika még az, hogy a’ most is igen elterjedt religiobeli in­­differentismusnak törvényes utat kaput nyitnak, mely­­lyen a’ szegény tudatlan népet magok a’ törvény’ szol­gái eresztik be, ’s másodszor, hogy magok tanítják engedetlenségre a’ népet ’s az egyháztól kárhoztatott tettnek, tehát bűnnek — törvényes szint adnak. És ez nem költemény, ez valóság. Mert midőn katholi­­kus elvekkel ellenkezőre tanítja a’ szolgabiró az ezen egyház’ híveit, fejtegetvén, hogy a’ papoktól meg­tagadott áldások nélkülözhetők, nem vezet-e ez a’ többi hitbeli dolgok’ hasonló megvetése 's nélkülöz­­hetésére? Nem ébred-e benne gyanú, hogy még több illy nélkülözhető­ is gondoljon hitében? És ime az indifferentismus’ születése. De még azon különösség is van a’ dologban, hogy itt a’ szolgabirák a’ lelké­szekkel, kiknek a’ haza’ közboldogságán együtt kel­lene munkálkodniok, mintegy ellenségesen állnak szem­ben, az első rontólag, a' másik javitgatólag. Első t. i. a' szolgabiró a’ faluba, ’s az összecsőditett nép előtt a’ vegyes házasságról, ’s az áldás’ érvényességéről catechesist tart; a’ nép végig hallgatván a' tanítást (melly talán jó formán borsos és sujtásos lehetett) ha­za megyen , 's a’ hallottak fölött gondolkodik, de ta­nulságot sehogy sem képes belőle vonni, mert tem­plomba menvén, ott épen ellenkezőt, azaz eddigi hi­tével megegyezőbbet hall lelkészétől a’ szónok-szék­ről elmondatni. Vallyon kinek fog hinni többet a’ nép a’ hit’ dolgában: a' szolgabirónak-e , vagy lelkészé­nek? akarjuk hinni, hogy lelkészének; de lesznek ollyanok, kik eltántorodnak, nem lévén erősek hitük­ben; lesznek ollyanok is, kiknek hitük' virágát a’ ké­telyek' fojtó pora lepi be, 's még ők is eltántorod­­hatnak, ha hitük szerinti fölvilágositást nem nyernek; — de minden esetben az örök végzés a’ botránykoz­­tatókra ki mondá ítéletét. ... De veszedelmes e’ren­delkezés a’ statusra is; mert nem kell feledni, hogy ha a' nép az egyház’ parancsit megveti, a’ világit sem tartja meg. Sőt ezeket annál könnyebben szegi meg, minél jobban megemlékezik arról, hogy az egyháziak’ megszegésére törvényszerüleg pártoltatott. A’ világi kormány csak addig állhat fon bátorságosan, míg a' nép az egyház iránt engedelmes; ennek megbomlása, a’ másiknak sírja. Az egyházon ejtett sebek visszaha­tással bírnak a' statusra, az egyház­ elleni engedet­lenség a' statusban hagyja nyomait, — következmé­nyit. Ha az egyház’ parancsinak bármiféle pontban meg nem tartására figyelmeztetjük a’ népet, akkor a’ világi törvények’ lélekismeretes megtartása szinte lehe­tetlen, — mert ez attól veszi sanctioját. — Azon gondolható ellenvetésre, hogy a’ szolgabirák ebbeli eljárásaikban csupán a' vegyes házassági kérdés körűl maradnak, és csak a’ házasság’ lényegéhez az áldás’ szükségtelen létét fejtegetik, nem tűzvén ki czélul a’ mit fölebb következményekül elsoroltunk, az előbb elősorolt okok után még azt feleljük, hogy illy dolgok sehogy sem tartoznak a’ világi urakhoz, kiknek nem hivatásuk. Csak ne legyünk következetlenek min­

Next