Egyháztörténet, 1944 (2. évfolyam, 1-4. szám)

1944-01-01 / 1-2. szám

nővérét vette feleségül, és még hat másik királyi házasság révén vérségi kapoccsal is erősítették.­ Ezek a kapcsolatok nemcsak a királyi udvarra és a katholi­­kus egyházra terjedtek­­ki, hanem koronként a köznép is részt­­vett bennük. Az Aachenbe zarándokoló áhitatos magyar nép számára Nagy Lajos kápolnát emeltetett. Bárczi Géza szerint (Adalékok a középkori magyar-wallon kapcsolatok történetéhez, Századok, 1937.) éhínség idején hol magyarok vándoroltak wal­­lon földre, hol wallonok jöttek be és telepedtek meg Magyar­­országon. A magyar-francia szellemi kapcsolatok igazi hordozója mégis a magyar diák volt. Lelkészek egyetemi képzése a XIII. században kezdett gyakorivá válni. Okául szolgált ennek a szer­zetesrendek­­közti versengés, ami arra is kiterjedt, hogy melyik rend dicsekedhetett több egyetemet végzett rendtaggal. Székes­­egyházakban a kanonokok egyhatod részének később már egye­temet kellett végezni.­ Amióta különösen a­­városok nagyobb' sze­repet kezdtek' játszani egyházi javadalmak betöltésénél, az egye­temi képzés bennük újabb erős pártfogót talált. Ezek a szin­tén egymás közt versengő és fejlődésüket féltékenyen ápoló új patrónusok plébániáikat többnyire egyetemet végzett lelkészek­nek juttatták.” Ezekre az előnyökre világít rá közvetett formá­ban az egykorú kézirat: „Mikor elvégződ tanulmányaid, és párisi doktor levél, és tudománnyal felékesítve és magyar hazádba visszatérve híres leszel, nagynevű tudós, kit az emberek tisztelnek, cí­mekkel és méltóságokkal halmoznak, püspöki vagy apáti rangra emelnek, ne felejtsd el, hogy mindez nem más, mint a Sátán pompája és hiábavalósága.“­­ A középkor második felében a káptalanok és a szerzetesren­dek már rendszeresen elküldötték egy-egy tehetséges növendék­papjukat a Sorbonne-ra. Egyik-másik buzgó prior vagy subprior maga gondoskodott konventje egy-két tagjának külföldi tanul­mányi költségeiről.­ Minden ferences provinciának joga volt két növendékét ingyenes helyre Párisba küldeni. Csupán a könyvek 2 L. Győry János kitűnő összeállítását: Chronologie des rapports franco-hongrois. A Visages de la Hongrie, 1938. 510. és köv. lapjain. 3 Bunyitay—Rapaics—Karácsonyi: Egyháztörténelmi emlékek a magyar­­országi hitújítás korából (rövidítése: E. T. E.), IV. 355—G. Zoványi: A refor­máció Magyarországon 1565-ig, 174. 4 Coks, Férd.: Theologisches Unterrichts- und Bildungswesen. A Real­­encykl. für prot. Theol. u. Kirche, 3. kiad. 20. kötetében, 301—318. lap. 5 Asztrik, G.: La vie des étudiants hongrois dans le Paris du moyen äge. Nouvelle Revue de Hongrie, Janvier 1940. 29. e Harsányi András: A domonkosrend Magyarországon a reformáció előtt. Debrecen, 1938. 271., 465. jegyzet.

Next