Állami Polgári Fiúiskola, Elek, 1926

REV 2010 A testnevelésről. Trianon béklyóit viselve, a magyar ifjúság testi nevelése nevelés­ügyünk egyik legfontosabb feladata lett. A körülmények kényszerhatása, de a külföldi példák is arra késztették vezető köreinket, hogy a ma­gyar ifjúsági testnevelést fokozatosan magas színvonalra emeljék. Ha végigtekintünk a nagyszámú és az ifjúság testi nevelését célzó alaku­latok, intézmények és egyesületeken, már szép eredményeket látunk és megnyugvással nézhetünk a magyar ifjúsági testnevelés egyre erősödő fájának jövője elé. A cél az egészséges, edzett testű, a fáradalmakat bíró, éplelkű és fegyelmezett magyar ifjúság. Ezen cél elérésére különösen biztató a helyzet iskoláinkban, ahol a tornaórákon kívül a cserkészet és az ifjú­sági sportkörök hasznos munkája nyomán a testnevelő munka először indult szép fejlődésnek. De erre a fejlesztésre ugyancsak szüksége is van a tanulóifjúságnak, hogy a nehéz agymunkában egyoldalúan igény­bevett szervezete harmonikusan fejlődhessen. Tényleg úgy is van, hogy a tanulóifjúság mindig nagy előszeretettel fordult a sportok, a szabad­ban végzett foglalkozások felé. Az ifjúságnak ezt a mondhatni veleszü­letett hajlandóságát csak a helyes irányba kellett céltudatos foglalkozási tervekkel terelni. Kétségtelen, hogy a testneveléssel foglalkozó paeda­­gógusaink által az utasításoknak megfelelően, de az ifjús lélek ismerete alapján kidolgozott munka-, illetve foglalkoztatástervezet a célt jól szol­gálja. A tanulóifjúság minden korcsoportja részére koruknak megfelelő munkaprogrammot dolgoztak ki. A 10 —12 éves korban túlnyomóan testedző játékokkal, 12 —14 éves korban játékszerű atlétikai gyakorla­tokkal és 14 éven felüli korban az atlétika összes ágaival foglalkoznak. A polgári iskolában tehát a két alsóbb korcsoportnak megfelelő foglal­koztatás felel meg, minél több svéd tornával és a 111—IV osztályok ré­szére már atlétikai előképzéssel. Az iskolából távozó tanulóinknak már az atletizálás iránti szeretetet kell magukkal vinni az életbe. Az eleki álló polgári fiúiskola „Turul“ sportegyesülete is ilyen irányú munkaprogrammot szeretne megvalósítani, amennyiben azt a rendelkezésére álló tornafelszerelés megengedi, azonban az intézeti tor­naterem hiánya, sőt az őszi és tavaszi szabadbani foglalkozáshoz szük­séges torna és atlétikai szerek fogyatékossága, jobban mondva hiánya szinte legyőzhetetlen akadályok elé állítják a tornatanárt, a sportegye­sület vezető tanárát. Annak ellenére, hogy ifjúsági sportkörünk, illetve iskolánk eddig sem az Országos Testnevelési Tanácstól, sem az iskolát fenntartó községtől erre a célra semmi segítséget nem kapott, teljesen „Hiszek egy Istenben, Hiszek egy Hazában, Hiszek egy isteni örök igazságban, Hiszek Magyarország feltámadásában!“ Amen

Next