Elektromos Híradó, 1963 (12. évfolyam, 1-11. szám)
1963-06-01 / 6. szám
ELEKTROMOS HÍRADÓ A II. Világháború pusztító vihara végigsepert Európa legszebb vár ro©ain, sok helyen egész városrészek égtek le és váltak lakhatatlanná. A nagy csapásban rejlő szerény vigaszt a városrendezés számára nyílt lehetőségek jelentették. Régi szűk utcák helyett új széles utak létesülhettek, zárt udvarú, sötét, egészségtelen, túlzsúfolt épületek helyett ritkítottan beépített új, világos higiénikus épületek felépítése vált lehetségessé. Az építészet minden területén, a lakó—, köz—, ipari—, mezőgazdasági épületek és mélyépítés terén a tervezés fő szempontjaivá a célszerűség és esztétika vált. Ez a cél irányította tervező mérnökeinket, hazánk ujját építésében is. Egymásután épültek fel Budapest különböző pontjain a modern építészeti elveknek megfelelő és a város szépségét növelő épületek. Ez a lelkes törekvés késztetett bennünket is arra, hogy az építési hatóságok részéről sokat kifogásolt, sivár homlokzatú transzformátor állomásokat modern felfogású és célszerűen kialakított homlokzatokkal tervezzük meg. A 10 kV-os szabadonálló normál állomásoknál komoly nehézséggel kellett megküzdenünk, mivel a közel négyzetmetaprajzú állomások építészetileg a legkevésbé szerencsés kocka tömeggel jelentkeznek. Az állomáson alaprajzilag változtatni nem lehetett a belső elektromos berendezések kötött elhelyezése miatt, sőt az ajtó és szellőző felületek helye, mérete és szerkezete is adott volt. Csupán a világító ablak méreteinek módosításával, vagy üvegbetonnal történő felcserélésével vált lehetségessé a homlokzaton formai változtatást végrehajtani. A tetősíknak szerény mértékű emelésével a homlokzatok részben vagy egészben történő kő- vagy téglaburkolásával,valamint a vakolat színezésével lehetett az állomásoknak új, esztétikus és mégis egyszerű megjelenési formát biztosítani. A kapcsolóállomások több helységből álló nagyobb tömegét igényesebb megjelenéssel kívántuk megépíteni. Az építési hatóságok új típusú állomásainkat szívesen fogadták. A jövőben még több változatosságot igyekszünk állomásaink homlokzatában és tömegében létrehozni, hogy azokat ne csak a Kerületi Tanácsok, hanem a Főváros szépérzékkel rendelkező lakossága is szívesen fogadja be házaik sorába. Horn József ( Az újtipusú transzformátorállomás fényképe " KÉPRŐL-KÉPRE " rovatunkban megtalálható.) . 6. PRÓBAÁLLOMÁSON HAJLOTTUK...... Kábelhálózatunk gazdagságosabb építése érdekében teljesítményszakaszolókat a hálózatünkön széles körben fogjuk alkalmazni. A Próbaállomásra beérkeztek az első rugóerőtárolós hajtóművel ellátott teljesítményszakaszolók. A vizsgálatok szerin ezen teljesítmény szakaszolók 10 kW feszültségnél 1000 A megszakítására alkalmasak. 1963. JUNIUS