Elektromos Híradó, 1963 (12. évfolyam, 1-11. szám)

1963-06-01 / 6. szám

ELEKTROMOS HÍRADÓ A II. Világháború pusztító viha­ra végigsepert Európa legszebb vá­r ro©ain, sok helyen egész városré­­­szek égtek le és váltak lakhatatlan­­­ná. A nagy csapásban rejlő szerény vigaszt a városrendezés számára nyílt lehetőségek jelentették. Régi szűk utcák helyett új széles utak létesül­­­hettek, zárt udvarú, sötét, egészség­telen, túlzsúfolt épületek helyett ritkí­­tottan beépített új, világos higiénikus épületek felépítése vált lehetségessé. Az építészet minden területén, a la­­­kó—, köz—, ipari—, mezőgazdasági é­­­pületek és mélyépítés terén a terve­­­zés fő szempontjaivá a célszerűség és esztétika vált. Ez a cél irányítot­­­ta tervező mérnökeinket, hazánk ujját építésében is. Egymásután épültek fel Budapest különböző pontjain a mo­­­dern építészeti elveknek megfelelő és a város szépségét növelő épületek. Ez a lelkes törekvés késztetett ben­­­nünket is arra, hogy az építési ható­ságok részéről sokat kifogásolt, si­­­vár homlokzatú transzformátor állomá­sokat modern felfogású és célszerű­­­en kialakított homlokzatokkal tervez­­­zük meg. A 10 kV-os szabadonálló nor­­­mál állomásoknál komoly nehézséggel kellett megküzdenünk, mivel a közel négyzetmetapraj­zú állomások építésze­­tileg a legkevésbé szerencsés kocka tömeggel j­elentkeznek. Az állomáson alapraj­zilag változtatni nem lehetett a belső elektromos berendezések kötött elhelyezése miatt, sőt az ajtó és szel­lőző felületek helye, mérete és szer­­­kezete is adott volt. Csupán a világító ablak méreteinek módosításával, vagy üvegbetonnal történő felcserélésével vált lehetségessé a homlokzaton for­­­mai változtatást végrehajtani. A tető­­­síknak szerény mértékű emelésével a homlokzatok részben vagy egészben történő kő- vagy téglaburkolásával,va­lamint a vakolat színezésével lehetett az állomásoknak új, esztétikus és mégis egyszerű megjelenési formát biz­tosítani. A kapcsolóállomások több hely­ségből álló nagyobb tömegét igénye­­­sebb megjelenéssel kívántuk megépíte­ni. Az építési hatóságok új típusú ál­lomásainkat szívesen fogadták. A jö­­­vőben még több változatosságot igyek­szünk állomásaink homlokzatában és tömegében létrehozni, hogy azokat ne csak a Kerületi Tanácsok, hanem a Főváros szépérzékkel rendelkező la­kossága is szívesen fogadja be háza­ik sorába. Horn József ( Az újtipusú transzformátorállomás fényképe " KÉPRŐL-KÉPRE " rova­tunkban megtalálható.) . 6. PRÓBAÁLLOMÁSON HAJLOTTU­K...... Kábelhálózatunk gazdag­ságosabb építése érde­kében teljesítménysza­­­kaszolókat a hálóza­­­tünkön széles körben fogjuk alkalmazni. A Próbaállomásra beér­­­keztek az első rugóerő­­tárolós hajtóművel ellá­tott teljesítményszaka­­­szolók. A vizsgálatok szerin ezen teljesítmény szakaszolók 10 kW fe­­­szültségnél 1000 A meg­szakítására alkalmasak. 1963. JUNIUS

Next