Elektromos Híradó, 1985 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1985-03-01 / 3. szám
A szakmunkástanuló-képzés helyzetéről és feladatairól A fejlett szocialista társadalom építésének időszakában — a teljes foglalkoztatottság mellett — az aktív keresők köréből kilépők utánpótlását, elsősorban az ifjúsági munkaerőből lehet biztosítani. Bár az aktív keresők csökkenő számát — a munkaerőhiányt — némileg mérsékelni lehet a munkaszervezéssel, a belső tartalékok feltárásával, a munkaerők hatékonyabb foglalkoztatásával, mégis a jelentősebb forrás az ifjúság, ezért megnövekszik e munkaerőforrás ésszerű felhasználásának, minőségének és elosztásának jelentősége. Szakmunkáspótlásunk egyik legjelentősebb forrása a szakmunkástanuló-képzés. Az elmúlt években beiskolázási tervünket sikeresen teljesítettük. Az 1980—81. oktatási évben 68, az 1981 82. évben 83, 1982—83-ban 86 fő fiatal került vállalatunkhoz első éves szakmunkástanulónak. Eredményes szakmunkásvizsgát tett 1981-ben 20 fő, ebből vállalatunknál maradt 15 fő, 1982-ben 33 fő, vállalatunknál maradt 26 fő, 1983-ban 42 fő, vállalatunknál maradt 35 fő, 1984-ben 47 fő, vállalatunknál maradt 47 fő, 1985- ben 106 fő II. és III. éves szakmunkástanuló közül 60 fővel kötöttünk társadalmi tanulmányi ösztöndíj szerződést. Pályaválasztás A szakmunkássá válás folyamatának jelentős szakasza a pályaválasztás. A munkaerő-utánpótlás fiatalokból történő biztosítását több tényező befolyásolta. — Növekedett az általános iskolából kimaradó tanulók száma. — Emelkedett a középfokú iskolákban továbbtanulók aránya, (szakközépiskolák, gimnáziumok stb.) — A közgondolkozás, szemléletbeli problémák (fizikai munka lebecsülése) . A Minisztertanács 1971-ben szabályozta a pályaválasztási munkát. Vállalatunknál az érvényben levő vezérigazgatói utasítás, valamint az aktívaértekezlet (az állami személyzeti és oktatási munkáról) határozatait figyelembe véve, szorgalmaztuk pályaválasztási munkák fejlesztését. Ennek érdekében: — tovább fokoztuk az általános iskolák tanulói és általában a fiatalság közt a toborzó munkát. Üzemlátogatást szerveztünk, az általános iskolák szülői értekezletein, ill. osztályfőnöki óráin pályaválasztási tanácsadást folytattunk, — ismeretterjesztő füzeteket juttattunk el a pályaválasztókhoz, — nyugdíjas pedagógus dolgozót állítottunk be a pályaválasztási tanácsadó munkába, — jó kapcsolatokat alakítottunk ki a pályaválasztási intézetekkel. További terveink közt szerepel: az általános iskolákban szakmai bemutatók, kiállítások, vetélkedők szervezése, a szakma és vállalatunk tevékenységének ismertetése, propagálása. A pályaválasztás területén levő gondok, problémák nem oldhatók meg csupán tanácsadás, és propaganda munka fejlesztésével. A szakmunkásképző intézetek munkáját irányító tanácsoknak nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük a területi és vállalati munkaerőigény és -utánpótlás képzési és oktatási lehetőségeink összehangolására. Tudatosabb, tervszerűbb együttműködésre van szükség. Pályaválasztási munkában a társadalmi szervek hatékony segítsége is szükséges. A képzés tárgyi és személyi feltételei Villanyszerelő szakmunkástanulóink elméleti és gyakorlati oktatását főhivatású tanárok, ill. vállalati szakoktatók végzik. Szakmunkásképzésünk színvonalának emelése érdekében javítottuk az oktatás személyi és tárgyi feltételeit. Ennek keretében: — Központi tanműhelyünket (oktatási központunkat) átalakítottuk, korszerűsítettük, villamosgéptermünket felújítottuk, korszerűsítettük, bővítettük, pedagógusaink korszerűbb oktatási eszközökkel végzik a tanítást — Új tantermeket alakítottunk ki, melyek a felnőtt oktatást is szolgálják. — 1982-ben befejeztük és üzembe helyeztük szentendrei tanműhelyünket, így egy I. éves osztályt tudtunk indítani. — 1982-ben pályázat alapján 1,5 millió forintot kaptunk a szakmunkásképzési alapból. — Mindezek eredményeként növekedett az oktatás hatékonysága. Terveink közt szerepel a kiskunlacházi szakmunkásképzői intézettel közös tanműhely kialakítása, a meglevő budafoki, érdi és gödöllői tanműhelyek mellett. A képzés rendszere — Szakmunkástanulóink gyakorlati képzése a 13/1969. MüM. sz. rendelet előírásai szerint történik. Tanulóink, elért tanulmányi eredményeik alapján ösztöndíjat kapnak, valamint szerződéskötés útján társadalmi ösztöndíjban részesülnek. Tanulóink minden héten váltakozva, egy hét elméleti, egy hét gyakorlati oktatáson vesznek részt A gyakorlati oktatás tanműhelyeinkben ill. a vállalat különböző munkaterületein történik. MI. éves szakmunkástanulóink tanműhelyszerű gyakorlati alapképzésben vesznek részt szakoktatók irányításával. Az oktatás ideje alatt (az improduktív mellett) egyre nagyobb súlyt helyezünk a produktív termelő munka beállítására. Pl. különböző kapcsolóórák fogyasztásmérők, készülékek szerelése, javítása, felújítása stb. — II. és III. éves tanulóink kisebb csoportokra osztva (8—10 fős csoportok) szakoktatók irányítása mellett, ill. szakmunkások mellé beosztva, vállalatunk különböző egységeinél tevékenykednek, ill. termelő munkát végeznek. Hetenként egyegy alkalommal géptermünkben kiegészítő oktatáson vesznek részt Kidolgoztuk a vállalatunknál foglalkoztatott szakmunkástanulók oktatásának, képzésének feltételrendszerét — szabályozását (Folytatás a következő számban) Közlekedési lámpa — energiatakarékosság idején