Elektrotechnika, 1948 (40. évfolyam, 1-11. szám)

1948-01-01 / 1. szám

2 ELEKTRO­T­E­CHONIK. 1948 január niak rádiólokátorok hazai kifej­esztésére.­­­lőször (h. Bar Zoltán műegyetemi ny. r. tanár, imijd röviddel utána 1942 őszén, a Standard­­­illamos­sági Rt.-nál szerző­­kapott megbízást f­ejlesztőcsoportok alakítására. A két csop­ort munkája igen eredményes volt és a rendelkezésre álló igen rövid idő alatt, minden külföldi támogatás nélkül, teljesen magunkra utalva, számtalan nehéz­séggel küzdve, meg tudtuk oldatni a radar­technika minden fontos feladatát. A Bay-csoport munkáiról annak vezetője e laj) hasábjain­ már­ rkszletesen beszámolt. A következőkben a Standard V­illam­ossági Zrt.-nál történt radarfejlesztési munkákat ismertetem. A kifejlesztendő típusok a katonai alkalmazásoktól függtek. Bár akkor még a német típusokról úgyszólván semmi adatot sem lehetet megtudni, dr. Jáky a katonai alkalmazásokról néhány részletet már tudott szerezni, amelyek — saját elgondolásaival kiegészítve — képezték az alap­ját egy hazai radarfejlesztési tervnek. Ez nagy vonasokban a következő volt: Kb. 100 km hatótávolságú távol felderí­tő-radar, amelynek fedőneve «Sas» volt, figyeli a támadó gépieket és ha ilyeneket észrevesz, hely­üket, irány­ukat és sebességüket közli egy központtal vagy — a katonai alkalmazástól függően — tüzérségi, ill. v­adászirányító radartelepekkel. Ilyenekből az ország terü'.et­én — megfelelő távolságokra elosztva — kiter­jedt hálózatot tervezett, minden tielep­ítési helyen leg­alább két ifi­n,s'i)-sal, amely­ek egyidejűleg különböző szek­torokat figyelnek. Mérési pontosság 1 - 2 km-en belül elegendő. A második tíjus a tüzérség irányítására szol­gált. Ez a «Borhála» fedőnevű radar már nem csupán az oldalszög (azimuth) mérésére szolgált, hanem a magas­sági szöget is mérni kellett, tehát felfelé is irányítható­­nak kellett lennie. L­ényegesen nagyob­b bemérési pon­­toss­ágra volt szükség, mint a GrSfisn-nál. Az előírt pon­tosság távolságra kb. 20 m, oldal- és magasságszögmé­­résre 2-3 tonás, ami 0,12-0,18 m pontoss­ágnak felel meg. Itatótá­solság kb. 15 km. Igen súlyos köve­t­lmén­y volt még a cél folytonos keretébe, m­ert a lőelemképzőt folytonosan kell ellátni a repülőgép-helyzet adataival; emellett a készülék könnyű málházhatósága és saját t­utószerkezetén való vontat­hatósága is elengedhetetlen követelmény volt. A harmadik típus a vadászszám­ító radar «Bagoly» fedőnévvel, amelynél «Borbála»-é­ is kb. azonos mérési pontosságra és célpontkövetésre volt szükség, de kb. 70 km hatótávolság mellett. Az akkori taktikai elgondolások alattján egy tele­pítési helyre két Bagoly és egy vagy­ két Sas típusú készü­léket állítottak volna fel. Sas által feherített támadó gépet az egyik Bagoly átveszi és követi, a másik a fel­szálló saját vad­ászgépet követi. Mindkettő folytonosan közli a helyzetadatokat a kiértékelővel, ahol egy külön­leges berendezéss­el kiértékelik a két gép viszonylagos helyzetét és a saját gépet r­ádió útján irányítják a támadó gép­ mögé. Az elgondolás szerint a vadászgépet olyan közel vezetik a­ támadó géphez, míg az közvetlen látással meg tudja a tüzet nyitni. További berendezés lett volna magáb­a a repülő­­gépbe beép­ített radar, amely célra később egy külön csop­ort is alakult­, de, e terv az idő rövidsége és egyéb gátló okok miatt csak kezdeti állapo­tig juthatott el. Az ismertetett nagyszabású munkaterv nem állott arányban s­em a ha­zai lehetőségekkel, sem a rendelkezésr­e álló idővel. Az 1944 márc. 19-i német megszállás után további komoly fejlesztési munka már nem történt. Re­­p­ülőgép ezután már nem szállhatott fel ilyen célra; a bekövetkező bombatámadások is akadályozták a munkát * l.d. Elektrotecinüka, 1946 ; 29. old. 2 E fejlesztőcsoport a Magyar Philips Mavéknél alakult, és az erkölcsi alap is hiányzott, mert a további munká­nak már nem láttuk értelmét. Alig másfél év állott r­endelkezésünkre, de az elért eredmények így is igen jelentősek voltak és meggyőződésem szerint jóval túl­jutottunk azon a fokon, amit a magyar ip­artól várni lehetett. A német «Freya»-r­ól csak jóval azután sikerült kevés értesülést szereznünk, amikor már több «Sas» le volt szállítva, így e készülék longo-ig magyar fejlesztési munka eredménye. A kis «fl­ürzburg»-ról és a «Würz­­hu­rg-fliese» német radarok külső formáiról 1943-ban szereztünk bizonyos értesüléseket, amelyeket szerkesztő- fi munkáinknál igyekeztünk hasznosítani. Az áramköri rész­letek azonban teljesen hazai eredetűek; ezek a «Borbálá»­­nál szerző és dr. Bay csoportjai együttes munkái eredmé­nyének tekinthetők. A rádiótechnikai feladatoknál nem kisebb jelen­tőségűek voltak a szabatos mechanikai feladatok, sokszor igen nagy súly­ú tárgyak mozgatásával kapcsolatban, vagy rázási, málházási és időjárási feltételekkel is összefüggés­ben. Ezért bele kellett vonni a munkába a m­ehéziivari és a finommechanikaii vállalatokat is, mint a Ganz és Tsa. Rt., Győri JVaggongyár Rt., Diósgyőri Állam­i Vas­gyár, Bániért, Gamma, Elektromechanikai Rt. stb., amelyekkel való kitűnő együttműködés nagymértékben hozzájárult az elért eredményekhez. 1944-ben mindhárom típ­usból nagyszámú rendelés volt és a tömeggyártást már meg is indítottuk. Négy rh­aso-t leszállítottunk, ezek állandó üzemben voltak. E berendezések a bombázások idején a lakosság idejében való riasztását nagym­értékben elősegítették. Az első 4 «Borbála» is teljesen elkészült, csupán kevés órjm­köri fejlesztőmunka volt hátra, aminek felvégzéséhez f­ontosan a bemért céltárgyakra lett volna szükség, azonban ilyen munkákra a bekövetkező német megszállás után nem volt már lehetőség. Az első 2 «Bagoly» Újpesten, a «Bamert» telepén szerelés alatt volt. A hozzá szükséges rádió- és egyéb villamos berendezések a Standard Villamossági Rt. telepén voltak szerelés alatt. H) A radarkészülékek elvi mű­ködé­se. A radaradó meghatározott időközökben rövid impici­­ztusokat állít elő, amelyeket antennája aránylag éles nyalábban sugároz ki. (Egy imprulzus tartama alatt egy egész sorozat nagyfrekvenciás rezgés játszódik le.) Az antenna irányítható és ha a sugárnyaláb a céltárgyra van irányítva, akkor arról az energia kis töredéke vissza­verődik s ennek ismét egy töredéke újból az antennához jut vissza. Az adó ebb­en az időpontban nem működik és az adás-vételkapcsoló gondoskodik arról, hogy a vett, visszaverődött impulzus a vevőhöz jusson, amelyben föl­erősítve az oszcilloszkó e­ ernyőjén láthatóvá lesz. Ennek több módja van. Az általunk használt módszerek az újabb radar-irodalmi meghatározás szerint «-.ll-típusú képek voltak, ahol az időalap­ot az impulzus-ismétlési frekven­ciával szinkronizált fűrészrezgés hozza létre és az impul­zus, ill. a vétel függőleges irányú kitérést okoz (ld. 1. ábra). Az alapvonalat balról jobbra mozgó sugár l. ábra. típusú­­kép. ft közvetlen vétel; b a Visszaverőd­és vétele. -T.­

Next