Élet és Tudomány Kalendáriuma, 1961

Király József: Jósok és látnokok

semmiképp sem tudtak napirendre térni a látottak és hallottak felett. Houdini ugyan nem volt spiritiszta, de ügyes trükkjeivel túltett a leghí­resebb spiritiszta médiumokon is. Jósok, látnokok számára keresve sem lehet jobb körülményeket találni, mint a kis városkák, falvak könnyen hivő lakóit. Itt ugyanis az emberek jól ismerik egymást, életüknek csak­nem minden mozzanata a falu közös­sége előtt történik. A falu látnokai, az ún. halottlátók a falu és a környék csaknem minden temetésén részt vesznek. Az élőkről és a holtakról ilyenkor sok információt gyűjtenek ösztönös vagy gyakorlott megfigyelő képességükkel. A hozzájuk forduló p­letykás asszonyok közlékenységét és irzékenységét is hasznosítják saját céljaikra. A jól jól ismert szomszédai, az ugyanazon faluban élők gondol­kodását, vágyait, törekvéseit, s isme­reteit természetesen felhasználja, ami­kor tanácsot kérnek tőle. A látnokok, jósok ösztönös meg­figyelő képességgel és hatalmas ember­­ ismereti rutinnal rendelkeznek. Na­gyon értik a módját, hogyan lehet ismeretlen vendégük külsejéből, modo­rából, gesztusaiból, rövid elszólásaiból életére, helyzetére, gondolataira követ­keztetni. A faluról falura vándorló „mágus” ügyes cselfogásait már a tizennyolcadik században részletesen leírta a Robinson-történet híres írója, Daniel Defoe. ,,Egy óriási mutatványaival kérkedő mágus hivatásának kapcsán lement, miként más iparűző emberek, a brisz­­toli vásárra, s ott „csodákat” művelt, jövendőt mondott, horoszkópot állított fel, lányok tenyerét vizsgálta, a sze­mükben fürkészett, vaskos dolgokat mondogatott nekik, hogy az arcukba szöktesse a vért­, és aztán így találgatta színükből, hogyan állnak a dolgaik, majd ezernyi keresztkérdéssel először közel férkőzött ügyeikhez, aztán meg, mint valami óriási felfedezést, elmon­dotta nekik azt, amit ők fedtek fel előtte a tulajdon csacska nyelvükkel, éppen abban a minutában.” A látnokok semmit­ sem látnak meg, hacsak vendégük nem sejtet velük valamit. Mindaz, amit monda­nak, konkrét adatot, évszámot álta­lában nem tartalmaz. Jó példa erre egy budapesti pszichológus, Szirmai Kornél kísérlete, aki a látnokok, jósok nyilatkozatait mondatról mon­datra gyorsíróval feljegyeztette. Az egyik látnok egy alkalommal összesen harminchárom mondatot mondott neki. A gyorsírásos jegyzőkönyv szerint két mondat ismétlés volt, tehát, az érdem­ben vizsgálható adatok száma máris csökkent, pedig a vizsgálatot még el sem kezdték. A harmincegy mon­datból mindössze csak öt mondat tartal­mazott ténymegállapítást, huszonhat kivétel nélkül kérdés volt! Megvizsgálták ezt az öt ténymegállapító, „kinyilat­koztató” mondatot is. Közülük egy annyira általános volt, hogy bárkire ráillett, két mondat tartalma kétes, mert nem lehetett ellenőrizni, egy közlés tévesnek bizonyult, s csupán egyetlen mondat tartalma volt helyes ! Ez a pszichológus kísérőjének szív­­betegségére vonatkozott, amit vagy véletlenül talált el, vagy beteges külsejéből következtetett rá. Harminchárom mondatból tehát mind­össze egy tartalmazott valódi tényt, az összes mondatok három százaléka. A statisztikai valószínűségszámítás szerint hasonló helyzetben öt száza­lékot véletlenül is el lehet találni. Ennek a lábnoknak a teljesítménye még a véletlenül eltalálhatónál is kevesebb volt. S képzeljük el, ha a megfigye­lést végrehajtó nem kritikus ember, aki minden elhangzott mondatot jegy­zőkönyvbe foglal és utólag elemez. Egy könnyen hivő naiv ember nem figyelné meg az eltalálások és a téve­dések arányát, csak egyetlen mozzanat ragadná meg : ,,megmondta, hogy szívbeteg vagyok.” Az emberek igen alkalomul ugyanis mindig csak azt a keveset jegyzik meg, ami valóban jellemző rájuk, ezt azonban sohasem viszonyítják a látnok egyéb közlései­hez, amelyek tévesek, keresgélők vagy tapogatózik. Ha az emberek gyors­íróval vagy magnetofonnal keresnék fel a jósokat, az ott hallottak utó­lagos elemzése és a másoknak adott nyilatkozatokkal való összehasonlí­

Next