Élet és Tudomány, 1953. július-december (8. évfolyam, 26-52. szám)

1953-12-30 / 52. szám

álló­­rend kereteit. Az ilyen emberektől a reformátusok is úgy féltek, mint ördög a tömjéntől, üldözték és ha módjukban állt, megsemmisítették őket. Servetről is megállapították:­­»az ilyen ember megérdemli, hogy a beleit kiszaggassák!­« Servet Strassburgban sem érzi magát biztonságban. Lyonba utazik, ahol ál­néven — családi birtokuk után Villanovamusnak nevezi magát — mint nyomdász keresi kenyerét. Lyon akkoriban egyike a francia szellemi élet gócpontjainak. Sérvét nyílt szelleme a földrajz, az asztrológia és — dr. Champier hatására — az orvostudo­mány felé fordul. Ezek a tudományok — és elsősorban az orvostudomány — azért érdeklik, mert meg akar ismerkedni a világgal, amelyben él, a Földdel a Koz­mosszal — és az emberi szervezettel, a mikrokozmosszal. Mégis orvosi tanulmá­nyainak céljául azt tűzi ki, hogy megismerje, hogyan »működik« az emberben az »isteni lélek«. 1538-ban Servet Párizsban van. Az orvosi egyetem bonctan professzorának, a híres Johann Günthernek tanítványa. Ott tanul Vesalius is, a bonctan bátor megalapozója. Günther Vesalius után Villanovamust (vagyis Servetet) említi legkiválóbb tanítványai között és mi­után Vesalius elhagyja Párizst, Servet lesz Günther első asszisztense, Günther Galenus tanításainak híve. Előadásaiban Galenus tanításait tolmá­csolja. Günther maga sohasem boncolt. Mint mondották, a kést csak étkezéskor használta. Annál figyelemreméltóbb, hogy tanítványai — elsősorban Vesa­lius — kitűnő boncolási technikát fej­lesztettek ki és bátran megdöntötték Galenus helytelen és a középkori orvos­­tudományban dogmává csontosodott bonctani nézeteit. hangzik, hogy 400 évvel ezelőtt az emberek nem ismerték a vérkeringést. Azt gondol­hatnánk, ősrégi az a felismerés, hogy az ember életét, szervezetének műkö­dését az ereinkben keringő vér tartja fenn. Pedig a XVI. század közepe Servei Mihály arcképe táján még az a kétezer éves elgondolás élt az emberekben, hogy a vérnek csu­pán az a szerepe, hogy az »élet szellemét« (amit Erasistratus időszámításunk előtt 250 évvel »pneumá«-nak, Galenus pedig időszámításunk után a II. században »spiritus vitalis«-nak nevezett el) továbbítja. Nem ismerték a vivőerek és a visz­­erek (artériák és vénák) szerepét, működését sem. Galenus — akinek halhatatlan érdeme, hogy az ókori orvostudomány ered­ményeit művében egybefoglalta — a következőképpen képzelte el a vér szerepét. Szerinte a vér a májban keletkezik, ahonnan a viszereken keresztül részben e szervezetbe, részben a szív jobb kamrájába kerül. A jobb kamrából a vér egy része a tüdőbe áramlik és ott »megtisztul«. (Hogy mi történik a tüdőbe került vérrel, ez nyitott kérdés maradt.) A vér másik része azonban a kamrákat elválasztó falon keresztül (Galenus a szív két kamráját összekötő véredény rendszert tételezett fel) a bal kamrába kerül. A tüdőből a szív bal felél­e vezető erek hozzák a tüdő­ből a »spiritus vitalis«-­t, ami a levegőből kerül az emberi szervezetbe. A bal kamrából kiinduló erek azután a szervezetbe juttatják el a spiritus vitalist tar­talmazó levegőt , ami egy kevés vérrel is keveredik. (Meg kell jegyeznünk, hogy ez az elgondolás azon a tapasztalati­­tényen alapult, hogy a boncolásra kerülő állatok verőereiben igen kevés vér van, mert a rugalmas verőér a benne levő vért a hajszálerekbe szorítja. Ezért azt hitték, hogy a verőerek levegőt szállítanak a szervezetbe, a vér pedig a viszerekben van.) Galenus szerint a

Next