Élet és Tudomány, 1955 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1955-01-05 / 1. szám

dobotot sugalmazott Ifjú szívének. Ettől a szép világtól valóban reménytelen tá­volság választotta el az akadémiai tájképeket Viszont a bécsi múzeumiban látta régi hollandi mesterek tájképeit, amelye­ken a valósággal finom költészet is párosult. Hollandiába utazott e hatás alatt, s Berleinben és környékén akadémia-mentesen színes­ lélekkel festett tájakat, elfo­­gulatlan, friss szemmel, ahogy maga előtt látta (1870). Ez a helyváltoztatás szerencsés volt. A tengerhez közel a nyájas táj bója zöld mezeje, a fák, bokrok és paraszttanyák fölé enyhén párás levegő borul, és nagy egységgé fog össze mindent. Paál mohón élvezte ezt a neki új, festésre ihlető látványt. Itt keletkezett képei sokkal frissebbek, könnyebb előadásúak, mint a bécsi akadémián keletkezett munkák. Elérte a nagy egységet. E működése közben egymás után sürgető leveleket hozott neki a posta. Jó barátja, Munkácsy hívta Düsseldorfba, így kerültek újra össze és bizonyos, hogy ez az együttlét volt kettejük életé­nek legderűsebb, legvidámabb korszaka. Bár szerény ösztöndíjaikon éltek, a jó sors mindig gondoskodott egy-egy kép alkalmi eladásáról, ami helyreütötte a pénztár­cában elég sűrűn jelentkező hiányokat. Együtt laktak, együtt látogatták a híres Malkasten művészegyesületet, együtt mulattak ott annak vidám estélyein, ame­lyeken megismerkedtek a düsseldorfi hangadó családokkal is, és ezek gyakran meghívták estélyeikre, sétalova­glásokba a két fiatal művészt, akik hamar bele­találták magukat az új életrendbe, anélkül, hogy művészi munkájukat elhanya­golták volna. Mindenütt megkedvelték őket, annyira, hogy egy angol ismerősük, Mr. Forbes, aki Paulnak néhány képét megvette, meg is hívta kettőjüket néhány hétre londoni otthonába. Munkácsy ugyan hamar megszökött a kiállhatatlan köd elől, Paál azonban nagy élvezettel tanulmányozta a híres angol tájképf­estőj­et, akiknek művei újra megerősítették meggyőződését, hogy a természet a legjobb mester. Közben barátja, Munkácsy, még ebben az 1870. évben megfestette a “Sira­­lomház”-at, amely Düsseldorfban nagy szenzációt keltett, a párizsi kiál­lításon pedig aranyérmet és világhírt szerzett neki. Műkereskedője, Goupil, most lelkére beszélt, hogy hagyja ott Düsseldorfot, költözzék diadala színhelyére, a vi­lág művészetének fővárosába, Párizsba, ahol sokkal tágabb tér nyílik számára, művészi környezetben élhet, képei számára pedig nyitva áll a világpiac. A fiatal mestert nem volt nehéz meggyőzni, s 1872-ben végleg Párizsba költözött. Most már Párizsból hozta a posta Paál címére a leveleket, amelyekben a hű barát sürgeti, rábeszéli, kéri Paált, hogy siessen hozzá. Így került Paál László 1872-ben a francia fővárosba és olyan környezetbe, amely döntően hatott művé­szete sorsára. Mert Párizsban megismerkedett a barbizoni tájképfestők remekműveivel, Corot (Koró), Daubigny (Dubbnyl), Rousseau (Russzó) oly igaz és oly költői erdei képeivel. Ezek ellenállhatatlanul csalogatták a fiatal magyart a fontainebleaui (Fonteneble) hatalmas erdőség felé, ahol a mesterművek egykor keletkeztek. Októberi Mil­o­s.

Next