Élet és Tudomány, 1957. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1957-05-05 / 18. szám

Ez az 1616. feb­ruár 26-án kel­tezett jegyző­könyv szöges ellentétben áll az első jegyző­könyvvel. A tör­ténetírók zöme hamisítványnál­ tartja. Azért csúsztatták a második per ak­tái közé, hogy az eljárásnak for­mális jogi lát­szatot adjanak. A hamisítvány­nak tekinten­dő irat ekképp hangzik: „A matematikus Galileo Galileinek a szent officium a pápa nevében megpa­rancsolta­­ azt a fölfogását, hogy a Nap a világ középpontja, s a Föld forog, telje­sen és egészében tagadja meg, a jövőben semmiképpen se ragaszkodjék hozzá, ne tanítsa, ne védelmezze sem szóban, sem írásban. Máskülönben a szent officium eljár ellene. E parancs vételekor Galilei megnyugodott és engedelmességet ígért.” Semmiképpen ... („Quovis modo”. ..) A dráma hallgatói emlékezhetnek rá, mily nyomatékosan kiemeli a szerző is e két szót az I. felvonás nagy jelenetében. Perdöntő szavak, de Galilei persze nem tud visszaemlékezni rájuk. Az 1616. évi eljárás befejeztével Galilei visszatért Firenzébe. Visszavonultan élt, semmilyen írással nem lépett a nyilvá­nosság elé. Csupán 1623-ban ragadott tollat, hogy válaszoljon írásai jezsuita gyalázkodó pamflettjére. Galilei e mun­káját VIII. Orbánnak, az új pápának (1623 — 1644) ajánlotta, s a p pápa dicsé­­rően nyilatkozott a könyvről. Ez Gali­leiben reményt keltett, hogy a koperni­kuszi tanokat mégsem némították el örökre. Ám ellenfelei gyáván kihasználták azt, hogy az inkvizíció hallgatásra kény­szerí­tette. Kettőzött erővel folytatták támadásaikat. Galilei hat éven át csönd­ben dolgozott fő művén. 1630 áprilisára készült el a kézirattal. Két évbe került, míg a „Dialogo” megkapta a római és a firenzei inkvizítor „nihil obstat” (semmi kivetni való nincs benne) engedélyét. A cenzorok csupán ezt kötötték ki : az elő­szó tüntesse föl, hogy a kopernikuszi tanítás csak a képzelet játéka, s egyál­talán nem áll szemben a ptolemaiosi tannal. A könyvben három személy vitatko­zik. Az egyik a ptolemaiosi, a másik a ko­pernikuszi rendszert védelmezi. A har­madik egy jámbor köznapi ember, akire nem nehezedik rá a dogmatikus tudálé­kosság, tudományos ismeretei nincsenek, s együgyű keresztkérdéseket vet közbe. Ezt a személyt Galilei „Simplició”-nak nevezi. Természetes, hogy Galilei a ko­pernikuszi tan védelmezőjének szájába helyesnek tetsző érveket ad, míg a pro­ „Eppin ii maeve” — „Ég r(T»ny-B«)írt Fristy francia full r.all­rl K művinek a címlapja S69

Next