Élet és Tudomány, 1964. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1964-02-14 / 7. szám

Amióta ismét hozzáfogtak fővárosunk új föld alatti vasútvonalának építéséhez, sokan újra felvetik a régi kérdéseket. Vajon leküzdhetők-e a laza homok és a vizek okozta nehézségek? Vajon nem jár-e veszéllyel a Duna alatt végzett munka? Vajon tartósan biztonságos lesz-e az alagút? — Még olyan emberek is akadnak, akik szentül hiszik, hogy Budapesten egyáltalán nem lehet metrót építeni. Jogosak-e ezek az aggályok? Annyi bizonyos, hogy a föld alatti vasút építésére fővárosunk talajának egy része valóban nem olyan alkalmas, mint sok más világvárosé. Budapesten nagyon is változatos rétegekben kell építkezni, és csupán egy viszonylag rövid alagút­­szakasz halad sziklában, mégpedig az eléggé szilárd budai márgában. Csakhogy igazi veszélyt és akadályt csupán váratlan körülmények okozhatnak! A földalatti építését azonban alapos felderítő munka előzte meg. A nyomvonal mentén 100— 200 méterenként átlagosan 50 méteres kutatófúrásokat mélyítettek, s a belő­lük származó talajmintákat több szem­pontból is tüzetesen megvizsgálták, így eléggé áttekinthető képet kaptak a mély­ben rejlő rétegekről. Minthogy az alagút építésének és fenntartásának valamennyi problémája a talajjal, illetőleg a benne található vizekkel kapcsolatos, összetételüknek és tulajdonságaiknak ismerete a látszólag m­etró okoz-e gondot a talaj és a víz ? A metró vonalának térképe. A sötéttel jelzett részekben a terhet hordó szerkezet már elkészült; a szaggatott vonal az elt­kori Duna-ág útját mutatja 304

Next