Élet és Tudomány, 1964. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1964-02-28 / 9. szám

PEST­ METRO III. Az építkezés fontosabb műszaki problémái­­Lapunk előző két másában ismertettük a földalatti létesítésének a talajjal és a vízzel, illetve az építkezés mélységével kapcsolatos problémáit. A mély­vasút-építkezés műszaki munkálatainak ismertetését a legcélszerűbb egy jel­­lemző részlet bemutatásával megkezdeni. Első ábránkon nagy méreteivel mindjárt feltűnik az állomás hármas peronalagútja. A rövidebb középsőbe vezet le a ferde moz­gólépcső, s onnan közelíthető meg az a két szélső alagút, amelyben az induló, illetőleg az érkező vonatok megállnak. Természetesen oda torkollnak a kétirányú közlekedés vonalaing útja­i. (A két pályának nem lenne érdemes egy közös vonalalagutat építeni, mert így sok kihasználatlan „holttér" maradna.) A lépcsővel átellenben van az úgy­nevezett pajzskamra, amelyből az állomás alagútjait készítő fúrópajzsokat indítják Mélyvasút jellemző részlete zonal alagút állomás alagutak pajzskamra villamos berendezés állomásközi szellőzőakna mozgólépcső lejtakna aluljáró az állomás, szerózó­­aknája 387

Next