Élet és Tudomány, 1964. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)
1964-02-28 / 9. szám
PEST METRO III. Az építkezés fontosabb műszaki problémáiLapunk előző két másában ismertettük a földalatti létesítésének a talajjal és a vízzel, illetve az építkezés mélységével kapcsolatos problémáit. A mélyvasút-építkezés műszaki munkálatainak ismertetését a legcélszerűbb egy jellemző részlet bemutatásával megkezdeni. Első ábránkon nagy méreteivel mindjárt feltűnik az állomás hármas peronalagútja. A rövidebb középsőbe vezet le a ferde mozgólépcső, s onnan közelíthető meg az a két szélső alagút, amelyben az induló, illetőleg az érkező vonatok megállnak. Természetesen oda torkollnak a kétirányú közlekedés vonalaing útjai. (A két pályának nem lenne érdemes egy közös vonalalagutat építeni, mert így sok kihasználatlan „holttér" maradna.) A lépcsővel átellenben van az úgynevezett pajzskamra, amelyből az állomás alagútjait készítő fúrópajzsokat indítják Mélyvasút jellemző részlete zonal alagút állomás alagutak pajzskamra villamos berendezés állomásközi szellőzőakna mozgólépcső lejtakna aluljáró az állomás, szerózóaknája 387