Élet és Tudomány, 1968. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1968-12-27 / 52. szám

szik távoltartani a háziakat, miközben társait arra buzdítja: vegyenek az asztali maradékból. A gazdáék káposztával és uborkával kínálják őket, de ők inkább a kolbász meg a sült hús felé nyúlkál­­nak. Ezalatt keresztkérdéseket tesznek föl nekik, hogy így elárulják a kilétüket. A „férfi” úgy tesz, mintha társai a fele­ségei volnának: panaszkodik, hogy mi­lyen nehéz eltartani őket, és­­ harapni­­valót kér. A házbeliek rábeszélik, adja el nekik az egyik asszonyt. A „férj” azonban makacskodik, botjával védelme­zi a nejeit. Végül a háziak a „hívatlanok” kosarába dugnak egy kis hurkát, húst, pogácsát. Majd újabb maskaracsoport köszönt a tározókra, cigányasszonynak és Lúdas Matyinak öltözve. Az egyik asszony kar­ján pólya, benne egy igazi nyuszi. Kós­tolót kérnek, azt mondják: a szagra jöt­tek. Ők is megkapják a finom falatokat, majd táncolnak, közben kurjongatnak. Utoljára a kövér asszony és cingár „ura” dörömböl az ajtón. A cingár úri­emberről ugyancsak kiderül, hogy kar­csú fiatalasszony. Meglehetősen kétértel­mű szóváltásukból megtudjuk, hogy a szaporaság, a termékenység a legnagyobb áldás, és ezt épp a legjobb helyen kí­vánják, hiszen jövőre még több, még zsírosabb disznót szeretnének látni az ól­ban. őket is megilleti az ajándék kol­bász. A háziak jót derülnek az alakoskodó­­kon, majd miután kitalálták, hogy kik voltak a „hívatlanok”, együtt távoznak tovább, friss muzsikaszóra , mert oda­kint már zenekar is kucorog a tornácon. Mi volt előbb? A disznótor minden faluban, minden háznál vidámsággal jár. Nemcsak azért, mert jókat lehet enni és inni, hanem mert egy hosszabb munkaszakasznak eredményes befejezését is jelenti. Csa­ládi ünnepszámba megy a disznóölés, és akárcsak más ünnepeket, ezt is régi népi hiedelmek, fura szokások színesítik. Épp ezért úgy gondolhatná az ember, hogy a disznótort ősidők óta üli a ma­gyar parasztság. De nem így van! A tor sokkal régebbi, mint a disznótor. Az ál­lattorok közül nálunk a marha, a ló, né­ha a szamár tora volt elterjedve. A disz­nót a középkorban félvadon makkoltat­­ták az erdőségekben, a családi házaknál csupán a XVII—XVIII. századtól kezdve hizlalják. Tehát egyéb torok hagyomá­nyai, szokásai tapadtak hozzá az új szo­káshoz. Általános termékenységi babo­nák és mágikus cselekvések szőtték át meg át a disznóölés munkafolyamatait és az azt követő lakomát. Érsekvadkerten, ebben a Nógrád me­gyei palóc faluban a disznótori vacsorá­nak egy olyan játékos szertartáselemét kerestük, amely régebben országszerte ismeretes lehetett: a maszkos alakosko­­dók megjelenését és tréfálódzását. Mint a többi népszokást, ezt ma már szintén nehéz föllelni. Végiglátogattuk a tanítótól a vajákos hírében álló öreg­asszonyokig a falu életének ismerőit, és mindenütt azt a választ kaptuk, hogy „igen, igen, bolondoztak itt a népek egy­kor, disznótor idején, felemás gúnyában, de hát van annak már ötven éve is, hogy utoljára csinálták”. Végül kiderült, hogy még egy-két éve is megrendezték a masz­kajárást. Miért él a hagyomány? Érdekes ez, mert bizony Érsekvadker­­ten is van elég oka a hagyományok pusz­tulásának. Minthogy közel van a fővá­roshoz és a váci ipartelepekhez, már a legidősebbek nemzedéke is eljárt dolgoz­ni, és csak nyáron tért haza a betakarí­tásra. A második nemzedék az első vi­lágháború után szinte teljesen elszakadt innen, de öregkorában visszatért, föl-föl­­elevenítve régi szokásait. A legújabb ge­neráció azonban teljesen szakított a ha­gyományokkal. Ebben az alakoskodó játékban mégis zömmel fiatalok vesznek részt. Egy ki­csit ugyan röstellik ezt az idegen előtt, hiszen „babonaság, komolytalanság" az egész... De egyéb ok miatt is röstellik. A maszkások ugyanis — régebben — a szegény szomszédok közül kerültek ki, és a rögtönzött színjátéknak a kunyerálás, a koldulás jellemző vonása volt. A szegé­nyek kölcsönösen rászorultak egymás munkájára, így hát jobban megőrizték a közösségi élet szokásait, mint a módo­sabb gazdák, akik béresekkel dolgoztat­tak. Érsekvadkerten a disznótori alakos­kodást éppen azok az asszonyok rendez­ték, akik napközben együtt dolgoztak a dohánysimítóban. Egykor tehát a szegények állítottak be a tározó házba, mégpedig hívatlanul. A gazdáék azonban nem haragudtak ezért, mert a disznótor vidámsága a mágikus szemlélet­ szerint a jövő gazdasági év és az elkövetkezendő tor eredményességét idézi elő. Ha például a vendégek szapo­rán táncolnak, a jövő évben egészsége­sek lesznek a disznók. Ha részeg ember

Next