Élet és Tudomány, 1969. január-június (24. évfolyam, 1-26. szám)

1969-04-18 / 16. szám

MED­N­YÁNSZKY LÁSZLÓ 1852 -1919 Kevés olyan művész van, akinek éle­te, munkássága ilyen pontosan nyomon lenne követhető, mint Mednyánszkyé. Megmagyarázhatatlan okból görög betűk­kel lejegyzett, hol magyar, hol német nyelvű naplójából — M. L. naplója (Sze­melvények) Művészettörténet forrásai so­rozat, 1960. Szerk. Brestyánszky Ilona — képet kapunk barátairól, ismerőseiről, élményeiről, gondolatairól, hányattatásá­ról, türelmetlen, helyét nem lelő életé­nek állomásairól. Hol Budapesten talál­juk, Feszty Árt­ád és Justh Zsigmond barátaival, hol Nagyőrön, a felvidéki ősi otthonban, Becken, a kolostori némasá­got és elszigeteltséget biztosító kis kas­télyban, Erdélyben, rokonainál, majd meg Vácott, Kurdi Bálint barátjánál. Azután Bécsben van, majd Párizsban, a szere­tett Barbizonban ismét, hogy rövidre rá megint Budapesten tűnjék fel. Állandóan változtatja a helyét, mindenütt élménye­ket szerez, rajzol, dolgozik. Rengeteget fest , hol remekművek kerülnek ki az ecsetje alól, hol csupán saját maga vagy éppen egy barátja, ismerőse nincstelen­­ségén segítő mű a képkereskedő szá­mára. Régi főnemesi család sarjaként látta meg a napvilágot. A família a XIII. szá­zadig, II. Endréig vezette vissza család­fáját. Egyik ága a XVI. században Er­délybe telepedett, ebből származott a festő. A gyenge testalkatú, fáradékony, de rendkívül értelmes gyermek csak ké­sőn kezdett iskolába járni. Az elemi és a középiskola elvégzése után a mün­cheni akadémia következett, innen azon­ban megszökött a tanárok száraz tanítási modora elől. A következő állomás Pá­rizs volt. Ott tanult, s ott ismerkedett meg 1875 körül Munkácsy és Paál László művészetével, majd ez utóbbinak a ha­tására került szoros kapcsolatba a ter­mészetfestő barbizoni mesterek­ alkotá­saival és szellemiségével. Különösen Co­rot párás tájfestészete hatott rá, ennek finom gyöngyházszürkébe ágyazott szí­nei, a levegőnek és a világításnak sajá­tos fényei fogták meg képzeletét. Barbixoni mesterek hatása alatt Első művein még az akadémián bele­nevelt látásmód köti képzeletét, bar­násszürke, ún. galériatónusokkal dolgo­zik, a képeknek nincs levegőjük, a figu­rát a műteremben festi meg s azután ké­szül hozzá a környezet. Ezt a kettőssé­get lassacskán feloldja. A barbizoni mes­terek hatására olyan tájképek kerülnek ki a keze alól, amelyeken már puhább a levegő, a világítás is lágyabb, s az alak szervesen épül a tájba. A táj általában sejtelmes, ez egyben Mednyánszky me­lankóliájának is kifejezője. Franciaországból való hazatérése után több ízben megfordult Szolnokon. Az Al­föld szépségei kerítették hatásuk alá, a barbizoni erdők sűrűje után a síkság messzi távlatai. „Csodálatos Alföld — írja — száz szemre lett volna szüksé­gem ... elöl többnyire teltbarna színű talaj, azután sok víz, tükröződő tanyák, itt-ott egy fa, s azon túl a határtalan­ság, álomszerűség.” Ezt érezzük első re­meklésén, a nagyméretű Hajón. Palettája már megszínesedett, aranyfények válta­koznak opálos szürkékkel; a búcsúzó nap sugarai ölelik körül a sekélyes vízben álldogáló csordát. Rövidre rá Bécsbe került, ott osztrák festők hatására, akik szintén megfor­­dultak Barbizonban, képein érzelgősség tűnik fel. Ez azonban csupán múló hatás volt: új franciaországi útján szerzett új benyomásai nyomán hamarosan eltűnt.

Next