Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-09-12 / 37. szám

vábbfejlesztett mikroszkóp már azonosí­tani is tudja az atomokat. A nagyítás mértéke nem változott meg, hanem a mikroszkópra úgynevezett ioncsapdát sze­reltek. Ez a „csapda’’ elektromos töltés­sel rendelkező lyukas lemez. A vizsgá­landó anyagból tű formájú mintát készí­tenek, és a mikroszkóp fókuszába helyez­ve melegítik. A melegítés során az atom elveszti egyik elektronját, ionná, töltéssel rendelkező részecskévé alakul, beleesik a „csapdába”, a lyukba, és onnan valami­lyen sebességgel távozik. A mikroszkóp kezelőjének ezt a sebességet kell meg­mérnie, és ebből meg tudja állapítani az adott atom tömegét és anyagi minőségét. A szakemberek véleménye szerint ez a mikroszkóp nagy jelentőségű a fémek vizsgálata, a felületek fizikája és a ké­miai nagyiparban egyre fontosabb szere­pet játszó fémkatalizátorok szempontjá­ból. (Science Horizons) VASÚTI RENDEZŐSZOLGÁLAT LÉZERSUGARAKKAL Ukrán kutatók lézersugarak segítségé­vel automatizálták a vasúti rendezőszol­gálatot. A lézersugarat a vasúti kocsikra szerelt kódberendezésekre irányítják. A lézersugár visszaverődik, s egy vevő­­berendezés a kód alapján megállapít­ja a vasúti kocsi fajtáját, számát, ra­kományát és rendeltetési helyét, tározza ezeket az információkat, és elektromos jelekké alakítja át őket. Az elektromos jelek számok formájában jelennek meg egy világító táblán, önműködő írógép fel­jegyzi és egy számítóberendezéshez jut­tatja őket. Ez utóbbi regisztrálja az el­haladó kocsikat és „javaslatot” tesz azok legésszerűbb továbbítására, és arra az optimális sorrendre, amelyben a kocsik be- vagy kirakandók. (Tyehnyika-Molo­­gyozsi)________________________________ Most ember vastagságú csővezetékek egész kötege nyúlik mélyen a Jade-öböl­­be. Az egyik vezeték már üzemben van: óránként 3500 m­l vizet szivattyúznak át rajta — és több közbenső szivattyúállo­máson át — egy nyolc km-nyire levő földnyíláshoz, ahol újabb, nagy teljesít­ményű szivattyú-aggregát nyomja tovább a föld alatti sótömbbe. Az öblítővezeték csöve 1600, ill. 1700 méternyi mélységbe nyúlik le; ott a víz minden m-r-e két má­zsa sót old ki. Az így nyert tömény só­oldat a duplafalú cső köpenyében áram-­­lik fölfelé, a felszínre érve pedig a Jade vizébe vezetik. Evvel a kioldó eljárással kilenc, hen­ger alakú, 40 méter magas és 25 méter átmérőjű üreget alakítanak ki. Az egész létesítmény 45 millió márkába kerül, ami csupán mintegy harmada egy azonos ka­pacitású föld feletti tartálytelep építési költségének. Jelenleg öt üreg kivájása van folyamatban, s legkésőbb 1970 elején már kilenc tartály lesz tele olajjal. A föld alatti tárolók kiürítése úgy tör­ténik, hogy tengervizet nyomnak majd be az üregekbe. A nehéz sós víz azonnal leszáll az üreg fenekére, és felnyomja az olajat, amelyet a megfelelő szivattyú­­állomások továbbítanak a finomítókba. A geológusok eszményinek nevezik a sótelep felhasználását olajtárolásra: sem a só nem elegyedik az olajba, sem az olaj nem oldja tovább az üregek falát. A kilenc üreg elkészülte után állapítják majd meg, hogy van-e lehetőség további tárolók létesítésére ebben a sótelepben. (Hamburger Abendblatt) FÖLDRENGÉS­MEGFIGYELŐ Alma-Ata mellett megkezdték egy földrengésobszervatórium építését, amely­nek legfontosabb mérőberendezéseit 2000—3000 méter mély tárnákban és fú­rólyukakban helyezik el. (APN) 1769 SÓTELEPRE VÁJT OLAJTARTÁLYOK Wilhelmshaven és a Jade-öböl (NSZK) között hatalmas sótelepet rejt a föld mé­­he. Ebben a telepben, 1200 és 1650 mé­ter közötti mélységben ez év végétől csak­nem kétmillió köbméter olajat fognak tá­rolni a nyugatnémet ásványolaj-feldolgozó vállalatok.

Next