Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

Közéleti embereink, tu­dósaink és pedagógusaink között, a­ vitarendezők, a szónokok, a szavalók és az énekesek soraiban és még a rádió és a televízió hall­gatóinak millióihoz szólók között is — sőt színművé­szeink körében is — szá­mos hibásan beszélő em­bert figyelhetünk meg. Sokan talán maguk sem tudják, hogy kiejtési hi­bákat követnek el, hogy helytelen a beszédlégzésük, hogy heherésznek, rosszul képezik a hangokat, hadar­nak, elharapják a szavak véghangzóit, hogy hibás a hangkapcsolásuk, gyors a beszédtempójuk, hogy má­sodpercenként 12—16 hang helyett 24—30 hang kép­zésébe kapnak bele; hogy oda nem illő sutabuta han­gokat kevernek torz, cson­ka szavaikba; és hogy sok­szor akadoznak, dadognak, holott valójában nem is dadogok. Vannak, akik von­tatott beszédükkel valóság­gal felborzolják a hallgató­ság idegeit; akik egyhangú előadásukkal álomba rin­gatják a közönséget; akik a legegyszerűbb mondat ér­telmi hangsúlyának vissza­adására sem képesek; akik­nek hiányzik a beszédrit­mus- és ütemérzékük — és még hosszan folytathatnánk a beszédhibák felsorolását. E káros tünetek nemcsak megnehezítik, hanem néha érthetetlenné és élvezhetet­lenné is teszik akár a leg­alaposabban kidolgozott és tárgyánál fogva felfokozott érdeklődésre igényt tartó, legkitűnőbb előadást is. Aligha dicsőség, ha egy-egy színházi, tudományos, is­kolai vagy politikai előadás után ilyen kritikákat hal­lunk: „A hatodik sorban ültem, és már ott sem ér­tettük Y. X. egyetlen sza­vát sem”; „A tanár nem nyitja ki a száját”; „Mono­ton, hangsúlytalan, fahan­gú”; „Gombóc van a szá­jában”; „Kijár a nyelve! Mindig azt lesem, mikor marad már egészen kint”; „Azt sem tudom, miről adott elő, hiszen úgy sie­tett, legalább százszor el­akadt beszéd közben”. „Na, hiszen ez sem adott elő, hanem előénekelt, meg úgy nyafogott, mint a macskánk”. Ezt is sorolhat­nám — sajnos — sokáig. Minden helytelenül kiej­tett hang, szó, minden dal­lamtalan, elhadart mondat stb. ront a beszéd értékén. A tartalom megfigyelésé­re késztető pszichológiai erő elterelődik, és a hibás beszéd sajátosságainak megfigyelésére összponto­sul. Az eszmei tartalom he­lyett a rosszul képzett és rosszul vezetett beszéd em­léke marad meg. Gyakran még évek múltán is job­ban emlékezünk az előadó beszédhibáira, a beszédét károsító előadásmódjára, mint magára az előadás értékes mondanivalójára. Ha a nagyobb közönség előtt előadók, színművészek beszédét bírálat éri, ennek majdnem mindig a selypes­ség, a hadarás az indítéka. Ezért ezúttal csak ezekről essék szó. Mindjárt azt is leszögezhetjük, hogy mind­két beszédhiba megszüntet­hető. A hangképzés zavara A selypesség a hangkép­zés (artikuláció) zavara. Ez abban nyilvánul meg, hogy a beszélő nem tud hang­­tanilag (fonetikailag) teljes értékű sziszegő hangokat (sz, z, s, zs) képezni: vagy eltorzítva ejti ki őket, vagy más hangot képez helyet­tük. A társalgási beszéd során is furcsán hangzik így a mondat, hát még hi­vatalos alkalommal: „Sázs sál gyertyát, sázs itcse bort ide azs azstalra!”, avagy „cikrádzó cellem” (szikrá­zó szellem). Felejthetetle­­nül a fülemben maradt a „szociológiát tanultam” he­lyett a „sociológiát tanul­tam” bejelentés. Egy al­kalommal a pékségről hall­gattunk beszámolót. Az így hangzott el: „Ha jó az éles­tő, hamar későn les a tés­­ta.. A felnőttek selypességé­nek oka legtöbbször nem a hangokat képző szervek rendellenessége, nem anató­miai eltérés, hanem e szervek, illetve az őket irá­nyító idegrendszerbeli köz­pontok funkcionális, vagyis működésbeli zavara. A selypességnek sok vál­tozata lehetséges: van úgy­nevezett fognyomásos, fo­gak közötti, füttyszerű, ajakközi, oldalsó képzésű, orrhangzós, nagyotthallásos stb. selypesség. Felnőttek körében az oldalsó képzésű selypesség a leggyakoribb. Ilyenkor a nyelv a száj­üreg jobb oldala felé lejt, ott keresi a rés- és zárképző helyeket. E jelenség az agykéreg bal oldalán levő beszédmozgató központ működésével függ össze. A gyermekkori selypesség az állandó ismétlés következ­tében állandósul, rögzül. Ha a jobb felé kitérésnek fognövésbeli rendellenessé­gek is kedveznek, az ilyen oldalsó képzésű selypesség­nek a gyógyítása nagy ki­tartást igényel. A selypességben szerepe van a hallásnak is. Az, hogy valaki a beszéd hang­jait fel tudja fogni és utá­na tudja mondani, attól függ, hogy jó-e a füle.­ ­

Next