Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

BRUEGEL Idősb Pieter Bruegel — vagy ahogy másként ne­vezik, megkülön­böztetésül fiaitól és a család későbbi festő leszármazot­­taitól: a „paraszt- Bruegel” — a fes­tészet legnagyobb mesterei közül való. Művészete a XVI. századi Németal­föld polgári huma­nista eszmeköréből nőtt ki. Képzelete nem a túlvilág, ha­nem a megismerhe­tő világ élményéből táplálkozik, s a népnek, a flamand parasztnak a szem­szögéből nézve a világot, alkotja ké­peit. A kor, amely e zsenit nemzette, mozgalmas. Ez az a történelmi időszak, amidőn a városi pol­gárság és a parasztság nagyobb szerep­hez jut Németalföldön. A termelés mód­ja megváltozik, s vele a gondolkodás, az élet és a hit formája egyaránt. Ennek az alapvető változásnak a tükröződését lát­juk Bruegel festészetében. Sarkalatos el­lentétben a sokáig uralkodó hiedelemmel, melynek melléknevét, a Pierre le Drôle-t (pier le dról), Tréfás Pétert is köszönhet­te, ez a piktúra korántsem tréfás hangú Ellenkezőleg: tragikus, drámai hangvéte­lű. Alkotásait a nép sorsa, élete, hányat­tatásai ihletik, amint azt kutatásaiban Bruegel művészetének számos új össze­függését feltáró magyar származású ki­tűnő művészettörténész, Charles de Tol­­nay megmutatta. Bruegel vérbeli huma­nista, aki népe oldalán áll, népét szol­gálja tehetségével. Életéről — a szorgos kutatások ellenére is — csak nagyon keveset tudunk. Mind­össze három vitathatatlanul hiteles ok­mány segítségével tudjuk betájolni éle­tét. Tudjuk, hogy 1551-ben szabad mes­terként belépett az antwerpeni Szent Lu-­­­kács-céhbe*, hogy 1563-ban a brüsszeli La Chapelle (Sá sápéi­ kápolna) templomban tartotta esküvőjét van Aelst festő lá­nyával, s tudjuk, hogy 1569. szeptem­ber 5-én, most négyszáz esztendeje hunyt el. E három dátum alapján fel­tételezik, hogy 1525 és 1530 között szüle­tett, valahol Fland­riában. Az is bizo­nyos, hogy tanul­mányúton járt Itá­liában: képeinek, rajzainak segítségé­vel szinte egész út­iránya összeállítha­tó a Rhone völgyén át, az Alpokon ke­resztül a Messinai­­szorosig. Itáliából vissza­térve, Antwerpen­ben telepedett le. Ott rendkívül élénk volt akkoriban a szellemi élet. Ebben nagy szerep jutott a humanista művelt­ségű írók, művészek, tudósok baráti tár­saságának, akikhez Bruegel is tartozott. Az előző évszázadban feltalált könyv­­nyomtatás gyors elterjedése megkönnyí­tette az ismeretek és az eszmék térhódí­tását, s a mágia és az alkímia helyébe a tudományok: az optika, a matematika, a csillagászat, a kémia léptek. Németalföld ebben az időben vezető szerepet vitt a filozófiában, a tudományban és az iro­dalomban egyaránt. Mindez mélyen ha­tott Bruegelre, ennek jeleit több metsze­tén láthatjuk. (Az alkimista stb.) A RAJZOK KORSZAKA Munkásságának első korszakát rajzai töltik ki. Ezek ama humanista új szel­lemről tanúskodnak, mely az embert te­kinti minden dolgok mércéjének. 1555- ben jelent meg a Nagy tájképek sorozat, az alpesi átkelés emlékeivel. 1659-ben ké­szíti kiadója, Hieronymus Cock részére a Hét erény-sorozatot. A kompozíciók kö­zéppontját nőalak alkotja. Az Igazságos­ság hosszú ruhás, bekötött szemű alakja A festő és a műértő

Next