Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

IMIEGEL kezében mérleget tart, a Könyörületes­­ség lángoló szívére szorítja kezét, fején ott a pelikán, amint tulajdon vérét ontja stb. De a főalak mellett erőteljes népi je­lenetek sorakoznak, s ezek az előírt alle­gória árnyékában a művész véleményét fejezik ki, így éppen az Igazságosság jel­képes alakját a vallatás, a hóhérok, a kínzások, a máglya, a bitó stb. jelenetei egészítik ki. Ez már nem a vallás értel­mében vett igazságosság többé. Ezek a földi igazságszolgáltatás mindennapos je­lenetei. E művek jellemzők egyúttal Bruegel kompozíciós módszerére is, amelyben feltehetőleg a nagy előd, Hie­ronymus Bosch hatása ismerhető fel. A NÉPI KÖZMONDÁSOK MEGELEVENÍTÉSE Mesterünk 1558-tól alkot festménye­ket. Meglehetősen későn fog hozzá a fes­téshez (első rajzainak megalkotása óta mintegy hat esztendő telt el); ezt böl­csessége, különleges művészettisztelete jelének tekinthetjük. Bruegel zseniális kifejező készsége a rajzokon keresztül ér­lelődött. Egész életművét ötven képre be­csülik, közülük huszonnégy kétséget ki­záróan a saját keze műve; e képeket tíz év alatt alkotta meg. Képei láttán fel kell figyelnünk rendkívüli érzékenységére a népi szólásmondások képi ereje iránt. A szóbeli kép plasztikusan szemléletessé válik az alkotásaiban: a szólásmondást vagy a közmondást szó szerint ülteti át rajzaiba vagy képeibe. Kitűnő példa erre A vakok című képe, mely a „Ha vak ve­zet világtalant, mindketten az árokba es­nek” flamand közmondást alkalmazza; a kép a kor zsarnoki vezetőinek esztelensé­­gére s az azzal járó elkerülhetetlen ka­tasztrófára utal. Ezt tanúsítja két korai képe: A németalföldi közmondások (1559) és a Gyermekjátékok (1560). Kilencvenkét közmondás tölti ki az egyik vásznat: a kapzsiság, az önzés, a hűtlenség és a kor­látoltság szólásmondássá kristályosodott meghatározásainak gyűjteménye a mű. A Gyermekjátékok egymásra merőleges tengelyre szerkesztett derűs, kiegyensú­lyozott képi világa pedig szinte vala­mennyi gyermeki szórakozást tartalmaz­za. Antwerpen ez időben éli virágkorát: a földközi-tengeri hajózás háttérbe szorul, Velence szerepe csökkenőben van, az at­lanti-óceáni közlekedés kerül előtérbe. A világ bankárai irodákat létesítettek a vá­rosban. Tevékenységüket hatalmas vál­lalkozókedv jellemezte. Ennek állít em­léket a Bábel tornya (1562). A kép a nyüzsgő, eleven építést mutatja. A torony épülete a római Colosseum emlékét idé­zi, mellette egy római vízvezeték is fel­ismerhető. A táj, ahol a németalföldi em­berek építenek, az Antwerpentől északra elterülő jellegzetes síkság, s ezt a Meuse (mez) szikláival és az Alpok távoli he­gyeivel párosítja. AZ EMBER ÉS A TERMÉSZET EGYSÉGE A természet szeretete Bruegel egyik fő jellemvonása. A változatos jelenetek el­rendezését a táj határozza meg képein. Ez jellemzi az Évszakok-sorozat darab­jait is (1565). Ezeken Bruegel a középkori művészek kedvelt témáját elevenítette fel, de a munka már nem az eredendő bűn gyűlölt és terhes következménye, mi­ként a középkor freskóin láthatjuk. A természet és a forradalmi polgárság er­kölcse kényszeríti az embert, hogy mun­kájával jólétet teremtsen a földön. A ké­pek az év tizenkét hónapjának foglala­tosságait jelenítik meg: a Vadászok de­cember—január, a Borús idő február— március, a Szénagyűjtés június—július, az Aratás augusztus—szeptember és a Hazatérő csorda október—november hó­napját jelképezi. Nem ismeretes az ápri­lis—májust jelképező festmény. Az ember és a természet egysége meg­bonthatatlan a bibliai tárgyú képein is. A kompozíció azonban eltér attól, amit az ilyen tárgyú képeken megszoktunk: nem a szent a középpont, aki körül meg­jelennek a középkori hierarchiának meg­felelő alakok. A nép, a sokaság a döntő tényező, mely a város vagy falu magasról nézett térségein mozog, mint ezt a Betle­hemi népszámlálásnak (1566) a megszo­kott falusi összeírások képét idéző színes forgatagán láthatjuk. A nép között jele­nik meg a flamand kisvárosba látogató Szűzanya (a brüsszeli Három királyok imádása 1562/63; a wintherturi Három királyok imádása, 1567?). TILTAKOZÁS A ZSARNOKSÁG ELLEN Németalföld népe 1559-től kezdve ne­héz éveket élt át. A spanyol elnyomás amely a katolikus vallás védelme és a protestantizmus üldözése ürügyén dü­höngött, mind kegyetlenebbé vált. Külö­nösen véresek voltak az 1567—69 közti

Next