Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

IMMIEL esztendők, midőn II. F­ilöp hatvanezer katona élén a hírhedt Alba herceget küld­te Németalföldre, ott felállították a nép által vérbíróságnak nevezett „(Zavargások tanácsát”, amely nyolcezer embert végez­tetett ki. 1562-ben Bruegelnek el kellett távoznia Antwerpenből. Brüsszelbe köl­tözött. Ebben az évben született a Zsidók­ és filiszteusok harca (Saul öngyilkossá­ga) című képe, mely erőteljesen idézte fel a spanyol zsoldosok nem kívánt jelen­létét. A zsarnoki elnyomás fokozódása elleni tiltakozásul festette egyik legfélelmete­sebb képét, a Dulle Griet-et (Bolond Mar­git, 1564). A flamand „Dulle Grief azo­nosítható a germán népi hősköltemény, a Nibelungok „Fekete Margit”-jával, aki a poklot személyesíti meg. Delevov írta a képről: „... a Dulle Griet, ez a sovány arcú óriás asszony hatalmas és elszánt léptekkel halad előre, kezében az óriások kardjával... Könnyedén viszi egy értel­metlen fosztogatás különös zsákmányát, mit sem törődve a pusztulással, melyet ő okozott. Romboló művét minden oldalról tűzvész lángjai világítják meg. Előtte tá­tong a pokol torka. Nyilvánvaló, hogy ez az apokaliptikus nőalak ... szimbolikus tartalmat hordoz... ő az erőszak és el­nyomás szelleme, amely bejárja a Föl­det, hatalma emberfeletti és nem ismer semmiféle izgalmat”. A Kálvária (Keresztvitel 1565) egy ki­végzés előkészületeinek bemutatásával „... egy nép idegességét túlvitte azon, amit az ország állapota és hangulata el­viselhetett volna” (Delevoy). A kép kö­zépterében, annak mértani középpontjá­ban helyezkedik el a kereszt terhe alatt összeroskadó elítélt, míg az evangéliumi gyászolók csoportja tőle elválasztva, a cselekményen kívül, egy színpadszerűen kialakított szikladombon helyezkedik el. A művész is jelen van a nép között, a kép jobb szélén, a jelenet határát képező kerék rúdjának lábánál. A vallásüldözés ellen emel szót a budapesti Szépművé­szeti Múzeum csodálatos képe, a Keresz­telő Szent János prédikációja (1566), mely a szabadban folyó térítést ábrázol­ja. Majd az 1568-ban festett A koldusok utal a „gueux” pártra (gő­g­koldusok), a németalföldi nemesek tiltakozó szövet­ségére: a durva szőttes ruha, a hátukon viselt rókafarok az ő jelvényük volt. S az öldöklés „eredményeit” veszi számba A Halál diadala (1568), melyen a természe­tes halál ábrázolását kiegészíti a tömeg­gyilkosságok, a bitó és a kínzópad képé­vel, amelyet a spanyolok állítottak a Németalföldön. A FALU VIDÁMSÁGA ÉS SZOMORÚSÁGA De a szörnyűségek éveiben megénekli a béke édes örömét is: a falusi táncokat és mulatságokat. A Parasztlakodalom (1566) húsz résztvevője (ennél többen V. Károly uilalma óta nem gyűlhettek össze németalföldi mulatságokon) egy csűrben rendezkedett be. Alakjai zömökek, a szí­nek töretlen, szinte középkorias tiszta­ságban élnek, az alakok tagolása Bruegel­­re jellemző: mintha a sziluettet rajzolná meg, s tagolná a legnagyobb, legegysze­rűbb felületekre. Biztos arán­yérzékkel jellemez, s ragadja meg a pillanatnyi mozgást. Ezzel a mozgáselemzéssel érzékelteti a Paraszttánc (1566) szédítő forgatagát is. Néhány alakkal fejezi ki a tömeget — a lépések váltásával, a lábaknak a levegő­ben való megállításával hullámzik végig a mozgás. A mozdulatok kapcsolatából születik meg az időbeli egymásután, így az egyes alak mozdulata csak a többiek­kel együtt nyer értelmet, s együtt adja a tánc forgatagát. Ezen belül is egyéníti azonban alakjait — mindegyik a tartásá­ban, a mozgásában hordja jellemét. Négyszáz éve hunyt el a németalföldi reneszánsz festészet e kiemelkedő zseni­je. Művészete tanúsítja, hogy kora ha­ladó világszemléletét képviselte, szerette hazáját, annak tájait s mindenekelőtt annak népét. Olyannak rajzolta és festet­te őket, amilyenek voltak, bőségben és koldusokként egyaránt, amint esznek, isz­nak, táncolnak, de amint szenvednek és gyötrődnek is. Alkotásai mind megfigye­lőképességének kitűnő példái. Így A fes­tő és műértő című önportréján (1565) az orvosok felismerték a reumatikus bántal­­maktól kínzott kéz és test tartásának jel­legzetességeit vagy­ a már említett A va­kok című képén a hat alak a vakság öt különböző esetét ábrázolja, s mindegyik más sajátos arckifejezést ad a betegnek. Érthető tehát Orteliusnek, a föld­rajztudomány egyik úttörőjének, Bruegel kortársának emlékezése: „Pieter Bruegel századának legtökéletesebb festője volt, ezt csak az irigység tagadhatja, egy ve­­télytársa, vagy az, aki nem ismeri művé­szetét. Élete derekán ragadta el tőlünk a halál. A halált hibáztassam-e, amely ta­lán tehetsége láttán már öregnek hitte, vagy a Természetet, amely attól félhe­tett, hogy háttérbe szorul, olyan művé­szettel és tehetséggel utánozta őt Brue­gel? Láncz Sándor 1946

Next